Longeren? Nee..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TessaFalke

Longeren? Nee..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 21:32

Hoi bokkers,
Ik wil graag een keertje normaal longeren maar, dat gaat niet zo makkelijk. als m'n paard al in de longeerbak is gaat ze al rennen, bokken en kijken naar een kant en dan heel hard ademhalen. Ik word daar bang van, ik wil gewoon normaal longeren ik vind het alleen eng..

Heeft iemand tips ofzo?

SternPhoto

Re: Longeren? Nee..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:34

Neem iemand die het wel kan en niet bang is voor der. Sterk in de schoenen staan en neem les erin het is niet zomaar iets wat je doet ;)

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:34

Kan je haar niet gewoon eerst los erin laten? En haar er even aan laten wennen :)

DemiSisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:39

Ik zou op zoek gaan naar iemand die er goed verstand van heeft en evt. wat lesjes nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:40

Ook in longeren/grondwerken kun je les krijgen :) Informeer maar eens in je omgeving, of plaats een oproepje op Bokt.
Dit ga je niet oplossen met wat tips op een forum.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 14:20

Idd les nemen, longeren moet je ook leren net zoals rijden.

Saskia345

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 21:14

Eerst even los uit laten rennen en pas wanneer paard zover is pas gaan longeren.

Tink1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:19

Inderdaad les nemen en heeel veel geduld. Ik heb een paard gehad wat standaard uit haarstekker ging aan de lijn. Soms moest ik haar gewoon maar even laten gaan en als ze dan moe werd kon ik wat met haar beginnen. En in de loop van de tijd ging het meteen al goed.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:01

Les nemen idd, maar wel met iemand die bekend is met een dergelijk probleem.
Er zijn verschillende manieren voor om daar van af te geraken, afhankelijk van hoe je paard is. Vanaf achter de computer is het zeer moeilijk om een volledig beeld te krijgen van je paard, dus ook moeilijk om de juiste oplossing voor te schotelen.
Als ik dit nu lees denk ik wel wat het beste gedaan kan worden, maar ik kan dit pas zeker weten als ik het paard bezig zie.
Als je dus niemand kent die met dat probleem bekend is, raad ik je aan om mss een filmpje te plaatsen van het geheel (met jou en het paard tesamen op het filmpje te zien). Dat zou al heel hard helpen.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:49

Hoi,
Idd als je angst hebt echt hulp erbij vragen. Jou angst kan onzekerheid geven voor haar en zij reageert daardoor ook spanning. Zoals ik het nu lees dan
Laat je haar anders altijd los id longeerbak? Kan ook zijn dat ze lekker d'r eigen gang kan gaan of dat ze eerder is opgejaagd in die bak als ze zo reageert, iig ze is 1 brok spanning.

Kan je gewoon stappen aan de hand in de longeerbak? Of is dat al te eng?
Zou eerst aan de hand wat ander grondwerk doen of alleen en paar keer in en uit de bak lopen, etc.
Longeren is nu misschien nog een stap te ver /te snel.
Zorg ervoor dat jullie 'staat van zijn' goed is, dus ontspannen, goed op elkaar gericht en dat je vertrouwen hebt in elkaar weer hebt.
Aan de hand dan wat tempo wisselingen vragen, stap, draf, achteruit met stemcommando's. En als dat goed gaat dan kan je de afstand wat uitbreiden.

Voor het uiteindelijke longeren zou ik idd iemand vragen. Dan kan je ook zien hoe iemand met meer ervaring haar snel uit die spanning kan halen.

Succes, en zorg vooral voor veel plezier en ontspanning met je paard!
Groetjes