Aanweiden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk1605

Aanweiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 10:07

Hallo allemaal,

In de winter staan onze paarden niet op het gras maar in een paddock en op stal. Nu het voorjaar weer begonnen is beginnen wij weer met aan weiden zodat ze eind deze maand (hoogst waarschijnlijk) weer dag en nacht de weiden op kunnen.

Nu ben ik begonnen met 4 dagen lang 1 uurtje gras, vervolgens heb ik nu 2 dagen lang 2 uurtjes op het gras gedaan. Vandaag stond gepland 2 uurtjes en dan wou ik vanaf morgen of 2,5 of 3 uur doen (ik twijfelde nog). Echter toen mijn vriend de paarden binnen ging pakken liet een van de paarden zich niet vangen, daardoor is het vandaag al 2,5 uur geworden.

Wat zeggen jullie, is deze manier goed of moeten de stappen kleiner? Op de stal waar ik eerst een bijrijpaard had deden ze opbouwen per halfuur, elke dag een halfuur langer. Daardoor twijfel ik of mijn manier ook goed is. Ik zie liever geen hoefbevangen paarden :). En hoe verder, om de 2/3 dagen een met een uurtje opbouwen of..?

Groetjes

Anouk1605

Re: Aanweiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 12:38

Oja, misschien ook nog belangrijk om er bij te vermelden dat het geen lang gras is, maar nog vrij kort is.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:43

Bij mij gaan ze meteen de hele dag het gras op MAAR: ik doe aan strookbegrazing, dus iedere dag (of om de 2 dagen) een stukje gras erbij.
Mijn inziens werkt opbouwen met een uur of half uur niet, ik krijg echt niet mijn paarden na 2 uur weer naar binnen....

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:46

Aan je schema is niks op aan te merken, hier lopen ze eerst een half uur en dan per 2 dagen half uur erbij soms loopt het uit en wordt het een uur, als je ziet dat de drollen spinazie worden moet je een stapje terug doen

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 12:50

melissapupa schreef:
Aan je schema is niks op aan te merken, hier lopen ze eerst een half uur en dan per 2 dagen half uur erbij soms loopt het uit en wordt het een uur, als je ziet dat de drollen spinazie worden moet je een stapje terug doen

Oke dat is wel een goede tip inderdaad, haar mest in de gaten houden. Dankjewel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:52

veersche schreef:
Bij mij gaan ze meteen de hele dag het gras op MAAR: ik doe aan strookbegrazing, dus iedere dag (of om de 2 dagen) een stukje gras erbij.
Mijn inziens werkt opbouwen met een uur of half uur niet, ik krijg echt niet mijn paarden na 2 uur weer naar binnen....

Daar ben ik dus ook bang voor :j . Ga ook aan strookbegrazing doen. Ik denk dat als ik ze na 2 uur weer in de paddock met hooi zet, ze de rest van de tijd heen en weer vliegen.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:56

Ik kan mijn paard gewoon pakken.
Ik roep gewoon pipoo en dan komt ze al.
Als dat niet zo is kun je wat brokjes meenemen, en soms de wei in gaan even kriebelen en weer weg gaan. Mits dat mag van de staleigenaar als je paard niet aan huis staat.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 13:35

Mijn paard komt al naar het hek gelopen (gerend, gebokt en gek als wat soms) als ik alleen al lángs de wei loop, niet eens met het doel om naar haar toe te lopen e.d.

Ik ga inderdaad wel soms in de wei bij haar knuffelen en als ik haar wil pakken dan roep ik al van heel ver af, zodat ze dat leert voor als ze straks weer op de grote wei staat en mij niet ziet (maar wel kan horen). Wat zodra ze mij ziet komt ze dus vanzelf al wachten bij het hek.

grifpif4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 18:24

onze weides worden altijd met drijfmest, na twee a 3 weken kijken we hoe de groei is, en pas als het wat langer is dan bouwen we het echt heel langzaam op, met maar tien minuten per dag en dan opbouwend, dit ivm met fructaan in het gras.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 15:24

die van ons lopen ook tot diep in de winter op de wei, dit jaar liepen ze er op tot 3/4 jan nu staan ze sinds maart al weer op de wei wij zijn begonnen met gelijk 2 uurtjes en volgende weer 2 en dat uitgebreid naar 4 en 6 daarna heel de dag :j en nu sinds afgelopen week staan ze al weer 24/7 buiten

MindyFinesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 18:47

Zodra het gras lang is laat ik mijn paarden er op en begin met 2 uurtjes

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 08:28

Kan het kwaad, om je paard meteen 24/7 op de wei te laten?
Zijn er mensen die dat doen en wat zijn de ervaringen?