Verwijderd

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ambicioso

Verwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 22:46

X
Laatst bijgewerkt door ambicioso op 19-11-23 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 22:51

Het klinkt in mijn ogen alsof je merrie aan net uitproberen is waar jouw grenzen liggen. Ik zou behoorlijk streng blijven en heel voorzichtig zijn met samen rennen en dat soort dingen. Je zou niet de eerste zijn die zo ineens een flinke schop krijgt.. Het blijven dieren die functioneren uit instinct!

Edit kijk dit filmpje eens: http://youtu.be/NOf7RDkFPag

Meisje is aan het spelen met haar paard. Krijgt niet goed de dominante signalen van het paard mee en uiteindelijk besluit het paard dan maar wat minder subtiel te gaan communiceren. En dit zie je vanaf een filmpje vrij duidelijk maar als jij degene bent die aan het spelen is dan mis je vaak veel van dit soort signalen. Wees echt voorzichtig want het is echt heel link!

jensvl

Re: Gedrag begrijpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 18:10

Ik denk dat dit pure speelsheid is. Ik denk zelfs dat ze je echt aanvaard als leider (het jou kant opkijken en je volgen zijn daar tekenen van). Ik denk alleen dat je er verstandig aan doet van het paard te leren dat je een persoonlijke ruimte hebt waar ze niet ongevraagd in mag komen voor de veiligheid. Ook bokken vlakbij je zou ik niet toestaan in verband met de veiligheid.
Ik denk niet dat dit uittestgedrag of dominantie is, zolang het bokken en springen niet naar jou gericht zijn.
Een filmpje zou altijd nuttig zijn om goed te kunnen bepalen of dominantie meespeelt. Maar uit de post maak in nu op dat ze je respecteert en vertrouwt. Alleen is het belangrijk dat je toch een persoonlijke ruimte opbouwt. Dat maakt dat je op zo'n manier kunt blijven spelen in veiligheid.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 18:46

By the way, het meisje van het filmpje had zo als ik begrepen heb een gebroken kaak maar verder niets.
Ik zou zeggen: Niet op die manier spelen met je beest. Hoe leuk ook, jij doet dan zo alsof je paard bent dat het paard niet meer voorzichtig met je zal zijn. Behandel je paard als paard, maar wees geen paard (je lijkt er niet op en bent niet zo snel of sterk)
Je kunt met je paard allerlei spelletjes verzinnen waarin jij mens bent hen hij/zij paard. Als veulen is hem als het goed is geleerd respect te hebben voor mensen, verpest dat nou niet want dat respect is echt niet voor niets.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 18:51

Met een stick of (longeer)zweep kun je je persoonlijke ruimte bewaken.

ambicioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 20:00

Bedankt voor de Tips! Ik had eerst ook nietecht door dat het misschien iets te wild werd en schrok bestwel toen haar benen zo dicht in mijn buurt kwamen. Vanaf dat moment besloot ik dat ze wel met me mag meelopen, spelletjes zijn alleen goed als ze niet in mijn buurt zijn. Vandaag tijdens het logeren was ze weer heel erg aan het klieren, ben toen een paar keer goed streng geweest en wauw wat een braaf paard had ik ineens. Ze is volgensmij echt haar grenzen aan het opzoeken. Het samen rennen stel ik maar even uit totdat ze wat minder onstuimig is. Bedankt voor de tips allemaal!
En wat een heftig filmpje zeg, hoe zag je precies dat het paard dominante bedoelingen had?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 20:18

Goed bezig!!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 17:33

@amicioso:
Het paard loopt duidelijk niet MEE, maar wil voorop lopen. Verder legde het paard altijd de oren naar achter als de persoon te dicht naderde naar het paard zijn goesting.

ambicioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 20:55

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 21:20

Op dit filmpje ziet het er allemaal goed uit in ieder geval.