Geen klik?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SHMTH

Geen klik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 09:56

Ik heb er een heel verhaal van gemaakt, hopelijk nemen jullie de tijd om het te lezen en misschien kunnen jullie ons helpen!

Sinds twee maanden leasen wij een C pony voor onze dochter van tien jaar (ze rijdt in totaal ca 2 jaar waarvan 1,5 jaar manege).
Hiervoor hebben we ergens anders ook een iets grotere pony geleased, dat was voor 1 dag in de week. Overigens een jonge (5 jaar) maar brave en sterke D pony die haar wel eens uitprobeerde maar nooit bokte of er vandoor ging.
Deze pony is is een bonte ruin van 7 a 8 jaar. Hun dochter van 10 rijdt ook op hem.
Het idee was dat we met deze pony vaker wat kunnen gaan doen omdat we hier onbeperkt kunnen komen.

Het is een eigenwijs beestje, en dat merkte ik vrij snel. De eigenaar heeft zelf ook aangegeven dat het bij hen een half jaartje heeft geduurd eer ze zijn streken een beetje door hadden.
Als de eigenaresse erbij is gaat het eigenlijk ook allemaal prima, en tijdens de lessen is hij heel braaf.
Maar als ik alleen met mijn dochter ben is hij met bv het lopen erg tegendraads. Het borstelen en zadelen gaat vaak nog goed, maar zodra we weg willen stappen begint hij tegen te werken...
Als we buiten lopen heb ik hem aan het halstertouw. Hij heeft moeite met halthouden, gaat dan rondjes draaien, trekt aan het touw, loopt niet recht.
Laatste wilde mijn dochter een stuk los draven, dit mocht van mij het laatste stukje vlakbij huis. Zodra hij los was ging hij er in galop vandoor, met mijn dochter op zijn rug. Gelukkig ging hij linea recta richting huis.

Hij is erg licht op het been en zou op stem ingereden zijn.
In de les gaat het ook goed, alleen galop duurt soms even.
Maar ik ben nu twee keer alleen met hem naar de bak gegaan en dan loopt hij echt een beetje te klieren. Als mijn dochter dan strenger is, of een zweepje erbij pakt, heeft hij weer de neiging om te bokken. Zo is ze ook al een keer flink gevallen.
Ik heb er zelf ook even op gezeten omdat hij zo bleef klieren, zonder zweep, en ook toen bokte hij meerdere keren of weigerde om zelfs maar weg te stappen. Uiteindelijk deed hij wel wat ik wilde, maar met afzadelen was duidelijk dat hij een beetje pissig was.

Gisteren zijn we bij buren naar hun rijbak buiten gelopen. Bewust heb ik mijn dochter mee laten lopen ipv erop, hij werd al weer onrustig toen we weg liepen. Eenmaal bij de bak was hij weer erg tegendraads, niet stil willen staan etc. Uiteindelijk opgestegen en eerst maar rustig stappen (mijn dochter was inmiddels een beetje gespannen omdat ze het idee had dat het weer mis zou gaan, dat hielp vast ook niet).
Dus, rustig stappen, ik ernaast meelopen. En toen kwam er een trein... Ik zag al dat hij hierop reageerde en wilde hem bij het hoofdstel pakken, maar hij was al weg! Helemaal op hol, keihard in de galop in de bak. Mijn dochter is 6 rondjes blijven zitten, helaas kreeg ze hem niet terug of in een volte, en viel er toen toch vanaf. Gelukkig niets ernstigs, maar het vertrouwen is wel een beetje weg...
Hij galoppeerde daarna nog zeker 4/5 rondjes verder voordat hij terug kwam naar draf.
Ik kon hem toen ook gewoon zonder problemen pakken.

Maar wat nu te doen???? Is er gewoon geen klik? Zijn we niet streng genoeg, en als dat het geval is, hoe kunnen we hem dan de baas zijn zonder dat hij hierop negatief reageert?
Er is een leuke klik met de eigenaresse en ook met de meiden onderling. We kunnen altijd terecht dus in basis is het echt een prima keuze.
Maar ik wil niet dat mijn dochter hierdoor onzeker of zelfs bang wordt.
En als hij bij ons zo tegendraads blijft, betekent dit dan at we hem dus beter niet alleen kunnen berijden?

Wie kan ons helpen en/of adviseren?

Anoniem

Re: Geen klik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 10:01

Misschien een les nemen. Niet met rijden. Maar een les leiding geven aan het paard?
www.gaiyara.nl misschien wat?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 10:03

Twee maanden is nog erg kort voor een nieuwe combinatie. Daarbij komt nog dat het voorjaar is, veel paarden reageren dan wat drukker. Bovendien zou het kunnen zijn dat je dochter nog niet handig genoeg is voor deze pony. Je kan er dan voor kiezen om de combinatie uit elkaar te halen. Je kan dit ook als leermoment nemen. Longeer de pony eerst (jij, of een andere volwassene, niet je dochter) voor dat je dochter er op gaat. Laat je dochter veel lessen rijden, zodat ze niet (onbewust) de verkeerde dingen doet met het dier. Probeer het nog eens een half jaar op deze (of vergelijkbare) manier. Vaak wordt het in de loop van de zomer ook wel beter met dieren die daar gevoelig voor zijn. Ik kan vanaf hier niet zien of dat met jullie pony ook zo is, maar wie weet. Succes.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 10:03

Ik denk dat jullie nog aan hem moeten wennen en anders om. Jullie lease hem pas 2 maanden. Ook denk ik dat deze pony er even door heen gereden moet worden. Dus goed aanpakken en even door dat ritme heen rijden. Veel succes!

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 10:05

Dat je dochter onzeker of banf raakt is nog wel het minste gevaar denk ik zo. Als jullie op deze manier doorgaan gebeuren er een keer ongelukken. Dit is op dit moment niet de juiste pony voor jouw dochter. Hoe goed de klik met de eigenaren ook is. Daarnaast moet het voor jullie ook leuk blijven, zoals het nu gaat zal de lol er zo af zijn.
Mijn advies is toch zoeken naar een rustigere pony

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 10:06

Als ik puur kijk naar eigen ervaringen heb ik twee dingen te zeggen, 1. Van een lastige pony kun je al je jong bent veel leren maar ook veel angst opbouwen.
2. Als ik terugkijk op mijn jeugd was ik zo vreselijk veel beter af geweest als ik een leerpony had gehad die ooit hoog had gelopen en braaf was dan de jonge ponies die ik altijd heb gereden waarbij ik meer bezig was met blijven zitten dan ervan leren.

Als mijn kinderen later willen paardrijden gaan ze sowieso op een leerpony. Ik ben van mening dat ze daar zo veel van leren dat ze dat daarna prima over kunnen brengen op een pony die moeilijker en misschien jong is omdat ze tenminste zelf al weten hoe het hoort. Ik denk dat je dochter nu nog te onervaren voor deze pony is.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 10:10

Blijkbaar is dit niet de juiste pony voor je dochter en is hij nog een stapje te moeilijk. Is ook niet raar voor een 10 jarige die nog maar twee jaar rijd.
Zelf zou ik er voor kiezen om een andere leasepony te zoeken. Vooral omdat her vertrouwen van je dochter al weg is in deze pony.
Het zou jammer zijn dat ze straks helemaal niet meer durft.
Dus eerst weer vertrouwen terug krijgen op een braverik en wie weet kan ze met een jaartje zo'n pony wel aan en is ze er ook aan toe.

Ik geef zelf paardrijlessen en ik merk dat kinderen in die leeftijd vaak nog willen spelen met de pony ipv echt corrigerend en correct willen rijden. En dit voelen de pony's uiteraard een braverik zal dan ook niets doen.
Maar een pony die je daadwerkelijk even moet doorpakken zal van die situatie gebruik gaan maken en krijg je deze situatie.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 10:12

Wat jammer voor je dochter dat het niet zo goed gaat. Ik denk dat het wel goed kan komen. Deze pony neemt letterlijk en figuurlijk een loopje met jullie. Dit soort gedrag is in dit geval puur uitproberen en kijken tot waar hij kan gaan (en dat is ver omdat jullie hem geen grens aangeven). Bij het andere meisje is hij wel gewoon braaf.

Geef aan waar jouw grens is. Hij moet gewoon stilstaan en je mag daar gewoon streng in zijn. zet hem maar een pas terug als hij van zijn plek komt. De basis zoals dit is belangrijk, daarna er pas weer op.

SHMTH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 10:19

Ik denk inderdaad dat twee maanden erg kort is om al helemaal gewend te zijn aan elkaar, absoluut.
Maar in twee maanden is hij wel al twee keer in galop ervandoor gegaan... Het vertrouwen bij haar is daardoor wel steeds minder, en eerlijk gezegd, bij mij ook.
Ik wil niet het risico lopen dat het straks een keer echt mis gaat, ik moet er niet aan denken dat ze valt en onder het paard belandt....

Ze lest 1 keer per week bij een vereniging met een goede leraar, kleine groepjes en veel individuele aandacht. Als we op andere dagen willen rijden komt het toch op buiten rijden of in de wei neer.
We mogen ook de trailer gebruiken, maar die kan ik met mijn auto niet trekken. Bovendien heb ik geen E rijbewijs.

Mijn dochter is absoluut een doorzetter en ook ik ben niet van plan om het meteen op te geven.
Ik denk inderdaad dat ze er ook een heleboel van kan leren.
Een cursus is een goed idee, alleen vertoont hij dit gedrag dus vnl als er verder niemand bij is en meestal buiten de bak.

Hoe kun je een paard op een goede manier duidelijk maken wie de baas is? Kan ik hem corrigeren als zij erop zit zonder het risico te lopen dat hij gaat bokken of er vandoor gaat?
Stemgebruik werkt niet afdoende, een tikje tegen de hals of op de bil maakt ook niet veel indruk.
Bovendien is het niet mijn paardje... Je eigen kind corrigeren is ook makkelijker dan het kind van een ander ;-)

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 10:20

Ten eerste wil ik mijn verbazing uiten dat je de pony het laatste stukje los naar huis liet draven, bij een ruitertje die de pony niet aan kan is dat vragen om ongelukken. Dat zou ik in het vervolg absoluut niet doen.

Wat je bij veel pony's tijdens de lessen ziet is dat ze respect hebben voor de instructrice en zich daarom gedragen en niet zozeer door de onervaren ruiter die erop zit. Twee jaar rij ervaring is zeker niet veel, vooral niet als die eerste anderhalf jaar 1 uurtje per week op een manege was. Ik zou een makkelijkere pony zoeken zodat je dochter vooral heel veel plezier heeft aan het rijden. Veel instructeurs zeggen dat je handig wordt van een moeilijke pony, die kans is er maar er is ook een kans dat je dochter bang wordt en het plezier erin verliest. Niet iedere ruiter is een super talent of ontzettend handig met paarden en daar moet je dan ook vrede mee hebben. Vraag ook eens wat je dochter het liefste zou doen.
r

mijntje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 10:25

Aan de ene kant kun je inderdaad veel leren van zo'n pony, aan de andere kant, wat git ook zegt; als je zo doorgaat gebeuren er een keer ongelukken.

Misschien proberen het een keer op een andere manier aan te pakken? Als het zo gaat, zou ik echt even wachten met rijden. Begin bijvoorbeeld met grondwerk. Zorg daarmee eerst ervoor dat de pony jou gaat zien als leider. Als je hier geen ervaring mee hebt, zoek dan iemand die je ermee kan helpen. Voordeel is wel dat je onbeperkt erheen kan: hoe vaker je dit soort kleine 'leidersoefeningen' herhaalt, hoe sneller de pony jou/jullie accepteert. Stukjes wandelen met oefeningetjes tussendoor (halthouden, achterwaarts, stappen, stukje draf, etc.) kan ook helpen.

Hou hem bezig, dan krijgt ie niet de tijd om zelf wat te bedenken.

Nu ik dit opschrijf besef ik me wel dat dit misschien lastig is met je dochter erbij. Grondwerk is ook leuk voor je dochter, om een andere kant van het 'paardrijden' te ontdekken, maar dat is ook makkelijker te leren met een pony die dat werk al kent. Paardje klinkt als een (leuk) project, maar misschien is een wat oudere ervaren pony fijner om een basis mee op te bouwen.

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 10:41

Wat jammer dat het niet meteen soepel loopt. Maar eigenlijk ook logisch. Ik zou als ik jullie was beginnen met alleen lessen. Dan kan ze geen fouten maken, kan de instructrice meteen ingrijpen als er iets mis dreigt te gaan. Belangrijker nog wel misschien, ze (hij ;-) ) kan meteen uitleggen wat je dan fout doet, zodat je niet in dezelfde fout blijft hangen. Het lijkt er nu inderdaad op dat de pony je dochter niet serieus neemt.

En met buiten rijden, lekker meefietsen en de pony aan het touw houden. Wij zijn hier ook anderhalf jaar geleden begonnen met twee jonge groene ruitertjes en een C pony. Heb in jaren niet zo veel gefietst. Sinds een paar weken mag de oudste (tien jaar) nu wel eens los, als alle omstandigheden optimaal zijn. De jongste (8) blijft lekker aan het touw. Het zijn juist de onverwachte dingen die met buiten rijden kunnen gebeuren die ze nog niet aan zien en voelen komen. Ze kunnen daar gewoon nog niet genoeg op reageren.

Hoop dat je toch de manier vindt om het weer leuk te maken voor je dochter, het klinkt verder wel als een mooie kans. Succes

SHMTH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 10:43

Mijn dochter zelf wil op dit moment nog niet meteen een andere pony gaan zoeken.
Ik geef haar daarin echt een eigen keuze. Ze hoeft geen ster in paardrijden te worden, ze vindt het vooral erg leuk om te doen en ik wil ook dat dat zo blijft.
Ik realiseer me ook dat 1,5 jaar bij een manege zeker niet betekent dat je ervaring hebt. Dat is zelfs de reden dan we wij de manege weg wilden. Ze hobbelden in groepen van 10 achter elkaar aan.
Wat dat betreft heeft ze in een half jaar enorm veel geleerd.
Liefst had ik ook een wat ouder, rustiger paardje voor haar gekozen. Maar helaas konden we die niet vinden.
Op dit moment is het alternatief terug naar de manege ben ik bang...

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 10:47

Zijn er geen kleine lesgeefstallen in de buurt waar je woont. Vaak wordt er bij de kleinere stallen meer begeleiding aangeboden omdat de groepen kleiner zijn.
Ik weet niet waar je woont, maar misschien weten mensen hier op bokt wel een leuk adresje waar kleinschalig les gegeven wordt.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 10:52

Maar er is niks mis met op een manege rijden. Jullie oude manege bood niet aan wat jullie wilden maar er zijn veel maneges en daardoor ook veel keuze maar wellicht moet je dan wat verder reizen. Op de manege waar ik werkte kregen nieuwe lesklanten eerst prive les, net zolang totdat ze zelfstandig konden rijden en gingen daarna naar een mini les met max vier en daarna naar een groepsles op niveau en leeftijd. Als zoiets je aanspreekt ga je naar zo'n soort manege maar er zijn ook kinderen die zelf graag minder actief zijn en idd liever achter elkaar rijden en die zoeken dan een andere manege. Wat en vooral HOE zouden jullie graag willen leren? Als je dat duidelijk hebt kun je gaan rondkijken en proeflessen rijden.

SHMTH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 11:12

Absoluut mee eens har166, de ene manege is de andere niet. De manege waar wij zaten gaf helaas niet heel individueel les. Privélessen waren uiteraard mogelijk maar met een flink prijskaartje.
Daarnaast was juist de meerwaarde van een leasepaardje dat ze er meer mee bezig kan zijn. Knuffelen, borstelen, spelen. De pony leren kennen en zo ook een band opbouwen.
Dat lukt je bij een manege toch echt niet zo makkelijk.
Daarnaast heeft ze nog een jonger zusje en broertje die niet het onderspit hoeven te delven voor de oudste haar hobby ;-). Een en ander moet wel haalbaar blijven.
Haar zusje rijdt inmiddels in de knuffellesjes bij een manege iets verder weg waar op een hele leuke manier les wordt gegeven. Toch zou ze zelf niet graag teruggaan naar een manege omdat ze simpelweg niet op dezelfde manier met een paardje bezig kan zijn.

Wat en hoe zouden we willen leren? Ik wil dat ze leert op een goede manier paard te rijden en een paard onder controle kan houden. Ze hoeft echt geen wedstrijden te rijden oid tenzij ze dat zelf wil.
Ze wil zelf vnl sámen rijden, paard en ruiter als team. Een paardje waar je een band mee hebt of op kan bouwen.

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 11:30

Zou het niet helpen om hem eerst te longeren zodat hij zijn energie kwijt kan?

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 13:14

Is het niet mogelijk om les aan huis te krijgen en idd misschien vooraf longeren?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 13:19

Elmira30 schreef:
Is het niet mogelijk om les aan huis te krijgen en idd misschien vooraf longeren?

en als ze slim zijn gaan ze juist klieren als ze zich vervelen of als je bang bent en weet hij dat eenmaal dat hij dat ongestraft kan....dat heb je er niet zomaar uit.
is er geen andere pony te lease? want zo zou je meer kunnen gaan breken dan alleen je hart of een nagel
lastig hoor :(

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 13:24

Een goede instructrice kan daar toch juist goed op inspelen? Maar lastig inderdaad...veiligheid gaat voor alles.

Sunnydays

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:35

Ik denk dat je inderdaad niet consequent genoeg bent voor de pony. Het feit dat hij wel braaf is in de buurt van zijn eigenaar en in de les wijst dat wel een beetje uit. Het is duidelijk een pony'tje die graag uittest. Dat gaf de eigenaar ook al aan schrijf je, ze had zelf namelijk een halfjaar nodig om het beestje goed te leren kennen. De beste oplossing naar mijn mening is gewoon doorgaan met het rijden en consequenter zijn. Belangrijk is dan wel te corrigeren op een manier die de pony begrijpt. Zoals een hand op de borst houden als hij naar voren wil lopen terwijl hij stil moet staan. Met een kneep(je) als hij vervolgens nog steeds niet stilstaat. Als je jezelf duidelijk, dominant maar uiteraard wel eerlijk opstelt zou de pony dat vrij snel moeten accepteren en hem ook braver moeten maken onder het zadel wanneer je dochter alleen rijdt.

Maar dit is natuurlijk allemaal in theorie, en zoals ik het zelf heb ervaren met mijn pony. Wellicht pakt het bij jou anders uit.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 01:04

Volgens mij is de pony niet helemaal correct opgeleerd. Een paard zou moeten geleerd hebben stil te staan tijdens het opstappen. Als dat niet aangeleerd is wordt het dringend tijd dat dat wel gebeurd. Overigens vraag ik me af bij het lezen van dit alles of het paard wel genoeg geleerd is omtrent wijken voor druk en grondwerk. Alleszins lijkt me duidelijk dat je dochter toch zeker moet zijn dat ze reageert op commando's gegeven vanaf de grond, voordat ze terug opstapt. Anders kan dit alles wel eens rare gevolgen krijgen.
Als je het niet ziet zitten dat ze de komende keren eigenlijk enkel tijd op de grond doorbrengt om samen met het paard een band op te bouwen via grondwerk (niet longeren), dan raad ik je aan een paard te zoeken om te leasen dat wel al een heel goede basis mee heeft.
Het komt erop neer dat het paard nu geen vertrouwen in en respect voor je dochter heeft. Zolang dat dat niet het geval is, is het in mijn ogen niet veilig om op te stappen.
Als je niet weet hoe het grondwerk verloopt en hoe je wijken voor druk verder kunt aanleren, zou ik aanraden van iemand te zoeken die mee kan gaan om het jullie en de pony aan te leren.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 01:11

Als het hier om mijn dochter ging zou ik deze pony niet meer laten rijden door haar en op zoek gaan naar een leerpony die al heel wat heeft meegemaakt. Ik zou zelfs mijn best doen een leerpony te zoeken die wat hoger in de sport heeft gelopen en haar daar lekker mee laten lessen.