Paard laat zich tijdens trainen niet werken ad rechterkant

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lillian83

Paard laat zich tijdens trainen niet werken ad rechterkant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 07:55

Beste Bokkers,

Ik ben sinds kort bijrijdster van een 17-jarige Andalusische ruin. Paard gedraagt zich over het algemeen voorbeeldig. Tijdens het poetsen doet hij niet moeilijk als je zijn rechterkant verzorgt. Echter zodra je met hem aan grondwerk begint (om het even wat je precies wilt doen) laat hij je niet aan zijn rechterzijde komen. Longeren lukt dus alleen linksom en zelfs rechtzetten gaat niet want hij keert dan zijn linkerflank naar je toe en appuyeert vrolijk met je mee als je hem recht voor je probeert te krijgen of draait met je mee als je om hem heen probeert te lopen. De vorige eigenaarster heeft gezegd dat hij in Spanje in de stierengevechten heeft meegedaan en dat hij daar heeft geleerd zijn rechterflank weg te keren omdat de stieren van links komen of iets dergelijks. Ik heb geen verstand van stierengevechten met paard of zonder dus ik hoopte dat iemand op bokt.nl wat licht op dit mysterieuze gedrag zou kunnen schijnen en hopelijk ook wat tips heeft om mee aan het werk te gaan!

Btw: het is een supergevoelig paard, minste of geringste (lees steek je vinger in de lucht of verhef je stem ietsjes) en hij is direct helemaal van slag dus slaan of schoppen of schreeuwen (waar ik sowieso op tegen ben) zijn absoluut geen optie.

Alvast bedankt voor het meedenken! :)
Lillian

lies_sparkle

Re: Paard laat zich tijdens trainen niet werken ad rechterkant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 07:59

Ik zou heel klein beginnen.
Je zegt dat hij het poetsen rechts wel toelaat.
Waarom werk je van daaruit niet verder?
Wees heel voorzichtig want om een bepaald aangeleerd patroon eruit te krijgen is heel lastig.

Lillian83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 08:10

liespower94 schreef:
Ik zou heel klein beginnen.
Je zegt dat hij het poetsen rechts wel toelaat.
Waarom werk je van daaruit niet verder?
Wees heel voorzichtig want om een bepaald aangeleerd patroon eruit te krijgen is heel lastig.

Dankjewel voor de tip, ik zal eens nadenken over een manier om dat te doen. Kleine stapjes nemen lijkt mij inderdaad wel de beste strategie.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 08:13

Bij dit soort paarden moet je niet zozeer harder zijn maar wel een stuk slimmer. Je kan proberen om hem achterwaarts te zetten bij ongewenst gedrag. Dus als hij je niet op zijn moeilijke kant laat. En geef hem tijd. Laat hem nadenken en probeer het rustig nog een paar keer.

Lillian83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 09:22

troi schreef:
Bij dit soort paarden moet je niet zozeer harder zijn maar wel een stuk slimmer. Je kan proberen om hem achterwaarts te zetten bij ongewenst gedrag. Dus als hij je niet op zijn moeilijke kant laat. En geef hem tijd. Laat hem nadenken en probeer het rustig nog een paar keer.

Dankjewel troi, weer een nieuw idee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 12:54

Ik zou voor achteruit niet kiezen met zo'n gevoelig paard, maar gewoon rustig blijven herhalen. Ik werk regelmatig met spaanse paarden en ze zijn heel slim en heel snel. Dus ik zou juist van rust uit gaan. Probeer ook met zn 2en te werken, iemand vasthouden en iemand naar de rechterkant. En dan nog niks willen in het begin, enkel aaien en aanraken. En ook op tijd de druk weer weghalen. Het luistert zeer nauw dus een keer hulp vragen is niet verkeerd.

Lillian83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 15:00

Joolien schreef:
Ik zou voor achteruit niet kiezen met zo'n gevoelig paard, maar gewoon rustig blijven herhalen. Ik werk regelmatig met spaanse paarden en ze zijn heel slim en heel snel. Dus ik zou juist van rust uit gaan. Probeer ook met zn 2en te werken, iemand vasthouden en iemand naar de rechterkant. En dan nog niks willen in het begin, enkel aaien en aanraken. En ook op tijd de druk weer weghalen. Het luistert zeer nauw dus een keer hulp vragen is niet verkeerd.

Dankjewel Stormjager, gevoelig is hij zeker ! Ik zal het in gedachten houden.