Buitenrijden vraag hulp

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tineke123

Buitenrijden vraag hulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 12:27

Hoi ik heb een lieve Fjord van 7 jaar. Hij is in de buitenbak rijden echt super braaf. Doet alles wat je vraagt en loopt in een normaal tempo. Hier is hij echt een makkelijk paardje.

Met buiten rijden als we van het terrein af gaan en met andere paarden gaan rijden wil hij steeds voorop lopen. Als ik hem achter een ander paard zet vind hij dat niks en gaat er zowat in lopen. Als ik hem inhoud teugel hulpjes geef helpt dat maar even en dan gaat hij al weer versnellen en zit ik weer vlak achter een paard geplakt erg vervelend. Dit doet hij ook als hij voorop loopt hij heeft dan flink de pas erin. En ik wil dat hij rustig normaal loopt en vooral ontspannen. Wat zou ik hier aan kunnen doen?

Verder ben ik pas ook alleen met hem op stap geweest om te kijken hoe hij dan is. Hij heeft wederom weer flink de pas erin met heen en terug. Als ik hem stil wil zetten wordt hij drammerig en wil doorlopen. Ik hou dan vol totdat hij even stil staat en laat hem erna weer doorlopen. Maar zodra hij weer mag doorlopen stapt hij meteen weer flink door is nog net geen draf zeg maar. Ik vind dit heel vervelend rijden want is dan net of hij steeds zo ervandoor kan schieten (heeft hij gelukkig nog nooit gedaan). Ik wil ontspannen op hem zitten en dat hij ook ontspannen is.

Door het drammen van hem met dat doorlopen kan ik niet goed ontspannen op hem rijden. Ik weet zeker dat hier ook echt het probleem zit. Ik probeer mij ook te ontspannen. Maar doordat ik hem steeds die ophoudingen moet geven zodat hij niet in draf over gaat zit ik niet lekker op hem.

Als ik hem lange losse teugel geef springt hij meteen in draf aan. Dus moet mijn teugels er echt bij houden. Maar vind het zo vervelend om steeds ophoudingen te moeten geven aan de teugels. Ik wil weten wat ik hier aan zou kunnen doen. Verder was hij alleen op buitenrit wat meer gespannen dat wel hij vond dingen om hem heen veel spannender dan als ik met een groep op pad ben.

Oke' verhaal is een beetje lang geworden. Mensen die dit lezen alvast bedankt. En hoor graag hoe ik dit zou kunnen aanpakken. Want heb echt geen idee.

Anoniem

Re: Buitenrijden vraag hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:31

Heb je hem weleens een flink stuk laten draven of galopperen?
Heeft hij niet energie teveel?

Tineke123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 12:34

Hoi bedankt voor je reactie.
Als ik dat heb gedaan maakt niet uit dan doet hij het nog.

Verder misschien handig om te weten staat hij 24/7 buiten met andere paarden.
Kwa voer krijgt hij 1x per dag een handje brok.
Hooi wel in overvloed.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:36

probeer wel de teugel in contact te houden maar wel onspannen. waarschijnlijk is hij gewoon een beetje opgewonden omdat hij in een nieuwe omgeving is.

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:40

dream_lot schreef:
probeer wel de teugel in contact te houden maar wel onspannen. waarschijnlijk is hij gewoon een beetje opgewonden omdat hij in een nieuwe omgeving is.

Ik denk dat dream lot gelijk heeft: hij vindt het gewoon héél leuk!!
Probeer het allemaal niet te netjes te willen en geniet ervan dat je paard het zo naar zijn zin heeft! Als het stappen niet lekker gaat, probeer dan stukken te vinden waarop je wat eerder aan kan draven en probeer die stap maar een beetje te vermijden. Dat maakt het voor jou ook een stuk leuker om lekker buiten te rijden ;-)

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:55

Maar of het toestaan van tempo verhogen je probleem oplost weet ik niet... Lijkt me moeilijk als je in een groep rijd om even een stuk te gaan draven, ik denk dat je je beter kan gaan concentreren op zijn aandacht bij jou te houden door b.v. stelling te gaan vragen en dat soort dingen! Zet hem aan het werk ja ook dat kan prima op een buiten rit :j Rij voltes als het kan en oefen die ook in vergroten en verkleinen als het terrein/oppervlakte dat toestaat... Concentreer je regelmatig op dat soort dingen zodat hij niet alleen maar bezig is met vooruit gaan!

Tineke123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 13:01

Bedankt mensen!
Ja ik merk ook idd echt aan hem dat hij het leuk vind. En wat er ook word gezegd moet niet te netjes willen rijden. Gewoon lekker genieten als het allemaal maar onder controle is vind ik het prima. Ik ben wat dat betreft echt een recreatie ruiter. Het idee met als dat mogelijk is voltes rijden vind ik een goed idee.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 13:17

Laat degene voor je eens het paard wegwapperen met een zweepje ipv dat jij gaat touwtrekken met hem om hem van de kont van het paard voor je weg te krijgen.
Wel zorgen dat beide paarden ok zijn met zweepjes en dat het paard wat voorop loopt geen hartverzakking krijgt van een zweepje dat achter zijn kont wappert.
Werkt verbazingwekkend goed dit. Wel zorgen dat je de neus van jouw paard op de kont van de ander gericht houdt, dat hij niet opzij gaat, maar afstand neemt. Verder zelf niets doen om je paard afstand te laten nemen.
Eerst een keer oefenen in de bak is altijd verstandig!

Verder kan het helpen om toch steeds terug te gaan naar die "losse" teugel, helemaal los of als je met contact rijdt weer terug naar het normale contact zonder correctie. Kruip niet in je teugels!
Door in je teugels te kruipen en continu te corrigeren bouw je spanning op in zowel het paard als in jezelf. Je geeft het paard ook niet de kans om het goed te doen, hebt geen duidelijk verschil tussen ja dit wil ik graag en nee dank je dit nu even niet. En je geeft zo vaak hulpen dat het ruis wordt voor het paard, alleen maar irritant, maar niets iets om voor te reageren.
Zelf ontspannen blijven, niet denken dat het wel weer zo en zo zal gaan. Zie het als een spel en ga er actief mee bezig op die manier. Dan heb je niet de teleurstelling dat die fijne buitenrit niet was wat je hoopte, maar heb je juist het gevoel van succes omdat je stappen in de goede richting maakt. Als hij dan van alleen maar op de kont van een ander lopen gaat naar nog maar 5 keer tijdens de rit kan je dat vieren. Of als hij 100 meter normaal stapt dat je dat als succes ziet ipv kijkt naar de rest waarbij het niet lukte.

Wat ook nog kan helpen is hem gewoon wat meer aan het werk zetten. Ipv te zeggen nee niet draven en hem steeds tegenhouden zeg je dan, ah mooi, je hebt lekker veel energie, kunnen we mooi even wat oefeningen doen. Als je steeds wil draven kan je vast ook wel zijwaarts, achteruit, mooie volte of wat dan ook(afhankelijk van waar je bent kan er meer of minder). En als hij dan wel een stukje rustig stapt laat je hem met rust.
Het houdt het koppie bezig, is echt niet erg om te doen voor hem(best wel leuk zelfs), maar het zorgt er ook voor dat de "goede" keuze(rustig stappen) de makkelijkste is.

Kijk ook even na of het beginnen van de rit wel goed gaat. Staat hij netjes stil bij het opstappen, kan hij ook even een paar minuutjes blijven staan zonder spanning of willen gaan lopen(gaat dat prima check het dan nog wel regelmatig, een seconde of 20 is dan genoeg mits het goed gaat)? Buigt hij netjes in als je hem dat vraagt met de teugel, kan je hem achteruit laten lopen, de voorhand laten draaien, de achterhand laten draaien? En dat allemaal op een lichte hulp?
Als dat niet zo is kan dit eerst oplossen voordat je verder gaat een wereld van verschil maken.

Als laatste, natuurlijk is het ook goed om hem regelmatig eens lekker uit te laten lopen. Zodat hij zegt, ik heb genoeg gerent voor vandaag, dat was lekker. Stevig in het zweet geeft niets, ook niet als er nog een fikse terugweg is die je lekker wil stappen en misschien een paar stukjes rustig wil draven.

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 13:19

Ik heb met mijn paard het zelfde. Wilt het liefst in der eigen tempo lopen en dat wilt zeggen hard!
Vorige week heb ik iets nieuws geprobeerd wat uiteindelijk goed heeft geholpen. Ik heb iedere keer dat ze te snel ging haar omgedraaid en het pad in z'n achteruit gelopen tot ze ging ontspannen. Soms was dat 10 meter en soms wel 100 meter. Als ze weer rustig was draaide ik weer om en ging het pad weer rustig volgen. Begon ze weer te snel te gaan, weer omdraaien en weer achterwaarts. Heb dat misschien wel 15 keer gedaan. Maar het kwartje viel toch wel. Ze wilde op een gegeven moment ook niet graag meer omdraaien omdat ze wist wat er ging komen. Heb uiteindelijk een heerlijk rustig ritje kunnen maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 13:37

Hij moet buiten aan de hand gewoon braaf zijn, dus dat is het eerste punt om aan te werken. Als hij op de grond respect voor je krijgt heb je daar onder het zadel ook wel wat aan. Vrder zou ik een keer dressuurmatig buiten gaan rijden, hulpen echt menen, want nu rijdt je waarschijnlijk al rond met het idee dat het toch niet gaat werken. Ho is ho, rustig is rustig en niet anders. Consequent blijven, maar met behoud van je rust.

Tineke123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 13:45

Hoi Bowen,
Bedankt voor je lange reactie terug!
Het enigste wat ik denk is als hij snel doorstapt en ik geef hem zijn zin van ach ga maar ff flink draven en aan de slag in draf. Wakker ik het dan niet aan om het drammerige gedrag in stap erger te maken? Dus dat hij dan denkt van hey als ik flink door ga stappen dan mag ik draven. Ik wil natuurlijk altijd zelf bepalen wanneer er welk tempo gereden word.

Verder met opstijgen heeft hij geleerd rustig stil te staan zodat ik via een krukje op kan stappen. Maar zodra ik op hem zit wil hij meteen lopen. Maar dan geef ik hem een ophouding dat hij stil moet gaan staan. Hier heeft hij dan wel moeite mee want meneer wil graag lopen. Stil staan is dan moeilijk. (Stapje opzij, kontje draaien). Dit doet hij alleen maar als ik op buitenrit ga. In de bak blijft hij gewoon netjes stil staan totdat ik aangeef dat hij mag lopen.

Bedankt voor je reactie!

Ninne1:
Wat fijn dat jij het op die manier heb kunnen oplossen.

Celine_Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 13:46

Probeer eens een aantal weken achter elkaar alléén te stappen op buitenrit, leer hem: naar buiten is niet per se racen. Teugeltjes los, licht contact en als hij gaat draven weer terug naar stap of even halt houden. Praat eens lekker met hem terwijl je rijdt of zing een liedje, dit werkt ontspannend voor jezelf en voor het paard. Slalommen en inbuigen om het been, stukjes heen en terug rijden, lekker op een andere manier aan het werk zetten.

Ik herken je verhaal helemaal. Ik had er precies zo een, die buitenrijden gewoon té leuk vond. Altijd hard willen, ik hoefde maar 'draf' of 'galop' te dénken en t was net een katapult die afgeschoten werd (wij haalden auto's in :+ ). We zaten in een vicieuze cirkel van spanning: zij wilde alléén maar racen en ik zat alléén maar te remmen en corrigeren. In groepen was het helemaal een ramp. Ook in de kont van de voorganger plakken. Tot ze een trap kreeg, wast zó afgeleerd hoor ;)

Met bovenstaande is ze echt stukken rustiger geworden. Maar t is wel even doorpakken.
Ik reed meestal alleen, in de groep was ze voorop nog wel wat loperig maar achteraan ging het prima.

Tineke123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 13:54

Hoi Joolien,
Bedankt voor je reactie ook!
Ik doe ook aan Parelli. En had idd ook al in gedachte om daar mee aan de slag te gaan buiten in plaats van in de bak. Want hierin heeft hij veel respect voor mij. Maar met Parelli ben ik net 3 maanden mee begonnen en doe dit alleen nog vanaf de grond. Maar kan ik misschien wel goed hiervoor gebruiken.

Ho is voor mij nog steeds ho. Eerst stil staan en dan ook echt even stil staan. Ook al duurt dat even voordat hij echt stil staat. En dan wil ik dat hij ook echt een paar sec. stil staat en dan weer verder lopen.
Maar met rustig lopen en rustig blijven lopen dat krijg ik dus niet voor elkaar maar blijf proberen. Er is nog genoeg werk aan de winkel. Maar heb er vertrouwen in dat het wel goed komt. Want verder is hij een super braaf paard.

Tineke123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 14:03

Hoi Celine_Mirte,
En jij ook bedankt voor je reactie haha.
De een na de ander reageert op mijn bericht erg fijn hoor.

Als ik alleen ga rijden kan ik wel alleen maar stap rondjes maken. De anderen willen altijd graag ook draven en galopperen. Ik wil juist ook graag de teugels een beetje los houden. Das voor beide fijn. Maar als ik dat doe weet hij niet hoe snel hij in draf moet gaan. Dan weer terug nemen doet hij wel maar dan weer meteen dat irritante harde loopje wat nog net geen dribbelen is. Praten tegen hem kan ik als de beste haha. Een klopje op zijn hals als hij iets goed doet. Maar ga hier zeker mee aan de slag. Hem lekker bezig houden. En dan maar eerst steeds alleen op stap zodat we alles rustig en op mijn eigen manier kunnen oefenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 14:03

Je kunt eens proberen of je met hulp naar buiten kunt. Vaak is het toch fijn als er iemand mee kan kijken, die kan je helpen met lichaamstaal etc.
Toevallig heb ik zelf een lesklantje waarbij we een stukje over de weg naar de bak moeten lopen. Ze moest er echt aan hangen, paard was ontzettend drammerig. Op de terugweg heb ik het paard meegenomen, eerst in de bak even lichaamstaal installeren en toen de weg op, paard kon aan een los touwtje met me mee lopen.
Wat ik daarmee wil zeggen is dat je soms een beetje ingebakken zit in je eigen valkuil. Als er iemand meekijkt kan dat toch verfrissend werken :)

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 14:31

Ik lees even mee met de tips, mijn paard heeft buiten precies hetzelfde... Ook wil ze niet stilstaan, in de bak geen probleem maar buiten gaat ze in haar achteruit en komt ze soms zelfs omhoog!
Ik ben al geen held, maar buitenritjes worden op deze manier echt niet leuk meer, terwijl ze dat natuurlijk wel horen te zijn :)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 19:36

Tineke123 schreef:
Hoi Bowen,
Bedankt voor je lange reactie terug!
Het enigste wat ik denk is als hij snel doorstapt en ik geef hem zijn zin van ach ga maar ff flink draven en aan de slag in draf. Wakker ik het dan niet aan om het drammerige gedrag in stap erger te maken? Dus dat hij dan denkt van hey als ik flink door ga stappen dan mag ik draven. Ik wil natuurlijk altijd zelf bepalen wanneer er welk tempo gereden word.

Verder met opstijgen heeft hij geleerd rustig stil te staan zodat ik via een krukje op kan stappen. Maar zodra ik op hem zit wil hij meteen lopen. Maar dan geef ik hem een ophouding dat hij stil moet gaan staan. Hier heeft hij dan wel moeite mee want meneer wil graag lopen. Stil staan is dan moeilijk. (Stapje opzij, kontje draaien). Dit doet hij alleen maar als ik op buitenrit ga. In de bak blijft hij gewoon netjes stil staan totdat ik aangeef dat hij mag lopen.

Bedankt voor je reactie!

Ninne1:
Wat fijn dat jij het op die manier heb kunnen oplossen.

Je hoeft niet te gaan draven dan, ook in stap kunnen er vele oefeningen gedaan worden, als je vindt dat hij te overdreven gaat stappen laat je hem oefeningen doen. Maar als je wel aandraaft doe je ook oefeningen, hij mag best fiks aan het werk gezet worden dan. De stap geef je dan als beloning, rustmomentje, of als je niet naar draf gaat geef je de normale stap als beloning. Dan laat je hem echt met rust, dus of losse teugel, of een vriendelijk contact.

Oefen ook het stilstaan als je erop zit, zorg dat hij rustig een paar minuutjes met jou erop gewoon kan stilstaan. Dat je rustig je beugels kan verstellen, nog even met die stalgenoot kan kletsen en dat allemaal aan een losse teugel, dus dat hij echt zelf ontspannen stilstaat.
Het zal een heel ander begin van de buitenrit geven en dat werkt door in het totaal.

Qua afremmen, ken je de one rein stop?
Alhoewel ik niets tegen ophoudingen heb heeft het weinig zin die te blijven geven als er niet of amper op gereageerd wordt, je moet dan wat anders doen om te zorgen dat er wel gereageerd wordt.
Ik zou hem persoonlijk meer inbuigen om af te remmen dan ophoudingen geven, maar gebruik je wel je zit en dan ophoudingen zou ik als hij niet reageert de o-n-s gebruiken. Tot gewenste gang of tot een stop.
Ook bij dit is het erg handig dit eerst in de bak te oefenen.

Saskia345

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 21:13

Heb al keer naar voer gekeken?
Zal weekje proberen om alleen vitamine brok te geven in plaats van krachtvoer. En komt paard ook dagelijks buiten in een wei waar die zijn ei kwijt kan?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 09:33

Mijn advies is om zo min mogelijk ophoudingen te maken, maar zoveel mogelijk rust in de teugels te brengen. Hoe meer ophoudingen je maakt, hoe sterker je pony zich maakt. Neem hem alleen terug als hij in draf wil, maar geef daarna weer ontspanning. Laat hem rustig voorop lopen als hij dat prettiger vindt. Daar ontspan jij zelf ook van en op den duur zul je zien dat je vanzelf ook een keer zonder stress naast of achter een ander paard terecht komt. Vooral veel blijven stappen, de andere gangen komen later wel als hij weet wat je van hem verwacht. Probeer jezelf er ook bewust van te zijn dat je je bovenbenen niet klemt (spanning), want daardoor gaat je pony ook steeds sneller. ;)