HELP! - luizenprobleem vriendengroep

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sanne_Deurne

HELP! - luizenprobleem vriendengroep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 19:06

Hoi allemaal,
Voor ik begin zal ik even zeggen dat ik nog nooit eerder iets op bokt heb geplaatst, dus als ik iets fout doe, don't judge me.

Nou zoals ik in de titel al liet weten heb ik een probleem waar ik best wel mee zit. Ik ben er namelijk kort geleden achter gekomen dat ik luizen heb :( dit vond ik best wel erg en daarom hebben pap en mam meteen bij de Kruidvat luizen shampoo gekocht. Na de behandeling zoals die voorgeschreven stond was ik "luisvrij" *\o/* . Maar dit duurde niet lang, een week later had ik namelijk wéér luizen, dus wij weer shampoo gebruikt etc.

Nu kom ik bij het stuk dat mijn vriendengroep er iets mee te maken heeft. De luizenshampoo moet je namelijk 3x gebruiken en na 2x wassen was ik 100% luis en neet (eitje) vrij.
Iedere zaterdagavond gaan we met de vriendengroep waar ik het over had "chillen". We gaan dan een film kijken, just dance, truth or dare etc. Ik had de avond ervoor (vrijdag) mijn haar gewassen en (net als de eerste keer dat we luizen ontdekten) de dag erna (zondag) had ik weer een paar luizen!

Ik weet dus eigenlijk zo goed als zeker dat iemand in onze vriendengroep luizen heeft.

Even wat extra info:
- vg = 14 mensen (5 j/9 m)
- van de 13 mensen ben ik met 3 echt heel close, en met 5 goede vrienden.
- iedereen is 13/14 jaar (2e jaars)

Binnen de vriendengroep weet niemand dat ik luizen heb/heb gehad. Mijn dilemma is nu vooral dat iemand luizen heeft en het (net als ik) niet zegt. Wat moet ik nu doen want als ik niks zeg gaat het zo door en kom ik er nooit van af! Als ik wel zeg dat ik luizen heb, wat ik eerlijk gezegd erg beschamend vind, weet ik zeker dat het binnen de kortste keren de school rond gaat. Je weet hoe dat gaat op een middelbare school. En nu zul je misschien denken "het is je vriendengroep, die roddelen toch niet over je." Maar zoals ik al eerder zei ben ik niet met iedereen erg close. Ik weet zeker dat ze dit niet stil gaan houden!

Als je tot hier bent gekomen wil ik je bedanken voor je geduld en hoop ik dat je me kunt helpen. Sorry dat het zo lang is maar ik zit er echt mee en weet niet hoe ik het korter kan omschrijven.

Ik hoop dat jullie me advies kunnen geven want zo wil ik ook niet verder.

Groetjes,
Sanne

Sarah_Elise

Re: HELP! - luizenprobleem vriendengroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:09

Ik weet niet of het echt zo is, maar iemand heeft mij eens verteld dat luizen helemaal niet zo easy overspringen en dat bijvoorbeeld de luizencapes op basisscholen achterhaald zijn.

Stel dat dit zo is, dan ligt het misschien toch bij jezelf. Is alles in huis wel goed ontsmet?

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:09

Je topic staat verkeerd heb hem getemd.

Wat vervelend voor je, kunnen jullie ouders onderling geen stille hint geven, want als ik het zo lees weet je het eigenlijk wel zeker. Voor nu je haren opsteken in een knot, met veel gel en haarlak, slecht voor je haar maar luizen houden er niet van.
Hoop dat jullie er toch met z'n allen uit kunnen komen en er snel vanaf zijn, want als 1 iemand het niet goed behandeld, blijf je er last van houden.

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:13

Sarah_Elise schreef:
Ik weet niet of het echt zo is, maar iemand heeft mij eens verteld dat luizen helemaal niet zo easy overspringen en dat bijvoorbeeld de luizencapes op basisscholen achterhaald zijn.

Stel dat dit zo is, dan ligt het misschien toch bij jezelf. Is alles in huis wel goed ontsmet?

Dat eerste lijkt mij onzin, je kunt vrij makkelijk luizen krijgen als je mensen in je omgeving hebt die dat ook hebben.

Zorg je er wel voor dat je kussensloop goed schoon is? Als daar neten op blijven zitten, dan blijf je natuurlijk bezig. Zelf zou ik eerst gewoon mn haar in een strakke knot houden en zorgen dat je niet met hoofden tegen elkaar aan komt. En idd even met ouders laten bespreken, dat is wel het makkelijkst.

Anja_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:15

Fellow schreef:
Zorg je er wel voor dat je kussensloop goed schoon is? Als daar neten op blijven zitten, dan blijf je natuurlijk bezig. Zelf zou ik eerst gewoon mn haar in een strakke knot houden en zorgen dat je niet met hoofden tegen elkaar aan komt. En idd even met ouders laten bespreken, dat is wel het makkelijkst.

Dit inderdaad! Luizen gaan ook op de kussensloop, jas en kleren zitten.

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:16

Tea tree olie halen en door je shampoo doen. Luizen hebben daar een hekel aan. Minimaal 1x per week mee wassen.

Ook de Kruidvat middel blijven gebruiken zolang je luizen hebt. Die werkt t beste.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:17

Die middeltjes helpen maar heel beperkt. Grondig kammen op luizen en eitjes is de oplossing ; zéker als je lang haar hebt; al je kleding, beddengoed, knuffels, etc. volgens voorschrift behandelen (wassen of invriezen).
Als je eenmaal last hebt van luizen, ben je er vaak wel even zoet mee.
Een neet (luizeneitje) zie je gemakkelijk over het hoofd.
En 'openheid' over het onderwerp is voor je vrienden nodig.
Een luis weet niet het verschil tussen een kind en een volwassene. Dus ook de volwassenen in jullie gezinnen zullen even gecheckt moeten worden.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:17

Sarah_Elise schreef:

Bij ons in het dorp zijn 3 scholen waarvan 1 werkt met luizen zakken. Op deze school zijn geen luizen aangetroffen en op de andere 2 scholen wel. Ik heb het idee dat dat die luizen toch wel makkelijk overspringen inderdaad.

Bij de kinderen doen wij inderdaad de haren goed invlechten of in een knot en gel of haarlak erop.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:18

Zitten je vrienden ook bij jou in de klas?Anders de mentor van de klas inlichten dat er luis is en dat het luizen nieuws dan via email aan de ouders doorgegeven kan worden.Dan weten je klasgenoten ook niet dat jij het bent met luis.En schaam je hier niet voor.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:19

Vertrouwenspersoon op school benaderen en die kan dan een algemene nieuwsbrief uit laten gaan: je zal echt niet de enige zijn met die plaagbeesten!

Nadeel is dat meisjes van lang haar los hebben, dichtbij elkaar zitten etc dus luizen huppelen vrolijk door naar de volgende. Haar niet meer los en probeer niet teveel lichamelijk contact te maken.

Sanne_Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 19:26

Britta31 schreef:
Zitten je vrienden ook bij jou in de klas?Anders de mentor van de klas inlichten dat er luis is en dat het luizen nieuws dan via email aan de ouders doorgegeven kan worden.Dan weten je klasgenoten ook niet dat jij het bent met luis.En schaam je hier niet voor.

Nee de groep is verdeeld over ongeveer 5 klassen van zelf 3 verschillende niveaus (vmbo/havo/vwo). Dit is dus geen optie, verder kan je wel een bericht naar de school sturen maar daar wordt vaak niks mee gedaan, veel ouders gaan er namelijk maar vanuit dat hun kind het niet heeft.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:30

nimbletje schreef:
Sarah_Elise schreef:

Bij ons in het dorp zijn 3 scholen waarvan 1 werkt met luizen zakken. Op deze school zijn geen luizen aangetroffen en op de andere 2 scholen wel. Ik heb het idee dat dat die luizen toch wel makkelijk overspringen inderdaad.

Bij de kinderen doen wij inderdaad de haren goed invlechten of in een knot en gel of haarlak erop.

Luizen springen niet, ze lopen over. Luizenzakken zijn achterhaald, ook de middeltjes zijn onnodig, 2 weken kammen met de luizenkam is het advies wat onze school geeft. Bij ons op de basisschool zitten meer dan 1250 leerlingen, geen luizencapes en sporadisch luizen. En als het zo is, dan meestal bij een vriendinnenclubje. Die zitten de hele dag met hun hoofden bijelkaar, aan elkaar, samen op de foto etc..

Als je het echt niet kenbaar durft te maken (al hoef je je er niet voor te schamen, komen vooral bij schoon haar voor) kan de directeur van school misschien een algemene mail versturen over luizen, hoe te behandelen en te voorkomen. Tot die tijd haren vast en haarlak gebruiken. Verbelend als je er vanalles aan doet terwijl een ander het (mogelijk onbedoeld) tot stand houd

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:33

Luizen shampoo werkt niet goed meer.

Bij de apotheek kun je een enorm goede luize kam kopen (wel een euro of 15) die haalt neet en luiz er uit. Op YouTube staat hoe het moet. Dagelijks je mams je haar laten kammen om alle neten en luizen er uit te halen.
assy heet die kam geloof ik.

Vervelend hoor. Bij me zoontje in de klas heerst al heel lang luizen. Meisje wat ze heeft komt rr niet vanaf.

Je moet echt kammen, kammen, kammen.
Succes.

En luizen zijn niet vies je bent blijkbaar eensschoon meisje :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:38

Nieuw inzicht:
IS HET NODIG OM HET HUIS TE REINIGEN?
Nee. Vroeger dacht men dat luizen ook in de omgeving konden voorkomen waardoor men adviseerde om alles in zakken of in de vriezer te stoppen, beddengoed te wassen en grondig te stofzuigen. Dit is inmiddels achterhaald.
Neten, nimfen en hoofdluizen zijn volledig afhankelijk van de lichaamswarmte van hun gastheer en nimfen en hoofdluizen moeten meerdere keren per dag bloed drinken om te overleven. Daarom heeft een hoofdluis niets te zoeken buiten zijn gastheer.
En toch vindt u wel eens een hoofdluis in huis. Dat klopt. Wanneer een luis te zwak of oud is, heeft hij geen kracht meer om zich vast te houden en valt dan uit het haar. Een oude of verzwakte hoofdluis kan in bed, huis of op een kraag gevonden worden maar kan geen eitjes meer leggen en vormt dus geen gevaar meer.

Sanne_Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 19:38

Ten eerste heel erg bedankt voor alle reacties en tips!

Zoals meerdere al zeiden kun je de school een bericht laten sturen. Ik denk alleen dat dit weinig nut heeft aangezien de meeste ouders die zich hier weinig van aantrekken. Sommige lezen die mails niet eens!
Verder zal ik erg veel kammen en wassen enzo zodat ik zeker weet dat het niet aan mij ligt.
Ik hoop dat dit probleem snel opgelost wordt want ik word er echt gek van :(

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:41

Ik heb hier al vaker iets van gelezen en ook op tv gezien; toen in Engeland. Arme meid kwam niet van de luizen en maar door dit wel!
http://luizenkliniek.nl/airalle/

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:42

Veel jeuk?
Sneu hoor.

Ik als mama kam mezelf ook geregeld.
Mijn kids 2 boys hebben gemilimetert haar. Voordeel zitten luizen niet zo snel in.
Maar ik kom ook op school etc dus controleer mezelf ook

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:44

vuurneon schreef:
Ik heb hier al vaker iets van gelezen en ook op tv gezien; toen in Engeland. Arme meid kwam niet van de luizen en maar door dit wel!
http://luizenkliniek.nl/airalle/

Gezien! Duur maar effectief.
Nadeel als je vrienden luiZen hebben hebt heb jij ze zo weer

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:53

eigenlijk zit je antwoord al verscholen in je openingspost.

je maakt je 'druk' dat iemand in je vriendengroep luis heeft.
iemand die daar dus niet over spreekt, maar wel anderen kan besmetten..

wat als diegene precies hetzelfde heeft gedaan als jij?
niets zeggen, zelf behandelen?

Gewoon bespreekbaar maken..

- jongens, ik zit met een genant onderwerp. tijdje terug had ik ineens luizen, ik heb er toen alles aangedaan om deze effectief en snel te behandelen. Hoe ik eraan gekomen ben is mij een raadsel, maar wel duidelijk is dat ik herbesmet wordt binnen onze vriendengroep.. Is het mogelijk dat iedereen checkt of hij/zij besmet is, want het zou kunnen zijn dat ik jullie, of een van jullie mij besmet heeft.

tenslotte.. heb je naast de shampoo ook goed je kleding en beddengoed gereinigd? anders ben je natuurlijk wel aan het dweilen met de kraan open.. Het is idd zo dat ze zich in principe op je hoofd bevinden en elders weinig te zoeken hebben.. echter, beter mee verlegen dan onverlegen.. oude en zwakke luizen kunnen vallen, maar een onnozele tienerluis die wat lomp hobbelt kan ook vallen zullen we maar zeggen.. Zou niet compleet spastisch aan de schoonmaak gaan, maar gewoon zodra jij luisvrij lijkt te zijn, ook even je jas en beddengoed meenemen.. Immers als ze altijd zouden vasthouden.. dan zouden ze dus alleen overstappen als je aan het 'headbutten' bent met een ander en dat is niet het geval..

Heel vervelend dat zoiets gebeurt. maar aan de andere kant, he, blijkbaar ben jij goed in de hygiëne.. luizen houden immers van een schone boos haar.. als je vrienden niets hebben kun je ze mooi voor viespeuken uitmaken als ze het 'vies' zouden vinden dat je luizen hebt ;)
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 07-04-15 19:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:55

vuurneon schreef:
Nieuw inzicht:
IS HET NODIG OM HET HUIS TE REINIGEN?
Nee. Vroeger dacht men dat luizen ook in de omgeving konden voorkomen waardoor men adviseerde om alles in zakken of in de vriezer te stoppen, beddengoed te wassen en grondig te stofzuigen. Dit is inmiddels achterhaald.
Neten, nimfen en hoofdluizen zijn volledig afhankelijk van de lichaamswarmte van hun gastheer en nimfen en hoofdluizen moeten meerdere keren per dag bloed drinken om te overleven. Daarom heeft een hoofdluis niets te zoeken buiten zijn gastheer.
En toch vindt u wel eens een hoofdluis in huis. Dat klopt. Wanneer een luis te zwak of oud is, heeft hij geen kracht meer om zich vast te houden en valt dan uit het haar. Een oude of verzwakte hoofdluis kan in bed, huis of op een kraag gevonden worden maar kan geen eitjes meer leggen en vormt dus geen gevaar meer.

Desondanks, als je bed of de bank op een warme plek staat, bijvoorbeeld naast de radiator, dan kunnen ze nog steeds overleven.
Ook als jij je jas ophangt naast die van je moeder/vader/wie dan ook en die vertrekt een uurtje later, dan kan die heel goed wat hebben opgepikt. Dus iedereen even checken!

Sterkte, ik heb twee jaar terug ook luizen gehad, was vreselijk. Mijn vriend en ik bleven elkaar besmetten. Alles geprobeerd: eindeloos veel kammen, wassen met allesreiniger (wordt je haar lekker zacht van trouwens!), geheel niet wassen... Uiteindelijk gezellig met zijn tweeën met een één of ander antiluizenmiddel in ons haar gezeten, 2x de aanbevolen tijd laten zitten :+ verder alles in de was gedaan waar maar luizen in zouden kunnen zitten en toen waren we er eindelijk vanaf. Wat een hel was dat... Om maar te zwijgen over de maanden later dat we nog bij elk kriebeltje op ons hoofd dachten dat ze terug waren :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:03

Maar ze lopen dus niet over naar mens naar kleding; om de reden zijn luizencapes ook overbodig. Ze huppelen van mens naar mens, dus van gastheer naar gastheer. Dus die selfie die wordt gemaakt bv en dan is al dat lange losse haar 1 groot feest voor de kleine vriendjes.
1 uitzondering... Bontkragen kan ze doen verwarren :+
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 07-04-15 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:05

Nou ik weet het niet hoor... De eerste keer dat ik luizen had (ca 7 jaar terug) heb ik ze gekregen via een knuffel van misschien 5 seconden. Dan wilden ze wel héél graag weg daar :=

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:06

Magrathea schreef:
Nou ik weet het niet hoor... De eerste keer dat ik luizen had (ca 7 jaar terug) heb ik ze gekregen via een knuffel van misschien 5 seconden. Dan wilden ze wel héél graag weg daar :=

Gastheer op gastheer gaat echt super rap. Keer knipperen en ze zitten al op je. Die 2 seconden contact is al genoeg. Dat is ook de enige manier waarop zij zicht voortbewegen, t is anders verspilde moeite voor ze.

Ook van het landelijk steunpunt:

Een hoofdluis kan alleen op het hoofd overleven, ze sterven snel wanneer ze van hun‘’voedselbron’’ af zijn. Hoofdluizen kunnen tussen 8-24 uur overleven zonder voedsel en warmte, anders drogen ze uit en sterven ze. Vanaf het moment dat ze van het hoofd af zijn, zijn ze echter dusdanig zwak dat een besmetting onwaarschijnlijk is. Overdracht via kammen, knuffels, beddengoed en kleding is nooit wetenschappelijk aangetoond.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:09

Er blijkt juist dat door al die selfies luizen onder pubers echt een probleem is.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:14

Hoofdluis hebben is niet vies. Ze zitten alleen op schoon haar. Je kan t prima tegen je vrienden zeggen hoor. Nu loop je t risico dat iedereen het krijgt..

Goed wassen met speciale shampoo, kussenhoes in de was en je jas ook.