veulen bijt

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elineeeeeeee

veulen bijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 08:48

Hej allemaal,
Ik had een vraagje :)
Ik heb een veulen ( sinds een week ruin ) maar hij bijt nog wel eens graag :( hij bedoeld dit niet boos, hij doet dit om te spelen. Hij heeft mij nog nooit gebeten en dat wil ik ook zo houden :j dus hoe zou ik hem dit kunnen afleren. :)
Alvast bedankt :#

elenaMM77

Re: veulen bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 08:52

hem leren dat een mens geen chewtoy is.
mensen leren dat ze hem niet mogen laten bijten..
Nee zeggen op een duidelijk toon..
zijn hoofd wegduwen met nog een duidelijke nee als hij wil doorzetten.
Je arm omhoog zwaaien als hij met zijn tanden komt..

en als hij iemand in een onbewaakt ogenblik hapt, een tikje daar waar je op dat moment het makkelijkst bij kunt..

bijten en knabbelen op lichaamsdelen doen ze maar lekker op de wei.. mens is geen paard en dat mag hij best leren ;)..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 08:52

Corrigeren.. een mens is niet om mee te spelen.. :+

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 08:53

Wie/wat bijt hij dan?

Veulens voelen nu eenmaal graag alles met hun mond.

Bovendien als paarden samen spelen komt er ook nog wel eens een hap aan te pas. Niks om je zorgen over te maken.

Als ze het bij mensen doen dan kan je duidelijk nee zeggen en je dier een stapje naar achter zetten. Duidelijk en consequent zijn.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 08:53

door consequent te zijn en hem vermanend toe tespreken ,dus streng foei...bij ons werkte het!

puck12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 08:54

door elke keer te corrigeren

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 09:04

Door als hij dit bij jouw doet, hem een tik op de neus te geven. En nee, daar wordt ie niet kopschuw van.

Selientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 09:19

Het gaat hier om een veulen mensen... Hoe oud is het dier?
Over het algemeen bij hengsten is het instinctief om te bijten. Het dier krijgt een prikkel in zijn hoofd om te bijten, dit is natuurlijk gedrag voor een hengst. Het dier maakt geen verschil tussen het bijten van een mens of een maatje. Je kunt het dier straffen door hem een tik te verkopen maar dit heeft totaal geen zin omdat zijn hoofd zegt dat hij het juist moet doen om dat dit natuurlijk gedrag is.
Je kunt hem wegduwen maar als het mijn situatie is zou ik het gewoon negeren. Naar mate de leeftijd gaat het over.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 09:26

Selientje schreef:
Het gaat hier om een veulen mensen... Hoe oud is het dier?
Over het algemeen bij hengsten is het instinctief om te bijten. Het dier krijgt een prikkel in zijn hoofd om te bijten, dit is natuurlijk gedrag voor een hengst. Het dier maakt geen verschil tussen het bijten van een mens of een maatje. Je kunt het dier straffen door hem een tik te verkopen maar dit heeft totaal geen zin omdat zijn hoofd zegt dat hij het juist moet doen om dat dit natuurlijk gedrag is.
Je kunt hem wegduwen maar als het mijn situatie is zou ik het gewoon negeren. Naar mate de leeftijd gaat het over.

oud genoeg om geruind te worden.
het is een veulen ja.. maar op welke leeftijd mag je dan volgens jou pas gaan corrigeren?
het dier maakt inderdaad geen verschil, dus zul jij het voor hem moeten maken..
jij moet het leren waar hij wel in mag bijten en waar niet in..

Een tik verkopen klinkt bijna alsof er voorgesteld wordt om een honkbalknuppel erbij te pakken.

en als nee/foei niet helpt, dan mag je best iets duidelijker zijn.
moeder voed haar veulen ook niet op met zoet gefluisterde woordjes.

bijten negeren is gewoon niet slim.. dan bevestig je alleen maar dat hij het mag doen.. dat wat hij doet akkoord is voor jou.. Als dan later ineens gaat verbieden geeft dat alleen verwarring..

Wat doe jij als hij na het wegduwen terugkomt voor een nieuwe poging? als je Nee geen indruk maakt?
laten happen? dan creëer je uiteindelijk een hondsbrutaal monster. Moeder voedt het veulen ook op met een nee, gevolgd door een consequentie als er niet geluisterd wordt.

Selientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 09:31

elenaMM77 schreef:
oud genoeg om geruind te worden.
het is een veulen ja.. maar op welke leeftijd mag je dan volgens jou pas gaan corrigeren?
het dier maakt inderdaad geen verschil, dus zul jij het voor hem moeten maken..
jij moet het leren waar hij wel in mag bijten en waar niet in..

Een tik verkopen klinkt bijna alsof er voorgesteld wordt om een honkbalknuppel erbij te pakken.

en als nee/foei niet helpt, dan mag je best iets duidelijker zijn.
moeder voed haar veulen ook niet op met zoet gefluisterde woordjes.

bijten negeren is gewoon niet slim.. dan bevestig je alleen maar dat hij het mag doen.. dat wat hij doet akkoord is voor jou.. Als dan later ineens gaat verbieden geeft dat alleen verwarring..

Wat doe jij als hij na het wegduwen terugkomt voor een nieuwe poging? als je Nee geen indruk maakt?
laten happen? dan creëer je uiteindelijk een hondsbrutaal monster. Moeder voedt het veulen ook op met een nee, gevolgd door een consequentie als er niet geluisterd wordt.

Ik wilde alleen maar duidelijk maken dat het geen zin heeft om het dier blijvend een tik te geven of weg te duwen. Hij zal steeds terugkomen omdat dit zijn natuur is wat uiteindelijk resulteert in een kopschuw paard(ik heb hier ervaring mee en spijt van dat ik toen niet wist hoe het op te lossen).
Als ik het nu over zou doen zou ik het paard iets anders geven om op te kouwen

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 09:33

als je blijvend een tik moet geven, dan was de hint niet duidelijk genoeg in mijn opinie ;)
correctie moet vlot en duidelijk zijn, het liefst zodat hij het niet weer in zijn hoofd haalt, of althans er eerst even goed over nadenkt..

iemand zei van de week.. het is jouw feestje, als hij braaf is mag hij mee feesten en kan het dak eraf.. we gaan niet zijn feestje joinen. In mijn geval ging het om een bepaald punt onder het zadel.. maar ik denk niet dat ik het nog snel vergeet hehe.. dat was een goede 'speelse' tip die blijft hangen.

Selientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 09:42

elenaMM77 schreef:
als je blijvend een tik moet geven, dan was de hint niet duidelijk genoeg in mijn opinie ;)
correctie moet vlot en duidelijk zijn, het liefst zodat hij het niet weer in zijn hoofd haalt, of althans er eerst even goed over nadenkt..

iemand zei van de week.. het is jouw feestje, als hij braaf is mag hij mee feesten en kan het dak eraf.. we gaan niet zijn feestje joinen. In mijn geval ging het om een bepaald punt onder het zadel.. maar ik denk niet dat ik het nog snel vergeet hehe.. dat was een goede 'speelse' tip die blijft hangen.

Sommige paarden vergeten zo'n klap heel snel, of zijn gewoon zo'n dom om het vervolgens nog 20 keer te doen. Ik ken daar meerdere voorbeelden van. Het werkt niet bij elk paard.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 09:45

Een pup sta je ook niet toe jou te bijten. Lijkt me dat dat bij een veulen niet anders is? Het is gewoon niet de bedoeling dat ze je echt pijn doen, dus dat moeten ze wel leren.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 09:47

Je moet een correctie ook niet blijven herhalen; dan had de eerdere correctie niet genoeg impact.. uitzonderingen daar gelaten.
Het moet duidelijk zijn voor een paard; liever een keer goed dan telkens moeten herhalen.
En nee.. ik heb het ook niet over telkens te moeten slaan, maar je kan bv ook ineens zijn onderkaak eens goed vast pakken.
Timing is ook echt belangrijk.. ben je een fractie te laat, zal hij niet snappen dat het een gevolg is van het bijten.. ;)

En onthou.. jij bepaald de regels en de vrijheid die hij krijgt als hij braaf is..!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 09:50

Eentje opgelost door ombuigen naar flehmen, de ander krijgt enkel een platte hand om aan te frutsen en dan lukt bijten niet. Let er ook op dat veulen jouw kopieerd qua hoe hard je iets doet. Als jij hard kriebelt, poetst, oid, dan doet veulen dat terug, want dat doen paarden bij groomen onderling ook. Zachtjes beginnen met kriebelen dus (van hard naar zacht is het verschil voelen nl veel moeilijker), stoppen en weglopen als het te hard gaat. Pony die aan je gaat prutsen kan je dat onprettig maken door met beide handen stevig over die neus/mond terug te wrijven/frusten. Dat vinden ze niet prettig en dan houden ze op.

Een paardenmond is voor paard hetzelfde als voor ons onze handen, onderzoeken doe je dus daar mee. Zolang dat enkel lippen, neus en tong is, mag dat hier, enkel tandjes zijn verboden (want daar kan mijn huid en kleding niet tegen).

Zeker met een jong paard moet je je aandacht 100% bij je paard hebben als je er mee bezig bent. Moet je iets anders doen, kan je beter even een draadje spannen, zodat je niet op 2 dingen tegelijk hoeft te letten.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 09:53

Een jong paard is net zo als een baby getriggerd om alles met de mond te proberen. Maar een mens moet je gelijk afleren. Die van mij beet ik terug (één keer letterlijk - ja paard was in de rui :') , de andere keren kneep in de lip )

Ik heb een merrie van nu 5 , die nog steeds op alles wat ze maar tegenkomt moet uitproberen. En een tik geven of wat dan ook heeft niet heel veel zin, doet ze niet zo moeilijk over. Terugbijten heeft bij haar veel meer effect.
(zie hier een opmerking van overheen groeien... I hope... Niks is veilig in haar buurt :') Bij alles nieuw, moet je haar vertellen dat ze hier óók niet aan mag komen _/-\o_ )

En vooral geen "snoepjes" uit de hand voeren!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 16:50

HA -> OPG omdat het gaat over gedrag en het ras daarbij minder van belang is.