Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Het paard moet immers niet gevaarlijk gaan worden en moet gewoon weten wat wel of niet mag (in de richting van schoppen, bijten of mensen gericht pijn willen doen).
Duidelijk is heel simpel: geen agressie accepteren, en laten zien dat JIJ degene bent die beslist, en dat een aanval naar jou een ongeoorloofde beslissing van het paard is. Van een sterke leider zien krijgt een paard bovendien vertrouwen! Ze hoeven tenslotte zelf niet meer te zenuwen, jij maakt dan duidelijk dat jij alles in de gaten hebt en beslist.
KoudbloedKim schreef:Wat dacht je van een flinke tik op zijn muil!
Mijn paard heeft dit een periode gehad toen ik haar net had.
Oren in de nek en willen aanvallen.
In het begin ben je zo verbluft dat je niet weet wat te doen.
Maar de keer erop gebeurde het tijdens het longeren.
Ze kwam met haar oren plat, hoofd naar voren gestoken op me af gerend en ik heb haar zo'n harde tik gegeven, dat ze het nooit weer heeft gedaan.
En nee, ik ben echt niet voor slaan of voor geweld.
Maar een paar dat jou met zijn 500 (die van mij was 1000) kilo ernstig kan verwonden of zelfs dood kan maken, krijgt van mij geen lieve Parelli behandeling.
Grondwerk was ook bij ons een enorme uitkomst, maar daar heb je op het moment van aanvallen niks aan.