Mijn paard wil soms niet op buitenrit

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iser

Mijn paard wil soms niet op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 12:51

Ik heb sinds begin dit jaar een kruising trekpaard x haflinger. Vanaf de eerste week gaan we samen op buitenrit, zonder problemen. Nu ben ik een paar keer met een vriendin en haar paard op buitenrit geweest, en is er ook nog een keer iemand meegefietst. Daarna heeft meneer besloten dat hij niet meer op buitenrit wil en probeert iedere keer terug te draaien. Omdat hij dit (heel slim) altijd doet als er een auto aankomt, of op de weg tussen twee sloten, kan ik daar weinig aan doen. Gisteren ben ik drie kwartier bezig geweest om weg te komen van de stal, en heb de hele tijd heen en weer gereden tussen de stal en het einde van de weg. Nadat hij echt moe was van het vechten zijn we terug gereden hebben we nog een poosje in de bak gereden, wat ook niet naar zijn zin was, maar op een gegeven moment gaf hij toe. De vorige keer dat dit zo ging liep hij we dag daarop weer vrolijk op buitenrit zonder ook maar één keer te stoppen. Ik heb natuurlijk geen zin om maar iedere keer af te wachten wat meneer wil. Iemand een idee? Los je dit op met grondwerk? Alle tips zijn welkom!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Mijn paard wil soms niet op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 13:01

Misschien heb je 't al wel voor een groot deel opgelost. Je hebt slim gehandeld. Je bent doorgegaan tot hij niet meer tegensputterde. Eenmaal thuis heb je hem laten zien dat huis niet gelijk staat aan meteen afzadelen en eten, dus dat hij zich daar niet voor hoeft te haasten.

Prima bezig zou ik zeggen, niets veranderen. Misschien kun je de buitenritten leuk maken door af en toe pauze te houden en hem te laten grazen? Gezien zijn afstamming scoor je daar vast punten mee. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 13:03

Ik vind ook dat je het prima hebt opgelost. :j
Ben ook ontzettend benieuwd naar foto! :))

Iser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 13:08

Nou, ik ben blij dat jullie het er mee eens zijn. En dat grazen vindt hij idd erg leuk, maar ik ben bang dat het er op uit draait dat hij straks wil eten ipv op buitenrit! :) Ik hou jullie op de hoogte wat er morgen gaat gebeuren, vandaag kan ik helaas niet......

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 13:13

Eens met de rest, oplossing uit het boekje! Mujn complimenten!

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 13:17

Ik herken je probleem, toevallig een trekpaard.. Hoezo, zijn zo mak als een lammetje.. hihihi

Samen met andere paarden loopt ze zo mee, maar alleen is echt een drama. Bij ons is het momenteel echt zo dat de volhouder wint. En bij mij is het echt maar 1 kant op!! Wanneer de situatie het toelaat blijf ik er op, en loopt ze de kant op die ik wil, al is het achteruit, als ze zich omdraait!! En anders staan we stil, uiteindelijk kiest ze dan wel eieren voor haar geld.
Het probleem van tegemoet komend verkeer en smalle dijkjes herken ik ook.. het liefst blijf ik zitten, even de rust in mezelf en paard terug vinden en opnieuw proberen, anders als het echt te gevaarlijk wordt, stap ik af en loop ik een stuk in de richting die ik op wil!!

Ik ga in elk geval nooit de kant op waar mijn paard heen wilt, naar stal dus, wanneer dit niet mijn bedoeling is. In het begin voelde het echt als vechten met het paard, en werd ik er ook echt stik chagrijnig van. Maar het gaat steeds beter en ze weet nu wel dat ze maar 1 kant op kan/mag.

Met grazen tijdens "werktijd" ben ik het nooit zo mee eens. Of je moet een pauze hebben van meer dan een uur ofzo, dat je het tuig er allemaal afgooit. Iig nooit laten eten met bit in, dan heb je straks een paard dat telkens de teugels uit je handen trekt omdat het wilt eten.. en das best vervelend bij zo'n tank als een trekpaard.

Hoop dat je iets aan mijn hele verhaald hebt.. je moet veel geduld en een lange adem hebben waarschijnlijk.. Succes in elk geval, hoe je het ook op wilt lossen.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 13:21

Volgens mij ben je inderdaad al goed bezig! In dit soort gevallen wint degene met de langste adem.
Heb dit probleem ook met mijn bijrijdpaard (percheron) gehad. Het is ontstaan na dat ik éen keer niet consequent ben geweest toen ze niet langs een aanhanger durfde. (nadat ze 2 keer was omgedraaid had ik haar er wel langs gekregen, maar omdat we toen een half uur verder waren ben ik daarna weer terug naar stal gegaan met het idee dat ik dan wel goed had afgesloten.. niet dus)

Ging het erf wel af, maar extra moeilijk doen bij 'enge' dingen, en staken bij splitsingen waar 1 van de wegen richting huis gaat. Zij wilde altijd rechtsom vluchten, dus ik linkerstelling er aan zodat ze niet rechtsom kon draaien. Ze hoefde van mij niet direct naar voren, als ze maar niet met haar neus in de richting kwam die ze wilde. dan ging ze even moeilijk doen op haar plaats. Als ze achteruit ging een tikje bij, en heb haar verder gewoon moeilijk laten doen, dan gaf ze het uiteindelijk op, en kon ik met een losse teugel weg stappen. Dat duurde soms een halve minuut, soms wel een kwartier, maar de formule heeft geen enkele keer gefaald!
Het kan echt effe duren voor het er uit is, maar gewoon volhouden, dan gaat 'ie het vanzelf snappen!

grazen op buitenrit vind ik zelf ook niet zo geslaagd. Wie een trekpaard rijdt zal t' wel herkennen; geef ze éen vinger en ze nemen de hele hand :+ krijg je dat probleem weer..

Iser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 13:31

Nou, Iser gaat soms wel, en soms niet! Is maar net wat meneer wil. Volgens mij heeft het niets te maken met angst om alleen te gaan, maar vindt hij het samen gewoon gezelliger.
Grazen doen we wel eens in de berm, maar dan met het halster om zodat hij het verschil weet tussen werk en "lekker". Onderweg afstijgen? Dat doe ik nooit, na enige paardgerelateerde " ongelukjes" kom ik er zonder kruk niet meer op. Da's wel lastig, maar het alternatief is niet meer rijden.......

Iser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 14:06

Afbeelding
Iser
Afbeelding
Iser in januari
Afbeelding
Net in z'n nieuwe uitloopstal

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 14:12

Wat een schatje om te zien..

Iser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 12:51

Afbeelding

Gisteren heeft Iser zich weer misdragen, het erf af en steigeren en bokken. Na enige strubbelingen hebben we een paar kleine rondjes in de buurt gereden. Daarna dacht ik terug te gaan naar stal maar dat wilde hij niet(???) Dus zijn we een weg ingereden die hij graag wel in wilde. en toen heb ik hem gedwongen om terug te gaan, want ik maak uit waar we heen gaan. Hij liep toen ook braaf het erf op en dacht te gaan eten. Helaas, het was nog 3 kwartier werken in de bak. Ik denk dat jullie gelijk hebben en dat het veel geduld gaat kosten om dit er uit te trainen. Hij is echt niet bang maar wil gewoon zelf uitmaken wat we gaan doen. Denken jullie dat het slim is om met iemand samen op buitenrit te gaan of verpest ik hem dan nog meer?

2IJsjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 13:02

Ohh wat een draak :o . Gewoon door blijven gaan met kleine stukjes weg en inderdaad, jij bepaald de route. Hij is gewoon aan het uitproberen en wanneer je toegeeft is het hek van de dam Grondwerk wat je in het begin zei, helemaal goed. Ook hier zul je wat weigeringen tegenkomen. Naar mijn idee ben je goed bezig. +:)+

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 13:04

Goed bezig! Inderdaad nog even de bak in deed ik ook als ze echt heel vervelend was. Ik denk dat het zeker 2 a 3 maanden geduurd heeft voor het er echt helemaal uit was (op het laatst deed ze het natuurlijk nog maar heel zelden). Probeer m' de volgende keer toch niet zijn weggetje in te laten gaan, ookal is het maar een paar stappen om hem vervolgens om te laten draaien. Je hebt het goed opgelost, maar t' is toch een kleine overwinning voor hem. Dan kan je m' beter gewoon even stil laten staan, of desnoods omkeren naar de weg waar jullie vandaan kwamen, als het maar niet is waar hij heen wil!

Hij is erg leuk :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 10:28

Oh wat een leuke stevige jongen! Dit heeft tijd nodig, maar komt wel goed. Zelf weggetjes in laten slaan is superleuk als hij dat initiatief toont maar zou ik pas doen als hij echt braaf is.