Hulpverlening met paarden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

R0pe

Hulpverlening met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 11:58

Excuses als de topic verkeerd is geplaatst. Ik heb gekeken en dacht dat dit een goede plek was?
Ik ga volgend jaar de minor hulpverlening met paarden doen en heb recent een sessie gehad.
Ik moest contact leggen met het paard door lichaamstaal en het paard vertelde mij over mijn emoties en spiegelde wat ik bij hem voelde, iets wat was ik bij andere mensen ook heb.
Zo liep ik bijvoorbeeld met mijn ogen dicht naar het paard toe en voelde ik ineens een weerstand waardoor ik acuut stopte. In contact met mensen behoud ik ook graag afstand als ik hen niet ken en voelde dit terug bij het paard.
Ik ben benieuwd of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben en of ze tips hebben waar ik op kan letten zodat als ik oefen met mijn paarden beter weet waar ik op moet letten en mijn beeld van hulpverlening met paarden kan vergroten. Het gaat dus om het gedrag van het paard in combinatie met het mens. Wat maakt dat het paard zoveel over iemand kan vertellen en mensen kan helpen?

_suus19_

Re: Hulpverlening met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 12:08

http://www.equitherapie.org/page/Opleid ... erapie-SHP

Dit is een goed boek met veel informatie als je ermee verder wilt :)
Het tv programma beschadigd laat in de aflevering van 26 februari ook een stukje paardentherapie zien.

Wat wil je precies met je eigen paarden gaan oefenen?

R0pe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 12:19

Nou, ik ga dus die minor volgen en voor die minor moet je paarden tot je beschikking hebben. Je hebt les dagen en de andere dagen van de week moet je thuis oefenen.
Wat we precies moeten oefenen weet ik nog niet, ik moet er nog veel over leren. Maar ik zou graag al beginnen met oefenen. Je moet heel veel op je gevoel doen, en ik ben nou net iemand die vrij weinig voelt >< Toch ben ik door de selectie gekomen en ik wil eigenlijk hier alvast mee oefenen omdat ik benieuwd ben en hopelijk zo beter de minor kan volgen. Voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=BI3s12bBhhI

Ik wil dus leren mijn paard beter aan te voelen en zijn signalen te interpreteren zodat ik beter met hem kan communiceren en daardoor hem meer respect kan bieden en een meer gelijkwaardigere relatie aangaan ipv. Paard moet stilstaan, paard moet aan het halster kunnen lopen en zo het traditionele paardenopvoedgedrag. Als we beter kunnen communiceren kan ik hem meer vrijheid bieden en het lijkt me gewoon heel leuk, daarnaast leer ik zo veel meer over mezelf.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 13:38

Veel grondwerken helpt sowieso om een betere relatie met je paard aan te gaan, en als je dit op een goede manier doet, leer je ook de (kleine) signalen van je paard te interpreteren. Ook voor je paard is dit handig, die leert dat hij die signalen mag geven, wat ook nodig is als je straks therapie wilt geven met dat paard.
Verder veel observeren in de wei, hoe doet je paard met andere paarden? Wat voor signalen geven zij elkaar.

Echt therapeutisch kun je denk ik niet oefenen, aangezien je nog niet weet waar je op moet letten en wat je moet doen. Plus dat je niet goed kan reflecteren als je zelf aan het werk bent met je paard. Dan kun je beter een tweede persoon vragen, en kijken wat je kan zeggen over de interactie met die persoon met jouw paard.

Verder is er best veel te vinden en veel onderzoek gedaan naar waarom paarden dit effect op mensen hebben.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 08:01

Ik heb de minor gevolgd en mijn paard toen eigenlijk op 2 manieren 'ingezet' als hulpverlener. Zowel van de lessen, als de sessies, als de boeken en opdrachten heb ik veel geleerd en mijn (ethische) kijk op paarden is erdoor veranderd. Ook op het persoonlijke vlak heb ik een behoorlijke groei doorgemaakt. Een bepaalde kaart die ik kreeg aan het einde van de minor heb ik nog steeds in het zicht op de kast staan, terwijl ik de minor al een jaar of 2 geleden heb afgerond.

Mocht je nog vragen hebben of meer willen weten over mijn ervaringen, dan hoor ik het wel!

deb_tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 09:15

Waarom zoek je niet een aantal sessies leertherapie bij iemand die het paard gebruikt als hulpverlener. Die ervaring kan je heel goed gebruiken in je minor en bij je eigen paarden

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 09:25

deb_tink schreef:
Waarom zoek je niet een aantal sessies leertherapie bij iemand die het paard gebruikt als hulpverlener. Die ervaring kan je heel goed gebruiken in je minor en bij je eigen paarden

Dat ga je tijdens de minor ook doen! Ook kun je ervoor kiezen bij elkaar op bezoek te gaan als klasgenoten. Ik zat toen in een groepje van 4 en op onze vrije (doordeweekse) dagen planden we bezoeken aan elkaar, waarbij we gezamenlijke therapiesessies hielden met onze eigen paarden. Was heel erg leerzaam!