Meerdere vraagjes, verzorgpony en manegepony!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nico_letteJarig

Meerdere vraagjes, verzorgpony en manegepony!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 12:54

Ik heb een paar vraagjes;
Mijn verzorgpony:
-Ze staat met haar zoon bij mijn buurman en zijn nooit uit elkaar gehaald, zij begint te steigeren en haar zoon wordt helemaal gek. Ik vind haar zoon soms best wel eng(Ik ben 12 := ) omdat hij je bv. in het weiland zomaar aan kan vallen en zulke dingen. Met haar kan ik verder alles uithalen, volgens mij kan ik zelfs onder haar buik door klimmen en zulke dingen. Hoe zorg ik ervoor dat ik niet meer bang ben voor haar zoon en dat ik ook langs hem durf te gaan om haar uit de wei te halen?

Manegepony:
-De manegepony waarop ik rijd is (voor mij) best groot, alhoewel het een klein paardje is. Hoe kan ik er simpeler op komen want de instructrice is niet altijd bereid te helpen etc. omdat ik niet alleen in de les rijdt.

-Diezelfde manegepony wil niet stil staan, als ik opstap wel, maar niet als ik hem op de hoefslag wil stoppen om bv. achteruit te gaan. Verder is ie wel heel braaf maar het stilstaan is hij niet zo goed in := _O- :')

Eef01

Re: Meerdere vraagjes, verzorgpony en manegepony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 17:25

word er ook iets gedaan met de zoon? Anders is het misschien omdat hij veel energie heeft en ook graag iets wil doen????
geen idee of dat zo is maar dat komt bij mij op....

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 17:27

Hebben ze geen krukjes op de manege? Kan ik me haast niet voorstellen..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 17:36

bij je verzorgpony kun je het beste hulp vragen.. je wordt op dit moment niet gerespecteerd als 'leider' op het moment dat je de wei betreed.. Dit moet veranderen anders kunnen er ongelukken gebeuren als het niet bij dreigen blijft een keer.

Wat betreft de manegepony.

Als je niet zelfstandig kunt opstappen, dan hoor je of een krukje te mogen gebruiken, of de instructrice zou je gewoon moeten helpen opstappen..

ter vergelijk.. ik rijd (als comfortblanket tot ik mijn eigen paard goed ken en voor de gezelligheid) op een manege waar 2 groepen tegelijk opstappen.. de ene groep blijft in die bak de ander gaat te paard naar de andere.. Bij ons ben je verplicht om met een krukje op te stappen, als het even kan wachten tot de instructrice erbij staat.. niet omdat we niet op kunnen stappen (we rijden op niveau 3 van de 4 daar), maar puur voor een snelle blik op het tuig en om te zorgen dat opstappen met zo min mogelijk belasting voor de paarden gebeurd..

als je geen hulp kunt krijgen en men vind dat je maar moet aanmodderen tot je erop zit, dan zul je je af moeten vragen of dit een goede plaats is om les te krijgen.. niet alleen voor jezelf, maar ook voor het paardje waarop je dan rijd (immers aanmodderen, hupsen, meehinkelen, jezelf omhoogheizen zijn niet echt bevordelijk voor zijn gemoedstoestand en rug).

als hij niet op de hoefslag wil stoppen, dan heb je je pony eigenlijk nog niet voldoende aan de hulpen. als hij goed aan je hulpen staat kun je het stoppen van de pony voorbereiden met je zit. Daarop hoort hij rustig terug te komen en te stoppen.. Achterwaards kun je eigenlijk ook alleen goed uitvoeren als de pony goed voorwaarts is (klinkt tegenstrijdig niet? maar het is echt zo), goed aan je hulpen staat, en voldoende los is in zijn lijf.. om achteruit te gaan moet hij zijn bekken kantelen, als hij niet goed aan je hulpen staat dan ontaard dat dus door voorwaards door je hulp heen te lopen (weet niet of ik het 100% correct uitleg, ben geen instructrice).

Hierbij zou je instructrice goed moeten uitleggen hoe je een overgang voorbereid, zodat hij op je zit teruggaat komen.. en vandaar uit naar het achterwaarts werken.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 02:08

Ben het eens met elena.
Ik kan eventueel morgen een pb sturen met hoe je zelf het probleem met de manegepony kunt aanpakken, als je wilt en als je de pony zelf een halfuurtje mag trainen.
Als dat niet mag, moet je er op staan dat ze je helpen. Je betaalt ten slotte voor LES, niet om alles zelf uit te zoeken. Wat betreft opstappen, idd een krukje of dmv het verlengen van de stijgbeugel en deze naderhand terug in te korten (dan moet het stilstaan wel goed gaan).
Laat maar iets weten voor de pb. Ik doe dit liefst in pb omdat dit een lange tekst in houdt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 08:24

Selina schreef:
Hebben ze geen krukjes op de manege? Kan ik me haast niet voorstellen..

Een krukje is inderdaad de oplossing en tevens beter voor de paarden ook.