dat ligt aan de waarde van je pony en de hoogte van de premie die daar tegenover staat.
voor wat betreft de ziektekosten. als je het kunt betalen, zou ik niet kiezen voor verzekeren.
Niet alles wordt vergoed en als je het wel vergoed wilt krijgen, dan zul je je paard moeten laten behandelen op de wijze die vergoed wordt, en dat kan wel eens afwijken van de wijze waarop jij wilt behandelen.
Stel je betaald 5 jaar lang premies en het paard breekt een been en je zou het willen laten opereren om het dier een kans te geen.. de waarde van de pony is zo'n 1500 euro.. Dan vind een verzekeraar al snel dat je pony dus 'total' los is.. en keert liever de vastgelegde waarde aan je uit voor overlijden, dan dat je de dure operatie en revalidatie vergoed krijgt..
de keuze wordt je dus eigenlijk ontnomen... of je negeert de verzekeraar en betaalt het alsnog zelf, maar ja, dan heb je dus eigelijk al die premies voor niets betaald.
Overleg het dus met je ouders, die kunnen beoordelen wat ze wel en niet kunnen betalen en of een verzekering wenselijk is.
Sannexxnovv
Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-15 17:43
Dank jullie wel voor de reacties!!!!!!!!!!!!!!!!
MarleenM
Geplaatst: 01-04-15 17:44
Vjestagirl schreef:
Als je in Duitsland woont betaal je paardenbelasting, in Nederland voorlopig nog niet.
Je paard kun je verzekeren, maar het moet niet.
In Duitsland is het nog niet overal, alleen in bepaalde gemeentes en provincies!
Paardenbelasting? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Net zoiets als hier met hondenbelasting? per paard betalen? Of alleen als je er mee de openbare weg op gaat?
Vjestagirl
Geplaatst: 03-04-15 23:41
RonaldV schreef:
Paardenbelasting? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Net zoiets als hier met hondenbelasting? per paard betalen? Of alleen als je er mee de openbare weg op gaat?
Ben zelf ook opzoek naar een paardje en vroeg mij dit ook af. Stel je koopt een aard van 1750 euro die pas jong is en eigenlijk nog nooit echt iets gehad heeft, zou het dan voordeliger zijn om te verzekeren of om niet de verzekeren? Is er ook nog een maandelijkse/jaarlijkse controle door de da die betaald moet worden?
elenaMM77
Geplaatst: 08-04-15 09:16
persoonlijk zou ik je paard pas gaan verzekeren als hij boven een significante waarde zit, dan vanwege de uitkering bij sterfte.
De premies zijn over het algemeen hoog, medisch komt nog bovenop de basis verzekering. De verzekeraar bepaald eigenlijk of en welke behandeling je kunt nemen of waar (als je tenminste vergoeding wilt). En dan heb je ook nog het dillema als je paard volgens de verzekering 'total loss' is. Als de verzekeraar zegt slachten/inslapen, en jij wilt eigenlijk nog verder dokteren dan is dit meestal einde verzekering..
Vaak zal het er dan op neerkomen dat je uiteindelijk zelf je behandeling betaald.
In tegenstelling tot verzekering voor mensen, waar je met een premie van 150 euro, rustig een open hartoperatie vergoed kunt krijgen.. gaan de meeste paardenverzekeringen er vanuit dat je eigenlijk vanuit je eigen spaarpotje (de door jou betaalde premie) de ziektekosten van je paard betaald.. Meer dan een paar declaraties per jaar en er volgt weer een topic op bokt over hoe iemand, binnen de voorwaarden en dekking van de verzekering er toch uitgegooid wordt zonder pardon..
ik zou zeggen, bereken de premie van een verzekering.. en maak dit over naar je spaarrekening.. zo heb je ook een reservepotje en jij bepaald wat er met je paard gebeurt.
Ik zou mijn paardje (aankoop 2600) ook eerst verzekeren, maar mijn partner en ik hebben daar na een avondje kletsen en puzzelen toch vanaf gezien, wij willen zelf de regie houden als er eens wat is.. echt financieëel voordeel van de verzekering heb je uiteindelijk niet, dus voor het 'geld'. hoef je m niet te verzekeren (tenzij ze dus een significante waarde hebben)
Sannexxnovv
Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-15 19:26
Weten nog meer mensen iets over welke verzekering goed voor je paard/pony is?
elenaMM77
Geplaatst: 23-04-15 20:25
Sannexxnovv schreef:
Weten nog meer mensen iets over welke verzekering goed voor je paard/pony is?
een verzekering is vooral goed voor de verzekeraar..
behandeling en keuzevrijheid is goed voor je pony. dus je zult gewoon alle verzekeraars af moeten gaan, wat vergoeden ze wel, wat niet en in hoeverre wil je dat de verzekering je bepaalde keuzes ontneemt als je verzekerd wilt blijven of uitgekeerd wilt worden..
veel zaken waar mensen hier nog mee doordokteren op bokt, worden niet vergoed, je kunt dan het bedrag voor overlijden krijgen en dus inslapen.. of voor niets betaald hebben en zelf alles alsnog gaan bekostigen.
Waratje
Geplaatst: 25-04-15 10:26
Als je een paard of pony koopt is in ieder geval wel heel verstandig om je AVP (of die van je ouders) in te lichten dat je een paard hebt. Dan is schade die het paard veroorzaakt aan anderen in ieder geval gedekt. Het is in NL (helaas) niet verplicht om deze verzekering te hebben, maar zeker met huisdieren is het wel heel verstandig. Dieren kunnen onbedoeld heel vervelende schades veroorzaken en daar ben je als eigenaar wel voor aansprakelijk.
je aansprakelijkheids verzekering vind ik idd een ander verhaal dan ziektekosten.. dat is een kwestie van controleren of je al gedekt bent ervoor of dat je aanvullend moet verzekeren.. in mijn geval zijn mijn dieren meeverzekerd ook op vreemd terrein.