Weekeindje weg met paard en vriend op de fiets

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

estella81

Weekeindje weg met paard en vriend op de fiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 17:40

Hallo,

Ik ben opzoek naar een leuke nette overnachtingslocatie naar je twee dagen leuk kunt buitenrijden maar, waar ook fietspaden naast het ruiterpad liggen.

Vorig jaar zijn we naar van der Valk Apeldoorn geweest. Hartstikke leuke accomodatie, maar vriendlief heeft aardig wat km weg over de ruiterpaden op zijn stadsfiets en ik met mijn paard op het fietspad. Dus dit jaar wil ik dat anders gaan doen. Twee weken terug ben ik in Loon op zand geweest waar bij het overgrote deel van onze route het ruiterpad langs het fietspad liep. Dat was super!

Ik heb de volgende ideeen:
1) Ik ben van der Valk Gilze aan het overwegen maar heb niet helder of dat de ruiterpaden daar naast de fietspaden liggen.

2) Fletcher hotel de Malle Jan in Vierhouten. Maar heb niet helder of dat de ruiterpaden daar naast de fietspaden liggen.

3) Ook zit ik nog met de Posbank in mijn hoofd. Maar Camping Boszicht, wat ik een fantastische accomodatie vind, vind mijn vriend wss niet zo leuk. Hij houd toch wat meer van luxe. Weten jullie wat?

Kortom, bij Gilze en Vierhouten, kun je daar met t paard naast de fietser rijden? Of weet jij een andere leuke plek waar een leuk hotel is en waar fietspaden en ruiterpaden naast elkaar liggen?

Ik hoor het graag :)

fjordnina

Re: Weekeindje weg met paard en vriend op de fiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:06

www.oudemeulenbrugge.nl

Hier liggen de meeste fietspaden naast de paadjes waar je met het paard mag komen, ook kom je boerenlandweggetjes tegen met een goede berm voor het paard.

estella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 19:44

fjordnina schreef:
http://www.oudemeulenbrugge.nl

Hier liggen de meeste fietspaden naast de paadjes waar je met het paard mag komen, ook kom je boerenlandweggetjes tegen met een goede berm voor het paard.

Dank je wel Fjordnina. Gaan we zeker even naar kijken.

Yvette01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:42

Estella81,

De Malle Jan, Hotel Van der Valk Apeldoorn, ook bekend als "de Cantharel", en Hotel van der Valk Gilze-Tilburg zijn sowieso super mooie locaties voor een heerlijke vakantie, maar zeer zeker voor een heerlijke vakantie met je paard.

Voor een uitgebreid overzicht van de vele mogelijkheden in Nederland, België en Duitsland kan de ruiter-en menrouteplanner jullie zeker verder helpen. Kies voor groot scherm en satelliet (resp links en rechtsboven in het scherm), zodat je een goed overzicht van omgeving en terreingesteldheid hebt. Laat je vriend een fietskaart van jullie favoriete gebied ernaast leggen. Samen kunnen jullie dan de meest gunstige route voor jullie gezamenlijke paard-en fietstocht uitstippelen. Ook staan in er op de ruiter-en menrouteplanner al veel ondernemers op waar je met je paard welkom bent voor overnachting of een rustpauze en ook de fietsende toerist zal zeker welkom zijn op deze adressen. Er zij legio mogelijkheden zoals bovengenoemde Van der Valk-hotels, tot camping's en b&b's en van (luxe-)restaurants, ijssalon en snackbar tot complete recreatieparken.

Registratie en gebruik van website en routeplanner zijn overigens ook nog eens gehéél gratis:

http://www.ruiterenenmennen.nl/

Let ook even op de speciale actie deze week "In de Kijker" .
Reserveer voor 20 april , dan slapen je paarden gratis tijdens je verblijf daar.

Veel voorpret bij het plannen en een heel fijne paardrij-en fietsvakantie.

Etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:51

http://www.hetruiterhuys.nl/

Je kunt vanaf daar zo het duin en de polder in. ruiterpaden en fietspaden gaan redelijk gelijk op in het duin, maar op sommige plekken ben je elkaar even een kwartiertje kwijt. een kaart van het duingebied is dan erg handig. vanaf oktober mag je volgens mij het strand ook weer op. Geloof dat je daar ook s'morgens vroeg op mag in het zomerseizoen, maar dat zou je even op moeten zoeken. Het Ruiterhuys zelf is ook erg mooi, weet niet hoe de overnachtingen zijn want ik woon er vlakbij dus zal er niet hoeven overnachten.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:10

Ik lees even mee, dit of volgend jaar wil ik ook gaan met vriendin alleen dan met fiets en honden ook mee en natuurlijk de ponys! Manlief op de fiets of met de hond.
We weten alleen nog niet welke plek en wanneer.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:06

Boszicht is vrij beperkt als je nog iemand mee wilt laten fietsen, wij hebben daar een aantal keer gekampeerd er is eigenlijk maar een klein rondje mogelijk als er iemand op de fiets mee gaat, of 1 heel groot rondje waarbij je met je paard ook een stuk verharde weg mee moet pakken. We gaan dit jaar naar de Achterhoek, mooie brede zandpaden. En er ligt vaak een fietspad langs, of het pad is hard genoeg om comfortabel overheen te fietsen. We zitten daar alleen wel op de camping, geen idee of er ook een hotel in de buurt is met stalling in nabijheid.

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 21:36

Ik ben afgelopen weekend in b&b de Hooge Woeste geweest in Emst, bij Epe. (Veluwe) De b&b ligt aan een ruiterroute en in de directeomgeving zijn veel ruiterpaden die langs fietspaden liggen en delen van de ruiterroutes gaan ook over onverharde wegen. Prima dus om paard en fiets te combineren. B&b de hooge woeste is ook echt een aanrader. Mooi gelegen, nette accommodatie niet lang geleden gerenoveerd, super schoon, goede bedden, hele vriendelijke en behulpzame eigenaars. Voor de paarden buitenboxen en weiland aanwezig.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 21:47

De Kleine Pol in Otterlo! Erg fijne B&B, meerdere mogelijkheden qua kamers, zit vást iets bij.
De uitrijmogelijkheden zijn fantastisch en vanuit daar richting de Edese heide zijn paden waar ruiterpad en fietspad naast elkaar lopen, óf waar het ruiterpad goed genoeg is voor een MTB.
Ik heb een paar keer een meerdaagse tocht gemaakt met paard, en vriend op MTB en daar gaat dat echt heel prima. En het is prachtig!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 21:55

Nadeel van Mallejan is dat ze daar tegenwoordig geen weide of paddock meer hebben. Dus even lekker uitlopen, rollen en dergelijke na het rijden kan niet. Verder een goed hotel met een mooi rijgebied.
In mijn herinnering zijn daar meer dan genoeg zandpaden met een fietspad erlangs.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 10:01

raya00 schreef:
De Kleine Pol in Otterlo! Erg fijne B&B, meerdere mogelijkheden qua kamers, zit vást iets bij.
De uitrijmogelijkheden zijn fantastisch en vanuit daar richting de Edese heide zijn paden waar ruiterpad en fietspad naast elkaar lopen, óf waar het ruiterpad goed genoeg is voor een MTB.
Ik heb een paar keer een meerdaagse tocht gemaakt met paard, en vriend op MTB en daar gaat dat echt heel prima. En het is prachtig!

Ja :j, hier zijn wij ook een keer geweest. Veel mogelijkheden met ruiterpad naast fietspad en MTB is ook een optie, maar op sommige stukken wel erg zwaar denk ik.

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 10:06

estella81 schreef:
Hallo,

3) Ook zit ik nog met de Posbank in mijn hoofd. Maar Camping Boszicht, wat ik een fantastische accomodatie vind, vind mijn vriend wss niet zo leuk. Hij houd toch wat meer van luxe. Weten jullie wat?

Aan deze optie moest ik ook gelijk denken. Hoewel er veel ruiterpaden zijn naast de fietspaden denk ik toch wel dat je vriend het op een gewone stadfiets best pittig heeft. Misschien is er wel een mogelijkheid om een mountainbike te lenen. Ik woon in de buurt en moet wel zeggen dat het leuk rijden is. Qua luxere accommodatie heb ik nog even geen idee.

Steef159

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 17:06

ik lees ook even mee :)

is het trouwens geen idee om een mountainbike aan te schaffen voor je vriend, dan hoef je iets minder naar de fietspaden te kijken

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 19:24

Veel ruiterpaden naast fietspaden op de Posbank? Dat vond ik erg tegenvallen. Behalve de Plaggenweg, de Lange Juffer en de Schaapsallee is er niet veel vanaf Boszicht richting de Posbank. En juist de mooiste paden hebben geen fietspad in de buurt. Ook met een mtb zijn mulle ruiterpaden geen pretje trouwens. Hei bij Otterlo/Ede is trouwens wel een goede optie, vanaf de kleine Pol loopt het fietspad langs het ruiterpad.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 19:32

In Vierhouten is pensionstal M. Damsma dan misschien een optie. Die hebben ook een appartement op het terrein en doen aan vakantiestalling voor knolletje.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 08:06

estella81 schreef:
Hallo,

Ik ben opzoek naar een leuke nette overnachtingslocatie naar je twee dagen leuk kunt buitenrijden maar, waar ook fietspaden naast het ruiterpad liggen.

Vorig jaar zijn we naar van der Valk Apeldoorn geweest. Hartstikke leuke accomodatie, maar vriendlief heeft aardig wat km weg over de ruiterpaden op zijn stadsfiets en ik met mijn paard op het fietspad. Dus dit jaar wil ik dat anders gaan doen. Twee weken terug ben ik in Loon op zand geweest waar bij het overgrote deel van onze route het ruiterpad langs het fietspad liep. Dat was super!

Ik heb de volgende ideeen:
1) Ik ben van der Valk Gilze aan het overwegen maar heb niet helder of dat de ruiterpaden daar naast de fietspaden liggen.

2) Fletcher hotel de Malle Jan in Vierhouten. Maar heb niet helder of dat de ruiterpaden daar naast de fietspaden liggen.

Kortom, bij Gilze en Vierhouten, kun je daar met t paard naast de fietser rijden? Of weet jij een andere leuke plek waar een leuk hotel is en waar fietspaden en ruiterpaden naast elkaar liggen?

Kunnen we heel kort over zijn: respectievelijk nee en ja.

Gilze ligt qua hotel helemaal niet zo handig nabij bos, dat is best een eind. Apeldoorn had ik je wel kunnen zeggen dat dat niet echt handig was; Vierhouten past qua uitrijgebied beter bij jouw eisen, hoewel ook niet optimaal.
Damsma is zeker een goed alternatief voor De Malle Jan. Maar ze zitten niet zo ver uit elkaar dat je niet zou kunnen overwegen om zelf in de Malle Jan te gaan zitten en de paarden bij Damsma neer te zetten.

Bedenk ook dat Brabant dazenland is en van de locals weet ik dat ook de omgeving van Gilze in die tijd echt niet grappig is. Denk daar goed om!

Fietsen op de Posbank is voor sukkels en fanatiekelingen. Daar ga je alleen fietsen met elektrisch ondersteunde fietsen of met heel veel versnellingen op je fiets EN en dijk van een conditie!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 08:15

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 10:18

SusanH schreef:
Veel ruiterpaden naast fietspaden op de Posbank? Dat vond ik erg tegenvallen. Behalve de Plaggenweg, de Lange Juffer en de Schaapsallee is er niet veel vanaf Boszicht richting de Posbank. En juist de mooiste paden hebben geen fietspad in de buurt. Ook met een mtb zijn mulle ruiterpaden geen pretje trouwens. Hei bij Otterlo/Ede is trouwens wel een goede optie, vanaf de kleine Pol loopt het fietspad langs het ruiterpad.

Als je de lange juffer uit zou rijden richting Rozendaal toe heb je goed te fietsen ruiterpaden. Daar is fietsen wel een optie. Is misschien wel een aardig stuk rijden vanaf Bosziht maar daar heb ik geen ervaring mee. Een andere optie is misschien gewoon wat stallen afbellen in omgeving schaarsbergen, Rheden en misschien wel in De Steeg. Je kan het altijd proberen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 09:32

Lange juffer is een mooie weg maar wel heel lang. En gaat heel erg op en af. Heb het geregeld gefietst zonder dat ik een paard bij moest houden. Paard gaat zelfs in stap harder omhoog dan een normaal mens de bult op kan fietsen. Als vriendlief echt de hele rit op de fiets mee gaat zou ik voor een iets vlakkere ondergrond kiezen. Ben het eens mee ikke wbt het fietsen op de Posbank/nationaal park de Veluwezoom.

estella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 21:36

WHOW wat een goede reacties:) Nee, vriendlief is niet sportief. Hij fietst 3x per jaar buiten dit weekeindje om. Ik was vorig jaar verbaasd (echt verbaasd!) dat hij in omg apeldoorn fanatiek aan het fietsen was ook met zijn stadsfiets over de ruiterpaden.

Toevallig ga ik over twee weken 3 nachten naar Mdamsma en vervolgens 3 nachten naar t Wildhuys met een vriendin en onze paarden. Ik zal dat even afwachten :) Ik heb er niet bij stil gestaan dat dat ook een optie was met vriendje en de fiets. MTB aanschaffen.. ja zou absoluut kunnen maar eerlijk, hij fietst eigenlijk NOOIT (3x per jaar) enkel dat weekeindje met mij per jaar. Dus das een beetje zonde. Misschien moeten we er 1 huren. Ik zal eens kijken.

Onwijs bedankt voor jullie reacties.. en ander/aanvullende ideeen zijn zeker welkom:)

estella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 22:20

Vorige week ben ik met een vriendin in Vaassen geweest. We hebben overnacht bij het Wildhuys. Na drie dagen zijn we naar Mdamsma in Vierhouten vertrokken.

Vaassen heeft veel fietspaden aan de ruiterpaden. Kortom met mijn vriend ga ik daar van de zomer een weekeind heen. We hebben bij Bed en Stal geboekt omdat ik vorige week ook even daar ben wezen buurten en die mensen lijken me gezellig. Overigens is er met het Wildhuys niets mis.

De omgeving van vierhouten vind ik persoonlijk leuker rijden. De ruiterpaden zijn daar smaller en op sommige stukken lekker kronkelig. Maar fietspaden moet je wel echt zoeken. Ik heb inmiddels een aantal kaarten aangeschaft van de Veluwe waarop zowel de ruiter als fietsroutes staan aangegeven.

Er zijn een aantal plekken waar je je paard kunt aanbinden voor een drankje en of lunch. Maar, volgens mij heb ik er heel wat gemist.
De Malle jan.
De Honingpot bij Epe
Het Roodekoper

Wil iemand deze lijst aanvullen? :)

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:35

Hey gezellig als je naar Vaassen gaat, misschien kom ik je nog tegen!
Ik rijd altijd in vaassen en er zijn paden die je met fiets kan doen als is een mtb fijner en ook gewone paden. Misschien zie ik je succes in Vaassen!

Oja en je kunt je paard in epe ook vastbinden bij hertenkamp volgensmij