Een prachtkans natuurlijk. Het is een talent volle merrie van een bekende hengst met goede papieren.
Echter heeft de merrie wel een ''rugzak'.
Ze is van de fokker naar de handelaar gegaan en daar ingereden. Bij de verkoop aan haar huidige eigenaar hebben ze verteld dat ze tijdens de eerste keer rijden niet erg lief was geweest, daarna was het 'klaar''. Volgens handelaar.
De merrie is ontzettend scheef ingereden, je kunt het duidelijk zien als ze voor je loopt. En ze heeft letterlijk een afkeer gekregen van het zadel. Zodra je naar haar toe komt lopen met iets in je handen wordt ze ontzettend kwaad. Volgens de hoefsmid is ze achter nooit bekapt en direct op ijzers gezet. (Hebben we nu verwijderd)
De merrie vertoont ook bijzonder gedrag.
Als je de stal in komt lopen kijkt ze je standaard aan met haar oren in de nek. Ze gaat dan in de aanval- positie staan. Hoofd omhoog, oren in de nek, of draait haar kont naar je toe om een trap te geven. Als je op de grond stampt met je voeten ( om bijvoorbeeld je schoenen schoon te maken) vertoont ze het zelfde gedrag. Ook als je in de lucht springt irriteert ze zich mateloos, en gaat in de aanval.
Als je even rustig tegen haar praat doet ze haar oren direct naar voren en ontspant ze, zodra jij weer beweegt irriteert ze zich weer. Rond haar neusgaten zie je strepen lopen van het wijd staan. En het vel rond haar ogen is ook gespannen. De merrie heeft ontzettend veel stress gehad heb ik het idee.
Mannen moet ze al helemaal niks van hebben. Die hoeven alleen maar te praten en ze wordt al pissig.
Ze heeft tot nu toe nog niks gedaan en waarschuwt alleen maar. Het longeren gaat wel goed, ze is onderdanig, luistert naar de hulpen en wil graag werken.
Ik vind dit zeer bijzonder gedrag, en vraag me ook telkens weer af hoe ik het beste aan kan pakken en hoe ik haar vertrouwen in de mens weer terug kan krijgen. Alles doe ik tot nu toe heel rustig aan, en laat haar kennis maken met alle spullen en materialen. Dat gaat goed. Zodra je te vlug en te snel gaat kan ze de prikkels niet meer verwerken en begint ze te bijten of te trappen.
Ik baal er erg van, het is een pracht merrie met zoveel talent, en is 'verpest' door de handelaar.
Voordat ik begin haar te trainen voor de wedstrijden wil ik eerst haar vertrouwen hebben. Bovendien wil ik voorkomen dat ik (of anderen) een trap of bijt van haar krijgen tijdens het op en af stijgen.
Heeft er iemand ervaring met dit soort gedrag? en wat is een juiste manier van omgang met deze merrie.
Grondwerk lessen staan al in de planning
.