Paard flipt als maatje vertrekt

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anudi

Paard flipt als maatje vertrekt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 19:29

Hoi hoi,

Mijn pony heeft dit probleem altijd gehad, maar nu zit ik op het moment dat ik er echt helemaal gek van wordt.
Ze heeft altijd op een pensionstalling gestaan en een paar jaar geleden is ze hier gekomen. Ze stond toen op stal met drie andere pony's. De pony's hadden allemaal een uitloopstal en de hekken naar de paddocks zijn eigenlijk altijd open. Toen mijn pony hier kwam staan was ze vanaf dag 1 dikke maatjes met een arabier. Wanneer deze pony ging rijden dan rende mijn schimmel de paddock in en begon ze als een gek te hinniken. Het maakte niet uit hoe lang de andere pony weg bleef; al was dat drie dagen lang, ze bleef drie dagen op en neer lopen voor het hek en hinniken. Met als gevolg dat heel de buurt er last van heeft en wakker van ligt.
Na een tijdje gingen er twee pony's weg. Mijn pony bleef alleen achter met haar moeder. Die twee konden wel samen, maar waren niet erg hecht. De moeder was al over de 30 en ging niet meer graag alleen van stal. We reden alleen nog op haar als we met beide pony's een stapritje gingen maken.
Toen, afgelopen september, is de moeder overleden. Mijn pony bleef daarna dus alleen achter. Ze is wel even onrustig geweest, maar we hebben haar bij het andere paard gelaten toen deze dood was dus ze besefte wel dat ze alleen achter zou blijven. En dat was eigenlijk ook (tot mijn grote verbazing) totaal geen probleem. Tot het begin van deze maand heeft ze alleen gestaan. Toen vonden we een nieuw maatje voor haar. Ik pleitte ervoor dat we vanaf dag 1 aandacht zouden besteden aan dat mijn schimmel zou leren dat het andere paard weg gaat, maar ook weer terug komt. Nou, dat hebben we gedaan, maar ook vanaf die eerste dag begon het paniekerige gedrag weer. We hebben echt alles geprobeerd: voeren, in haar stal zetten, zelf ook even een ommetje gaan maken.. Niets helpt. Zodra de andere pony weg is is ze totaal onberekenbaar. Normaal is het een hele brave pony, maar op dat moment moet je echt voor haar uitkijken. Dat is een van de redenen waardoor ik echt wil dat er wat aan gedaan gaat worden.
Zelf weggaan is met haar overigens geen probleem.

Nou.. Ik ben dus ten einde raad. Ik vraag me af: kent iemand zich in dit verhaal en wat doen jullie eraan?

;(

sascha_tttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:36

Tsjonge wat vervelend.. ik heb hier zelf geen ervaring mee maar heb je al geprobeerd om zelf even weg te gaan en dan dat maatje uit de wei te halen. Daarna zet je je pony weer terug. Zonder dat maatje. Eens kijken wat ze dan gaat doen..

Toch vind ik het gedrag niet heel onnatuurlijk want paarden zijn wel kuddedieren
Laatst bijgewerkt door sascha_tttt op 30-03-15 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:36

Is het een idee, en mogelijkheid, om nog een maatje te nemen? Dan word het meer een groepje, en dan staat ze in iedergeval niet alleen en heb je kans dat de paniek aanvallen ook minder worden.

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:38

Mijn paard heeft dit helaas ook tot het idiote af. Niks meer mee te beginnen. Alle paarden bleven staan, maar als zijn vriendin wegging kwam hij het liefst door het hek. Ik ben van stal veranderd. Nu eigen stukje met een mini shetlander die er gewoon altijd is of gezellig met ons mee gaat rijden.
Helaas was het probleem voor mij niet anders op te lossen.

Bij mij was het niet op te lossen met meer paarden, al staan er 60. Het gaat hem echt om die ene.

Anudi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 19:40

sascha_tttt schreef:
Tsjonge wat vervelend.. ik heb hier zelf geen ervaring mee maar heb je al geprobeerd om zelf even weg te gaan en dan dat maatje uit de wei te halen. Daarna zet je je pony weer terug. Zonder dat maatje. Eens kijken wat ze dan gaat doen..

Ja.. Ookal geprobeerd. Laatst was ik longeren en is dat andere meisje buiten gaan rijden terwijl ik weg was. Zij was nog weg toen ik weer bij stal aan kwam. Heb toen zo snel als ik kon de longeersingel en het hoofdstel eraf moeten halen, omdat ze echt niet meer te houden was. En had haar zelfs nog om het hoekje gehouden zodat ze eigenlijk niet zou kunnen zien dat haar maatje er niet zou zijn, maar toch had ze het meteen door..

Anudi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 19:42

Mioux schreef:
Is het een idee, en mogelijkheid, om nog een maatje te nemen? Dan word het meer een groepje, en dan staat ze in iedergeval niet alleen en heb je kans dat de paniek aanvallen ook minder worden.

We hebben op dit moment de overige stallen vol staan met hooi etc, maar dat zou wel een mogelijkheid kunnen zijn. Alleen zoals ik al beschreef stonden ze helemaal in het begin met zn 4en. Als die arabier toen wegging bleef ze dus met nog twee andere pony's achter. Ook dan reageerde ze net zo heftig. En dat was ook als een van de andere twee (dus niet haar beste maatje) wegging.

Mioux

Re: Paard flipt als maatje vertrekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:44

Ja het zowiezo een lastig iets. Je hebt wel kans als je een nieuw "groepje" maakt ze meer maatjes krijgt en misschien minder heftig reageert. Anders zou ik kijken of je misschien een mogelijkheid hebt om samen met diegene te rijden ? Samen buitenrijden of in de bak of iets?

Anudi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 19:44

Angs1989 schreef:
Mijn paard heeft dit helaas ook tot het idiote af. Niks meer mee te beginnen. Alle paarden bleven staan, maar als zijn vriendin wegging kwam hij het liefst door het hek. Ik ben van stal veranderd. Nu eigen stukje met een mini shetlander die er gewoon altijd is of gezellig met ons mee gaat rijden.

Bij mij was het niet op te lossen met meer paarden, al staan er 60. Het gaat hem echt om die ene.

Toen wij een nieuw maatje erbij zochten wilden we inderdaad het liefst zo eentje, die er altijd zou staan en waar we dit probleem niet bij zouden hebben. Maar uiteindelijk kwamen deze mensen op ons pad en daar zaten ook veel voordelen aan. Alleen ook een heel groot nadeel; en dat is dit dus..
Maar is ze heel erg gehecht aan de shetlander? Want stel dat die nu een keer naar de dierenarts moet oid, komt dat gedrag dan niet weer helemaal terug?

Anudi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 19:48

Mioux schreef:
Ja het zowiezo een lastig iets. Je hebt wel kans als je een nieuw "groepje" maakt ze meer maatjes krijgt en misschien minder heftig reageert. Anders zou ik kijken of je misschien een mogelijkheid hebt om samen met diegene te rijden ? Samen buitenrijden of in de bak of iets?

Ik zou het niet weten.. Ze staan hier eigenlijk wel altijd allemaal apart, dus hun eigen stukje uitloop en paddock. Dat is zodat ze rustig kunnen eten en niet elkaar gaan verdringen. Alleen in de wei staan ze echt helemaal 'samen'.
Samen rijden gaat helaas niet echt.. Buiten rijden wel af en toe, maar niet altijd in de bak. Dat komt ten eerste doordat ik het heel erg druk heb en mn rijden altijd helemaal gepland moet hebben. Heb dus weinig flexibiliteit om met haar mee te kunnen gaan en als zij niet kan op mijn tijdstip dan gaat dat ook niet door. Ten tweede heeft zij een hele jonge, kleine tinker die net zadelmak is maar nog niet echt een stuur kent ofzo. Dat is niet makkelijk om samen mee in een bak te rijden als ik wil trainen voor mn wedstrijden. Dan kan ik niet mn ding doen, en zij ook niet..

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:24

Anudi schreef:
Angs1989 schreef:

Toen wij een nieuw maatje erbij zochten wilden we inderdaad het liefst zo eentje, die er altijd zou staan en waar we dit probleem niet bij zouden hebben. Maar uiteindelijk kwamen deze mensen op ons pad en daar zaten ook veel voordelen aan. Alleen ook een heel groot nadeel; en dat is dit dus..
Maar is ze heel erg gehecht aan de shetlander? Want stel dat die nu een keer naar de dierenarts moet oid, komt dat gedrag dan niet weer helemaal terug?

Dat is inderdaad een probleem waar ik over nagedacht heb. Zodra ik mijn paard op een andere stalling zet, waar hij nog geen maatje heeft, heeft hij dit gedrag niet. Heeft toevallig net vijf dagen op de kliniek gestaan. Waar hij zich keurig heeft gedragen. Mocht de shetlander naar de dierenarts moeten, mag hij altijd mee en eventueel ook daar blijven (omdat hij anders in de volgende trailer kan ivm brokken) en anders moet ik voor hem tijdelijk een andere stalling zoeken.
Maar hoop dat dat nooit nodig is.

Het is een lastig probleem, bij mij hielp oefenen ook echt helemaal niks.

Anudi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 09:23

Angs1989 schreef:
Dat is inderdaad een probleem waar ik over nagedacht heb. Zodra ik mijn paard op een andere stalling zet, waar hij nog geen maatje heeft, heeft hij dit gedrag niet. Heeft toevallig net vijf dagen op de kliniek gestaan. Waar hij zich keurig heeft gedragen. Mocht de shetlander naar de dierenarts moeten, mag hij altijd mee en eventueel ook daar blijven (omdat hij anders in de volgende trailer kan ivm brokken) en anders moet ik voor hem tijdelijk een andere stalling zoeken.
Maar hoop dat dat nooit nodig is.

Het is een lastig probleem, bij mij hielp oefenen ook echt helemaal niks.

Pfoe, dat zou wel een hele onderneming zijn ja.. Hoop ook voor je dat dat niet zal gebeuren..
Ik had idd echt gehoopt dat we, als we vanaf de eerste dag met de andere pony ook weg zouden gaan, het een beetje konden laten wennen. Maar helaas.. Ze blijft zo flippen.

Wij hebben ook een grote wei die echt 500m verderop ligt. Als ik ze daar 's middags uit haal en ik breng ze terug naar stal dan hoeft ze dus echt maar een paar minuten even alleen op stal te wachten en ook dan is ze helemaal over haar toeren. Naar die wei toe is net zo, zodra ze op de wei staat en merkt dat ze daar alleen is (omdat ik de andere pony nog moet halen) dan gaat ze niet eten maar blijft ze rondstormen en schreeuwen.

En het rare is dat ze in die paar maanden die ze alleen heeft gestaan nooit zulk gedrag heeft getoond. Toen leek ze er vrede mee te hebben dat ze alleen was..

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:17

Apart is het hé. Mijn paard heeft dit gedrag 17 jaar niet vertoond en opeens heeft hij het. Van stal gewisseld daardoor en nu met zijn nieuwe vriendin heeft hij het weer. Achteraf denk ik dat hij zich minder hecht aan ruinen dus misschien was dat wijzer geweest, haha!

Anudi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 15:22

Angs1989 schreef:
Apart is het hé. Mijn paard heeft dit gedrag 17 jaar niet vertoond en opeens heeft hij het. Van stal gewisseld daardoor en nu met zijn nieuwe vriendin heeft hij het weer. Achteraf denk ik dat hij zich minder hecht aan ruinen dus misschien was dat wijzer geweest, haha!

Haha ja, achteraf bedenk je je altijd iets wat je had moeten doen!
Mijn pony is ook altijd de dominante van de groep, maar zodra ze haar dan verlaten is ze het zielige achterblijvertje.. :P

Amparo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 21:44

Ow, ik herken het! Het gekke is alleen dat onze paarden ook niet samen kunnen. Dan valt mijn paard die van mijn vader aan. Maar als ik weg ben met mijn paard, dan flipt het paard van mijn vader helemaal en wil ze hoe dan ook naar hem toe. Een echte haat-liefde verhouding dus.
Het is wel zo dat ze rustiger is als er geen mensen bij haar zijn. Staat er iemand bij haar, wordt ze weer gekker.

Ik heb verder geen tips, dus ik lees nog even mee, misschien pik ik ook nog wat handigs op!

lovelyfjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 14:05

Ik denk dat dit gedrag misschien ook komt omdat ze niet weer een vriendje/vriendinnetje wil kwijt raken. Ik heb wel een ideetje wat je misschien zou kunnen proberen: vriendjd/vriendinnetje een dagje weghalen en daarna weer terug zetten zodat je paard gaat snappen dat ze ook altijd weer terugkomt. Geen idee of dit een haalbaar plan en/of het werkt :) ik wens je heel veel succes!

Anudi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 15:39

lovelyfjord schreef:
Ik denk dat dit gedrag misschien ook komt omdat ze niet weer een vriendje/vriendinnetje wil kwijt raken. Ik heb wel een ideetje wat je misschien zou kunnen proberen: vriendjd/vriendinnetje een dagje weghalen en daarna weer terug zetten zodat je paard gaat snappen dat ze ook altijd weer terugkomt. Geen idee of dit een haalbaar plan en/of het werkt :) ik wens je heel veel succes!

Dat hebben we al eens geprobeerd met het eerste paard, toen bleef ze gewoon net zo lang brullen en rennen tot die andere 2 dagen later weer terug kwam. En dat at ze ook niets etc.. Dus dat was ook niet echt goed. We hoopten dat ze bij het rijden ook zou leren dat haar maatje na een uurtje weer terug is, maar dat snapt ze helaas niet. Maar toch bedankt voor je tip!

MaximeFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 08:20

Wij hebben dit probleem ook. Vader - dochter. Dus ik volg even!

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 08:37

Hier ook een schimmel met het zelfde gedrag.
Ze doet het alleen als ik mijn merrie weghaal mijn ruin waar ze veel vaker me staat te kriebelen enzo blijft dan bij haar maar ze word even goed helemaal gek

Gigantisch veel stroom op de draad is het enige wat er in het land houdt en als ze op de paddock zijn waar bijna geen stroom op staat zet ik haar binnen op stal met de boven deur dicht anders klimt ze over de stal deur.

Zelf iets met haar doen is geen enkel probleem vind ze geweldig gaat ook gerust alleen mee op buitenrit

Heb haar nu 5,5 jaar denk niet dat het er nog uitgaat ze had het ook in de kudde van 30 paarden..

Skinfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 08:48

Is er misschien een heeel klein momentje dat ze wel rustig stilstaat of even drinkt of een hapje hooi neemt? Misschien als je het oefenen niet zo lang als 1 dag of 1 uur doet, maar gewoon met het andere paard om het hoekje gaat staan en zodra de druktemaker stil is dat je weer terug komt wandelen met het andere paard en dit een paar keer herhalen. Zoiets van
rustig---->vriendje komt terug
Ik heb voor de rest zelf dit ook nog nooit gedaan dus weet niet of het werkt, maar je zou het kunnen proberen toch?

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 09:07

Herkenbaar. Bij ons een soort gelijke situatie. Onze KWPNer merrie van 15 staat met een Quater Horse merrie van 20. De merries staan 24/7 in de wei zomer en winter. De KWPNer is baas als we met haar gaan rijden in de Quater heel onrustig, rondjes draven en galopperen en veel hinniken. Als ik de bak rijdt hinnikt onze merrie steeds terug. Ergens is het ook logisch de Quater is haar rustige leider kwijt en dat is vast wel spannend. Ze wil de leider terug. Als onze merrie weer terug gaat in de wei loopt ze direct naar de Quater en hapt dan even naar haar bil, niet gemeen maar even heel dominant laten weten dat ze er weer is. Ik weet niet goed hoe onze merrie zich gedraagt als de Quater aan het rijden is. De eigenaar van de Quater komt op heel andere tijden dan wij. Toen er nog een derde paard was de Quater veel rustiger als wij onze KWPNer meenamen. In de ideale wereld zou er nog een derde paardje bij mogen in deze kudde. Maar zo is he nu even niet.
Laatst bijgewerkt door Annoya op 05-04-15 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 09:13

Even iets anders jou pony is schimmel. Is de Arabier ook schimmel misschien? 2 Schimmels trekken vaak wel naar elkaar.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 09:32

Ik vlog ook even. Heb het zelfde probleem met een paard op stal. Als er geen paard naast hem staat in de stal flipt hij hem helemaal! Heel irrtant want mijn pony staat naast hem...... doet ie ook in de wei als pony nummer 3 weg gaat en maar mijn pony blijft staan.....

xkathy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:37

Mijn verzorgpaard had/heeft een soort van hetzelfde probleem. Die wordt ook altijd hysterisch als zijn maatje weggaat. Hij had ook altijd 1 vast maatje waarmee hij samen stond en onafscheidelijk mee was, als die wegging was hij ten einde raad... Ze konden zijn maatje niet pakken zonder dat mijn verzorg paard zich mee beukte/hysterisch deed. Ook geprobeerd met voer en op stal etc. Uiteindelijk zijn wij wegens omstandigheden (niet deze reden) naar een andere stal gegaan waar hij met 2 ruintjes stond die zelden gezamenlijk weggingen. Maar als het dan zover was rende en blèrde hij et hele weiland bij elkaar tot dat ze terug kwamen. Nu staat hij weer terug op de eerste stal (zonder zijn oude maatje) en heeft de eigenaar er een mini shetje bij gehaald, dit gaat super ! Shet gaat altijd samen met hem naar binnen en buiten, met wandelen gaat ze mee en anders staat zij evt. op stal.
Met rijden was hij gelukkig nooit een probleem, zolang hij zijn vriendje maar niet hoorde. Dus hoe je dat kunt oplossen weet ik niet.
Maar het feit dat hij echt een klein vriendinnetje heeft die nooooitt weggaat zonder hem werkt echt !

Anudi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 18:16

Annoya schreef:
Even iets anders jou pony is schimmel. Is de Arabier ook schimmel misschien? 2 Schimmels trekken vaak wel naar elkaar.

Nee, de arabier was een vosje en op dit moment staat er een zwarte tinker bij haar.

Anudi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 18:18

xkathy_love schreef:
Mijn verzorgpaard had/heeft een soort van hetzelfde probleem. Die wordt ook altijd hysterisch als zijn maatje weggaat. Hij had ook altijd 1 vast maatje waarmee hij samen stond en onafscheidelijk mee was, als die wegging was hij ten einde raad... Ze konden zijn maatje niet pakken zonder dat mijn verzorg paard zich mee beukte/hysterisch deed. Ook geprobeerd met voer en op stal etc. Uiteindelijk zijn wij wegens omstandigheden (niet deze reden) naar een andere stal gegaan waar hij met 2 ruintjes stond die zelden gezamenlijk weggingen. Maar als het dan zover was rende en blèrde hij et hele weiland bij elkaar tot dat ze terug kwamen. Nu staat hij weer terug op de eerste stal (zonder zijn oude maatje) en heeft de eigenaar er een mini shetje bij gehaald, dit gaat super ! Shet gaat altijd samen met hem naar binnen en buiten, met wandelen gaat ze mee en anders staat zij evt. op stal.
Met rijden was hij gelukkig nooit een probleem, zolang hij zijn vriendje maar niet hoorde. Dus hoe je dat kunt oplossen weet ik niet.
Maar het feit dat hij echt een klein vriendinnetje heeft die nooooitt weggaat zonder hem werkt echt !

Ja, dat laatste zou hier ook heel fijn zijn geweest.. Maar ja, deze mensen kwamen nu precies op het moment dat wij iemand zochten. en zij vonden onze locatie ideaal.