wanneer klaar voor de B-dressuur ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anoniempje1

wanneer klaar voor de B-dressuur ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 19:18

Hallo allemaal,

Na veel zoeken op internet en hier op het forum zag ik enkele oude topics waarin dezelfde vraag werd geteld. Maar wanneer is iemand klaar voor de B-dressuur, met name bij de paarden ?

Nu was ik benieuwd naar foto's en filmpjes om dan te onderling te oordelen of diegene wel of niet klaar is om te starten.

ps. sorry als het verkeerd staat.

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 19:20

Je ben klaar voor de B als je de gangen beheerst en kan sturen! ;)

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 19:22

Verona2000 schreef:

Ben ik niet helemaal mee eens...

Je bent pas B klaar als je een paard mooi in een ontspanning kan laten lopen met de correcte nageeflijkheid.
Ook word er van je verwacht dat je je paard goed onder controle kan houden en correct kan verruimen en terug rijden :j

faunty

Re: wanneer klaar voor de B-dressuur ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 19:23

Mijn instructrice zegt altijd : je bent klaar voor de b als je een nette en correcte L proef kan rijden.
Zo kun je lekker doorstromen .

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 20:23

XmissdaphX schreef:
Verona2000 schreef:

Ben ik niet helemaal mee eens...

Je bent pas B klaar als je een paard mooi in een ontspanning kan laten lopen met de correcte nageeflijkheid.
Ook word er van je verwacht dat je je paard goed onder controle kan houden en correct kan verruimen en terug rijden :j

Naja, zo moeilijk is de B nou ook weer niet. :')
Had echt het gevoel dat ik een 3 jarige proef reed, beetje sturen en klaar. Ben nu M met winst en dat is fijner rijden naar mijn mening!

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 20:26

Perfecte nagefelijkheid vind ik gwen vereiste voor de B. Ik verwacht een paard dat goed reageert op de hulpen sneller, langzamer, paar pasjes verruimen. Een paard dat de balans heeft zijn bochten en voltes correct te lopen, en een paard dat wek ontspannen is en de hand volgt. Dit hoeft dus echt niet perfect op de Ll etc, maar wel enige aanleuning

jahoorisgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 21:07

faunty schreef:
Mijn instructrice zegt altijd : je bent klaar voor de b als je een nette en correcte L proef kan rijden.
Zo kun je lekker doorstromen .

Deze heb ik inderdaad ook al vaak gehoord ja, ben ik het helemaal mee eens :P
Verder denk ik dat je als ruiter zelf het beste weet wanneer jij en je paard klaar zijn voor de b.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 21:09

Je bent klaar voor het B, als je paard een constante hoofdhouding heeft en fijn nageleeflijk loopt. Figuren goed beheersen. Fel aan het been is ook zeer belangrijk.

Irrica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 16:29

Je paard onder controle hebben, ook op vreemd terrein, lijkt me de belangrijkste eis, daarnaast een mooie ontspannen houding van het paard, dat in een constant tempo loopt en goed reageert op de hulpen van de ruiter.

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 16:33

Zolang zn tempo van jou is en hij gefocust is op jou daarvoor hoeft hij niet nagefelijk te lopen hij mag echter niet helemaal in de lucht zijn zn hoofd. Ik zie B proef heel erg als oefening om te kijken hoe ver ik ben , je kan de proef al heel snel halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 16:36

Als ik me goed herinner staat er voorin het proevenboekje per klasse een kleine omschrijving van wat er word verwacht.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 16:42

Renskexb schreef:
Zolang zn tempo van jou is en hij gefocust is op jou daarvoor hoeft hij niet nagefelijk te lopen hij mag echter niet helemaal in de lucht zijn zn hoofd. Ik zie B proef heel erg als oefening om te kijken hoe ver ik ben , je kan de proef al heel snel halen.

Als je het niet erg vind dat je paard niet helemaal nageeflijk loopt, moet je het ook niet erg vinden dat je niet helemaal een winstpunt rijdt ;)

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 16:55

Janine1990 schreef:
Renskexb schreef:

Als je het niet erg vind dat je paard niet helemaal nageeflijk loopt, moet je het ook niet erg vinden dat je niet helemaal een winstpunt rijdt ;)

het gaat om de b hier he niet om de L als je paard niet nagefelijk loopt in de b is dit geen probleem en kan je prima een winstpunt rijden in L moet je het wel doen .

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 16:58

Renskexb schreef:
het gaat om de b hier he niet om de L als je paard niet nagefelijk loopt in de b is dit geen probleem en kan je prima een winstpunt rijden in L moet je het wel doen .

Lol... Ik zie het hier niet gebeuren... :+
En dan woon ik niet bepaald in een regio waar het niveau nu zo denderend hoog is.

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 16:59

In de B hoeven ze echt niet nagelelijk te lopen het is een afstroming van de bixie?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 16:59

Bij de ponies weet ik niet, maar bij de paarden moet een paard in de B wel degelijk nageeflijk lopen en daar ook constant in zijn, anders blijf je ver van de winstpunten verwijderd.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:02

Renskexb schreef:
In de B hoeven ze echt niet nagelelijk te lopen het is een afstroming van de bixie?

Wauw, ga je nu nog meer onzin verkondigen?
Dat is het niet...

De bixie is gewoon een jeugdrubriek waarmee je speels leert paardrijden. Kijk maar even op de site van de KNHS wat de bixie inhoudt.

De B is gewoon een basisproef zonder zijgangen.

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:03

De eerste drie punten van het scala van africhting zijn belangrijk in de B dat is (uit het proevenboekje)
1. Takt (dus het ritme en de zuiverheid van de gangen)
2. Souplesse/ontspanning/losheid
3. Aanleuning/nageeflijkheid (losgelatenheid in het kaakgewricht, een lichte verende druk op de teugel die het paard aanbiedt als gevolg van de voorwaartse inwerking van de ruiter) Het paard moet 'aan het bit' gaan maar hoe gewelfd en opgericht de hals is ligt aan de mate van africhting.
in proevenboekje staat het nog uitgebreider uitgelegd

In de B proefjes staat het ook op het protocol... nr. 26 "Het rechtgerichte, ontspannen en in aanleuning gaande paard"

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:04

oji schreef:
Bij de ponies weet ik niet, maar bij de paarden moet een paard in de B wel degelijk nageeflijk lopen en daar ook constant in zijn, anders blijf je ver van de winstpunten verwijderd.

Bij de pony's zijn de jury's vaak (niet altijd!) wat coulanter, vaak ook rekening houdende met de leeftijd van de ruiters. Immers heeft een ruitertje van 8 nog niet de motoriek van iemand van 18 die met een pony in de B start.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:05

Renskexb schreef:

Uuuuh paarden lopen geen bixie. Zelf gemerkt dat er echt wel nagevelijkheid wordt gevraagd in de B wil je een wp rijden.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:06

Als je thuis een B proef voor 65-70% kan rijden. In de B en L moet je sowieso uiteindelijk wel iig 65% kunnen gaan rijden op wedstrijd.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:06

Renskexb schreef:
De eerste drie punten van het scala van africhting zijn belangrijk in de B dat is (uit het proevenboekje)
3. Aanleuning/nageeflijkheid (losgelatenheid in het kaakgewricht, een lichte verende druk op de teugel die het paard aanbiedt als gevolg van de voorwaartse inwerking van de ruiter) Het paard moet 'aan het bit' gaan maar hoe gewelfd en opgericht de hals is ligt aan de mate van africhting.

In de B proefjes staat het ook op het protocol... nr. 26 "Het rechtgerichte, ontspannen en in aanleuning gaande paard"

Wat wilde je hier nu mee zeggen? Want ik begrijp je niet helemaal geloof ik.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:08

@renskexb. Hiermee spreek je jezelf toch tegen. Punt 3 is belangrijk voor de B, en punt 3 is nageeflijkheid. Nee een paard hoeft niet opgericht te zijn, dat is idd voor hogere klasses zoals M, maar wel nageeflijk.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:08

Renskexb schreef:

Renskexb schreef:
In de B hoeven ze echt niet nagelelijk te lopen het is een afstroming van de bixie

Janine1990 schreef:
Wauw, ga je nu nog meer onzin verkondigen?
Dat is het niet...

De bixie is gewoon een jeugdrubriek waarmee je speels leert paardrijden. Kijk maar even op de site van de KNHS wat de bixie inhoudt.

De B is gewoon een basisproef zonder zijgangen.

Zoals janine1990 al vertelde... Wat snijd je jezelf nu in de vingers.

TS als je paard lekker nageeflijk loopt en goed aan het been is dan zou ik een B proef starten, kom je thuis met 160pnt weet je wat je te doen staat.

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:09

dat staat er kort samengevat in het proeven boekje dus ik zat fout maar ook weer niet want ik weet dat je ook een proef kan halen zonder nagefelijkheid