ik zit met een probleem die behoorlijk wat extra uitleg verlangt. 6/7 jaar geleden heb ik mijn huidige paardje gekregen die R. heet. R. had tot die tijd jarenlang in een privé stal gestaan zonder andere paarden bij haar op stal, ook werd ze nooit op een manege bereden dus de enige paarden die R. kende waren de paarden die ze sporadisch tijdens een buitenrit tegenkwam. Maar toen wij R. kochten kwamen ze bij ons ook in een privé stal te staan, maar wel met een ander eigen paard erbij E. Als E. en R. samen op stal staan is er geen wolkje aan de lucht, de eerste dagen hebben we de paarden om en om het weiland ingelaten zodat ze in eerste instantie niet meteen samen los stonden maar wel aan elkaars geur in de stallen konden wennen. Dat ging zo goed maar toen ze met elkaar in de paddock los mochten ging het mis. voor R. hadden we nog een andere pony en toen was E. de dominantere maar R. had schijnbaar ook een dominante trek. Na een tijdje leek het goed te gaan maar in de maanden/jaren erna hebben E. en R. nog steeds strijd om de dominantie, waarbij ze elkaar letterlijk de paddock uitgevochten hebben,maar over het algemeen is R. toch wel echt de baas.
Maar nu is het probleem zo; R. kan niet meer zonder E., wanneer E. door haar baasje te rijden word meegenomen flipt R. en is er geen land meer met haar te bezeilen. Dit is natuurlijk vervelend maar hier heb ik nooit veel aandacht aanbesteed want na de jaren is het gewoon een gewoonte geworden niks met R. te doen terwijl E. niet thuis is. Maar nu gaat het baasje van E. misschien verhuizen (misschien niks is nog zeker maar ik vind dat ik beter R. voor jan snot kan voorbereiden dan dat E. opeens pats boem weg is) en dan neemt ze E. vanzelf sprekend mee. Maar afgaand op R. haar gedrag wanneer E. weg is kan ik nu al voorspelen dat dat natuurlijk 1 groot drama voor R. gaat worden, en voor mij als haar baasje zijnde ook.
Nu is mijn vraag aan jullie, is er een manier waarop ik mijn paard kan voorbereiden op het 'grote afscheid' op zo'n manier dat wanneer E. echt weg is R. vrij snel haar rust terug krijgt en door kan gaan met haar alledaagse leven. Want ik heb zelf geen flauw benul hoe ik ermee moet beginnen, ben diverse tijdschriften en artikelen al te lijf gegaan die vertellen hoe je een paard met verlatingsangst etc. moet begeleiden erin maar niks draait uit op enig resultaat.
Maar dit is niet het enige probleem, als E. weg is zijn er serieuze plannen om een nieuwe pony erbij te kopen. Dit omdat R. in eerste instantie zowel voor mij als mijn moeder gekocht is maar uiteindelijk mijn moeder te angstig was om op R. te kunnen rijden en E. vond zij als rijpaard onprettig. (E. gooit erg hoog op en R. is tamelijk onbeheersbaar) Maar dit wekt natuurlijk de angst op van zou R. met een nieuw paardje wel overweg kunnen of gaat het nieuwe paard ook weer letterlijk door de paddock omheining? Dus ik vroeg mij ook af of jullie misschien weten of tips kunnen geven hoe we dit nieuwe paardje (die nog steeds in de zoek is overigens, dus alles komt op zn tijd, we hebben nog geen geschikt beginners paardje kunnen vinden) goed kunnen introduceren aan R. zonder dat de nieuweling de eerst maanden behoorlijk gepest moet worden voordat R. vind dat ze de dominantie heeft.
Poeff lang verhaal, excuses! Hopelijk kunnen jullie mij wel goede tips geven of manieren geven hoe ik deze 2 problemen kan oplossen, ondanks dat alle voorbereidingen voor hetzelfde geld volledig overbodig kunnen zijn, ben ik liever goed voorbereid dan later met een onhandelbaar paard te zitten en weer een kapotte paddock omheining