hoe 1 jarige pony van wei verplaatsen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yakari123

hoe 1 jarige pony van wei verplaatsen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 16:26

Tja, de titel zegt het al maar even verhaaltje in het kort.

Ik verzorg nu denk ik al 2 1/2 jaar de shetlandertjes van de buren.

Maar nu is vorig jaar 11 april is er een super lieve schattige shetlander merrie geboren.

Omdat de buurvrouw het zo leuk vond dat ik en mijn vriendin ze verzorgden had ze voorgesteld dat zodra ze bij de merrie weg mocht ze bij ons mocht komen *\o/*
In de periode dat ze bij de merrie weg kon was mijn oma erg ziek en hadden we nog 2 ponys op stal (sowiezo 1 daarvan moest weg omdat ik te groot werd) maar toen mijn oma erg ziek was hadden we niet zo veel tijd voor de ponys dus zijn ze niet verkocht en kon Sari (zo heet ze) niet bij ons komen. Nu is mijn oma ongeveer 4 weken geleden komen te overlijden, na dat een beetje verwerkt te hebben, hebben we allebei de ponys verkocht en heb ik nu 1 E pony wat betekend 1 plekje vrij voor Sari :j

Maar nu zit het zo dat ze niet halstermak is.. Ben al 3 weken bezig maar het wil niet. T kan ook alleen maar in de wei, want de stallen bij hun zitten vol met hout. Dus eigelijk ook niet de gelegenheid om dat te doen.
Alleen nu zou ik dus echt niet weten hoe we haar naar ons toe zouden moeten krijgen. De weien zitten naast elkaar maar er zit wel een slootje tussen.

Nu is mijn vraag: iemand een idee?

Eigelijk zou ik haar vanavond op halen... Dus dit topic is eigelijk een beetje aan de late kant maaaar je weet het nooit.. Misschien komt iemand wel met een fantastisch idee

Mungbean

Re: hoe 1 jarige pony van wei verplaatsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 16:30

Een beetje te laat, maar waarom heb je dat dier in vredesnaam niet halstermak gemaakt een jaar geleden?

Als ze naar je toekomt voor een worteltje of iets, dan kun je met 2 volwassenen zo'n klein diertje makkelijk even in de houtgreep nemen. Vraag eventueel iemand die ervaring heeft met kalveren of schapen, die hebben haar zo te pakken.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 16:30

Hoe reageert ze precies als je het halster omdoet?

Kun je haar wel bij de manen/voorpluk pakken? Als je niet ver hoeft te lopen, is het misschien een oplossing om haar even daar te pakken en zo naar de nieuwe wei te brengen :j

yakari123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 16:32

Sizzle schreef:
Een beetje te laat, maar waarom heb je dat dier in vredesnaam niet halstermak gemaakt een jaar geleden?

Als ze naar je toekomt voor een worteltje of iets, dan kun je met 2 volwassenen zo'n klein diertje makkelijk even in de houtgreep nemen. Vraag eventueel iemand die ervaring heeft met kalveren of schapen, die hebben haar zo te pakken.

Ja, we hebben het halstertje al wel een paar keer om gehad zoals jij het had vertelt. Maar het is elke keer het zelfde liedje.. Ze blijft het maar eng vinden achteruit springen ect.

yakari123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 16:35

Foaly schreef:
Hoe reageert ze precies als je het halster omdoet?

Kun je haar wel bij de manen/voorpluk pakken? Als je niet ver hoeft te lopen, is het misschien een oplossing om haar even daar te pakken en zo naar de nieuwe wei te brengen :j

Dat zou wel kunnen alleen we moeten wel langs prikkeldraad .

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 16:36

Tja, nu gewoon even doorpakken, in een trailer hijsen met twee man of als het dichtbij is met een volwassene een touw achter de kont, dan loopt ze heus wel mee.
Dan kun je als ze eenmaal thuis staat verder met de opvoeding.
Een tover fluister methode waarin in je vandaag ineens nog een perfect halstermak paard hebt gaat hem niet worden.

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 16:39

Met 2 personen gaan? Halster omdoen, 1 persoon voor, 1 persoon achter, en gewoon zorgen dat ze maar 1 richting in kan? Naar een weide naast de weide waar ze nu staat lijkt me dat wel te doen..

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 16:39

Als moeder nog aanwezig is en wel halstermak, dan kun je die laten de andere volgen.
Anders zo ik iemand met wat meer ervaring de kleine een halster om laten doen en met meerdere mensen het beestje van weide naar weide laten verplaatsen.

yakari123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 16:39

Sizzle schreef:
Tja, nu gewoon even doorpakken, in een trailer hijsen met twee man of als het dichtbij is met een volwassene een touw achter de kont, dan loopt ze heus wel mee.
Dan kun je als ze eenmaal thuis staat verder met de opvoeding.
Een tover fluister methode waarin in je vandaag ineens nog een perfect halstermak paard hebt gaat hem niet worden.

Ik snap wel dat de tover fluister methode hem niet gaat worden.

Verder bedankt
Ik

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 16:40

Ik zou een halster omdoen en een touw eraan vast (lok haar gewoon de hoek in en pak haar vast) en dan ook een touwtje om de nek. Probeer haar eerst met het touwtje om de nek naar huis te leiden maar als ze echt gevaarlijk eigenwijs wordt kan je het halster erbij pakken. En dan thuis een (groot genoeg) halster eerst eens een weekje of 2 aanhouden in de wei zodat ze aan het gevoel went en daarna pas werken met druk dus meelopen aan het halster enzo

yakari123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 16:40

__Lauraa schreef:
Met 2 personen gaan? Halster omdoen, 1 persoon voor, 1 persoon achter, en gewoon zorgen dat ze maar 1 richting in kan? Naar een weide naast de weide waar ze nu staat lijkt me dat wel te doen..

Dankjee

yakari123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 16:41

x_Heidi schreef:
Ik zou een halster omdoen en een touw eraan vast (lok haar gewoon de hoek in en pak haar vast) en dan ook een touwtje om de nek. Probeer haar eerst met het touwtje om de nek naar huis te leiden maar als ze echt gevaarlijk eigenwijs wordt kan je het halster erbij pakken. En dan thuis een (groot genoeg) halster eerst eens een weekje of 2 aanhouden in de wei zodat ze aan het gevoel went en daarna pas werken met druk dus meelopen aan het halster enzo

Ja dankjewel. Thuis zal ik in de stal ook verder gaan met het halstermak maken.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 16:45

Succes! Neem in ieder geval nog iemand mee en ga rond etenstijd (nu dus) zodat het niet te druk is op de weg als het kan.

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 16:45

Moet het ophalen per se vanavond? Is er geen mogelijkheid om dat nog uit te stellen tot de pony gewend is aan het halster?

yakari123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 16:48

x_Heidi schreef:
Succes! Neem in ieder geval nog iemand mee en ga rond etenstijd (nu dus) zodat het niet te druk is op de weg als het kan.

Ja, dankjewel. mijn moeder neem ik sowiezo mee en mijn vader denk ik ook.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 09:22

Is het gelukt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 09:27

Als ze al niet halstermak is, hoe worden haar hoefjes dan bekapt? Hoe krijgt ze dan haar entingen? Wormenkuur? Andere onderzoeken?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 09:32

Aantal jaren terug ook een shetlandveulen gekocht die niks kende. Die hebben we inderdaad gewoon opgetild en in de trailer gezet. Daarna veel geoefend en het is uiteindelijk helemaal goed gekomen!

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 09:46

Mijn veulen is nog geen twee weken en heeft al een paar keer een halster om gehad.
Je mag aan heel haar lichaam komen incl oren.
Ook voetje optillen al gedaan.
Allemaal zo ontspannen mogelijk en natuurlijk met haar moeder erbij.

Je moet niet van het paardje nu verwachten het nu maar ineens te kennen.
Ik zou er voor kiezen niet nu te verplaatsen maar er zoveel tijd voor te nemen dat nodig is met mak worden.
Ik vermoed namelijk dat ze niet alleen niet halstermak is maar dat haar nog nooit iets geleerd is.
Ik vraag me inderdaat ook af hoe jullie haar verzorgt hebben.
Met jullie bedoel ik ook de eigenaars want die hebben de verantwoording over het paardje.

yakari123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 16:31

Hoi,

Alles is goed gegaan.
Zij doet het halster nu goed en mee aan het touw lopen gaat nu ook redelijk :j

Verder kent die wel voetjes geven ect.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 16:50

Ik vind het ook wel erg laat om nu nog een halster te moeten introduceren. Dit moet direct vanaf het begin bekend zijn vind ik .

Het enige wat ik nu kan bedenken is met een halstertouw te werken. Dit om de hals doen en dan ook om de neus. Zo maak je ook een ``noodhalster`` als een paard onsnapt. Zo leert ze misschien makkelijker dat ze vast zit en er iets om haar hoofd komt. Dit dan steeds meer op de beweging van een halster laten lijken.

Anders zou ik het ook niet weten.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 16:51

Later inderdaad het halster omhouden zodat ze er nog wel aan gaat wennen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 16:51

yakari123 schreef:
Hoi,

Alles is goed gegaan.

Super :)
Veel plezier met je pony.

yakari123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 17:14

marleen_a_a schreef:
Ik vind het ook wel erg laat om nu nog een halster te moeten introduceren. Dit moet direct vanaf het begin bekend zijn vind ik .

Het enige wat ik nu kan bedenken is met een halstertouw te werken. Dit om de hals doen en dan ook om de neus. Zo maak je ook een ``noodhalster`` als een paard onsnapt. Zo leert ze misschien makkelijker dat ze vast zit en er iets om haar hoofd komt. Dit dan steeds meer op de beweging van een halster laten lijken.

Anders zou ik het ook niet weten.

Het is inderdaad veelst te laat.
maar ik had gewoon de kans niet om dit te leren.
Als het mijn veulen was had ik dit ook zeker anders gedaan.

yakari123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 17:14

Sizzle schreef:
yakari123 schreef:
Hoi,

Alles is goed gegaan.

Super :)
Veel plezier met je pony.

Dankjewel