Paard is gebeten door een van de maatjes

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

OneAndOnlyx

Paard is gebeten door een van de maatjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 20:00

Hoihoi!

Mijn paard stond vanmiddag hooi te eten, toen ik zag dat ze een best wondje heeft. Ik dacht meteen dat het een bijtwondje was, waarschijnlijk omdat mijn paard nogal claimerig doet bij z'n maatje.

Wat kan ik het beste doen met dit wondje? Sudocreme o.i.d.?

foto:(kan schokkend zijn vandaar in link) http://i57.tinypic.com/qxqb8g.jpg

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 20:03

Ik doe er meestal niks op. Kleine wondjes kan je het beste schoonmaken en in de openlucht laten drogen. En eventueel betadine. Voor grotere wondjes heb ik wondzalf, dat staat op de tube dus ik weet iet of het een speciale naam heeft.

Dit wondje is heel oppervlakkig, gewoon een schaafwond. Ik zou het gewoon schoonmaken met water. Over een week is het al weer dicht en groeit er weer haar op.
Laatst bijgewerkt door ElineR op 15-04-15 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 20:03

Niks aan de hand en ook lekker niks mee doen. Geneest vanzelf.

Sim

Re: Paard is gebeten door een van de maatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 20:06

Enorm schokkende foto :o . Niks aan doen, geneest vanzelf. Wondje is meer een oppervlakkige schaafplek.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 20:06

Hier doe ik nooit iets mee.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 20:06

ElineR schreef:
Ik doe er meestal niks op. Kleine wondjes kan je het beste schoonmaken en in de openlucht laten drogen. En eventueel betadine. Voor grotere wondjes heb ik wondzalf, dat staat op de tube dus ik weet iet of het een speciale naam heeft.

Dit wondje is heel oppervlakkig, gewoon een schaafwond. Ik zou het gewoon schoonmaken met water. Over een week is het al weer dicht en groeit er weer haar op.

Ja gelukkig wel! Het bloed wel een beetje maar komt wel goed. Ik heb het alleen niet schoongemaakt net, weet niet of dat heel erg uitmaakt? Heb geen licht in de inloop dus dat gaat helaas ook niet meer lukken.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 20:07

_Sim_ schreef:
Enorm schokkende foto :o . Niks aan doen, geneest vanzelf. Wondje is meer een oppervlakkige schaafplek.

Mensen die niet tegen zulke foto's kunnen en er wel op klikken zijn maar gewaarschuwd :) .

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 20:07

Meestal maak ik het wel schoon maar verder maakt het niet heel veel uit hoor.
Dit ziet er ook niet bepaald goor uit of zo verder :).

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 20:07

Lijkt me eerder langs een paaltje/uitstekend stukje geschaafd. Anders zou het niet zo recht zijn. Hier hoef je inderdaad niets aan te doen. Eventueel wel de haartjes uit de wonde halen zodat deze er niet in groeien.
Mocht je er echt wat op willen doen dan is betadine het beste. Droogt de wonde wat uit, ontsmet en zorgt dat er geen vuil in kan. Maar op zich is dat helemaal niet nodig bij zo een wondje.
Laatst bijgewerkt door Leen op 15-04-15 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 20:08

Ppfffoooee, dit is wel heel erg schokkend.

Niks aan doen

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 20:09

OneAndOnlyx schreef:
_Sim_ schreef:

Mensen die niet tegen zulke foto's kunnen en er wel op klikken zijn maar gewaarschuwd :) .

Mwah, valt reuze mee toch? Lijkt meer op een kaal plekje dan een wond(je). Niet aan klooien, lekker aan de lucht laten genezen.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 20:10

Niks aan de hand, komt vanzelf weer goed. Als het er morgen ontstoken uitziet kan je het alsnog schoonmaken, maar de kans is echt klein dat dat gebeurd.

Als je echt wat wilt smeren zou je er Vetramil of Metrisan (honingzalf) op kunnen doen, maar het noodzakelijk is dit absoluut niet.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 20:10

Leen schreef:
Lijkt me eerder langs een paaltje/uitstekend stukje geschaafd. Anders zou het niet zo recht zijn. Hier hoef je inderdaad niets aan te doen. Eventueel wel de haartjes uit de wonde halen zodat deze er niet in groeien.
Mocht je er echt wat op willen doen dan is betadine het beste. Droogt de wonde wat uit, ontsmet en zorgt dat er geen vuil in kan. Maar op zich is dat helemaal niet nodig bij zo een wondje.

Heb geen uitstekende dingen in de paddock/uitloop dus dat zou denk ik niet kunnen, maar misschien langs een paal oid.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 20:11

Allemaal bedankt voor de reacties, ik schrok altijd een beetje als ik zoiets zie en paardje is er nog niet al te lang dus ik was in de bescherm-modus :o

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 20:15

Ik snap je totaal hoor. Maar er is echt niets aan de hand :D

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 20:16

OneAndOnlyx schreef:
Leen schreef:

Heb geen uitstekende dingen in de paddock/uitloop dus dat zou denk ik niet kunnen, maar misschien langs een paal oid.

Die van mij heeft ooit een soort gelijk wondje gehad door het dingetje aan de paal waar de draad door loopt. Hoeft maar iets klein te zijn, maar dit is geen bijtwonde. Die zien er niet zo mooi recht uit. Kan zelfs ook van een tak of steen op de grond waar ze op rolde.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 20:18

Ik zou er als ik er al wat opsmeerde het doen tegen de vliegen.

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 20:20

Zoals je ook zou doen bij een wondje bij jezelf.. Schoonmaken als er vuil in zit, verder gewoon met rust laten.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 20:20

Leen schreef:
Die van mij heeft ooit een soort gelijk wondje gehad door het dingetje aan de paal waar de draad door loopt. Hoeft maar iets klein te zijn, maar dit is geen bijtwonde. Die zien er niet zo mooi recht uit. Kan zelfs ook van een tak of steen op de grond waar ze op rolde.

Tak waarover ze rolde zou kunnen, er liggen wilgentakken in de paddock waarvan ze lekker knagen.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 20:24

Mijn paard heeft regelmatig van dit soort wondjes.
Hij lokt het zelf uit, ik doe er nooit wat aan, alleen als ik er zand of vuil op zie zitten in begin even schoonspoelen maar verder trekt het zo dicht.
Binnen de kortste keren groeit er weer haar doorheen ;)

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 20:37

nontie schreef:
Mijn paard heeft regelmatig van dit soort wondjes.
Hij lokt het zelf uit, ik doe er nooit wat aan, alleen als ik er zand of vuil op zie zitten in begin even schoonspoelen maar verder trekt het zo dicht.
Binnen de kortste keren groeit er weer haar doorheen ;)

Mijn paard is gewoon erg gehecht aan z'n maatjes maar zij niet aan mij :+ (de draver wel, maar als mijn paard er ook maar iets te dichtbij komt kan je de tanden zien aankomen :p)