hc starten in de klasse BB springen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xsarinax

hc starten in de klasse BB springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 20:22

Heey allemaal, :)

Mag je als je in de klasse BB springen rijdt, ook hc starten in een categorie lager?
Bijv. Bb springen met een e pony, en dan hc starten bij de bb springen ponys categorie D. Mag dit? :D

Als hier al een topic over is mag deze gesloten worden!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 20:26

In de B mag dat wel in elk geval. Denk dat het dan in de BB ook wel zal mogen, dat is natuurlijk altijd hc.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 20:33

bestaat er zoiets als HC starten in de BB dan? ik dacht altijd dat je zelf gewoon de hoogte op kan geven als er verschillende hoogten uitgeschreven zijn. Net zoals bij de BB paarden. Als jij 70 of 80cm wilt springen met een E pony mag dat vast wel, aangezien de BB geen officiële wedstrijdrubriek is. elke organisatie heeft er andere regels voor, je zou eens kunnen mailen als je je inschrijft :)
Laatst bijgewerkt door Tammy_ op 28-03-15 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 20:50

Tammy_ schreef:
bestaat er zoiets als HC starten in de BB dan? ik dacht altijd dat je zelf gewoon de hoogte op kan geven als er verschillende hoogten uitgeschreven zijn. Net zoals bij de BB paarden. Als jij 80cm wilt springen met een E pony mag dat vast wel, aangezien de BB geen officiële wedstrijdrubriek is. elke organisatie heeft er andere regels voor, je zou eens kunnen mailen als je je inschrijft :)

volgens mij is het een vaste hoogte, voor E ponys is het 70-80

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 00:14

Klopt, het is wel een vaste hoogte maar dan wel heel laag. Omdat het niet officieel is mag je elke hoogte starten. Vraag is of je dit zou willen want ik zou niet goed weten wat je daarmee zou willen bereiken.

gomir

Re: hc starten in de klasse BB springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 00:26

Je moet altijd in je eigen categorie starten met een pony! B-HC bij de D-pony's is met een E-pony ook niet toegestaan. Dit heeft te maken met de afstanden in lijntjes en combinaties.

Bovendien is, in ieder geval hier in de regio, de BB vaak op dezelfde hoogte voor een D en E-pony. Dan zou je er dus ook weinig mee opschieten. Als je pony nog niet aan een BB-parcours toe is kun je beter op oefenparcours gaan, dan kun je de hoogte zelf uitkiezen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 00:38

gomir schreef:
Je moet altijd in je eigen categorie starten met een pony! B-HC bij de D-pony's is met een E-pony ook niet toegestaan. Dit heeft te maken met de afstanden in lijntjes en combinaties.

Bovendien is, in ieder geval hier in de regio, de BB vaak op dezelfde hoogte voor een D en E-pony. Dan zou je er dus ook weinig mee opschieten. Als je pony nog niet aan een BB-parcours toe is kun je beter op oefenparcours gaan, dan kun je de hoogte zelf uitkiezen.

In Brabant mag dat wel hoor, daar wordt soms een klasse lager hc gestart om daarna officieel te starten. De knhs staat dit ook gewoon toe.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 01:52

Een klasse lager HC starten mag wel, maar je mag niet in een andere categorie starten. Dit staat ook gewoon in het disciplinereglement springen en is dus (als het goed is) nergens in Nederland toegestaan.

Pony's horen in hun eigen categorie thuis, dit heeft te maken met de veiligheid (afstanden tussen de hindernissen). Een paard mag ook niet HC bij de E-pony's gestart worden.

Ik denk dat jij in de war bent met het flexibel springen of bijv. een rondje B HC starten vooraf aan het L. Dat is iets wezenlijks anders dan met een E-pony bij de D-pony's inrijden.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 02:41

Het gebeurt wel vaker, in een lagere categorie starten maar mag officieel niet. Als wedstrijdsecretaresse kreeg ik de vraag vaak maar speelde de vraag altijd door naar de springjury, vonden zij het goed, dan ik ook. Zo niet, dan werd er niet lager gestart. Soms wel gedoe over, maar ben niet al te bang :D

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 14:28

dankjewel allemaal!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:18

Ik heb het in de ponytijd van mijn dochter ook vaak genoeg meegemaakt. Eerst een rondje bij de D-pony's en dan officieel bij de E-pony's. Nooit geweten dat het officieel niet zou mogen en zij heeft het zelf ook nooit gedaan.