Deze vraag wordt voorgelegd aan een deskunige, maar voor die tijd wil ik mij toch ook wat laten informeren. (En anders blijft het maar in mijn hoofd zitten pruttelen)
Kort: De vereniging huurt een roerende zaak (de paarden) van een natuurlijk persoon. En we willen het beide fiscaal goed doen. Wat is de juiste weg?
Uitleg:
Al jaren gebruikt de vereniging een paar paarden om lessen op te geven. De eigenaresse is ook de instructeur. Jaren terug heeft eigenaresse verzocht om haar vergoeding (geven van lessen/huur paarden) niet meer naar haar over te maken, maar direct naar de pensionstal waar haar paarden staan. Dit uit oogpunt dat het bij haar nooit als inkomsten kan worden gezien en dit geld gebrui zij toch al om de stalling te betalen. Op dit moment hebben we afgesproken dat we eigenlijk alleen de paarden huren en geen instructie betalen.
Laatste tijd speelt heel erg dat de vrijwilligersbijdrage niet meer mag zijn €150,- per maand of €1500,- per jaar. Dus nu ging ook dit vraagstuk voor de vereniging spelen. De eigenaresse van de paarden krijgt, dan wel indirect, meer deze bedragen. Als huurder betaalt de vereniging nu meer dan de vrijwilligersbijdrage aan de pensionstal.
Ik heb al zitten googlen op verhuur roerende zaken of huur onroerende zaken, maar het blijft een lastig onderwerp.
Kort: De vereniging huurt een onroerende zaak (de paarden) van een natuurlijk persoon. En we willen het beide fiscaal goed doen. Wat is de juiste weg?
Laatst bijgewerkt door Iloonie op 01-04-15 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt