veulen 7-8 maanden al vruchtbaar ? 10 maanden en gecastreerd

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elineeeeeeee

veulen 7-8 maanden al vruchtbaar ? 10 maanden en gecastreerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 18:25

Hejj allemaal,
Ik had een paar vraagjes :)
1- ik heb een hengstenveulen die met 7-8 maanden nog bij moeder stond en hij probeerde vaker op haar te kruipen nu vroeg ik me af of het zou kunnen dat hij de moeder heeft gedekt of niet :)
2- als hij haar gedekt zou hebben wat moet je dan doen en komt alles wel goed met het veulen en hoe merk je dat de moeder gedekt is (al 3 maanden )
3- ik heb hem vandaag laten castreren maar hij is ondertussen wel al 10 maanden oud zou dat kwaad kunnen dat hij nu al gecastreerd is :)
alvast bedankt :))

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 18:27

Had je dat niet beter even aan de DA kunnen vragen na of voor hij hem castreerde.
Deze kan je vast vertellen of het kan zijn dat je merrie drachtig is.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 18:28

Ja, hij kan vruchtbaar zijn. Nu nog steeds trouwens :)

callum

Re: veulen 7-8 maanden al vruchtbaar ? 10 maanden en gecastreerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 18:30

Vroeg castreren kan geen kwaad. Maar hij kan wel degelijk gedekt hebben. Dan zou je moeder moeten laten scannen en overleggen met de da hoe en wat

elineeeeeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 18:31

cam schreef:
Had je dat niet beter even aan de DA kunnen vragen na of voor hij hem castreerde.

Ik had het gevraagd maar hij wist het niet zeker want hij was nog maar net DA afgestudeerd :)

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 18:32

Je hebt hem eerst laten castreren en je vraagt je daarna pas af of dat kwaad kon? Niet helemaal de logische volgorde...
Zelf vind ik castreren met 10 maanden wel erg vroeg. Heb je geen mogelijkheid de moeder en je hengst(inmiddels ruin dus) apart te zetten?
En ja... Als de merrie ineens erg dik wordt dan weet je wat er aan de hand is. Maar met 7/8 maanden was hij waarschijnlijk nog niet vruchtbaar.

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 18:32

cam schreef:

Nou nou... Wat een betweterig antwoord zeg! TS vraagt het zich af en wilt graaf stappen ondernemen, wees juist blij daarmee!

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 19:14

Kletskousz schreef:
cam schreef:

Nou nou... Wat een betweterig antwoord zeg! TS vraagt het zich af en wilt graaf stappen ondernemen, wees juist blij daarmee!

Niet betweterig , gewoon de logische vraag. En TS heeft hem beantwoord. :D

TS heeft de DA ook naar de merrie gekeken en onderzocht. Hij had gelijk even kunnen opvoelen en dan wist je gelijk meer. Nu blijft het afwachten of opnieuw de DA laten komen om zeker te zijn.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 20:03

HA -> OPG

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 20:05

elineeeeeeee schreef:
cam schreef:

Ik had het gevraagd maar hij wist het niet zeker want hij was nog maar net DA afgestudeerd :)

Juist dan zouden ze nog de wijsheid die ze hebben geleerd in hun hoofd hebben ;) Laten scannen als je niet zeker bent :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 08:46

Onderstaande tekst is van een dierenarts:

De meeste hengsten worden gecastreerd als ze tussen de 1 en 2 jaar oud zijn. Eerder of later is ook mogelijk. Bij eerder castreren is de ingreep minder belastend, maar blijft het paard wat 'slungelig', bij later castreren ontwikkelt het paard wat meer hengstenkenmerken (meer hals, zwaardere bespiering). Na de castratie blijft de ruin nog enige weken vruchtbaar. Dan kan het dier dus nog niet bij merries in de wei. De hengst is gemiddeld genomen vanaf een leeftijd van 2 jaar geslachtsrijp. De hengst is het gehele jaar door vruchtbaar, maar heeft een hogere geslachtsdrift tijdens het dekseizoen. De merrie is een “seasonal breeder” en multicyclisch. Dit wil zeggen dat de merrie niet het gehele jaar door vruchtbaar is en meerdere keren in het seizoen hengstig wordt.

Het lijkt erop dat je merrie nog niet bevrucht is, maar uitzonderingen bevestigen de regel: een DA kan dit voor je uitsluiten.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 14:13

Mijn jonkie was er oook heel vroeg bij en heeft zelfs gedekt voor zn 1ste jaar en die merrie was drachtig, is afgespoten, maar het kan zeker, heb hett nog 2 maanden kunnen rekkenn tot ie een jaar was en toen is ie gecastreerd in de wei, herstel ging snel en hij werd per dag minderr hengst, dus ik kan het zeker aanraden, maar lees nett dat je hem al hebt laten helpen, hij is het afgelopen jaar flink gegroiied en dat ie al vroeg ruin was valt echt niet op gewoon een jaarling, niet extra slungelig oid