overgevoelig voor het weer ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meganx

overgevoelig voor het weer ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 17:56

hallo Bokt

ik heb sinds 24 december mijn merrie verhuist naar de stalling waar ik nu sta gestald . Echt een heerlijke , fijne stal . Waar we ons beide echt wel thuis voelen . Echter als het onstuimig weer is , is de merrie erg onrustig in de zin van voor elk geluid heen en weer kijken en de uitloop stal heen en weer in lopen. Het verschilt dag op dag . Neem nu het weer van afgelopen vrijdag . lekker warm , dan is ze aangenaam in omgang en niet zo schrikkerig of onrustig . Eens het regent of beetje waait dan is het weer een onrustig paard . Het is echt het een of het ander .ze kan zelf kiezen of ze buiten of binnen staat . ze krijgt Horsefood summer mix de dosering van een paard licht in het werk. 2 x daags een afgewogen hooizak hooi van 4 kg . ze krijgt alle tijd om te wennen aan de nog nieuwe omgeving . Echter zijn er weinig prikkels in en rond de stal zelf , groomen kan ze doen met de buren . ik kan er niet echt iets opplakken wat het is ....

De merrie is een Appaloosa van 8 jaar oud .

ik zou graag wat ervaring horen van andere mensen die paarden hebben of kennen met dit gedrag . Vandaar het openen van dit topic.

ik ga zelf nu iemand raadplegen voor het gebruik van Bach Bloesems ..

alvast Bedankt !

ik hoop dat het hier goed staat

EvelienKiss

Re: overgevoelig voor het weer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:09

Bij mijn paardje duurde het wel een jaar voordat ze aan alle geluidjes, knalletjes en geritsel gewend was die de verschillende weertypen veroorzaakten. Ze werd steeds rustiger, maar kon inderdaad toch weer nerveus worden van nieuw soort weer. Nu, na vijf jaar na de verhuizing kijkt ze nergens meer van op. Behalve als er iets verbouwd is, dan schrikt ze zich weer te leplazerus

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:11

Er zijn toch ook mensen die bij regen of wind onrustig kunnen worden, zouden paarden daar dan ook geen last van kunnen hebben? Zomaar een gedachte..

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:13

Sowieso zijn paarden onrustig bij wind, want dan kunnen ze minder goed horen en ruiken. Een potentieel gevaarlijke situatie voor ze.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:13

Het komt op mij over of ze echt nog moet wennen aan haar nieuwe stal en met mooi weer is het dan net iets minder spannend allemaal.

Hoe oud is ze? Hoelang heb je haar al? Hoelang heeft ze op haar vorige stal gestaan? Hoe was het "stalbeleid" daar (ander voer, of voertijden, accomadatie enz.) Stond ze daar misschien wel echt met andere paarden los of had ze een speciaal vriendje daar? Ik denk dat het antwoord daar ergens wel in te vinden is.

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 20:25

Ja de vorige stal was absoluut niet zo fijn als deze. Teveel op stal en amper in de kudde waardoor Zara depressief werd . Na 2,5 week haar daar weg gehaald . De stalling waar ik Zara heb leren kennen stond ze in een kudde van meer dan 40 paarden als ik Me niet vergis . Daar was Zara helemaal verdoofd door het voer (te dik en geen fut ) . Was kuil dat ze daar kreeg . Ik wou toen verhuizen ivm het hoge stal geld en naarmate de verhuis er aan zat te komen ook zeker voor het voer ..

Paarden zijn idd wat onrustiger met harde wind. Dat snap ik , ergens stelt het Me erg gerust dat het gewoon tijd nodig heeft ..

Zara krijgt alle tijd die ze nodig heeft .

Bedankt voor de reacties , nu weet ik dat het niet iets is om me echt zorgen over te maken .

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 22:52

Bij mijn merrie merk ik dit ook. Ik heb haar nu 7 weken en ze is van 24 uur op stal naar 24 uur buiten met schuilstal gegaan. Dus echt een enorme verandering. Ik geef haar ook alle tijd. En ik hoop dat het minder wordt over een tijdje.

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 06:11

@ tinkertreas
Lastig he , je ziet dat ze het goed hebben maar toch niet helemaal al gewend zijn .

In de zon ligt Zara te snoezen en te liggen bij de vleet ...
Tijd en geduld :o

Zou Bach bloessem dan kunnen helpen ? Of zeggen jullie dat gaat niks uitmaken ?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 08:48

Hoe lang staat het paard op de nieuwe stalling?

Want hoewel ze op het oog zich al thuis voelen, duurt het echt maanden (vaak wel 6) voordat ze de omgeving ECHT kennen en alle geluiden thuis kunnen brengen en er niet meer van staan te kijken.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 08:51

Heel herkenbaar.. Mijn fries is in de zomer door een kleuter te rijden.. Zo lief.. Zo gemoedelijk.. Maar in het najaar/winter.. Voor ALLES wegspringen, wegrennen, gespannen.. Vreselijk.. Geef hem in die tijd dan ook nerv control, maar ook dat haalt alleen de scherpe randjes eraf.. Ik ben dus ook naar HET middel aan het zoeken.. Lees dus ff mee..

Gebrek aan beweging/buitenlucht/vriendje kan het niet zijn.. Hij staat 24/7 buiten met vriendje..

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 19:09

Ze is nog niet lang op deze stal . Maar ik ken deze stal als mijn tweede thuis (ivm verzorgpaarden die ik daar had)
Nu staan we er 3 maanden . Is nog echt pril . Daar kan ik zeker in komen .. Maar hoorde graag andere Bokkers hun ervaringen om te zien of het normaal gedrag is .

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 16:02

De mijne is ook enorm weergevoelig.
Hij staat 24/7 buiten maar in koude périodes is hij heel nerveus/gevoelig. Bij vries, is het ook een hele karwei om hem veilig tot aan stal te krijgen. Terwijl nu, al paar dagen warm(er), is het een lammetje.

Vind het toch vervelend, want het verschil is ook enorm tijdens het rijden. Winter is hij overactief, terwijl ik hem nu vooruit moet duwen :/ Weet iemand of eriets helpt om het toch meer in balans te krijgen? Zomer mag actiever, toch het rijden.

Nordique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 16:06

Hier ook een pony die zich totaal anders gedraagt naargelang het weer.. Met wind valt er soms amper mee te rijden. Ik heb hem al bijna twee jaar en nog geen oplossing gevonden

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 16:11

die van mij staat nu aan een bosrand, heb hem sinds februari..
lachen als je bezig bent met poetsen of rijden en het waait.. nog niet zo heel veel voorgekomen, maar dan is hij hyperallert.. eerste dagen als het weer goed weer is, wil hij dan ook nog wel eens even opzij springen in de bak (die ook aan het bos grenst)..

daarnaast wonen er 15+ katten die hem op dag 1 flink hebben laten schrikken bij de bos ingang door zich even uit te rekken en dat zelfde grapje in de bosjes naast de stal.

wordt steeds wat minder.. maar vooral de ingang van het bos, altijd de neusgaten open, hoofd naar de hemel en zoeken naar wat er misschien in de bosjes zit... En hij loopt er dus minimaal 2x per dag langs, vermeerderd met 1 of 2 maal als ik met hem aan de slag ga.. Het bos zelf is totaal niet eng als je rijd, maar het eerste stukje dat is gewoon de zoete verleiding der duivel, maar die duivel ligt daar ook ergens te sluimeren volgens hem

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 16:14

Mijn paard heeft het ook een beetje.
Merk het vooral als er onweer in de lucht zit, dan is ie onrustig, ijsbeert hij meer en wat humeuriger.

Maar als het waait kan ik hem wel gewoon rijden :+.

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 10:31

Grappig dat er nog meer mensen dit ervaren ..

Zara is nu echt heerlijk in de omgang . Zomer is wel een echt de tijd om te genieten en te werken . Merk wel hoe meer ik haar in de hand heb hoe beter het wordt en minder hevig ze is . Maar het weekend is het weer belabberd weer dus ben benieuwd of het weer van het is. Verder heb ik nu tegen mezelf gezegd als het te onstuimig weer is en ze is te hyper dat ik ze gewoon laat in de paddock ..

En laat ik ze lekker wennen

Edit : Het verkeer is geen probleem eerder zeilen die wapperen of boskabouters haha.. Hier rijden veel trackers dus was daar ook bang voor maar nee gelukkig geen echte kick

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 10:42

Is er door de wind niet een b.v fluitend geluid (kier in dak, gaatje in muur, zelfs een buisopening kan dat veroorzaken) wat jij misschien niet hoort, maar zij wel. En dat dat haar nerveus maakt, zeker als dit geluid op de vorige stal niet bestond.

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 10:44

Ja zal zeker ook te maken hebben met het wennen aan de nog nieuwe stalling .
Het is al veel verbeterd gelukkig

Nordique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 12:21

Wij hebben ook een wei aan een bomenrij, als pony daar in staat en het waait, kruipt hij onder de draad naar de andere wei en blijft hij daar staan tot het niet meer waait, dan kruipt hij terug bij de andere paarden..

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 05:59

Gisteren is Eleonora westebring weer geweest voor een chiropractie en dry needeling behandeling . We zijn goed op weg .
Ze had een goede verklaring voor het frisse gedeelte bij Zara . Door de spieren die zo vast zitten en nog andere elementen in het lijf en hoofd zou ze zo fris kunnen reageren . Vanaf gisteren begonnen met magnesiumoxide bij te geven . Ben benieuwd wat het geeft in haar gedrag ..