Opknap trailer gekocht, waar beginnen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chimello

Opknap trailer gekocht, waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 12:57

Ik weet het, er zijn genoeg topics over een trailer opknappen echter wij wonen in België en ik vroeg me af hoe het zit met eigenbouw trailers.

Ik heb een trailer gekocht waar van de remmen en alles nog goed zijn, hij is ook nog gekeurd geweest en was goed. Het hout moet wel helemaal vervangen worden. Reden dat we deze trailer gekocht hebben is dat er voor en achter een laadklep is en onze paarden nogal eens bang zijn met achteruit stappen en nu kunnen ze van voor dus fijn naar buiten. (En een zo'n nieuwe trailer is buiten ons budget).

We dachten er een goede nieuwe bodem in te leggen, aluminium heeft de voorkeur maar een goede hardhouten bodem willen we ook wel overwegen. Trailer is wel eigenbouw dus de afmetingen zijn denk ik ietsjes anders dan een gewone trailer. Ik ga allereerst eens mijn oom bellen (pakt niet op momenteel...) om hem advies te vragen, hij is heel bekwaam met houtwerk enzo. De trailer moet al het hout vervangen krijgen, hier en daar is het niet zo nodig maar dan vervangen we liever meteen alles. Het "skelet" heeft aan de zijkanten ook ijzeren? staven dus hij blijft sowieso rechtop staan als het hout weg is. Het onderstel is ook in orde.

De kap zit roest in dat bladert. Kwestie van schuren neem ik aan, maar wij zijn niet bepaald handig :+
Nu vroeg ik me af waar ik ergens terecht zou kunnen voor klusjes als een nieuw systeem in de achter laadklep zodat hij vanzelf omhoog en omlaag komt zonder dat wij zwaar meoten tillen om hem dicht te maken in België bij de Nederlandse grens. We dachten zelf het hout eruit te halen en op maat te laten zagen en het dan eventueel door iemand erin te laten zetten? Mocht mijn ook niet kunnen helpen, zou ik dan het beste een timmerbedrijf kunnen benaderen? Ik dacht bij een houtzagerij (zit hier kortbij) het hout te laten zagen of zijn er andere opties om te overwegen?

Zijn er nog dingen waar ik rekening mee zou moeten houden? Ik ben nog oude topics op bokt aan het bekijken en lezen dus ik zal vast nog wel dingetjes vinden die ik over het hoofd heb gezien.
We dachten ong 2000 als budget te nemen en het op langer termijn te doen omdat we niet de rijkste mensen zijn :P
Voor nu hebben we nog een andere trailer die we zolang kunnen gebruiken. Alles wat we wel zelf kunnen doen vind ik prima dan ook zelf te doen, verven en lakken enzo. De trailer staat nu nog op de locatie van de vorige eigenaar, we gaan hem binnenkort ophalen.

Bedankt voor het lezen en eventuele tips :)

NMS

Re: Opknap trailer gekocht, waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:45

Ik zou er persoonlijk zelf nooit aan beginnen,want het is een veiligheids kwestie.Een zwaar dier van plm.600 kilo moet vervoerd worden over snelwegen en dan moet je gaan voor 200% veiligheid.Ik zou een bedrijf zoeken wat trailers verkoopt en in onderhoud heeft en de klus uitbesteden.Want ik denk dat een vloer erin zetten toch echt vakwerk is.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 15:38

Vloer wordt ook door een pro gedaan hoor ;)
En vraag was ook, welke bedrijven zou ik in mijn regio kunnen benaderen. Ga echt niet zelf erin timmeren, ik wil ook het beste voor mijn paard.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 18:51

NMS schreef:
Ik zou er persoonlijk zelf nooit aan beginnen,want het is een veiligheids kwestie.Een zwaar dier van plm.600 kilo moet vervoerd worden over snelwegen en dan moet je gaan voor 200% veiligheid.Ik zou een bedrijf zoeken wat trailers verkoopt en in onderhoud heeft en de klus uitbesteden.Want ik denk dat een vloer erin zetten toch echt vakwerk is.

Wat is die "vakman" wat ik (of jij) niet bent??

Sorry maar ik rijd al ruim 10 jaar rond met een zelf opgebouwde trailer rond.

Als je die klus uitbesteed kun je beter een andere trailer kopen, dat is goedkoper.

Puntje van aandacht voor TS is de Belgische wetgeving. Ik weet niet of die andere eisen stelt dan NL.
In NL kun je straffeloos een trailer opnieuw opbouwen, daar zijn geen regels voor, anders dan dat je de oorspronkelijke constructie niet mag wijzigen. Gewoon vervangen van wanden of vloeren voor gelijk materiaal is geen enkel probleem.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 18:54

Ik kocht een opknapper . En opknappen zou ca 1100 gaan kosten ...
Maar dat werd bijna t dubbele ...
Ik doe t nooit weer ...

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 19:05

Maakt ons niet uit als het Wat duurder uitvalt want dan hebben we een trailer waar we van weten dat alles vernieuwd is (we gaan echt niet zomaar wat doen) maar we willen wel ook zelf er tijd in steken dat moet toch wel haalbaar zijn?

NMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 15:52

ikke schreef:
NMS schreef:

Als je die klus uitbesteed kun je beter een andere trailer kopen, dat is goedkoper.

Puntje van aandacht voor TS is de Belgische wetgeving. Ik weet niet of die andere eisen stelt dan NL.
In NL kun je straffeloos een trailer opnieuw opbouwen, daar zijn geen regels voor, anders dan dat je de oorspronkelijke constructie niet mag wijzigen. Gewoon vervangen van wanden of vloeren voor gelijk materiaal is geen enkel probleem.
Die is vakman wat ik niet ben en die is ervaren in het leggen van trailervloeren en die geeft me de garantie dat het aan de veiligheidseisen voldoet.Dat jij al 10 jaar zo rond rijd moet je zelf weten,maar ik ben op dat gebied onkundig om zoiets te maken.En veiligheid is me alles.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 15:56

als je 2000 wilt uittrekken voor het opknappen moet je hem haast wel gratis hebben gehad, anders had je toch beter een goede tweedehands kunnen kopen?

Ik zou gewoon eens wat bedrijven google in de buurt en ze een offerte tegen elkaar laten leggen.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 16:14

Heb er niet veel voor betaald.

Ik heb wat rondgekeken, maar hoe weet ik of ik een goed bedrijf benader? :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 17:29

NMS schreef:
ikke schreef:

Die is vakman wat ik niet ben en die is ervaren in het leggen van trailervloeren en die geeft me de garantie dat het aan de veiligheidseisen voldoet.Dat jij al 10 jaar zo rond rijd moet je zelf weten,maar ik ben op dat gebied onkundig om zoiets te maken.En veiligheid is me alles.

Wanneer je dezelfde materialen gebruikt als origineel, wat is dan het veiligheids-issue?

Jelle_Steur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 21:47

chimello schreef:
Heb er niet veel voor betaald.

Ik heb wat rondgekeken, maar hoe weet ik of ik een goed bedrijf benader? :)

Als je het in Nederland laat doen dan ben je bij een BOVAG erkend bedrijf in goede handen. Je krijgt dan ook garantie op de reparatie.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 21:53

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 12:27

Dankje, ik heb al heel wat topics afgespeurd, is heel wat info in te vinden inderdaad :D