Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Onali schreef:Waarom heb je geen gewoon recreatiepaard gekocht dan? Je zegt zelf dat je dressuur niet leuk vind maar je paard dressuurgericht is.
Je paard zal het toch moeten leren, dus doen.
) en als ze dan versneld en ik kan haar niet houden dan stuur ik haar als het kan tegen een muur of een andere 'relatief' veilige weg op. Dus als ik jou was zou ik de route goed uitstippellen en bedenken wat je gaat doen als het misgaat, dan denk je op het moment dat je op je paard zit ook "oké, ze kan versnellen maar dat is niet erg want:...." En dat stelt dan weer wat gerust
. Verder goed op de toon van je stem letten als je tegen haar praat, dat is minstens zo belangrijk als je houding maar veel mensen vergeten dat.
BalouArera schreef:Onali schreef:Waarom heb je geen gewoon recreatiepaard gekocht dan? Je zegt zelf dat je dressuur niet leuk vind maar je paard dressuurgericht is.
Je paard zal het toch moeten leren, dus doen.
Eigenlijk heeft mijn opa haar voor mij gekocht omdat hij vroeger wel altijd dressuur reed. Ik ben ook heel blij met haar en ze vindt het in het bos ook heel leuk! Maar sommige dingen vindt ze gewoon heel erg eng.

Gypsy schreef:Eerst eens lekker gaan wandelen met een optoming waarmee je je zeker voelt. Zo kunnen jullie samen enge dingen ontdekken. Er komt dan vanzelf een moment dat je halverwege denkt, weet je wat, ik klim erop.
AmoorM schreef:Gypsy schreef:Eerst eens lekker gaan wandelen met een optoming waarmee je je zeker voelt. Zo kunnen jullie samen enge dingen ontdekken. Er komt dan vanzelf een moment dat je halverwege denkt, weet je wat, ik klim erop.
Mijn paard vindt het heel erg eng om alleen op buitenrit te gaan. Nu ga ik heel veel met haar wandelen, elke dag naar een ander dorpje/wijkje. Maar hoe zal jij reageren als ze iets eng vind? Dat ze bijvoorbeeld gaat trekken aan het touw, briest/snuift. Zou je dan grondwerk gaan doen? (stil staan wanneer ik wil, pasje achteruit) dit soort basis gehoorzaamheid of zou je haar gewoon laten kijken en gerust stellen en op een minder enge plek die grondwerk gaan doen?
Misschien ook handig voor de TS!
AmoorM schreef:Gypsy schreef:Eerst eens lekker gaan wandelen met een optoming waarmee je je zeker voelt. Zo kunnen jullie samen enge dingen ontdekken. Er komt dan vanzelf een moment dat je halverwege denkt, weet je wat, ik klim erop.
Mijn paard vindt het heel erg eng om alleen op buitenrit te gaan. Nu ga ik heel veel met haar wandelen, elke dag naar een ander dorpje/wijkje. Maar hoe zal jij reageren als ze iets eng vind? Dat ze bijvoorbeeld gaat trekken aan het touw, briest/snuift. Zou je dan grondwerk gaan doen? (stil staan wanneer ik wil, pasje achteruit) dit soort basis gehoorzaamheid of zou je haar gewoon laten kijken en gerust stellen en op een minder enge plek die grondwerk gaan doen?
Misschien ook handig voor de TS!
AmoorM schreef:tamary schreef:Geruststellen bevestigd dat bang zijn reden heeft. Nee dus.
Ja, op die plek grondwerk doen, aandacht terug bij jouw krijgen en spanning kwijt raken door beweging zonder aan de race te gaan/jouw plat te stampen.
Maar meestal (in mijn geval) dring je dan niet door tot het paard. Als ik mijn paard in ontspannen sfeer naar achteren vraagt gaat hij direct, maar doe ik dat op een plek met enge prikkels dan krijg ik haar alleen achteruit als ik heel hard met mijn armen/ te lange mouw wapper. (ben niet zo tegen slaan en trekken aan het halstertouw heeft geen effect)