Dominant paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lori_Ollie

Dominant paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 15:30

Sommigen zeggen dat dominante paarden niet bestaan. Ik noem mijn paard liever dominant dan agressief. Ik heb al heel wat opzoek werk gedaan en al van alles geprobeerd en zelf al "professionele" hulp gezocht.

Probleem: Oleander is op zicht een lief paard maar toont weinig respect tegenover mij of andere mensen. In het begin was hij een super lief en deed hij helemaal niets fout. Toen is het fout beginnen gaan en nu weet ik niet meer wat te doen. Hij durft soms bijten en hard ook. Dit heb ik er dan een tijdje uitgekregen door die "professionele" hulp. Nadien werd het erger en begon hij ook echt aan te vallen. Dan mag je aan de andere kant van de wei staan, hij komt op je af gelopen en bijt je. Maar eens ik hem vast heb om te trainen of hem te rijden is alles oke en is hij weer vriendelijk maar zodra ik het touw van zijn halster losmaak valt hij weer aan.

Huidige training: Ik probeer momenteel aan de hand van de 7 games van Parelli dit op te lossen. Maar dit lukt ook niet volledig. En de persoon die mij vroeger goed hielp weet ook geen raad meer. Ik ben vooral bezig met zijn vertrouwen te winnen en aan de hand van de Yo Yo game hem op afstand te houden als hij iets probeert.

Weten jullie wat ik best kan doen of ten minste nog kan proberen?

Cequinta

Re: Dominant paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:40

Ik kan natuurlijk niet precies opmaken uit dit verhaal hoe het paard echt is, kwa houding (let vooral op oren, ogen) Of het echt dominatie is of vluchtgedrag.

Als jij zegt dat het dominantie is, en de dingen die je al geprobeerd hebt niet helpen, je misschien wat strenger moet worden?

Heb namelijk ook een paard gehad die me uit jaloezie aanviel en beet richting mijn gezicht.. (gelukkig had ik een cap op), of paard wou zelfs gericht schoppen wanneer ik hem deed poetsen. Heb hem toen een flinke trap onder de buik verkocht en sindsdien nooit meer gedaan.

Als je tegen een puppie 1000x per dag foei ligt te roepen snappen ze het vaak nog niet.
Even een keer laten voelen. ;) Het paard moet immers niet gevaarlijk gaan worden en moet gewoon weten wat wel of niet mag (in de richting van schoppen, bijten of mensen gericht pijn willen doen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:56

Probeer geen vertrouwen te winnen, maar respect af te dwingen. Dat hoeft niet met agressie, maar met consequent zijn. Ook is lichaamstaal heel belangrijk. Hoe sta jij bij het paard.
Als je in de buurt woont kan ik je een keer helpen.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:27

Als een situatie zo gevaarlijk wordt dat hij je echt aanvalt, denk ik dat het verstandig is om er A. (opnieuw) professionele hulp bij te halen en B. héél duidelijk te zijn naar je paard toe dat je dit niet gaat accepteren. Dit kun je doen met lichaamstaal (jezelf groot en dreigend maken) maar ook daad bij woord voegen (zeg je néé en dreig je, en het paard wil je alsnog aanvallen, dan is een tik naar mijn mening zéér op z'n plaats).

Als jouw paard geen respect voor je heeft moet je dat respect 'verdienen': hij moet zien dat jij een leider bent die hem kan beschermen en, ja, ook dwingen om dingen te doen die hij niet wil. Als je dat niet uitstraalt neemt hij zelf de rol over van leider, en maakt hij de beslissingen. Blijkbaar ben je wel duidelijk de leider als je een halstertouw vasthebt: wat is het verschil op dat moment in je lichaamstaal? Of is het meer omdat je hem dan wél kunt laten bewegen zoals jij wil, maar dat hij denkt dat jij dat niet kan als je geen halster vasthebt? Laat hem dan zien dat jij óók de controle hebt in de wei, als hij 'los' is. Je hoeft geen gemene, agressieve leider te zijn; maar een duidelijke leider vinden paarden prettig. :j Duidelijk is heel simpel: geen agressie accepteren, en laten zien dat JIJ degene bent die beslist, en dat een aanval naar jou een ongeoorloofde beslissing van het paard is. Van een sterke leider zien krijgt een paard bovendien vertrouwen! Ze hoeven tenslotte zelf niet meer te zenuwen, jij maakt dan duidelijk dat jij alles in de gaten hebt en beslist. :j

Ik zou ook veel oefenen in grondwerk: los in een longeercirkel of bak, en elke keer als er agressie naar jou toe is, laten zien dat jij beslist dat hij loopt of waar hij heengaat. In dit filmpje zie je hoe Clinton Anderson dit aanpakt bij een paard dat agressie vertoond: élke keer dat zijn lichaamstaal agressie uitstraalt, laat Clinton hem lopen: https://www.youtube.com/watch?v=vZRLA7Ivh7Q.
(Dit lijkt erg agressief, maar hij legt zelf ook uit dat hij gewoon erg duidelijk is; elke actie van het paard krijgt een duidelijke tegenreactie met druk, waarna de druk wordt weggehaald als het ongewenste gedrag weg is, totdat het paard de 'klik' maakt.)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:39

Van wie heb je geleerd dat dominante paarden niet bestaan? Dat is natuurlijk onzin, de meeste paarden zijn onderdanig maar er zijn absoluut dominante paarden. Probeer ten alle tijden je eigen ruimte te beschermen, het paard mag daar niet in komen als je daar geen toestemming voor geeft. Verder als je erg onzeker voelt is professionele hulp sowieso verstandig want daar prikt het paard zo doorheen ook al probeer je je groot te houden.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:41

Heb je de methode van Clinton Anderson al eens geprobeerd? Hij is redelijk grof maar sommige paarden hebben dit juist nodig.

Edit: lees nu pas dat iemand me voor is :+

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 20:04

Als je zeker bent dat het aanvallen niet is gebaseerd op angst of wantrouwen, dan kan het nodig zijn van duidelijk te maken dat dit gedrag absoluut onacceptabel is, en kan je beter 1 keer een harde tik geven dan 100 keer een tik die niet echt pijn doet.

Irrica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 21:00

Ik zou hier een professional bijhalen. Je schrijft zelf dat het terugkwam toen de hulp stopte, dat betekent dat je dus nog onvoldoende hebt geleerd hoe je het zelf moet aanpakken. Dat is geen schande als het een pittig paard is, maar dan moet je niet zelf blijven doormodderen. Paarden zijn leuk, maar het moet wel veilig blijven. Laat een professional dus ook vooral focussen op jouw omgang met het paard, zodat je het uiteindelijk zonder hulp kunt.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 21:35

Je zet het woord "professioneel" tussen haakjes en zegt dat die persoon ook geen raad meer weet. Als die haakjes betekent dat hij of zij geen echte professional is (opgeleid en betaald), dan raad ik je aan wel een echte deskundige in te huren. Die weet raad, want zo ingewikkeld klinkt je situatie niet. Gewoon doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 21:39

Wat dacht je van een flinke tik op zijn muil!
Mijn paard heeft dit een periode gehad toen ik haar net had.
Oren in de nek en willen aanvallen.
In het begin ben je zo verbluft dat je niet weet wat te doen.
Maar de keer erop gebeurde het tijdens het longeren.
Ze kwam met haar oren plat, hoofd naar voren gestoken op me af gerend en ik heb haar zo'n harde tik gegeven, dat ze het nooit weer heeft gedaan.

En nee, ik ben echt niet voor slaan of voor geweld.
Maar een paar dat jou met zijn 500 (die van mij was 1000) kilo ernstig kan verwonden of zelfs dood kan maken, krijgt van mij geen lieve Parelli behandeling.

Grondwerk was ook bij ons een enorme uitkomst, maar daar heb je op het moment van aanvallen niks aan.

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 21:43

KoudbloedKim schreef:
Wat dacht je van een flinke tik op zijn muil!
Mijn paard heeft dit een periode gehad toen ik haar net had.
Oren in de nek en willen aanvallen.
In het begin ben je zo verbluft dat je niet weet wat te doen.
Maar de keer erop gebeurde het tijdens het longeren.
Ze kwam met haar oren plat, hoofd naar voren gestoken op me af gerend en ik heb haar zo'n harde tik gegeven, dat ze het nooit weer heeft gedaan.

En nee, ik ben echt niet voor slaan of voor geweld.
Maar een paar dat jou met zijn 500 (die van mij was 1000) kilo ernstig kan verwonden of zelfs dood kan maken, krijgt van mij geen lieve Parelli behandeling.

Grondwerk was ook bij ons een enorme uitkomst, maar daar heb je op het moment van aanvallen niks aan.

Precies! Ik zou inderdaad ook geen 2 benen tussen mijn nek hebben willen hangen van vooral (in jouw situatie) een knol!
Paard mag vrij zijn in zijn ''paardengedrag'' maar moet wel de normen en waardes weten richting de mens!