Alleen op buitenrit?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BalouArera

Alleen op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 19:52

'Vroeger' zo'n 4 jaar geleden reed ik met mijn pony bijna iedere dag buiten, vooral op zaterdag kon ik zo 4 uur in het bos zitten, lekker galopperen, sprongetjes over bomen (gevaarlijk, maar ik was nog jong, nu zou ik zoiets niet meer doen hoor!) en gewoon ontspannen. Helaas overleedt mijn pony en sinds een jaartje of 3 heb ik een nieuw paard.

Een schat van een beest maar vooral dressuur gericht, nu is dressuur totaal niet mijn ding, ik vind het leuk voor een keer maar ik kan mijn concentratie er niet bijhouden en dan ga ik al snel alleen maar rondjes rijden wat voor mij en Arera niet leuk is.

Daarom wil ik ook met haar naar buiten toe omdat ik dat toch wel een beetje mis! Ik ben sinds een maand weer aan het rijden na een stop van een jaar. Eerst vooral in de bak en nu ben ik met mijn moeder, zij op de fiets ik op Arera, toch weer twee keer naar buiten geweest. Arera heeft bijna nooit buiten gereden en ze vind veel dingen eng, vooral plassen water en laaghangende takken. Ik ben bang als ze ineens schrikt en gaat versnellen omdat ik haar dan niet meer zo goed terug krijg.

Met mama rijden is heel fijn omdat ze dan tips kan geven en een beetje kan helpen. Nu komt het probleem, mama heeft niet zoveel tijd en ik heb geen zin om iedere dag in de bak te gaan rijden. Nu wil ik weer alleen naar buiten toe gaan maar hoe laat ik mijn paard wennen aan 'enge' dingen en hoe neem ik haar sneller terug als ze schrikt.

Helaas is met andere paarden samen rijden geen optie.

Onali

Re: Alleen op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 19:54

Waarom heb je geen gewoon recreatiepaard gekocht dan? Je zegt zelf dat je dressuur niet leuk vind maar je paard dressuurgericht is.

Je paard zal het toch moeten leren, dus doen.

BalouArera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 19:59

Onali schreef:
Waarom heb je geen gewoon recreatiepaard gekocht dan? Je zegt zelf dat je dressuur niet leuk vind maar je paard dressuurgericht is.

Eigenlijk heeft mijn opa haar voor mij gekocht omdat hij vroeger wel altijd dressuur reed. Ik ben ook heel blij met haar en ze vindt het in het bos ook heel leuk! Maar sommige dingen vindt ze gewoon heel erg eng.

Nyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:14

Ik rijd zelf ook een of twee keer in de week in mijn eentje met mijn verzorg pony door de stad naar het bos/strand maar goed dat is een koudbloedje en bovendien vrij oud, dus veel kan ik je niet helpen vrees ik. Met auto's heeft ze geen enkel probleem, daar kan ik gewoon met losse teugel tussendoor lopen, ze schrikt alleen van héle luide motoren (zoalsdie dikke cruiser modellen :+ ) en als ze dan versneld en ik kan haar niet houden dan stuur ik haar als het kan tegen een muur of een andere 'relatief' veilige weg op. Dus als ik jou was zou ik de route goed uitstippellen en bedenken wat je gaat doen als het misgaat, dan denk je op het moment dat je op je paard zit ook "oké, ze kan versnellen maar dat is niet erg want:...." En dat stelt dan weer wat gerust :) . Verder goed op de toon van je stem letten als je tegen haar praat, dat is minstens zo belangrijk als je houding maar veel mensen vergeten dat. ;)

In ieder geval heel veel succes!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:19

Eerst eens lekker gaan wandelen met een optoming waarmee je je zeker voelt. Zo kunnen jullie samen enge dingen ontdekken. Er komt dan vanzelf een moment dat je halverwege denkt, weet je wat, ik klim erop.

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:20

Ik ken je probleem, ik reed ook altijd alleen, en zelf na mijn zwaar ongeluk heb ik nog altijd alleen gereden. Tot dat ik een ander paard heb gekocht. Ben altijd bang dat ze wat doet en durf niet echt alleen naar buiten. Maar merk wel dat buiten veel wandelen erg goed helpt. Zo went ze wel aan alles en kan ze aan mij hangen als ze wat eng vind, veel met je stem proberen te controlen zo is het ook makkelijker als je erop zit

BalouArera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 20:21

Fijne tips, ik ga zaterdag eens met haar naar buiten, rustig hooguit een kwartiertje op de stukken waar ik vaker kom, ik ben benieuwd! :)

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:24

Wat gypsy zegt heb ik trouwens na mijn ongeluk veel gedaan, gewoon gezadeld en alles en toen gaan wandelen en als ik me zeker voelde ging ik erop, en als ik merkte dat ik iets heel erg eng vind dan ga ik er weer af, en zo maar door, na een paar maanden ging ik weer ritten maken van 3 uur. Maargoed, nu vind het paard wat eng natuurlijk

Jette

Zoals gypsy zegt, lekker gaan wandelen. Dan went ze aan dingen en weet jij waar de knelpunten liggen. Veel oefenen en dan komt het er wel. Ik rijd ook altijd buiten, maar ook voor mij gold oefenen oefenen oefenen. Eerst schrok hij ook van alles, maar hoe meer ik het deed hoe beter het ging. Nu gaat het eigenlijk bijna altijd goed.

En wat ook fijn is om te weten wanneer jouw paard echt stopt en hoe je haar door angst heen helpt. Ik stap eraf, en dan lopen we er samen langs. Ernaast heb ik meer controle en is mijn paard zekerder. Maar bij anderen moet je er juist op blijven zitten en een bemoedigd klopje geven, probeer dit uit te vinden. Het bied je hopelijk wat zekerheid

tamary

BalouArera schreef:
Onali schreef:

Eigenlijk heeft mijn opa haar voor mij gekocht omdat hij vroeger wel altijd dressuur reed. Ik ben ook heel blij met haar en ze vindt het in het bos ook heel leuk! Maar sommige dingen vindt ze gewoon heel erg eng.

Sommige paarden moet je bezig houden, anderen lopen achter je aan wel overal langs. Wees in elk geval nooit bang om af te stappen. Paard dat onzeker is heeft steun nodig en soms is er op zitten geen steun genoeg. Ik kom met mijn pony's overal, maar ik ben nooit bang geweest om een stuk er naast te lopen als dat voor pony of mijzelf prettiger/veiliger was. En ik wandel ook veel met mijn pony's, ook om zelfvertrouwen en gehoorzaamheid te kweken onderweg en dus onder rare, enge omstandigheden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:32

er staan toch meer paarden waar je paardje gestald staan?

misschien eens vragen of iemand anders te paard meegaat?

wij hebben bijvoorbeeld een stal whats up, waar regelmatig gevraagd wordt of iemand mee naar buiten gaat. laatst zelfs gewoon een staprit gezellig met z'n allen met een picknick onderweg.

met een groep is voor een paard vaak wat minder eng dan alleen. dus als het even kan gewoon lekker met een leuke groep regelmatig op pad.. en dan heb je grote kans dat je van de zomer gewoon met haar naar het bos kan zonder problemen..

en zoals al aangegeven is, veel wandelen met haar zodat ze dingen kan zien en mentaal kan oplossen terwijl je er naast staat en ze dus mentaal op je kan leunen.

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:38

Ik zou persoonlijk zelf eerst gewoon naast je paard langs een weg gaan lopen. Later kun je dan langs grote voertuigen gaan, ritselende struiken, vlaggen, gillende kinderen etc. Ga alsjeblieft pas alleen op buitenrit als je paard weet wat het kan verwachten, dan schrikt het minder snel/niet. En inderdaad zoals de reacties hierboven zeggen, door naast je paard te lopen op spannende stukjes boost je het zelfvertrouwen van het paard en het vertrouwen van het paard in jou, waardoor hij beter naar je zal luisteren. :)
Oh en wanneer je met je paard ergens langsloopt waar je paard al eerder van iets is geschrokken terwijl jij op zijn rug zat, dan heb je een grote kans dat je paard nu nog harder schrikt of in paniek raakt. Dit vertel ik uit eigen ervaring. Zo vertikt mijn pony het nu om via een bepaald pad naar het bos te lopen, omdat hij daar ooit eens is geschrokken, waarna hij uitgleed in de berm, mij eraf gooide en heel hard over het asfalt richting de openbare weg rende. (allebei wat schaafwondjes en ik wat beurse plekken, maar het had veel naarder kunnen aflopen..!)
Neem dus alsjeblieft niet te veel risico! :j

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:52

die van mij loopt de eerste 10 meter behoorlijk te snuiven als ik hem het bos in stuur..
maar daar ligt dan ook een dozijn katten in de bosjes (en op de bosjes) die hem op willen vreten..

Hij is er een keer echt goed van geschrokken toen ik hem op stal zette en een van die katten, die hij niet gezien had (natuurlijk expres) zich roerde toen hij langsliep.. sindsdien is hij hyper alert aan het zoeken naar ze haha..

de rest van de buitenrit is hij overigens nergens van onder de indruk. niet van crossmotoren, kinderen, picknicks, voetbalwedstrijden.. ok, 1 ding.. van die fitnesstoestellen in het bos horen niet rofl.. daar reageerde hij op door wat stijf te lopen.. dus expres er nog even een extra volte langsgedraaid.. hij reageerde er niet op maar hield een wat stijve contrastelling aan om er maar niet naar te hoeven kijken haha.

gewoon zelf vol vertrouwen ergens langs lopen, ook vind je paard of pony het maar niets is wel aan te raden.. hij hoort naar jou te kijken als leider.. als jij het geen probleem vind, mag hij best snuiven of kijken of zelfs wat knorren, maar dan zal hij je wel netjes volgen, omdat er volgens de leider niets aan de hand is.

Steef159

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:04

Ik heb nu ongeveer het zelfde probleem. Vroeger ging ik met mijn pony dagelijks alleen door de polder. Mijn nieuwe paard vind alleen maar niks hij is nergens bang van tot hij een ander paard,schaap of ander beest ziet dan is er geen beweging meer in te krijgen en krijg je hem na een half uur alleen nog maag achteruit hopelijk gaat dit uiteindelijk wel weer goed komen. Gelukkig gaat mijn vriend vaak mee op de fiets dan is hij niet zo bang!

astridm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 18:45

Idd je moet je paard blootstellen aan zoveel mogelijk senario,s . Ik had het in het begin ook met m,n haflinger was bang voor alles . Was niet leuk rijden maar ik heb hem zoveel mogelijk laten wennen aan alles . En door het vaak te doen leren ze vanzelf dat het oke is het is altijd mogelijk dat een paard ergens van schrikt of bang is ook al is hij of zij nog zo goed onder het zadel , ik hou ook altijd in m,n achterhoofd dat je op een levend dier zit met een eigen wil. Zorg ook dat jezelf rustig blijft ook in paniek situaties want als jezelf al zit te stressen neemt je paard dat van je over .

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 18:51

En heb je inmiddels al wat meer met hem geoefend?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:36

Gypsy schreef:
Eerst eens lekker gaan wandelen met een optoming waarmee je je zeker voelt. Zo kunnen jullie samen enge dingen ontdekken. Er komt dan vanzelf een moment dat je halverwege denkt, weet je wat, ik klim erop.

Mijn paard vindt het heel erg eng om alleen op buitenrit te gaan. Nu ga ik heel veel met haar wandelen, elke dag naar een ander dorpje/wijkje. Maar hoe zal jij reageren als ze iets eng vind? Dat ze bijvoorbeeld gaat trekken aan het touw, briest/snuift. Zou je dan grondwerk gaan doen? (stil staan wanneer ik wil, pasje achteruit) dit soort basis gehoorzaamheid of zou je haar gewoon laten kijken en gerust stellen en op een minder enge plek die grondwerk gaan doen?
Misschien ook handig voor de TS!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 19:54

AmoorM schreef:
Gypsy schreef:

Mijn paard vindt het heel erg eng om alleen op buitenrit te gaan. Nu ga ik heel veel met haar wandelen, elke dag naar een ander dorpje/wijkje. Maar hoe zal jij reageren als ze iets eng vind? Dat ze bijvoorbeeld gaat trekken aan het touw, briest/snuift. Zou je dan grondwerk gaan doen? (stil staan wanneer ik wil, pasje achteruit) dit soort basis gehoorzaamheid of zou je haar gewoon laten kijken en gerust stellen en op een minder enge plek die grondwerk gaan doen?

Geruststellen bevestigd dat bang zijn reden heeft. Nee dus.
Ja, op die plek grondwerk doen, aandacht terug bij jouw krijgen en spanning kwijt raken door beweging zonder aan de race te gaan/jouw plat te stampen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 20:02

Wat is de reden dat samen met een ander paard geen mogelijkheid is? Als je paard druk wordt met andere paarden dan is het een idee om je paard met een ander, betrouwbaar paard op wei te zetten zodat ze aan elkaar wennen. Als dat goed gaat dan gaat buiten rijden ook goed :)
Een paard voelt zich altijd veiliger als er een ander paard bij is, en zo kun je veilig kilometers maken en oefenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 20:18

AmoorM schreef:
Gypsy schreef:

Ja, op die plek grondwerk doen, aandacht terug bij jouw krijgen en spanning kwijt raken door beweging zonder aan de race te gaan/jouw plat te stampen.[/quote]

Maar meestal (in mijn geval) dring je dan niet door tot het paard. Als ik mijn paard in ontspannen sfeer naar achteren vraagt gaat hij direct, maar doe ik dat op een plek met enge prikkels dan krijg ik haar alleen achteruit als ik heel hard met mijn armen/ te lange mouw wapper. (ben niet zo tegen slaan en trekken aan het halstertouw heeft geen effect)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 20:42

AmoorM schreef:
tamary schreef:
Ja, op die plek grondwerk doen, aandacht terug bij jouw krijgen en spanning kwijt raken door beweging zonder aan de race te gaan/jouw plat te stampen.

Maar meestal (in mijn geval) dring je dan niet door tot het paard. Als ik mijn paard in ontspannen sfeer naar achteren vraagt gaat hij direct, maar doe ik dat op een plek met enge prikkels dan krijg ik haar alleen achteruit als ik heel hard met mijn armen/ te lange mouw wapper. (ben niet zo tegen slaan en trekken aan het halstertouw heeft geen effect)

Paniekend paard let dus niet op jouw, die heeft geen vertrouwen genoeg in jouw om daar hulp te zoeken. Dan moet je idd zoveel beweging/herrie maken dat je wel weer in beeld bent en ze weer bij je is. Is dat zielig/gemeen? Nee, paard radeloos in die angst laten hangen is gemeen, paard aan de ren laten gaan en onder een auto schuiven is zielig. Paard veilige haven bieden door opdrachten te geven, weer gaan nadenken (dan kan ze wel de situatie analyseren en vaststellen dat het enge niet gevaarlijk is) door gecontroleerd bewegen. Door dat gecontroleerd bewegen kan die spanning en adrenaline afvloeien, dat geeft haar het zelfvertrouwen om de wereld aan te kunnen waar jij van wil dat ze er in rondloopt. Het zorgt er ook voor dat jij veilig blijft ipv dat ze je platstampt om weg te komen, gewond kan je je paard echt niet uit die angst helpen.

Zelf laten bewegen voedt enkel de angst, want dan denkt ze niet na en dat kan ze dan ook niet omdat ze vast zit in modus "ik wil niet dood".

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:29

hoe gaat het tot nu toe dan? ik vond alleen buiten rijden ook altijd te eng dus benieuwd naar je verhaal