Duurdere cap echt veel beter? (ervaringen)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PrizTwir

Duurdere cap echt veel beter? (ervaringen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 11:48

Hallo allemaal,

Ik ben een beetje aan het rond snuffelen naar een andere cap.

Bij de duurdere caps denk ik aan de merken:
Charles Owen
Uvex
GPA
Kep Italia

Vinden jullie ze echt beter en voornamelijk veiliger dan een Harry's Horse of BR? Bij crossmotorhelmen zijn de meeste dure helmen duidelijk beter dan de goedkope helmen.

Brand los!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 11:53

Ze zijn allemaal even veilig, aangezien ze allemaal aan bepaalde eisen moeten voldoen om goedgekeurd te worden.
Je betaald dus voor het merk of het materiaal.

Mamaloutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 11:54

Ik heb een Antares. Erg duur maar beter weet ik niet. Fijner? Mijn persoonlijke mening; een volmondig ja! Wil nooit meer een andere! Ongeveer 2 ribben uit mijn lijf maar die waren het meer dan waard. Geen pijnlijk hoofd meer na het lange dragen van een cap, wat een verademing. Zeker op warme dagen.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 11:55

Ik heb voor een Samshield gekozen. Ten eerste omdat deze mij qua pasvorm veel beter zat dan alle andere. Daarbij vind ik de uitneembare en wasbare voering erg handig. De Samshield geeft mij persoonlijk een veiliger gevoel en comfort dan de BR die ik hiervoor had, ik vind hem meer solide. En het zijn wel heule mooie cap's....vind ik :-)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 11:55

Volgens mij is het verschil qua veiligheid niet zo groot bij de paardenhelmen, maar kan het verschil qua comfort en pasvorm (dus indirect nog steeds comfort) wel heel groot zijn.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 11:57

Qua veiligheid moeten ze allemaal aan dezelfde minimum eisen voldoen. Wel kan er verschil zitten in draagcomfort en design. En de duurdere merken hebben vaak een uitgebreidere maatvoering waardoor er sneller een goed zit. Ik heb zelf een harry's horse en een uvex (de goedkoopste versie) De harry's horse vind ik bij mezelf mooier staan, maar de uvex zit veel fijner en is minder warm, dus die gebruik ik het meest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 11:58

Ik weet dat de cap die ik heb (Charles Owen) niet alleen het EN1384 keurmerk heeft, maar nog een ander keurmerk, waar de eisen strenger voor zijn. Hij zal dus ietsje veiliger zijn, maar op zich vind ik EN1384 goed genoeg.
Waar het vooral om gaat is dat een cap goed past. Charles Owen heeft wat langere smallere caps, en voor mij is het het enige merk dat past, daarom geef ik er wat meer aan uit. Eindelijk geen hoofdpijn meer na het rijden :)

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 12:00

'Helaas' is dat niet waar Koudbloedkim ;-).

KEP Italia voldoet als enige aan een 5-tal veiligheidseisen. Voor de geïnteresseerden onder ons: http://www.kepitalia.it/ENG/KepItalia_h ... sp?M=21045.

De goedkopere cap's voldoen aan de minimale eisen en nu is ook ook nog zo dat de eisen verder zijn aangeschroefd maar het fijne weet ik daar nog niet van.

Wat voor jezelf een eenvoudige test is: pak je helm tussen je beide handen op de zijkanten en probeer hem naar binnen te drukken. Als je dat lukt, kan je je voorstellen wat er gebeurd als je met een klap op de grond terecht komt.

Chantal87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 12:02

Ze zullen allemaal veilig zijn aangezien ze aan het keurmerk moeten voldoen, maar het draagcomfort vind ik wel veel fijner. Ik heb een Kep en een Harry's Horse maar merk duidelijk verschil in gewicht, warmte en aansluiting rond het hoofd.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 12:08

_Anneruth schreef:
'Helaas' is dat niet waar Koudbloedkim ;-).

KEP Italia voldoet als enige aan een 5-tal veiligheidseisen. Voor de geïnteresseerden onder ons: http://www.kepitalia.it/ENG/KepItalia_h ... sp?M=21045.

De goedkopere cap's voldoen aan de minimale eisen en nu is ook ook nog zo dat de eisen verder zijn aangeschroefd maar het fijne weet ik daar nog niet van.

Wat voor jezelf een eenvoudige test is: pak je helm tussen je beide handen op de zijkanten en probeer hem naar binnen te drukken. Als je dat lukt, kan je je voorstellen wat er gebeurd als je met een klap op de grond terecht komt.

Hehehheh dit kan met mijn cap die ik nu heb. :=Ik ben op mijn hoofd geklapt. Eigenlijk moet ik hem gewoon niet meer op doen.

Dat van Kep Italia heb ik laatst ook ergens gelezen!

x_Heidi

Re: Duurdere cap echt veel beter? (ervaringen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 12:10

Ik heb een uvex en een harry's horse en merk duidelijk verschil in hoe licht hij is. Mijn uvex voel ik haast niet zitten :D en is bovendien ook koeler in de zomer.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 12:20

Een betere pasvorm maakt een cap natuurlijk sowieso al veiliger maar ik durf best te geloven dat duurdere caps nog veiliger zijn dan de goedkopere caps.

Vaak zijn het ook de duurdere merken die onderzoek doen naar nog betere producten, hier betaal je indirect ook voor. De goedkopere merken kopiëren dan de technieken/materialen/vormen etc. van de duurdere merken waardoor ze goedkopere producten op de markt kunnen brengen. Denk dat dit voor caps ook geldt.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 12:23

Zou ik inderdaad niet meer doen, PrizTwir ;-). Een goede rijhelm is zo belangrijk. Je hebt maar 1 hoofd. Je kan wel willen kiezen voor een goedkoper exemplaar die je heust tot een bepaalde hoogte zal beschermen maar persoonlijk zou naast mijn tuig voor mijn paard, de helm een eerste prioriteit hebben. Spaar liever iets langer door voor een helm waar je en thuis mee kan rijden en mee op concours kan dan ben je overal goed beschermt. Een KEP Italia helm heb je vanaf 356,00.

unbelievable

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 12:28

Ik ben helemaal van van de kep italia! Super fijne pasvorm, lekker licht, ventilatierooster en vooral erg veilig! En handig de binnencap kan gewoon gewassen!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 12:31

De uitspraak dat een cap niet mag meeveren als je er druk op uitvoert vind ik erg vergezocht..
Als je valt wil je juist dat je cap de klap opvangt door mee te veren, net zoals auto's een kreukelzone hebben die verkreukelt bij een botsing. De cap ipv je schedel vangt dan de klap op. Een cap die zo hard is dat hij niet mee veert heb je weinig aan :Y) .

Uiteraard moet je wel je cap vervangen als je er mee gevallen bent, aangezien dan de 'kreukelzone' aan de binnenkant al ingedeukt kan zijn, en bij een nieuwe val niet goed meer kan meeveren.

Ik denk ook dat dure caps niet per se beter zijn dan goedkope, ze voldoen aan hetzelfde keurmerk. Duurdere merken zoals KEP beweren vaak dat ze nog extra eigenschappen hebben, maar die worden niet onafhankelijk getest, dus dat zegt vrij weinig.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 12:32

_Anneruth schreef:
Zou ik inderdaad niet meer doen, PrizTwir ;-). Een goede rijhelm is zo belangrijk. Je hebt maar 1 hoofd. Je kan wel willen kiezen voor een goedkoper exemplaar die je heust tot een bepaalde hoogte zal beschermen maar persoonlijk zou naast mijn tuig voor mijn paard, de helm een eerste prioriteit hebben. Spaar liever iets langer door voor een helm waar je en thuis mee kan rijden en mee op concours kan dan ben je overal goed beschermt. Een KEP Italia helm heb je vanaf 356,00.

Dat is zeker waar! Vorig jaar heb ik een Acro cap gekocht, speciaal voor de wedstrijden. Toch vind ik de pasvorm niet fijn. Ik kan aan de zijkanten er wel een paar vingers tussen steken. Aan de voorkant lukt dit echter niet. Lijkt mij niet veilig toch? Stel je valt dan 'verschuift' dat toch?

C10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 12:34

Toen ik me liet informeren bij de aankoop van een nieuwe cap is mij verteld dat de caps vanaf €100; niet meer verschillen qua veiligheid. Een cap onder deze prijs is gemiddeld minder veilig. De prijsverschillen van boven de €100; hebben te maken met merk, materiaal en design.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 12:43

Momenteel voldoen ze allemaal nog aan de EN 1384, maar deze regel wordt binnenkort veranderd.
Wil je een helm die je over enkele jaren nog wil kunnen gebruiken op wedstrijd, dan kan je enkel KEP nemen, of Samshield (en zeker laten doorgeven aan samshield zelf dat je de nieuwe Wilt, veel winkeliers zijn nog niet op de hoogte).
Alle andere helmen zijn nog steeds goedgekeurd om er thuis mee te rijden. Dus maakt geen verschil.

Er is verder nog niets geweten wanneer de nieuwe helmen verplicht worden op wedstrijd. In Engeland is dit al vanaf 1 januari 2016. Belgie en Nederland hebben hierover nog geen duidelijkheid. Kan dus zijn vanaf 2016, 2017 of later pas. Het zit er alleen wel een keer aan te komen.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:05

Er komen inderdaad nieuwe regels aan, Coberlina.
Maar aangezien niemand weet wat de nieuwe regels zijn, weet je ook niet welke caps daar aan zullen voldoen :Y) . Dan kunnen de dure merken wel roepen dat ze aan de nieuwe eisen voldoen, maar zolang de nieuwe eisen nog niet vastgelegd zijn raakt die uitspraak kant noch wal. Dan kom je straks bedrogen uit als je nieuwe dure KEP/Shamshield ook niet toegestaan blijkt.

Wanneer de nieuwe eisen bekend zijn, zullen alle merken, zowel de dure als goedkopere merken hun caps daar aan aan moeten passen. Dus dan is het nog steeds niet noodzakelijk een duurdere cap te kopen, tenzij je dat zelf graag wilt vanwege comfort of andere redenen.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:11

@Eef_Bam: waarop heb jij je uitspraken m.b.t. het indeuken en de veiligheid van KEP die je ter discussie stelt, gebaseerd als ik mag vragen?

KEP is overigens al ingesprongen op de komende veranderingen en voldoet al aan de juiste eisen.

roxx2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:16

Zelf heb ik 2 caps:
Knightsbride cap Air €44,90
Uvex cap exxential €99,95
Zelf vind ik beiden goed! s'Winters heb ik eigenlijk altijd mijn knightsbride cap op. s'Zomers meer mijn Uvex cap. Voor wedstrijden? Uvex! Mij maakt het niet zo heel veel uit om eerlijk te zijn.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:18

In principe zou het kwa veiligheid niets uit mogen maken, ik kan me trouwens herinneren dat een paar jaar terug juist een duits onderzoek ronddwaalde waarbij juist de goedkoopste cap uit het onderzoek het veiligst werd bevonden.
Duurdere caps hebben vaak veel verbeteringen die zijn gefocust op draagcomfort. Duurdere caps zijn vaak lichtgewicht, hebben betere ventilatie hebben veel pasmogelijkheden, sommige van die eisen maken een cap misschien juist wel minder veilig, als je bijv ventilatie roosters toe wilt voegen dan verminder je daarmee toch eigenlijk de normale stevigheid van de cap, dan moet je meer onderzoeken, andere materialen gebruiken etc om het weer veilig te maken, wil je een lichter materiaal gebruiken dan moet je daar ook goed naar kijken. Een hele goedkope cap is vaak gewoon zwaar en warm maar het is wel een ontwerp dat zich al jaren heeft bewezen dus ik betwijfel dat het echt minder veilig is. UVEX heeft bijv een paar jaar terug een bootlading caps terug geroepen omdat de ventilatie roosters toch onveilig bleken en er kans was dat er iets doorheen kon als je op en ongelijk oppervlak viel.
Het is het aller belangrijkst dat een cap gewoon goed past ze voldoen allemaal aan het keurmerk maar een cap die zich verplaatst bij een val bijv is natuurlijk niet veilig.

@Anneruth: Hoe kan je daar nu aan voldoen als die eisen nog niet bekend zijn gemaakt?

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:21

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:23

Ik denk dat het qua veiligheid weinig uitmaakt, maar qua comfort wel. Bij de goedkope caps zoals ik heb is er weinig innoverend aan: dus ventilatie is nog steeds matig. En natuurlijk wil het oog soms ook wel wat, mijn cap van 25 euro is praktisch maar niet moeders mooiste.

Op dit moment voldoet KEP aan de veiligheidseisen, maar ze hebben geen glazen bol immers dus het is absoluut niet te zeggen of de cap van nu ook voldoet aan de eisen die de knhs gaat stellen aan caps in 2019 bv.

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:40

Ik zeg volmondig JA (wat betreft comfort, veiligheid durf ik niks over te zeggen)! Ik heb altijd caps van BR en Harry's horse gehad. Hier was ik altijd gewoon tevreden over en ik vond het het niet waard om 200/300 voor een dure cap te betalen. Nu heb ik sinds 1,5 jaar een Uvex cap (gekregen van iemand), en wauw wat een verademing! Ik vergeet zelfs vaak mijn cap af te doen omdat ik niet eens doorheb dat ik hem op m'n hoofd heb. Ik vond mijn cap nog wel eens vervelend (toen nog niet vervelend genoeg om 200/300 € uit te geven), b.v. in de zomer met lange ritten dat ik zweet kreeg op mijn voorhoofd, nu met mijn uvex, nergens meer last van! Dus als deze cap het begeeft, ga ik zeker weer voor een Uvex (of soortgelijk) omdat ik nu heb gevoeld hoe het ook kan.