Nephaar invlechten in staart/manen. Ervaringen gevraagd!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Nephaar invlechten in staart/manen. Ervaringen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 13:54

Ik ben op zoek naar mensen die wel eens extensions bij hun paard hebben laten aanbrengen, van paardenhaar, dus professioneel, niet een roze streng met een clipje voor de gein er in hangen.
dat kan bijv. zijn bij ee merrie waarbij het veulen de hele staart heeft afgeknaagd, of bij een eczeempaard, of voor een fotoshoot extra lange manen er in laten zetten?

Ik zoek specifiek naar ervaringen van mensen die zoiets hebben laten doen.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 13:59

Ik heb (lang geleden) in een carousselgroep gereden. Wij hebben dit toen bij een aantal paarden gedaan die hele dunne staarten hadden, om het zoveel mogelijk gelijk te trekken met de andere paarden. Staarten gehaald bij het slachthuis, en daarvan de haren (na uiteraard goed wassen) ingevlochten bij de paarden. Op zich een mooi gezicht, maar het bleef geen dagen zitten. Voor de wedstrijddag was het een succes.

Moonlight17

Re: Nephaar invlechten in staart/manen. Ervaringen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 14:03

Ook ooit is oude haar erbij ingevlochten. Geloof bij een merrie's manen voor de keuring. Wat een kriem als je dat nog nooit hebt gedaan in je leven. Maar goed toch aardig gelukt en ze hadden een mooi resultaat op de keuring. Wat er daarna mee gebeurd is weet ik eigenlijk niet.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 14:06

Maar jullie hebben het haar dus zelf ingevlochten bij de carousselpaarden? En bij de keuringsmerrie?

Ik zoek eigenlijk naar ervaringen van mensen die het (voor langere tijd) door een professional hebben laten insmelten of invlechten.

Maar toch dank voor het delen van je ervaring, alles is welkom!

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 14:12

wij hadden een kapster in de groep, zij heeft het ingevlochten, hoe? geen idee. Dus nee, die ervaring heb ik niet.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 14:15

Moonlight17 schreef:
Ook ooit is oude haar erbij ingevlochten. Geloof bij een merrie's manen voor de keuring. Wat een kriem als je dat nog nooit hebt gedaan in je leven. Maar goed toch aardig gelukt en ze hadden een mooi resultaat op de keuring. Wat er daarna mee gebeurd is weet ik eigenlijk niet.

-O- dat vind ik eigenlijk niet kunnen, dan doe je het paard anders voor (meer behang) dan dat het eigenlijk is.

Geen ervaring mee, maar het zal vast mogelijk zijn.
Ben wel heel benieuwd waarom je dit wil :+

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 14:19

Mijn Friese merrie heeft een ienie mienie voorplukje die heb ik met echt paarden haar langer laten maken , na een paar weken brak helaas het haar wat ze zelf had af bij het elastiekje dus toen had ze nog minder...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 14:21

Er is een heel stuk van wel 20 cm breed en en 40-50 cm lang midden uit de manenkam van mijn paard "losgeraakt", terwijl hij redelijk lange manen had. Ik heb 10 jaar lang met bloed zweet en tranen alles zo voorzichtig mogelijk gedaan om bij mijn paard ( nu bijna 11) mooie lange manen te kweken. Nooit ben ik 1 haar kwijtgeraakt, ook niet door de halsdekens waar hij al zowat z'n hele leven onder staat.
Het is mij dan ook een raadsel wat er is gebeurd.
Maneneczeem heeft hij beslist niet.

In de zomer heb ik nota bene ook nog een fotoshoot (z'n eerste) afgesproken, nou kan het wel gefotoshopt worden, maar ik wil dat hij er gewoon weer normaal uitziet zonder die mega hap uit z'n manen. Ik vind het oneindig zonde zo, en overweeg het missende witte stuk er weer in te laten zetten door een professionele persoon die dit netjes weet te doen.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 14:27

Voor de foto is dit zeker een aanrader , maar laat het niet te lang zitten als het met elastiekjes is vastgezet , ook ik had het door een professioneel iemand laten doen maar als resultaat nog kortere voorpluk...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 14:30

Dank! Ik had het oog laten vallen op een methode waar het haar er als het waren äan vast gesmolten"wordt. dat "de rest"er ook dan nog bij loslaat... what have I got to lose? Er zit nu ook al niks meer....

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 14:53

jorretje schreef:
Moonlight17 schreef:

-O- dat vind ik eigenlijk niet kunnen, dan doe je het paard anders voor (meer behang) dan dat het eigenlijk is.

Geen ervaring mee, maar het zal vast mogelijk zijn.
Ben wel heel benieuwd waarom je dit wil :+

Deed voor een oude man vlechten die het zelf niet kon en zijn vrouw kwam niet bij de paarden in de buurt. In de keuringswereld schijnt het zelfs aardig normaal te zijn om manen en staarten extra te vullen met nep haar of oud afgeknipt haar.

Dit was wel een veulenkeuring(haar veulen moest naar de keuring), maar ja ik snap ook wel dat het er vreemd uit ziet als je merrie een hap manen mist terwijl er in de rest van de manen mooie knotten zitten. Die missende hap manen die groeien ook wel weer terug dus was niet eeuwig.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 19:16

Gaat prima blijft ook wel goed zitten wanneer je echt kleine plukjes gebruikt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 19:19

Mijn vriendin heeft het gedaan toen een ander paard de staart van haar merrie heeft afgeknaagd. Dat is echt heel lang blijven zitten, totdat de staart weer grotendeels bijgegroeid was. Een prof heeft het voorgedaan, daarna heeft ze het grotendeels zelf gedaan.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 19:20

Denk dat je dit zelf ook al wel bedacht had; van erin smelten wordt het beetje haar dat er nog zit natuurlijk wel beschadigd en breekt dus weer sneller.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 09:40

Ja, maar er zit in dat stuk nu ook nog maar anderhalve korte flard, heb dus niks te verliezen. Wil ik dit "natuurlijk "weer laten aangroeien ben ik minimaal vijf-zes jaar bezig, vandaar dat ik 't wil laten aanzetten.

Ik wilde eigenlijk ervaringen die het niet met staart maar met manen hebben laten doen. Blijkbaar is het nogal een taboe, want krijg er tot nog toe niet veel reacties op.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:45

Ik heb dit weleens gedaan bij mijn eigen paard. Ik ben zelf kapper dus probeer ik zulke dingen graag uit. Ik heb toen wel ingevlochten. Ingesmolten kan ik wel maar heb ik toen niet gedaan omdat ik dus haar eigen haar gebruikte. Heb toen van haar staart haar geknipt en in de manen ingevlochten. Ging best goed heeft er denk ik maand of 3/4 ingezeten. Het is wel belangrijk dat je ze na een tijd uithaalt of in ieder geval omhoog laat halen als je het laat doen. Beter voor het haar en zo krijg je ook geen klitten. Als je het te lang laat zitten dan gaat het nieuwe haar klitten met het oude haar en dan trek je weer heel veel stuk als je het dan gaat uitkammen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:51

Mijn merrie deed ik voor wedstrijd inderdaad zelf bij vlechten. Maar voor een shoot kan je het beter laten doen.
Hoe lang zijn de manen? Na knippen groeit het namelijk veel sneller.. mijn merrie groeit zeker zo'n 30 cm per jaar als het niet meer is.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 09:51

Okee, @Tigra, dit is meer mijn idee van wat ik wil. Dat het een aantal maanden blijft zitten en dan gewoon mee uitgroeit met het nieuw aangroeiende eigen haar. Dat is natuurlijk beetje afhankelijk van de snelheid van het groeiende eigen haar. Ik heb ook al verschillende websites bekeken die er mee werken, op een professionele manier.
Over staart en zwarte stuk manen heb ik niets te klagen, da's van begin af aan al zo dik als wat. het witte Tinkerachtige haar was altijd al een andere textuur: heel sdun en sprietig. Wat me zorgen baart is eigenlijk waaróm dat stuk witte manenhaar opeens losliet, want dat is in alle 10-bijna 11 jaar nog nooit zo geweest.

Nog meer mensen met manen-invlecht/aanzet ervaringen? Ik wil er volgende maand dan toch wel iets aan laten doen (dan gaat de halsdeken tijdelijk af om later vervangen te worden door een lichtgewicht vliegendeken).

@smurfie: Zijn manen groeiden al nooit erg hard, na 10 jaar alle voorzorgen nemen had ik 40-50 cm lengte verder komt het niet. Hoeft ook niet langer, maar het missende stuk moet er gewoon weer tussen.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 02-04-15 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:51

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 09:55

Ja, die had ik als eerste opgezocht, dat lijkt mij inderdaad een zeer goede.

Heb ook al contact met die dame gezocht, maar zij wil eerst een foto van de schade. Die moet ik nog maken en sturen.

Wilde eerst eens anderen om ervarigen vragen alvorens tot zo'n toch wel dure grap over te gaan (die wellicht over drie maanden herhaald dient te worden).

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 10:00

Ik heb het gezien op de tuttelmanier bij honden (dus een stukje haar met een veertje eraan :')), maar de manier was hetzelfde. Met warmte erin gesmolten, en het bleef stevig zitten :j
Helaas zelf geen ervaringen, maar ik ben benieuwd wat het gaat worden!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 10:05

Ik wacht nog eventjes of er nog andere ervaringen gaan komen.

Het is niet mijn bedoeling Jaopie "mooier" te maken dan hij was, maar gewoon te herstellen HOE het was.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 11:32

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 09:41

Afbeelding

Dit was 't. Het lange stuk witte manen is over 20 cm breedte langs de manenkam uitgevallen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 09:46

Ik zie echt helemaal niks. _O-