Ik vroeg me af tegenover juryleden: hoe reageren jullie op foutjes van de deelnemers?
Met foutjes bedoel ik dingen die niet gebeuren zoals het in de proef beschreven staat, dat kan van alles zijn; van steigeren en bokken tot zweepgebruik na het M1.
Om maar even een voorbeeld van mijn eigen proef te noemen: afgelopen weekend reed ik in mijn proef (proef 11, L2) eerst het wijkgedeelte rechtsom, ik kwam uit tussen E en H uit op de hoefslag en moest vervolgens dan bij M van hand veranderen in middendraf. Toen ik op de hoefslag kwam zag mijn pony iets in de hoek. Ik voelde dat al ruim op tijd aan en dus zette ik iets meer druk met mijn buitenbeen, zodat mn pony niet zou stoppen en gewoon netjes de hoek door zou draven. Maar de extra druk was net iets té extra (en dat zul je dan altijd zien in een proef
) en madame sprong in de hoek aan in galop. Ik baalde natuurlijk wel, maar nam haar na 1 pasje weer rustig terug en vervolgde mijn proef. Dit was tussen twee onderdelen door. Er stond dan ook niets op mijn proef, voor het wijken had ik een 6 en voor de middendraf een 7. Dit vond ik natuurlijk hartstikke fijn. Maar ik vroeg me af: stel dat ik nou heel boos was geworden op mn pony? Dan was het nog steeds tussen twee onderdelen in geweest; maar zou er dan wel wat van zijn gezegd?Ik vraag me dus af hoe andere juryleden dit soort dingen aanpakken. Nou: Brand maar los!
) bij mijn punten was er bij aanspringen in de galop een 5, en bij rijvaardigheid en effect van de hulpen stond een 7, maar daarachter wel 'hij was even ontdeugend' nu weet ik niet of ik daar aftrek voor heb gekregen op dat punt.