Paardendekens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Heesters

Paardendekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 15:35

Met belangstelling lees ik de onderwerpen en de veelgestelde vragen en reacties op het gebruik van een paardendeken. Veel is m.i. mede afhankelijk van weer en persoonlijke omstandigheden, en huisvesting. Wat mij opvalt als lezer van het forum, dat onvoldoende aandacht besteed wordt aan natuurlijke materiaal keuze als het gaat om de aanschaf van een paardendeken. Veelal wordt gebruik gemaakt van kunststof dekens, fleese, nylon e.d. Zelden wordt na het rijden gebruik gemaakt van natuurlijke materialen zoals wol en/of katoen. Wol is een ademend natuur product, huidvriendelijk, warmte en vochtregulerend, het zorgt ervoor dat vocht wordt opgenomen, naar buiten wordt getransporteerd en aan de buitenlucht wordt afgegeven, daardoor voelt het paard onder de deken warm en droog aan. Deze eigenschappen maken wol van nature comfortabel en uitermate geschikt voor toepassing in de paardensport. Bovendien kan een wollen paardendeken na actieve inspanning, training, wedstrijd een bijdrage leveren aan het welzijn, en heeft een positief effect op spieren en gewrichten.

Iris82

Re: Paardendekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:15

Hoi Heesters,

Welkom op dit forum. :) Dit gedeelte van het forum is inderdaad om je voor te stellen.
Zo te lezen heb je zeker wat kennis te delen op het forum. De mensen die geïnteresseerd zijn in dekens zullen zich vooral op dit gedeelte van het forum laten zien: [SV] Seizoensvragen

Wellicht is het leuk om op een lopend topic te reageren en je kennis te delen? :)

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:28

Ik gebruik geen wollen dekens omdat ze erg zwaar worden na opname van vocht.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:26

WWW --> SV

Heesters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 22:05

Iris82 schreef:
Hoi Heesters,

Welkom op dit forum. :) Dit gedeelte van het forum is inderdaad om je voor te stellen.
Zo te lezen heb je zeker wat kennis te delen op het forum. De mensen die geïnteresseerd zijn in dekens zullen zich vooral op dit gedeelte van het forum laten zien: [SV] Seizoensvragen

Wellicht is het leuk om op een lopend topic te reageren en je kennis te delen? :)

Dank je voor de tip, het is voor het eerst dat ik deelneem aan het forum. Het is allemaal nog een beetje wennen

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 22:11

Geen probleem. :) Ik weet dat er bij baby's ook steeds meer weer gebruik gemaakt wordt van wollen kleertjes gezien alle voordelen.

Heesters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 22:31

roekes schreef:
Ik gebruik geen wollen dekens omdat ze erg zwaar worden na opname van vocht.

Jammer, ik ken natuurlijk niet de deken die je daarvoor gebruikte. Er zijn dekens in de handel die een vaste structuur hebben, de zogenaamde loden stoffen, een vast geweven deken die van zichzelf al redelijk zwaar aanvoelt. Een zweetdeken met een gewicht van 500 gram per vierkante meter is daarom betere te hanteren, dat betekent dat zo'n deken plus minus 2.5 kg weegt. Dat is een deken die een meer natuurlijke structuur heeft waardoor een natuurlijke luchtlaag tussen de vacht ontstaat. De wol neemt het vocht gemakkelijk op , en ademt het als het ware ook weer uit. Dit zorgt ervoor dat het paard lekker droog aanvoelt onder de deken.

Ruitersporth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 15:08

Het klinkt alsof u er verstand van heeft (of wellicht professioneel met wollen dekens bezighoud)?

De vraag naar fleece dekens is wel groter. Zal deels ook met de prijs te maken hebben en het feit dat een paard/pony de zweetdeken maar kort opheeft.

Heesters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 13:19

Onze wol wordt collectief verwerkt en in eigen beheer kleinschalig wol producten vervaardigd, zoals vilt, wollen plaids e.d. Vanuit deze ervaring is de gedachte ontstaan voor mogelijke toepassing in de paardenhouderij. Onlangs hebben we een bedrijf met een jarenlange ervaring in het maken van paardendekens bereid gevonden een paardendeken te maken waarbij onze wol wordt verwerkt tot een zweetdeken, maar in combinatie met een sterke ademende buitenstof kunnen de dekens worden gebruikt als wedstrijd/transportdeken en zijn uitermate geschikt als zgn “ tussen deken “ In opdracht kunnen paardendekens worden gemaakt in de maten M L XL en XXL. Dat de vraag naar fleece dekens groter hangt mede samen met de prijs kwaliteit verhouding, maar wellicht ook met de onbekendheid van de positieve eigenschappen van wol.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:22

Fleece vind ik prut. Mijn paarden hebben wollen zweetdekens (nou ja de ene is wolmix) En die hoeven helemaal niet duur te zijn.

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:31

Zelf heb ik ook het liefste wol. Maar dat soort dekens zijn helaas of moeilijk te krijgen of heel erg duur.

Vandaar dat ik nu een fleece zweetdeken heb nadat mijn paard uit zijn wollen was gegroeid.
Maar wol als onderlaag (ipv fleece) voor een regendeken lijkt me ook wel wat. Maar ik vrees dat dat soort dekens vast ook in de hoogste prijsklasse zullen gaan liggen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:51

zippora schreef:
Zelf heb ik ook het liefste wol. Maar dat soort dekens zijn helaas of moeilijk te krijgen of heel erg duur.

Nee hoor. Op marktplaats e.d. staan genoeg wollen dekens. Contournaden erin, in model knippen, bies erom en voorsluiting en bilriemen eraan. Dan ben je in totaal ongeveer 20 euro (en wat tijd) kwijt.

Ruitersporth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 10:02

Heesters schreef:
Onze wol wordt collectief verwerkt en in eigen beheer kleinschalig wol producten vervaardigd, zoals vilt, wollen plaids e.d. Vanuit deze ervaring is de gedachte ontstaan voor mogelijke toepassing in de paardenhouderij. Onlangs hebben we een bedrijf met een jarenlange ervaring in het maken van paardendekens bereid gevonden een paardendeken te maken waarbij onze wol wordt verwerkt tot een zweetdeken, maar in combinatie met een sterke ademende buitenstof kunnen de dekens worden gebruikt als wedstrijd/transportdeken en zijn uitermate geschikt als zgn “ tussen deken “ In opdracht kunnen paardendekens worden gemaakt in de maten M L XL en XXL. Dat de vraag naar fleece dekens groter hangt mede samen met de prijs kwaliteit verhouding, maar wellicht ook met de onbekendheid van de positieve eigenschappen van wol.

Klinkt interessant :)

Voor mijn (onze) eigen paarden hebben we zelf wollen dekens. Deze gaan ook heel lang mee als je ze alleen als uitzweetdeken gebruikt.

Wij kunnen onze klanten fleece en wollen (horseware/rambo) dekens leveren echter is de vraag naar fleece veel groter vanwege de prijs.

Wat zijn de prijstellingen van jou dekens? (even een PB anders). Ik twijfel alleen over de maatvoering die jij hanteert, kom je daarmee weg?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 10:09

Op de trailer gebruik ik wollen dekens, helaas is de pasvorm van wollen dekens 9 van de 10 keer om te huilen.
Voor na het rijden vind ik ze veel te warm, paard gaat eronder nazweten ipv uitzweten.
Voor gewone dagelijkse dekens trekt wol te veel, schuurt meer dan de gladde dekens dus ook geen succes.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 10:10

Ik ben zelf zwaar allergisch aan wol, kan het niet aanraken. Dus mijn paarden hebben fleece zweetdekens. Zelfs met handschoenen kan ik geen wol aanraken, elk ministukje huid dat wol aanraakt zwelt gigantisch op.

Katoen zou op zich wel interessant zijn, maar dat zie ik tegenwoordig bijna nergens meer.

Ruitersporth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 10:15

zippora schreef:

Vandaar dat ik nu een fleece zweetdeken heb nadat mijn paard uit zijn wollen was gegroeid.
Maar wol als onderlaag (ipv fleece) voor een regendeken lijkt me ook wel wat. Maar ik vrees dat dat soort dekens vast ook in de hoogste prijsklasse zullen gaan liggen.

Niet moelijk te krijgen. Wol is duurder materiaal dus zijn er niet/slecht in de budget of merkloze markt te verkrijgen. Dus je zit automatisch in de duurdere merken.
Dus wel moeilijk goedkoop te krijgen. Alle waarde naar zijn geld. ;)

Blacksmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 10:33

Ik ben het wel met je eens.
maar dan vindt een goede fijne (echte!) wollen deken die ook nog eens goed past.
Men kan wel zeggen die zijn er wel. Ja van Rambo maar dan zit je wel in een andere prijsklasse. De echte wollen deken van vroeger kan ik vrijwel niet vinden.
Ik zoek nog wel eens naar een mooie echte! wollen deken met loopsplitten, die heb ik nog niet gevonden.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 10:41

Wol is heel geschikt als zweetdeken, maar voor dagelijks gebruik in de weide of paddock kan je er niet zoveel mee, de keus valt dan eerder op een deken die goed waterdicht is, een mooie pasvorm heeft en tegen een stootje kan.

Het is overigens lastig een lichte wollen of katoenen zweetdeken te vinden, die zware modellen kan je hier en daar nog wel krijgen, maar een zomers modelletje niet.

Heesters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 16:52

Verkoop vind uitsluitend plaats in eigen beheer. De maten M L XL en XXL enz is de gebruikelijke maatvoering en staat voor M 185 L 195 XL 205 enz. Op verzoek kunnen dekens eventueel ook op maat worden gemaakt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 21:21