Help! pony met (gedrags) probleem

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dirma

Help! pony met (gedrags) probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 10:55

Hallo,

Fijn dat jullie mijn bericht willen lezen. Ik zal eerst eens wat achtergrond informatie geven over de situatie. Wij fokken al zo'n 17 jaar met fjorden, hebben ook elk jaar wel veulens. We rijden met onze fjorden fanatiek in de sport (ik M2 dressuur en mijn vader klasse 3 samengesteld) verder rijden we graag een rondje buiten. Er zit heel veel verschil in het karakter van de fjorden, mijn jonge merrie bijv. een vreselijke streskip, durf ik verder bijna niemand op te zetten, maar ze blijft wel te vertrouwen.

Nu ons 'probleem' paardje.. vorig jaar hebben we een fjordenhengstveulen gerolen voor een toen 3 jarige bonte NRPS merrie. een heel leuke pony. het probleem was dat die mensen er min of meer 'bang' voor waren en er nooit iets mee hebben gedaan. (lees: alleen halster omgehad maar niet aan de hand geweest) ze was dus nog nooit naar de hoefsmid geweest en nog nooit meegelopen aan de hand. we hebben haar toen meegenomen naar huis. we hebben haar letterlijk de trailer in moeten 'tillen' en ze stond gigantisch te rillen en te plassen van angst. thuis gekomen leek het eigenlijk best goed te gaan, maar zodra je bij haar hals kwam begon ze al te plassen en te rillen en stond ze met bolle rug en angstige ogen. Dit hebben we heel rustig opgebouwd en kan haar nu bijna overal borstelen (eerst met zachte bezem, want ze trapt!)

Ze moest nodig naar de hoefsmid, aangezien dit nog niet was gebeurd. met een touw en sedatie hebben ze haar zo rustig mogenlijk proberen te bekappen. maar wat een angst had het arme paardje!
We bleven maar oefenen en oefenen met lopen maar ze bleef maar over me heen lopen en schrikken.
Sinds een paar maandjes komt er af en toe een gedragsterapeut bij, en dit gaat eigenlijk heel goed! borstelen gaat nu goed, tot aan de flanken, en ze heeft meer respect gekregen. Als ik met mijn gezicht naar haar toe sta, blijft ze stil staan, doe ik een stap naar haar, doet zij een stap terug en draai ik om mag ze meelopen.

buiten en in de bak is het een heel andere pony als op stal. op stal bijt ze en altijd maar met haar oren in haar nek, maar zodra je haar kroelt of aan je hand laat likken, komen haar oortjes wel naar voor, ik vermoed zelf dat dit pure onzekerheid is, maar mijn vraag is, hoe krijg ik het eruit.

Ik merk dat ze het wel leuk vind om in de bak bezig te zijn met lopen, en aanraken, maar ze spant heel snel. Ook als ze hengstig is, is dit heeel extreem. continu met staart op haar rug, en bij het minste of geringste begint ze te 'plassen'. Zou dit iets hormonaals kunnen zijn?

Ze heeft maanden terug een keer over het hok getrapt en hierbij haar acherbeen vanaf haar spronggewricht tot aan haar kogel opengehaald, zo erg dat de pezen en gewrichtskapswl zichtbaar waren. Ze heeft toen 2 weken op de kliniek gestaan omdat ze niet zonder intraveneuze sedatie kon worden behandeld. Daarna is ze naar huis gekomen en kon ik haar met praam en 2 pasta's (voor dubbele gewicht) om de paar dagen verbinden. Ik snap dat ze hier ook wel een licht trauma van heeft,
maar ze werd wel steesd makkelijker.

nu staat ze niet meer in het verband, maar echt het been borstelen gaat nog niet, ze is zo snel, en is niet bang om te trappen. Heeft iemand tips?

Ik zou zo graag haar vertrouwen helemaal winnen, buiten is het een hele andere pony als op stal, op stal ik ze zo onzeker en zodra je met een paar man ben, flipt ze hem echt! dan kan je de staldeur niet opendoen want dan trapt ze je gewoon de deur uit. Als je alleen bent gaat het veel beter, dan kan je het halster omdoen en mee naar buiten lopen, zodra ze buiten is is ze veeeel makkelijker, maar helemaal aanraken blijft moeilijk.

wie heeft tips? Alvast heel erg bedankt!

Afbeelding

Anoniem

Re: Help! pony met (gedrags) probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:04

Lekker naar buiten gooien i.p.v op stal zou mijn eerste stap zijn. :)

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:29

Ten eerste: Je zegt dat je al een gedragstherapeut over de vloer hebt af en toe. Zou die hier niet naar kunnen kijken? Die kan veel beter beoordelen wat er aan de hand is dan wij dat kunnen vanachter een computer..

Dat gezegd hebbende, lijkt het me dat je merrie helemaal niet aan mensen gewend was. Het wennen aan mensen en de omgang met mensen, daar ben je onder begeleiding met de gedragstherapeut al mee bezig. Heel goed! Het aanraken van je merrie valt hieronder en gaat alleen lukken met veel geduld. Een jaar lijkt lang, maar het gaat zo snel als je merrie het aankan. Het gaat goed komen, maar heb geduld!

Het stalprobleem lijkt te ontstaan uit het feit dat ze niet weg kan. Het paard is een vluchtdier, dat is de eerste reactie in geval van angst. In de stal lukt dat niet, dus is de enige andere optie: vechten. Zeker met meerdere mensen ( grof gezegd: roofdieren) zal dat voor haar heel veel stress opleveren en dus veel heftiger gaan vechten. Probeer het zo stressvrij mogelijk te houden voor haar. Met één persoon lukt het wel in de stal te komen, dus daar zou ik me vooral op focussen. Doe rustig aan en ga ook naar stal zonder dat je wat van haar wilt. Probeer niet altijd aan haar te komen, maar ga een keer bijvoorbeeld rustig bij de ingang zitten praten tegen haar.

Het is goed dat je paard leert om op stal te staan, maar misschien moet je dit even laten voor later. Ik weet niet of dat mogelijk is bij jullie, maar laat haar in eerste instantie lekker buiten lopen. Misschien dat je dit op een later moment op kan pakken, wanneer ze al meer comfortabel is rond mensen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:59

Staat het paard 's nachts op stal?
Zo ja dan zou ik toch proberen om het paard de eerste tijd 24/7 buiten te houden en dan langzaam aan gaan werken om de stal een leuke plek te maken. Dus neem ze even mee naar haar stal om alleen te eten. Klaar met eten weer terug naar buiten. Om ze nu echt al op te gaan sluiten op een plek waar ze zich niet veilig voelt zou ik niet doen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:16

Ik zou hier al zeker aan werken in vrijheid in de wei. Dan kan het paard vluchten zoveel hij wil. Dat zal voorkomen dat hij trapt. Verder kan je het best spreken met de therapeut. Die ziet alles van kort bij. Meer dan wij via internet kunnen zien.
Ook bij de reeds gegeven tips sluit ik me aan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:24

klinkt als een pismerrie,je kunt eens provarium breeding proberen.

jojo_pranjic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:29

Ze moet allereerst veel naar buiten en haar lekker laten rond rennen in de bak. voorzichtig aaien op een plek waar ze het fijn vind en dat steeds ietsje uitbouwen totdat je haar overal aan kan raken. Als er een plek is waar ze het niet fijn vind weer terug gaan en haar weer gerust stellen, dan weer opnieuw (ergens anders) proberen.

dirma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 07:58

Bedankt voor de reacties! Tigra, lijkt me inderdaad een goed idee om te eten binnen, en dan weer naar buiten.. ze staat nu wel dag en nacht buiten, maar alleen wanneer het land het toelaat zeg maar. De winter heeft ze wel voornamelijk binnengestaan, maar ze gaan bij ons altijd een minimaal een dagdeel de bak in, zodat ze toch elke dag buiten komen.

toen ze geblesseerd was moest ze natuurlijk wel dag en nacht een paar weken stalrust, en dat was echt een ramp voor haar.. ze ontplofte bijna. Wij hebben wel open stallen ong, 120/130 hoog, ook geen spijlen erboven zegmaar.

Bij haar vorige eigenaar werd de stal opengedaan zodat ze de wei zelf in kon, en toen savonds brokken in de stal en de deur achter haar dicht. hierdoor had ze nooit contact ook. maar op stal staan is ze in die zin wel gewend.

Met de gedragsterapeut ben ik eerst begonnen om een 'leider' voor haar te worden, dus leren meelopen aan halster dmv correctiehalster. dit doet ze echt uitstekend. Ze laat nu haar hoofd zakken en loopt ontspannen mee aan het halster zonder over me heen te lopen, ik hoop dat ze hierdoor ook mij leert te vertrouwen.

Provarium breeding even nagekeken, lijkt me zeker de moeite waard om uit te proberen, bedankt!

Heel erg bedankt voor jullie reacties!