Extreem luchtzuigen sinds 's nachts op stal, hoe verminderen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Radiostilte

Extreem luchtzuigen sinds 's nachts op stal, hoe verminderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 18:23

Eerst even wat achtergrond info; Wij hebben hier een kleine kudde van drie paarden (twee merrie's en een ruin) die nu ongeveer een jaar in deze samenstelling staat. Ze staan/stonden 24 uur per dag buiten, overdag in de wei en in de avond in de paddock. Nu zijn ze wat dikker geworden van de winter en omdat het voorjaar er weer aan komt met lekker vers gras krijgen ze 's nachts wat minder hooi (in slowfeednetten en verdeeld over drie plekken). Sindsdien is de rust en vrede weg in de nacht. Overdag gaat alles goed, grotere oppervlak en ze kunnen grazen en hebben dus een bezigheid. 's Nachts zit de Ruin achter de merrie's aan te rennen, hij jaagt ze echt op. Dit is een week zo door gegaan maar het werd alleen maar erger. Toen ik op de ochtend beide merrie's bezweet uit de paddock haalde was het klaar. Meneer de Ruin moest 's nachts op stal.

Probleem: Toen wij hem kregen is ons verteld dat hij wel eens luchtzuigde. Dit heeft hij al die tijd nooit vertoond bij ons. Nu stond hij dus 24/7 buiten wat daar ook vast aan meehelpt. En daarnaast hebben wij omheining van palen en lint en hij blijkt dus echt iets vast te willen pakken tussen zijn tanden en dan zijn palen niet ideaal en lint staat natuurlijk stroom op. Dus echt gelegenheid had hij ook niet. Hij heeft in het beginperiode zelfs een keer 4 dagen op stal moeten staan vanwege een blessure en ook toen is het mij niet opgevallen dat hij luchtzuigde.
Half jaar geleden is er een andere schuilgelegenheid gekomen waardoor hij wel gelegenheid kreeg om lucht te zuigen. En ik durf niet met zekerheid te zeggen of hij toen wel of niet luchtzuigde. Ik denk eigenlijk van niet maar hij zat wel aan het hout te bijten, knabbelen maar ik heb hem nooit betrapt op luchtzuigen. Nu staat hij dus 's nachts op stal en is hij helaas begonnen met luchtzuigen. Rond 5/6 uur gaan ze de wei af en loopt hij nog een paar uurtjes met de andere in de paddock en als het donker wordt gaat hij op stal. Het eerste wat hij nu doet als hij de paddock in komt is luchtzuigen in de schuilstal. Het is zelfs zo erg dat wanneer ik ze brokken voer hij aan komt lopen, een hap neemt en dan weer terug loopt om lucht te zuigen. Ook is hij veel bijterige geworden wat natuurlijk niet oke is. Maar ik denk dat dat ook voorkomt door iets te zoeken wat hij vast kan pakken om lucht te zuigen.

Ik heb al geprobeerd om één van de merrie's uit de kudde te halen maar dat gaf geen effect, hij is echt de onruststoker. Voor hem is het natuurlijk niet ideaal om 's nachts op stal te moeten staan. Maar voor de rust in de kudde en het welzijn van de andere moet hij er 's nachts wel uit. En ergens anders buiten plaatsen kan niet. Zelfs als ik hem weer in de kudde plaatst 24/7 denk ik niet dat het luchtzuigen opeens over is. Hij heeft het nu éénmaal herontdekt. Moet ik gelegenheden weghalen? Want voordat de schuilstal geplaatst werd had hij dus geen gelegenheid en heeft het ook niet getoond. Maar goed die vier dagen op stal in het eerste half jaar ging ook goed. En toen ging hij van 24/7 buiten naar 24/7 binnen. Waarom vertoonde hij toen niks en nu wel? Hij krijgt gedurende de hele dag eten en brengt minstens de helft van de dag door met de rest. Zou het een maagzweer zijn? Maar zo ja hoe komt hij daar aan? Overdag eten ze de hele dag gras en in de avond en in de nacht hooi met een slowfeednet. Dus lange periodes zonder eten staan ze niet, krachtvoer krijgen ze ook nauwelijks. Hij wordt ook al een periode niet gereden dus daar kan hij geen stress van hebben. De kudde is dus ook al een jaar hetzelfde. Ik wil graag dat hij zichtevreden voelt en niet gaat/hoeft lucht te zuigen. En dat het luchtzuigen minder wordt of overgaat. Heeft iemand tips voor mij hoe ik dit aan kan pakken?

troi

Re: Extreem luchtzuigen sinds 's nachts op stal, hoe verminderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:39

Hmm hij verteld je in elk geval duidelijk dat hij dit niet prettig vindt. Heb je overwogen de paddock te splitsen? Bijv een derde afzetten en hem daarin apart zetten? Dan is hij nog wel lekker buiten en vlakbij zijn kudde zonder dat hij kan gaan klooien.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:42

ik zou uhm idd snachts op een stuk van je paddock zetten. wel apart van de andere maar niet op stal.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 03:44

Het kan best dat hij nu ook een maagzweer heeft door de stress van het op stal staan. Dat zou ik eerst uitsluiten/behandelen, anders wordt het doorbreken van het luchtzuigen wel heel erg moeilijk.

Daarnaast zou ik je ruin niet meer op stal zetten maar de paddock opsplitsen, zoals mijn twee voorgangers aangeven.
Verder misschien juist wel weer wat met hem gaan doen? Zodat hij daar ook een beetje zijn energie in kwijt kan?

Agile

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:12

Om het uit te kunnen sluiten zou ik inderdaad laten onderzoeken of je paard geen maagzweer heeft. Is hij verder in gedrag veranderd, moeilijker eten, doffe vacht, koliekverschijnselen?
En staat hij ‘s nachts helemaal alleen op stal? Dan zou het best kunnen dat hij terugvalt in z’n oude gewoonte om lucht te zuigen. Zoals hierboven ook wordt genoemd is het misschien een optie om de paddock op te splitsen? Dan kan hij de merries niet meer opjagen maar staat die wel buiten.
Mijn paard was een luchtzuiger bij zijn vorige eigenaar. Bij ons op stal hebben we meteen alles ingesmeerd met cribox voor hij kwam. Buiten deed hij het sowieso niet en op stal heeft die het een paar keer geprobeerd, maar al snel deed die het helemaal niet meer :)

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 20:55

Iedereen alvast bedankt voor het meedenken!

Paddock opdelen heb ik aangedacht en ga ik snel proberen. Ik ben benieuwd wat er dan gaat gebeuren. Die paar keer dat ze apart hebben gestaan naast elkaar of in elkaars zicht worden ze alle drie alleen maar onrustiger. Eén merrie hangt erg aan haar kudde en met name aan de ruin. Zij blijft dan schreeuwen en alle drie gaan ze rennen. Mijn eerste plan was ook om een klein stukje kale wei af te zetten voor de ruin. Maar dat moet dan met prikpalen. En als ze zo doen ben ik bang dat er vroeg of laat één door of over de omheining gaat. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, ongelukken wil ik graag voorkomen en het zou ook niet goed voor mijn nachtrust zijn dus vandaar dat hij op stal ging. En verrassend genoeg laat de merrie dan niks van zich horen (hebben wij ons dan weer over verbaasd). Maar een stukje paddock afrasteren kan ik proberen. Praktisch is anders maar als het hem helpt. Als ze door de tijdelijke afzetting heen gaan blijven ze igg in de paddock.

Maar wat ik mij nu dus afvroeg; als ik de paddock in tweeën splits en hij is echt gelukkiger zo. Zou hij dan wel gaan stoppen met luchtzuigen? Heeft hij het nu niet herontdekt? Ik weet dat er met luchtzuigen endorfine aangemaakt wordt waardoor hij zich gelukkiger voelt en waar luchtzuigers dus verslaafd aan raken. Ik ben bang dat hij er niet mee gaat stoppen ook al voelt hij zich beter zo. En wat dan?

Cribox heb ik laatst ook op de staldeur gesmeerd (wat stinken dat spul trouwens ;P) Maar zo tien cm boven de deur hebben wij nog een extra buis. (deur was iets laag en extra bescherming mocht hij de deur open krijgen). Maar die buis moet ik dus elke avond en ochtend aanraken dus om die nou in zijn geheel in te smeren, is niet zo heel praktisch. Maar als dat hem helpt om van het luchtzuigen af te komen om alle gelegenheden weg te halen of in te smeren met cribox dan wil ik dat heus proberen. (Dan maar handschoentjes aan met die buis, of even weghalen). Wij zitten nu ook aan te denken om het halve schot in de schuilstal waar hij nu dus aan staat te zuigen om die in te smeren of een draad erboven langs maken.

Maagzweer zou ik kunnen checken. Binnenkort komt de dierenarts toch voor hem (enten) kan ik het gelijk met hem over hebben. Plan is ook om hem binnenkort weer op te pakken hoor. Dus misschien helpt dat ook nog wel

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:59

Het wordt voorjaar dus hij wil graag wat van de merrie's.
Ik zou een ruinen vriendje(shet) erbij halen en hem daarmee in de paddock zetten.

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:26

Ik heb geleerd dat paarden die luchtzuigen dit doet uit frustratie/verveling. Mijn eerste stap zou zijn om te onderzoeken of hij inderdaad een maagzweer heeft. Het kan natuurlijk altijd iets medisch zijn. Daarnaast heb ik geleerd dat brok een boosdoener kan zijn van luchtzuigen, omdat ze dit snel op hebben en zich erna weer gaan vervelen.
Als je niet veel werk met hem doet, zal ik hem, naast het onderzoeken naar de maagzweer, volledig op ruwvoer zetten in zijn stal. En dan bedoel ik met volledig, niet langer dan 2 - 4 uur zonder ruwvoer.
Met ruwvoer bedoel ik hooi, in kuil zitten te veel zuren en kan hij (als hij een maagzweer heeft) nog meer last krijgen van zijn maag.

Heb je dat al geprobeerd? Ik heb gelezen dat dat vaak een oplossing is voor luchtzuigende paarden.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:38

Hmmm lastig, wij hebben een pony die bij de vorige eigenaren flink heeft luchtgezogen en het bij ons nauwelijks meer doet. Bij jou is hij er ook mee gestopt, dus kan best zijn dat hij bij de goede omstandigheden er weer mee stopt natuurlijk. Maagzweer zat ik dan ook aan te denken, is zeker iets om naar te kijken :-)

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:51

Probeer alsjeblieft niet te voorkomen dat je paard kan luchtzuigen. Het luchtzuigen is een manier van je paard op met zijn stress om te gaan. Maak je hem dit onmogelijk, dan blijft die stress nog steeds aanwezig, waardoor je het je paard alleen maar moeilijker maakt.. Omdat je paard eerder luchtgezogen heeft, kan dat gedrag al weer snel getriggerd worden bij stress. Het is een manier die hij kent om met stress om te gaan, dus het probleem hoeft niet heel groot te zijn. Verder lijkt het luchtzuigen echt weggeweest te zijn, waardoor het ook deze keer weer weg kan gaan. Het is nog niet een gewoonte geworden, maar hij doet het alleen wanneer hij stress ervaart.

Als ik het goed lees zijn de problemen begonnen toen je minder hooi ging voeren 's nachts. De simpelste oplossing lijkt mij dan ook: weer dezelfde hoeveelheid hooi voeren 's nachts als eerst. Wanneer je bang bent dat je paarden te dik worden van het gras, kan je de grasopname beperken door strookbegrazing of eventueel een graasmasker te gebruiken. Alle paarden kunnen dan gewoon bij elkaar blijven en dan is jouw luchtzuiger waarschijnlijk ook weer happy :)

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:53

Ik sluit me inderdaad bij Djaikha aan! :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:58

Maagzweer zou het inderdaad wel kunnen zijn. Dat het een beetje in toom werd gehouden door het kunnen grazen maar dat nu je bent gaan minderen met hooi enzo hij weer last krijgt en daarom maar de merries lastig gaat vallen.

Is maar een idee hoor, maar klinkt mij helemaal niet zo raar in de oren.

Agile

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:58

Ja cribox is inderdaad heel vies spul. Ik heb ook zo'n tralies die je naar beneden moet trekken om de deur te openen, dus die konden we alleen helemaal boven vastpakken. Dat wist niet iedereen die de paarden voerden dus we kregen wel eens opmerkingen haha.
Sluit me verder aan bij de oplossing van Djaikha wat betreft het voer maar ben benieuwd hoe het gaat als je een stuk paddock afzet!

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 19:12

samanthaaxx schreef:
Ik heb geleerd dat paarden die luchtzuigen dit doet uit frustratie/verveling. Mijn eerste stap zou zijn om te onderzoeken of hij inderdaad een maagzweer heeft. Het kan natuurlijk altijd iets medisch zijn. Daarnaast heb ik geleerd dat brok een boosdoener kan zijn van luchtzuigen, omdat ze dit snel op hebben en zich erna weer gaan vervelen.
Als je niet veel werk met hem doet, zal ik hem, naast het onderzoeken naar de maagzweer, volledig op ruwvoer zetten in zijn stal. En dan bedoel ik met volledig, niet langer dan 2 - 4 uur zonder ruwvoer.
Met ruwvoer bedoel ik hooi, in kuil zitten te veel zuren en kan hij (als hij een maagzweer heeft) nog meer last krijgen van zijn maag.

Heb je dat al geprobeerd? Ik heb gelezen dat dat vaak een oplossing is voor luchtzuigende paarden.

Hij krijgt hier qua brok maar 1 x per dag een laagje van 1-1,5 cm in de voerschep dus nog geen kwart voerschep per dag. Wel iets aangevuld met een vitamine+mineralen korrel. Maar dus geen kilo's krachtvoer.
Overdag staat hij dus op gras dus dan eet hij dat constant. Rond half negen gaat hij nu op stal en daar ligt al een pluk hooi in die hij zo op kan eten. Daarna krijgt hij rond elf uur een slowfeed hooizak met hooi erin en hier doet hij wel de hele nacht over. Dus lange periodes zonder eten staan ze hier niet en kilo's krachtvoer en hebben ze ook nooit gehad.

@ Djaikha dat klopt de problemen zijn ontstaan toen er minder hooi in de slowfeednetten gedaan werd voor de nacht. Ik moet wel eerlijk zeggen dat dat voornamelijk gedaan is voor de merrie's (één is breed gebouwd en altijd wat dikkig geweest door haar bouw en de andere is een koudbloed die snel dik wordt en allebei zijn ze er zeker niet dunner op geworden deze winter) De ruin was iets aan de dunne kant toen hij kwam (had wormen maar nu niet meer en bloedwaardes zijn goed) En nu is hij iets aan de dikke kant maar niet extreem maar ik wil niet dat hij van de zomer dikker wordt en dat de merries nog dikker worden. Dus vandaar geen onbeperkt hooi meer in de nacht. Het klinkt als een mooie oplossing die ik zeker onthoud. Heb jij zelf ervaringen met graasmasker? Ik ben daar eigenlijk wel nieuwsgierig naar. Ik hoor namelijk positieve kanten ervan dat het zorgt voor minder grasopname maar ik hoor ook negatieve verhalen dat het weer frustrerend is voor het paard.

@ de rest. Iedereen bedankt voor het meedenken! En proberen om ons te helpen. Vandaag zijn we bezig geweest om materiaal bij elkaar te zoeken en al vast wat te knutselen. Waarschijnlijk kunnen we morgen de afscheiding wel plaatsen. En dan ben ik benieuwd hoe het gaat. Voor de rest ga ik mijzelf even verdiepen in graasmaskers. En volgende week komt de dierenarts toch dus dan ga ik gelijk even met hem overleggen ivm een mogelijke maagzweer

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:21

Luchtzuigpaarden kunnen door vele kleine veranderingen uit balans raken en het luchtzuigen weer oppakken. Ik denk dat je vele mooie tips hebt gekregen, ik ben benieuwd hoe het je paard vergaat.
( mijn paard is ook een luchtzuiger )

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 19:48

Ik ga zeker ook proberen er wat mee te doen.
Het blijft een naar gezicht. Zeker omdat je weet dat ze het doen als ze zich niet op hun gemak voelen.

@ 50_kirsten hier hebben er ook al wat aan de staldeur gepakt. Werd mij niet echt in dank afgenomen. Of de eerste dag waarschuw ik mijn vader net op tijd die op de staldeur wilde leunen maar pakte ik er zelf twee keer in :P Ik had geen handschoen op zak dus had het maar zo met mijn hand aan de deur gesmeerd. En daarna mijn handen een beetje schoon proberen te poetsen maar die geur zat er natuurlijk nog aan. Was ik even vergeten en de merries krijgen 's avonds beide even twee brokjes uit de hand tijdens het kroelen (slechte gewoonte, ik weet het). Dus ik stak beide handen uit met naar hun tweeën. Maar de merrie aan die kant wilde het natuurlijk niet eten, groot gelijk. Maar een week later snuift ze nog steeds eerste drie keer lucht op boven mijn hand wanneer ze voorzichtig de 2/3 brokjes opeet. Dus ook zij is geen fan. En voordat die lucht eraf was, heb wel 4 x mijn handen gewassen. Eerst werd het natuurlijk alleen maar erger door het warmer water.

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:05

Daantj__ schreef:
@ Djaikha dat klopt de problemen zijn ontstaan toen er minder hooi in de slowfeednetten gedaan werd voor de nacht. Ik moet wel eerlijk zeggen dat dat voornamelijk gedaan is voor de merrie's (één is breed gebouwd en altijd wat dikkig geweest door haar bouw en de andere is een koudbloed die snel dik wordt en allebei zijn ze er zeker niet dunner op geworden deze winter) De ruin was iets aan de dunne kant toen hij kwam (had wormen maar nu niet meer en bloedwaardes zijn goed) En nu is hij iets aan de dikke kant maar niet extreem maar ik wil niet dat hij van de zomer dikker wordt en dat de merries nog dikker worden. Dus vandaar geen onbeperkt hooi meer in de nacht. Het klinkt als een mooie oplossing die ik zeker onthoud. Heb jij zelf ervaringen met graasmasker? Ik ben daar eigenlijk wel nieuwsgierig naar. Ik hoor namelijk positieve kanten ervan dat het zorgt voor minder grasopname maar ik hoor ook negatieve verhalen dat het weer frustrerend is voor het paard.

Wanneer je ze niet dikker wilt hebben, zou het mijn eerste keus zijn om ze minder gras te laten eten, niet om te minderen in hooi. Hooi is ook speciaal voor je luchtzuiger zeer goed, omdat er een voorloper van serotonine inzit. Dat is een stofje dat ervoor zorgt dat hij zich fijner voelt. Je kunt het een beetje gelijk zetten met het stofje dat vrij komt tijdens luchtzuigen. Wel kan je kijken naar het kwaliteit hooi dat je geeft. Meer stengelig hooi bevat minder voedingsstoffen en kost meer tijd om te eten, waardoor ze minder snel dik worden en minder tijd over hebben om lucht te zuigen of wat dan ook.

Maar mijn voorkeur gaat uit naar het minderen van gras. Met graasmaskers heb ik enige ervaring inderdaad. Het verhaal over frustraties heb ik ook gehoord en ook wel zelf ervaren. Zelf ken ik een shetlander die er alles aan deed om zijn graasmasker af te krijgen. Het maakte niet uit hoe, dat ding moest af.. >;) Niet elk paard reageert er dus goed op en sommigen kunnen hun graasmasker zelf afkrijgen.. Aan de andere kant eten paarden wel degelijk minder gras wanneer ze een graasmasker om hebben. Het grootste risico van graasmaskers is de keer dat je ze zonder graasmasker op de wei zet. Dan kunnen ze een inhaalslag proberen te maken en dus heel snel heel veel willen eten. Hierdoor gaat mijn voorkeur hier niet naar uit, maar je kunt het wel proberen. Wellicht dat jouw paarden het wel gewoon accepteren. Andere opties zijn strookbegrazing, waardoor ze minder gras tot hun beschikking hebben, maar wel steeds een strookje vers gras, of ze minder lang op de wei te laten en dat vervangen door tijd in de paddock mét hooi.

Voor jouw luchtzuiger lijkt het zeker belangrijk dat hij continu ruwvoer heeft en dus liever helemaal niet zonder staat! Je geeft niet veel krachtvoer, maar een paard dat recreatief wordt gereden kan vaak ook zonder krachtvoer. Ik weet niet wat je met je paard doet? De vitamine/mineralenkorrel zal ik wel houden als aanvulling. Goed dat je je dierenarts gaat vragen over de maagzweer :)

Agile

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 15:45

Daantj__ Ben benieuwd hoe het nu gaat!

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 08:32

Ik ben erg benieuwd hoe het nu gaat :)

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 12:54

NiFallor schreef:
Het kan best dat hij nu ook een maagzweer heeft door de stress van het op stal staan. Dat zou ik eerst uitsluiten/behandelen, anders wordt het doorbreken van het luchtzuigen wel heel erg moeilijk.

Daarnaast zou ik je ruin niet meer op stal zetten maar de paddock opsplitsen, zoals mijn twee voorgangers aangeven.
Verder misschien juist wel weer wat met hem gaan doen? Zodat hij daar ook een beetje zijn energie in kwijt kan?

Inderdaad, luchtzuigen komt meestal vanuit een maagzweer.

als een paard luchtzuigt komt dit lucht belletje in zijn slokdarm en zodra dit gebeurd maakt een paard een bepaald stofje aan. Dit is eigenlijk een soort van verslavend.
Luchtzuigen opzich is niet schadelijk voor een paard, het ziet er alleen naar uit.

Zodra je een luchtzuig band om zijn nek doet, dan is het WEL schadelijk voor het paard, want ALS het paard dan toch nog luchtzuigt, dan komt er zodanig druk op te staan dat het luchtbelletje WEL de maag bereikt en daardoor het paard gas koliek zou kunnen krijgen.

Onbeperkt voer is het gene wat het zou kunnen verhelpen.
Op het land kan hij gaan grazen wanneer hij last van zijn maag heeft, in de stal zal het paard gaan luchtzuigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 17:25

lissie_zigor schreef:
NiFallor schreef:

Inderdaad, luchtzuigen komt meestal vanuit een maagzweer.

als een paard luchtzuigt komt dit lucht belletje in zijn slokdarm en zodra dit gebeurd maakt een paard een bepaald stofje aan. Dit is eigenlijk een soort van verslavend.
Luchtzuigen opzich is niet schadelijk voor een paard, het ziet er alleen naar uit.

Zodra je een luchtzuig band om zijn nek doet, dan is het WEL schadelijk voor het paard, want ALS het paard dan toch nog luchtzuigt, dan komt er zodanig druk op te staan dat het luchtbelletje WEL de maag bereikt en daardoor het paard gas koliek zou kunnen krijgen.

Onbeperkt voer is het gene wat het zou kunnen verhelpen.
Op het land kan hij gaan grazen wanneer hij last van zijn maag heeft, in de stal zal het paard gaan luchtzuigen.

Sorry ik weet dat dit een oud topic is, maar om er zelf nu een nieuw topic voor te openen vindt ik ook niet echt nodig.

Volgens mijn DA geeft dit toch wel de nodige problemen. Het paard gebruikt zijn energie dan voor het luchtzuigen en dit kun je dan terug zien in het rijden/longeren/mennen ect..

Edit: In de wei loopt mijn paard gewoon naar het hek toe om te gaan zuigen.