Sporen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xDaninex

Sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 15:30

Haai,
Ik ben opzoek naar goede sporen..
Ik ben zoek hierbij iemand die me een beetje kan uitleggen welke geschikt voor me zijn.

De sporen ga ik gebruiken voor kwa meer beengebreuk. Zodat ze snapt wat ze moet doen :) wie kan me helpen ?

melissapupa

Re: Sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:35

spootje is voor het verfijnen van de hulpen, leer je paard eerst hulpen begrijpen voordat je meteen naar sporen gaat grijpen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:36

Ik vind je erg jong voor sporen, je kan beter oefenen je pony beter aan het been te krijgen, maar dat zal de rest van bokt je vast ook wel vertellen.

Als je dan toch met spoortjes wilt rijden, zou ik voor kleine knopjes gaan.

Edit: Nu lees ik in je profiel dat het een manegepony betreft? Dan zou ik zeker even met de instructeur overleggen wat hij/zij er van vindt. Ik kan me goed voorstellen dat hij/zij het niet prettig vindt als je de pony zonder overleg met sporen gaat rijden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-04-15 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:38

Je kan het best beginnen met een stomp knopspoortje. Voor de meeste paarden die nooit met sporen gereden zijn is dat al best 'heftig' misschien kan je eerst een keer knopsporen lenen voordat je ze zelf koopt?
(ervan uitgaande dat je paard de hulpen begrijpt en je ze dus alleen wil verfijnen)

xDaninex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 15:39

Ik heb al eerder met sporen gereden. Ik snap echt niet waarom veel bokkers meteen denken dat als je jong bent geen sporen kan gebruiken.. Niet iedereen is op onze leeftijd onverstandig en ziet geen gevolgen in.

xDaninex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 15:40

Maar bedankt voor jullie tips ga nog een keer aan de eigenaar vragen wat verstandig is en mijn jullie aangeraden dingen erbij!

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:41

Het is dus niet je eigen pony? Dan zou ik zeker met de eigenaar overleggen!

En ik ben ook 13 en rijd met sporen (als ik de pony van een vriendin rijd) Echt niet elk kind zit te trappen en misbruikt sporen!

xDaninex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 15:43

liliekska schreef:

En ik ben ook 13 en rijd met sporen (als ik de pony van een vriendin rijd) Echt niet elk kind zit te trappen en misbruikt sporen!

Ja daarom!!
Ze eigenaar heeft het me zelf aangeraden :j
Omdat ze niet goed op zweep reageert maar wel op t been alleen niet zoals t zou moeten Zegmaar.. :)

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:44

Ik rij sinds kort met een spoortje en heb een klein knop spoortje gehaald

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:45

xDaninex schreef:
liliekska schreef:

Ja daarom!!
Omdat ze niet goed op zweep reageert maar wel op t been alleen niet zoals t zou moeten Zegmaar.. :)

Dan zou ik kijken of je eerst verschillende niet te scherpe sporen kan lenen om te kijken waar ze het beste op reageert en dan pas kopen.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:45

Ik zou idd met knopsporen beginnen, en als ze dat goed opvat gewoon met die blijven rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:47

xDaninex schreef:
Ja daarom!!

Wij kunnen er niks aan doen als de info die je geeft onvolledig is; dit verandert de situatie uiteraard.
In dat geval zou ik, zoals ik in mijn vorige post al aangaf, voor kleine knopspoortjes gaan.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:49

S8903N schreef:
Ik vind je erg jong voor sporen, je kan beter oefenen je pony beter aan het been te krijgen, maar dat zal de rest van bokt je vast ook wel vertellen.

Als je dan toch met spoortjes wilt rijden, zou ik voor kleine knopjes gaan.

Edit: Nu lees ik in je profiel dat het een manegepony betreft? Dan zou ik zeker even met de instructeur overleggen wat hij/zij er van vindt. Ik kan me goed voorstellen dat hij/zij het niet prettig vindt als je de pony zonder overleg met sporen gaat rijden.

Wat heeft leeftijd daarmee te maken? Er zijn nog wel jongere kinderen die keurig rijden en er zijn volwassenen die het al vleesspiezen gebruiken.

TS, overleg het even met je instructeur. Die kan je vertellen welke spoortjes voor jou het beste zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 16:04

Daarom staat er 'ik vind', Tazzy.

Vond de OP nou ook niet echt overkomen als goed doordacht, maar TS heeft later meer uitleg over de situatie gegeven en ik heb daarbij mijn mening ook meteen bijgedraaid.

Zal mijzelf verder vewijderen van dit topic, het is niet de bedoeling een rel te veroorzaken.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 16:07

Ik maak er ook geen rel van. Ik ben het alleen niet eens dat het gebruik van sporen aan een leeftijd gebonden is. Ik vind dat dat moet worden gemeten aan de hand van het niveau.

xDaninex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 18:48

Ik ben er mee eens. Bij verzorgpony's is dat ook soms.. Terwel ze je niet kennen ect. Maarja heb je wel eens

Zoefferd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 21:30

ik vind het een groot misverstand dat mensen denken, dat als je wat jonger bent niet met sporen om kunt gaan. Natuurlijk zijn er ook mensen die niet goed met sporen om kunnen gaan op onze leeftijd. Maar dat zou dan voor elke leeftijd en volwassene gelden.

Meer beengebruik bij je paard los je niet op met een spoortje. Een spoortje is om de hulpen te verfijnen. Als ik jou was zou ik eerst beginnen met een knopspoortje, blijf wel erg consequent met de hulpen die je geeft dus niet gelijk je spoor gebruiken.

xDaninex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 09:06

Zoefferd schreef:
ik vind het een groot misverstand dat mensen denken, dat als je wat jonger bent niet met sporen om kunt gaan. Natuurlijk zijn er ook mensen die niet goed met sporen om kunnen gaan op onze leeftijd. Maar dat zou dan voor elke leeftijd en volwassene gelden.

Meer beengebruik bij je paard los je niet op met een spoortje. Een spoortje is om de hulpen te verfijnen. Als ik jou was zou ik eerst beginnen met een knopspoortje, blijf wel erg consequent met de hulpen die je geeft dus niet gelijk je spoor gebruiken.

Dat weet ik maar heb er al vaker mee gereden :D

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 19:05

Sporen gebruiken is niet leeftijdsgebonden maar wel niveaugebonden.
Helaas rijden te vele mensen met sporen terwijl dat helemaal niet nodig is.
Sporen zijn niet om je pard voorruit te krijgen (wat ik vroeger ook dacht) maar om de hulpen te verfijnen.

Je moet als het paard niet goed aan de hulpen is zorgen dat hij weer goed aan de hulpen komt, en niet maar sporen gaan gebruiken.

Als je zegt dat je dat al weet, waarom wil je dan met sporen gaan rijden? Dat je er al vaker mee hebt gereden wilt niet zeggen dat je ze om de juiste reden gaat gebruiken.
Ik heb ook al vaker met sporen gereden, maar ik rij met sporen om het paard voorruit te krijgen.
Dat heb ik maar een week of 2 gedaan, en dat was omdat de vorige berijdster hetzelfde deed als jou: Dus gewoon sporen gebruiken om het paard vooruit te krijgen. Maar dat gaat toch niet werken, aan het begin gaat hij er wellicht nog goed op reageren maar na verloop van tijd gaat hij ook niet meer op sporen reageren, en wat wil je dan doen? Plastic sporen kopen en er met de slijper punten aan maken om je paard vooruit te krijgen? Dit probleem moet opgelost worden vanuit de wortel, dus gewoon beter aan het been maken.

En volwassenen hebben echt niet altijd gelijk, en wat je leert is echt niet altijd goed.
Ik ken een manege waar bijna alle ruiters met sporen moeten rijden om de paarden vooruit te krijgen en op 2 na alle paarden met een thiedemann worden gereden, en dan de thiedemann strakker als de gewone teugels zodat het eigenlijk een slof is. En moeten die kinderen dan ook maar straks als ze een eigen pony hebben met slof en sporen gaan rijden omdat ze het zo geleerd hebben?

Als je toch persee met sporen wilt rijden pak dan hele onscherpe en zorg dat die sporen zo snel mogelijk weer in de kast te pakken, om ze daarna weer eruit te halen als je M of Z rijd.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 19:14

S8903N schreef:
xDaninex schreef:
Ja daarom!!

Wij kunnen er niks aan doen als de info die je geeft onvolledig is; dit verandert de situatie uiteraard.
In dat geval zou ik, zoals ik in mijn vorige post al aangaf, voor kleine knopspoortjes gaan.

Vind dit de situatie nogsteeds niets veranderen hoor?
Het feit dat TS nog altijd de sporen wil gebruiken om het paard naar voren te rijden en niet als verfijnende hulp, laat in mijn ogen niets veranderen aan de situatie. Aangezien het paard duidelijk niet goed reageert op de beenhulp die TS geeft, zou het paard op een verfijning hiervan natuurlijk helemaal niet reageren. (als je het spoor gebruikt waarvoor het bedoeld is natuurlijk)

Dus TS, vergeet het spoortje, en ga werken aan het actief maken van je paard. Veel overgangen, veel schakelen. Dan gaat hij vanzelf vlotter reageren op het been. Een spoortje is geen oplossing, daarvan gaat je paard alleen maar minder reageren op je been als je dit op de verkeerde manier gebruikt. Je paard is al doof voor het been, een spoortje is dan al helemaal je oplossing niet. ;) :)

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 19:51

Dat een spoor niet voor b kan is de grootste onzin in de b geef je toch ook een hulp? als je in de b met een spoor rijd en die op de juiste manier gebruikt whats the point dan?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 20:29

xDaninex schreef:
liliekska schreef:

Ja daarom!!

Als je paard niet reageert op de hulp is dat niet omdat de hulp niet hard genoeg aankomt, maar omdat er ergens iets fout gaat in het geven van de hulp of de algemene training.
Sowieso dienen sporen niet om voorwaarts te drijven.
Wat je hier beschrijft is niet de hulp verfijnen, maar de hulp gewoon sterker laten inwerken. Het tegenovergestelde van verfijnen dus. Je paard reageert niet goed op een normale hulp. Een krachtigere hulp zal enkel tijdelijk helpen. Leer je paard hoe hij beter kan wijken voor de gegeven druk in plaats van de druk te vergroten. Leer je paard wijken voor zeer lichte druk. Dat is de oplossing, niet de druk maar steeds zwaarder willen maken. Als je wil weten hoe je een paard leert reageren op heel lichte druk, laat je het maar weten, dan stuur ik wel een pb met hoe dat stapsgewijs in zijn werk gaat.