Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
sonadore schreef:Ik heb nu 10 jaar ervaring met voornamelijk groene paarden en heb tussen de zo een 30-40 paarden onder mijn hoede gehad, van ruinen, hengsten, merrie's. Ook "probleempaarden, paarden met trauma's"
Ik denk dus dat ik wel mag zeggen dat ik over wat ervaring beschik en leer dagelijks nog bij en blijf mij verdiepen in methodes en mezelf ontwikkelen.
f10j kun jij zeggen in wat precies voor een onderdeel jij iets over grondwerk wilt weten? Wil jij specifiek iets met jouw paard doen of aanleren. Of loop je tegen bijvoorbeeld een probleem aan. Grondwerk is natuurlijk ontzettend breed. Zelf men ik ook bitloos en beleer mijn eigen paarden voornamelijk bitloos.
Ik denk dat er nog genoeg mensen zijn, die niet weten waar te beginnen met grondwerk en op een fijnere manier met jouw paard omgaan. En ik denk hoe meer kennis er in de wereld wordt gestuurd, inspiratie en uitleg over het hoe en wat dat heel veel mensen er iets aan hebben. En als er mensen geen behoefte aan hebben, dan is dat natuurlijk ook helemaal niet erg. Dan kijk je gewoon niet.
Op youtube is er inderdaad heel veel te vinden. Maar mis vaak de opbouw van verschillende oefeningen en hoe je iets aan een paard aanleert en wat als het nu niet vanzelf gaat. Vaak zie je toch het eindresultaat en niet de stappen die daar van vooraf zijn gegaan.
Hoe begin je bijvoorbeeld met clicketraining en wat is de eerste oefening en hoe leer je dit aan. En wat nu als het paard heel erg opdringerig wordt. Hoe handel je dan. Dit is even een heel klein voorbeeldje.