Wensen mbt accommodatie voor een vakantie te paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pms70

Wensen mbt accommodatie voor een vakantie te paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 18:48

Hallo,

Ik ben mij aan het orienteren omdat ik een accommodatie wil starten waar men kan verblijven voor een vakantie te paard. Graag hoor ik van jullie wat jullie wensen zijn wanneer je een dergelijke vakantie wilt houden. Vooral de volgende zijn voor mij belangrijk:

* Stalling en/of weidegang
* Luxe/eenvoud slaapgelegenheid
* Omgeving
* Mogelijkheid tot huren paard/pony
* Optie maaltijden

Alvast bedankt voor de moeite!

x_Heidi

Re: Wensen mbt accommodatie voor een vakantie te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:55

Stalling: vind ik wel belangrijk, ik heb liever niet dat mijn pony buitenstaat alleen 's nachts in een vreemde omgeving.
Weidegang: Fijn om te hebben, kleine weitjes voor max. 2 paarden zodat je als je samen komt rijden je paarden wel samen kan zetten maar anders gewoon alleen. Ik zou mijn pony niet bij andere paarden willen zetten voor maximaal een weekje.
Omgeving: Dichtbij uitrijmogelijkheiden, ik zou minimaal 20 km willen kunnen rijden rondom de stalling. Veluwe of Zeeland is leuk, ook Drenthe of Limburg. Veluwe ligt wel lekker centraal.
Mogelijkheid tot huren paard/pony: Voor mij niet van toepassing
Slaapgelegenheid voor mij: Camping is al leuk, of anders een appartementje. Niet te luxe want je rijdt toch veel paard dus daar heb je niet veel aan maar het trekt de kosten wel omhoog.
Optie maaltijden: Lunch en avondeten in ieder geval

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:56

Weidegang zou ik erg belangrijk vinden, dat vind ik bij een gewone stalling ook.
De slaapgelegenheid mag van mij eenvoudig zijn, zolang ik een bed/tent en een douche heb en het een beetje schoon is, ben ik tevreden. Daar breng je toch nauwelijks tijd door.
Qua omgeving maakt het niet heel veel uit, het is leuk als je geen 'standaard bosritjes' hoeft te maken, maar zolang je niet middenin een stad zit, lijkt dat me al vlug prima.
Huren zou ik zeker een mogelijkheid maken. Ik heb zelf een verzorgpaard waar ik in overleg met de eigenaar heel veel mee mag, maar niet elke ruiter heeft een eigen paard of die mogelijkheid.
Een optie voor een (eenvoudige) avondmaaltijd lijkt me wel handig, maar aan de andere kant hangt dat ook van je locatie af. Als je bij een dorp zit waar relatief goed en goedkoop gegeten kan worden, is dat in mijn ogen geen noodzaak. :) Ik zou juist een ontbijt belangrijk vinden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 21:04

voor mij hoeft een appartement/kamer niet zozeer luxe te zijn maar wel goed. Dus een comfortabel bed en fijne douche dat soort dingen. Maaltijden zou ik zeker waarderen. Mag best eenvoudig zijn trouwens, als het maar gezond is, liever stamppot dan patat.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 21:25

Voor de paarden ruime stallen, liefst met buitenluik, maar in elk goed contact/zichtmogelijkheid op het buurpaard. Dus liever tralies dan een dichte wand. Als je kiest voor stro, ook graag het alternatief van zaagsel aanbieden. Goede kwaliteit hooi. Krachtvoer nemen we altijd zelf me.
Een "eigen" paddock/stuk wei voor overdag buiten het rijden om, hoeft niet groot te zijn.

Ik hoef zelf geen luxe, maar zal zelf niet voor een kamer kiezen met een stapelbed of gedeeld sanitair.
Maaltijden hoeft van mij niet, maar gebruik kunnen maken van een koelkast/magnetron is wel gemakkelijk.

Voor mij is het plaatje compleet als je meteen het bos in kunt of een zandpad op kunt richting het bos. En het gebied moet groot genoeg zijn om verschillende kanten op te kunnen, zodat je niet twee dagen achter elkaar hetzelfde rondje rijd.

Goede opbergplek voor je spullen.

Met bovenstaande "eisen" hebben we ons goed kunnen vermaken op de Veluwe, Zuid-Limburg, Drenthe en de Achterhoek.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 21:31

Stalling voor 's nachts, weidegang overdag. Normaal staat mijn paard 24/7 buiten met grote schuilstal. Weidegang vind ik dus erg belangrijk. Als het terrein niet heel degelijk omheind is, dan stal voor 's nachts.

Graag een luxe accommodatie. Budget/simpele accommodatie met stalling is nog wel te vinden, in het luxe segment moet je volgens mij wat beter zoeken. Mijn partner wil best mee, maar rijdt niet, voor hem is het belangrijk dat hij ook een beetje comfortabel zit als ik op pad ben (en eventueel nog wat kan werken, dus goede wifi is ook belangrijk).

* Omgeving

Mogelijkheid tot uitrijden in de zeer directe omgeving. Dus zonder het oversteken van al te drukke wegen.

N.v.t.

* Optie maaltijden
Geen behoefte aan echte maaltijden, leveren van verse broodjes in de ochtend zou wel een pre zijn.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 21:39

- De mogelijkheid tot 24/7 weidegang met zelf kiezen of er hooi wordt bijgevoerd.

- Slaapgelegenheid. Comfortabel bed, tv en wifi met een bank voor een regenachtige avonden.
Bij langer verblijf (4+ dagen) wil ik kunnen koken, koelkast is sowieso prettig.

- Omgeving. Goed buiten kunnen rijden is een pre. Bos of ruiterpaden in de polder maakt niet uit, maar ik wil niet eerst 3 km langs een drukke weg moeten om ergens te komen.

- Mogelijkheid tot huren paard/pony. Ja, zeker wel! Onbegeleid én begeleid.

- Maaltijden. Mogelijkheid tot ontbijtmand/verse broodjes/lunchpakket is erg welkom.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 21:42

turtlelito schreef:
Mijn partner wil best mee, maar rijdt niet, voor hem is het belangrijk dat hij ook een beetje comfortabel zit als ik op pad ben (en eventueel nog wat kan werken, dus goede wifi is ook belangrijk).
De Roode Koper op de Veluwe is een aanrader :j

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 21:50

Stalling vind ik erg belangrijk, aangezien ik meestal alleen met 2 paarden op vakantie ga en als ik met de 1 ga rijden ik de ander niet alleen achter durf te laten buiten. Verder zouden de paarden minimaal een dagdeel in de wei of paddock moeten kunnen.
Luxe is niet belangrijk. Gewoon een goed bed, kleine keuken, toilet, douche, bank en tv is voor mij voldoende
* Omgeving
goede uitrijmogelijkheden ook met paard en wagen. Bos, strand of heide maakt niet uit, als ik maar minimaal 3 dagen een tocht van een paar uur kan maken zonder steeds hetzelfde stuk te moeten rijden
niet nodig
* Optie maaltijden
niet nodig. Ook al zijn verse broodjes 's morgens wel erg lekker :)

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 21:51

@Grit: dat is inderdaad prachtig, zijn we een keer geweest. Ligt ook nog een mooie golfbaan naast, dus dan verveelt mijn man zich zeker niet. Ze hebben nu ook andere kamers als toen wij er waren (manege-huis), dus wel een reden om het te 'herontdekken' :D

jazza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 21:55

Ik ga met Turtlelito mee. Luxe accommodatie graag waar niet (zo fanatiek) rijdende partners het ook naar hun zin kunnen hebben. Privé sanitair, een grote tafel en een lekkere 3-zits bank. Goede wifi is een eis. Evenals een veilige parkeerplek voor de trailer en directe aansluiting op ruiterpaden, bos, strand oid.
's Ochtends verse broodjes en goede horeca in de nabije omgeving zou wel top zijn.

En de mogelijkheid om te huren voor één nacht, zodat je ook een keer een gewoon weekend kunt gaan. Voor al deze luxe ben ik overigens graag bereid om in de buidel te tasten.

Oh ja, nog een ding.. de logies mogen geenzins paardgerelateerd zijn, dus kleding/laarzen/tuig wil ik liever niet 'in huis' hebben. De accommodatie moet schoon zijn én ruiken ;-)

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 22:02

Ik zou graag beiden zien. Paard staat altijd s nachts op stal en zou hem graag in zijn ritme houden wat dat betreft. Verder kleine weides of paddocks waar je een paar paarden in kwijt kan. Ik zou mijn paard idd niet tussen vreemde paarden willen.
Schoon sanitair (douche, wastafel, toulet), het liefst 1 pers bedden die tegen elkaar aan kunnen ofzo, verder niet te veel bijzonders.
Natuurlijk is luxe wel heerlijk maar hier is de prijs ook vaak na. Een goed bed (matras, kussen) vind ik wel belangrijk
* Omgeving
Iets unieks kwa natuur waar je uren kunt rijden. Mag best op een minuut of 10 stappen liggen, als dat maar een 'veilige ' route is.
Voor mij niet noodzakelijk
* Optie maaltijden
Ik vind bed&breakfast altijd erg leuk, en misschien mogelijkheid tot lunchpakketjes die je mee kunt nemen

Veel succes en plezier met je onderneming!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:08

pms70 schreef:
Hallo,

Ik ben mij aan het orienteren omdat ik een accommodatie wil starten waar men kan verblijven voor een vakantie te paard. Graag hoor ik van jullie wat jullie wensen zijn wanneer je een dergelijke vakantie wilt houden. Vooral de volgende zijn voor mij belangrijk:

* Omgeving
* Optie maaltijden

Alvast bedankt voor de moeite!

Stalling en weidegang. Ik heb mijn paard graag buiten staan maar wil de optie hebben om 'm binnen te kunnen zetten. Paddock is GEEN alternatief, hooguit een extra optie! Hooi voor de paarden op stal.

Slaapgelegenheid: goede kwaliteit bedden; kamers voor meer personen is ok maar geen slaapzaal. Voldoende ruimte (kast) voor je spullen en liefst douche en toilet op de kamer.
Zorg hoe dan ook voor ruim voldoende toilet en wasgelegenheid.

Lokatie aan/in het uitrijgebied. Niet dat er eerst een eind langs de weg gegaan moet worden. Er is voldoende keuze aan accomodatie die in het bos ligt, zorg dat je op dat lijstje komt te staan!

Mogelijkheid tot huren is een pre. Niet voor mij persoonlijk maar zie de vele vragen op Bokt, daar is interesse voor.

Maaltijden als optie is goed. Biedt echter ook de mogelijkheid tot zelfverzorging en plaats een professionele keuken met voldoende werkblad, spoelbakken en koel- vriesruimte, passend bij de capaciteit van de accomodatie. Te vaak zien wij dat de keuken eigenlijk te klein is om met twee of drie mensen tegelijk te werken. Dat geldt ook voor de afwasgelegenheid.

Daarnaast zijn er niet zo heel veel toko's die een 20x40 binnenbak (of groter) hebben die ook een heel weekend beschikbaar is voor een groep, bijvoorbeeld voor lessen en clinics in kleine groepen waarbij de rest kan toekijken.

Wil je je onderscheiden, zorg dan dat je iets unieks te bieden hebt. Dat zit 'm niet in luxe; dat is wel te vinden maar meer in zaken die anderen simpelweg niet hebben. Denk aan zaken als een uitdagend crossterrein, ruime ovaalbaan waar je ongegeneerd gas kunt geven of de mogelijkheid om serieus te zwemmen in veilig water.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:18

Omgeving is voor mij het allerbelangrijkste, ik zou het prettig vinden als ik niet eerst door het verkeer heen hoef en weinig wegen hoef over te steken en meerdere routes kan rijden.
Voor onze paarden zouden we graag een eigen stukje weide hebben en boxen waarbij ze elkaar kunnen zien. Ik heb ooit eens ergens boxen gehuurd waarbij ze elkaar niet konden zien en heb daar toen geen gebruik van kunnen maken omdat de paarden helemaal in de stress schoten.
Beetje luxe badkamer zou fijn zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:20

GMekkes schreef:
Omgeving is voor mij het allerbelangrijkste, ik zou het prettig vinden als ik niet eerst door het verkeer heen hoef en weinig wegen hoef over te steken en meerdere routes kan rijden.
Voor onze paarden zouden we graag een eigen stukje weide hebben en boxen waarbij ze elkaar kunnen zien. Ik heb ooit eens ergens boxen gehuurd waarbij ze elkaar niet konden zien en heb daar toen geen gebruik van kunnen maken omdat de paarden helemaal in de stress schoten.
Beetje luxe badkamer zou fijn zijn.

Ligbad, bijvoorbeeld :j :j

pms70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 11:21

Dank jullie wel voor alle reacties! Ik merk dat er vaker om eenvoudige accommodatie wordt gevraagd dan om luxe. Ons plan is om een blokhut in te richten met badkamer, keukenblokje, bedden en zit plek. Ook buiten zitruimte met plek voor een bbq bijvoorbeeld. Vanaf de woning kun je rechtstreeks het bos in, dat helemaal toegankelijk is voor paarden. De locatie is in Drenthe, en de boxen hebben allemaal deelbare deuren. Er is weidegang en een plaats waar de paarden afgespoeld kunnen worden. Op dit moment wil ik kijken of er een mogelijkheid is bij een plaatselijk paardenbedrijf eventueel mogelijkheden zijn voor een samenwerking mbt gebruik van de binnenbak en deelname aan eventuele clinics etc. Voor mijn gevoel voldoe ik dan aan de meeste van jullie wensen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 11:40

pms70 schreef:
Dank jullie wel voor alle reacties! Ik merk dat er vaker om eenvoudige accommodatie wordt gevraagd dan om luxe. Ons plan is om een blokhut in te richten met badkamer, keukenblokje, bedden en zit plek. Ook buiten zitruimte met plek voor een bbq bijvoorbeeld. Vanaf de woning kun je rechtstreeks het bos in, dat helemaal toegankelijk is voor paarden. De locatie is in Drenthe, en de boxen hebben allemaal deelbare deuren. Er is weidegang en een plaats waar de paarden afgespoeld kunnen worden. Op dit moment wil ik kijken of er een mogelijkheid is bij een plaatselijk paardenbedrijf eventueel mogelijkheden zijn voor een samenwerking mbt gebruik van de binnenbak en deelname aan eventuele clinics etc. Voor mijn gevoel voldoe ik dan aan de meeste van jullie wensen!

Klinkt niet verkeerd.

Blijft er voor mij nog een specifiek punt: hoeveel mensen kun je kwijt? Zie mijn onderschrift; wij zijn altijd geïnteresseerd in goede accomodatie voor groepen vanaf zo'n 10 personen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 11:40

beide

eenvoudig is prima, maar wel schoon!!

* Omgeving
bos / strand / platteland (daarbij geen rechte weken maar verschillende afwisselende routes moeten mogelijk zijn)

ja, maar niet noodzakelijk

* Optie maaltijden
nee, als er een keuken is niet noodzakelijk.

pms70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 11:47

ikke schreef:
Blijft er voor mij nog een specifiek punt: hoeveel mensen kun je kwijt? Zie mijn onderschrift; wij zijn altijd geïnteresseerd in goede accomodatie voor groepen vanaf zo'n 10 personen.

Op dit moment in eigen accommodatie vier personen maar er is een recreatiebedrijf zo'n 100m van ons verwijdert met groepsaccommodaties, dus zullen we ook kijken wat de mogelijkheden zijn met een samenwerking daar. Voor de paarden zijn er vijf stallen dus wellicht niet volledig geschikt voor jullie groep?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 11:57

pms70 schreef:
ikke schreef:

Op dit moment in eigen accommodatie vier personen maar er is een recreatiebedrijf zo'n 100m van ons verwijdert met groepsaccommodaties, dus zullen we ook kijken wat de mogelijkheden zijn met een samenwerking daar. Voor de paarden zijn er vijf stallen dus wellicht niet volledig geschikt voor jullie groep?

Voor de paarden zijn wij een gemelleerde groep. Sommige mensen willen een stal met weidegang, anderen willen alleen weidegang. Wellicht is een combi met de buren werkbaar, dat zouden we dan eens in detail moeten bekijken. Ik blijf graag op de hoogte.

pms70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 10:51

Komt goed, als we zover zijn zullen we hier zeker laten weten wat we precies te bieden hebben!

Zilandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:50

Ik ga wel eens op trektocht, een weekend of meerdere dagen en dan kijk ik naar de volgende zaken:

Stalling en/of weidegang

Maakt voor mij niet veel uit, paard kan beide. In de zomer gaat de voorkeur uit naar paddock of weide, is vaak ook goedkoper. Maar als het regent is een stal erg prettig. Is er krachtvoer aanwezig dat je kunt kopen? Mag je onbeperkt ruwvoer geven?

Mag zeer eenvoudig, als het maar schoon is. De optie beddengoed erbij tegen meerprijs is wel prettig.
Soms bel ik een gelegenheid of ze een 'leentent' hebben. Er zijn nml campings die ook een B&B hebben. alleen kost de camping dan 7,50 en de B&B 50 euro. Dan is een leentent voor bijv 15 euro een prima alternatief.

* Omgeving

Super belangrijk, je moet kunnen uitrijden zonder gevaarlijke wegen te hoeven kruisen. Voor mij is 3km van het bos of zandwegen max.

Ik denk dat veel mensen daar wel interesse in hebben. Ik zou bijv graag mijn moeder eens meenemen. Het zou leuk zijn als je dan een dagje een paard/pony kunt huren en onder begeleiding een ritje kunt maken. Maar zeker niet noodzakelijk.

* Optie maaltijden

Mijn ervaring is dat het wel zeer fijn is als je op locatie een maaltijd kunt krijgen. Mag ook 'met de pot mee' zijn voor 8 euro of iets dergelijks maar als je op trektocht bent heb je geen fiets om even naar het dorp te fietsen. Of er moeten eetgelegenheden op loopafstand zijn. Dan is het niet nodig.

Wat ik mis is de kosten. Die zijn heel belangrijk.
Soms boek ik eens in de paar dagen een wat luxere gelegenheid waar ook wifi beschikbaar is. Kun je weer even opladen.

Weekend arrangementen in voor- en najaar trekken altijd weer nieuwe gasten.

Wat een leuk initiatief. ik ben erg benieuwd wat het gaat worden.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 21:09

Stalling niet nodig voor mijn pony; ze staat de hele zomer buiten. ik heb liever dat ze 's nachts ook kan lopen in het land ipv stil te staan in een stal, terwijl ze de hele dag heeft gelopen.
Een eenvoudig bed voor mij waar mijn tuig desnoods onder kan. Of ik leg het tuig op de kar die ergens in een schuur kan staan?
Avondeten zou fijn zijn. Is lastig tijdens een trektocht een dorp door te rijden en opzoek te gaan naar een supermarkt, zie het maar eens te koken in de slaapgelegenheid.
De omgeving: t zou fijn zijn om een weg over te steken en 'je bent al in het bos' of een stukje rijden.
De prijs? bed, ontbijt, landje en kuil €15,- maximum.