Nut ruiterbewijs?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Destination

Nut ruiterbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 17:50

:wave:

Allereerst, ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar de enige topics die ik kon vinden waren heel oud (2004).

Ik heb sinds 2010 (?) mijn rijbewijs en heb er dus ook nog een WA-verzekering bij. Ik heb hem toen gehaald omdat het werd aangeboden op de manege en dus vanwege de verzekering. Nu las ik alleen dat de verzekering eraf gaat. Het ruiterbewijs is echter ook verplicht in een aantal natuurgebieden, maar die hebben we niet hier (Groningen) en ik rijd eigenlijk ook nooit buiten. Heeft het ruiterbewijs voor mij dan nog wel nut of kan ik hem net zo goed opzeggen en voor dat geld paardensnoepjes kopen? :))

Alvast bedankt!

Eske_B

Re: Nut ruiterbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 17:52

Ik volg even, maar volgensmij zit er, op rijden in bepaalde natuurgebieden na, geen enkel nut aan verder.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 17:54

Zo ver mij bekend heeft het op rijden in bepaalde natuurgebieden idd niks aan nut aan. Daarnaast vind ik de prijs ook verschrikkelijk hoog voor wat je krijgt.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 17:55

zo ver ik weet heeft een ruiterbewijs geen nut. alleen toegang voor bepaalde natuurgebieden. WA heeft bijna iedereen dus daarvoor hoef je het ook niet te doen.

Dus ik zou hem stoppen. Het is alleen voor de leuk/heb.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 20:19

Het ruiterbewijs heeft alleen nut als je wil rijden in een van die gebieden waar het verplicht is.
In de provincie Groningen is weldegelijk een gebied waar het verplicht is. Van de site van de SRR:
de site van de SRR schreef:
Waar is het Ruiter- en Menbewijs verplicht?
Het Ruiter- en Menbewijs is verplicht in de bossen van de gemeente Arnhem (tenminste de begeleider), de Amsterdamse Waterleidingbossen, het Goois Natuurreservaat, de bossen van de gemeente Soest en Landgoed Nienoord in de gemeente Leek.

Bron:
http://www.srr-nederland.nl/veel-gestel ... ragen#waar is het verplicht?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 20:20

Oh, nou, Nienoord ligt aan de andere kant van Groningen en ben ik nog nooit geweest _O-
Denk dat ik hem maar ga opzeggen, scheelt weer een paar euro's

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 20:20

Ik werd er naar gevraagd bij een sollicitatie of ik het ding had, voor de rest nog nooit nodig gehad.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 20:23

kwii schreef:
Ik werd er naar gevraagd bij een sollicitatie of ik het ding had, voor de rest nog nooit nodig gehad.

Het staat individuele stalhouders vrij om waarde te hechten aan het ruiterbewijs en het, bijvoorbeeld, te verplichten voor hun personeel of klanten.
Dat er verder geen rechten aan ontleend kunnen worden, is een heel ander verhaal.

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 20:24

Ik heb het 11/12 jaar geleden geprobeerd te halen, maar had 1 vraag op de theorie te veel fout (hihi). Ik wilde het laatst maar weer eens een herkansing geven, maar ik vind dat ze in die tussentijd VEEEEEEEEEL te duur zijn geworden... ik betaalde toen des tijds misschien 70 euro?

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 20:33

ikke schreef:
kwii schreef:

Het staat individuele stalhouders vrij om waarde te hechten aan het ruiterbewijs en het, bijvoorbeeld, te verplichten voor hun personeel of klanten.
Dat er verder geen rechten aan ontleend kunnen worden, is een heel ander verhaal.

Dit is gewoon een aanvulling op wat ik zeg toch? Of ook voor mij bedoeld?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:17

kwii schreef:
ikke schreef:

Dit is gewoon een aanvulling op wat ik zeg toch? Of ook voor mij bedoeld?

Dat is inderdaad een aanvulling.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:22

Oke, dan had ik het goed begrepen :)

Benice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:32

Ik volg ook even, heb toen ik 13 was mijn ruiterbewijs goedkoop kunnen halen. :) Heb hem tot nu toe, buiten dat ik hem zelf gebruik als 'kijk hoe cool ik ben met mijn ruiterbewijs', nog nooit gebruikt.

kokkielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 23:19

Dit is interessant om te volgen. Ik heb al meer dan 10 jaar mijn ruiterbewijs en bijna 10 jaar mijn koetsiersbewijs. En blijf iedere 2 jaar braaf alles betalen. Maar echt nut ervan heb ik nooit gehad, behalve extra studiepunten voor mijn studie.

Nu hebben ze na AL die jaren het geld eindelijk een beetje gebruikt voor een makkelijker pasje en in combi met de FNRS.

Hebben jullie ook die adverentie in de Paard&Sport gezien voor het "vernieuwde" ruiterbewijs?

Weet iemand waar onze contributie voor gebruikt word?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 23:30

Ik heb persoonlijk nog nooit de nut van het ruiterbewijs in gezien. Te veel ruiters met een bewijs die nog steeds als idioten door het verkeer gaan, en met zoveel mensen zonder die zich uitstekend gedragen. Het ding heeft werkelijk geen enkele zin, of je moet het leuk vinden om nog een pas met je mee te nemen :)

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 23:37

Antwoord op de vraag van TS: Nee. En, in aanmerking nemende dat je het bewijs ook niet nodig had om toegang te verkrijgen tot een gebied waarvoor dat een vereiste was, was dat zelfs ook al zo toen de verzekering er nog wel aan was gekoppeld.

Het was namelijk een verzekering van het soort * kan de goede term even niet bedenken * die schade aan (bezittingen van) derden alleen vergoedde, als je gewone AVP dat niet deed. En die gevallen zijn zeer uitzonderlijk. Er was weliswaar ook nog wel iets met dekking van schade aan je eigen harnachement bij ongevallen tijdens het rijden, maar om dan het tweejaarlijkse premiebedrag waard te zijn moest je paard dan wel meteen je zadel in stukken breken. Voor een teugel of een beugelriem kon het iig. niet uit, die kun je dan goedkoper zelf vervangen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:50

ik rij door het gehele land heen. Maar op één locatie na nog nooit nodig gehad, trouwens op die locatie kreeg ik een label mee van de stalling waar mijn paard stond. (inmiddels het ik mijn ruiterbewijs al zeker 19 jaar)

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:53

Ik dacht altijd dat het meer een soort zekerheid is voor jezelf ( en de mensen om je heen ed.) dat je veilig buiten rijd.
Ik heb het ruiterbewijs niet , gewoon omdat ik het nut er niet van in zie ( maar ik rijd zeker 1x per week buiten of ik ga naar een bos in de buurt)

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:14

Deze vraag stel ik mij dus ook al een hele tijd.

Ik heb mijn ruiterbewijs nu al zo'n 23 jaar.
Uiteraard verleng ik hem elke twee jaar, want een nieuw ruiterbewijs halen kost veel en een hoop gedoe.

Nu heb ik toevallig voor twee weken geleden een brief gehad, waar in staat: gefeliciteerd, hier is uw nieuwe ruiterbewijs. Bewaart u dit nieuwe ruiterbewijs goed, want het is hét rijvaardigheidsbewijs van de paardensport in Nederland.

En nu komt het....

Dit belangrijke document toont aan dat u over de juiste vaardigheden beschikt om veilig en verantwoord met uw paard de openbare weg op te gaan en dat u op de hoogte bent van de verkeersregels.

Wha haha ha, ik heb al zeker geen 15 jaar meer paard gereden. Kan iemand me even vertellen hoe ze er bij komen dat ik over de juiste vaardigheden beschik? Ik weet niet eens meer hoe een paard er uit ziet, dat is toch zo'n dier met uiers en grote vlekken en soms hoorns op de kop?

De reden dat ik het verleng is dat ik hem achter de hand wil houden voor de toekomst. Stel dat ik een geld boom vind in combinatie met een overvloed aan tijd en toch weer wil rijden, dan heb ik hem toch maar. Ze roepen immers al jaren dat ze het overal gaan verplichten. Maar ondertussen vraag ik me steeds meer af, of ik heb niet gewoon moet laten vervallen.

Want ook ik stel me zelf de vraag wat is het nut van een ruiterbewijs en zeker in mijn situatie als je al jaren niet meer paard hebt gereden
Laatst bijgewerkt door bridgetF op 26-03-15 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:19

bridgetF schreef:
Deze vraag stel ik mij dus ook al een hele tijd.

Ik heb mijn ruiterbewijs nu al zo'n 23 jaar.
Uiteraard verleng ik hem elke twee jaar, want een nieuw ruiterbewijs halen kost veel en een hoop gedoe.

Nu heb ik toevallig voor twee weken geleden een brief gehad, waar in staat: even gefeliciteerd: gefeliciteerd, hier is uw nieuwe ruiterbewijs. Bewaart u dit nieuwe ruiterbewijs goed, want het is hét rijvaardigheidsbewijs van de paardensport in Nederland.

En nu komt het....

Dit belangrijke document toont aan dat u over de juiste vaardigheden beschikt om veilig en verantwoord met uw paard de openbare weg op te gaan en dat u op de hoogte bent van de verkeersregels.

Wha haha ha, ik heb al zeker geen 15 jaar meer paard gereden. Kan iemand me even vertellen hoe ze er bij komen dat ik over de juiste vaardigheden beschik? Ik weet niet eens meer hoe een paard er uit ziet, dat is toch zo'n dier met uiers en grote vlekken en soms hoorns op de kop?

De reden dat ik het verleng is dat ik hem achter de hand wil houden voor de toekomst. Stel dat ik een geld boom vind in combinatie met een overvloed aan tijd en toch weer wil rijden, dan heb ik hem toch maar. Ze roepen immers al jaren dat ze het overal gaan verplichten. Maar ondertussen vraag ik me steeds meer af, of ik heb niet gewoon moet laten vervallen.

Want ook ik stel me zelf de vraag wat is het nut van een ruiterbewijs en zeker in mijn situatie als je al jaren niet meer paard hebt gereden

Je bent tevens lid van de NHS. :D

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:26

o ja dat magazine, waarvan ik het plastic er af haal en gelijk in de prullenbak stop en het paard en sport blaadje een paar weken op tafel laat liggen, om vervolgens ongelezen in de oud papier bak te stoppen. Ja dat is ook een goede reden om lid te blijven, anders mis ik dat weg gooi ritueel

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:28

bridgetF schreef:
o ja dat magazine, waarvan ik het plastic er af haal en gelijk in de prullenbak stop en het paard en sport blaadje een paar weken op tafel laat liggen, om vervolgens ongelezen in de oud papier bak te stoppen. Ja dat is ook een goede reden om lid te blijven, anders mis ik dat weg gooi ritueel

_O- :j

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:33

Ik heb een nieuwe pas toegestuurd gekregen, zijn de ouderwetse papieren versie deel I en II hiermee overbodig geworden?

ff ontopic, want het ging hier om het nut ervan.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:42

Ik heb hen ook gehaald om in zo eeb gebied te mogen.

Toen ik hem haalde was er ook een iemand die hem moest halen voor een sport. Ze ddeed aan vijfkamp. Om mee te doen aan de officiële wedstrijden moest ze het ruiterbewijs hebben.

Veder weet ik ook geen nut er van.

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:44

het heeft toch ook te maken met de verzekering? als je niet op je eigen paard rijd en je maakt een ongeluk dan komen de kosten op de eigenaar, als je het ruiterbewijs hebt dan word het ten alle tijden vergoed dacht ik ??