12 jarige kwpn is bang tijden het rijden.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ladyzz222

12 jarige kwpn is bang tijden het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 13:03

Hallo allemaal,

Ik heb nu 8 maanden een 12 jarige kwpn en de laatste tijd is hij vaak bang tijdens het rijden.
Zo wilt hij niet langs een poepschep of een uitrij deken die over de bak hangt.
Vaak is hij er dan al een paar keer langs geweest voordat hij het eng vindt.
Hij gaat dan stilstaan en loopt hard achteruit. Uit eindelijk gaat hij er wel langs door veel pogingen met vooruit rijden.
Hij doet dit niet dagelijks maar zeker wel 2 keer per week.
Als ik er aan de hand langs loop is er vaak niks aan de hand, als hij met lange teugel loopt is het ook veel minder. het gebeurt vooral tijdens het rijden als hij nageeflijk moet lopen.
Is het uitproberen of gewoon onder de oefening proberen uit te komen.
Hebben jullie tips dat dit het makkelijker kan maken.

groetjes

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 13:09

Gebrek aan leiderschap. Jij bepaalt in het rijden waar je naartoe wil, als je daar niet stellig genoeg in bent reageert een paard op andere prikkels.
Mijn merrie kan er ook een zeikerd in zijn hoor. Een paar keer per week, dezelfde hoek. Kwestie van consequent en geduldig door blijven rijden. Geruststellen en heel lang de tijd voor nemen haalt vaak weinig uit.

Mioux

Re: 12 jarige kwpn is bang tijden het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 13:12

Beetje wat doubtless ook zegt. Jij bepaalt waar het paard heen moet niet andersom.

Let je zelf teveel erop misschien? Van ojee hier is die hoek weer, dan gaat hij weer dit en dit doen...

Dat kan het ook wel aanwakkeren zeg maar omdat je dan gespannen zit op die momenten ook al heb je t zelf niet door

ladyzz222

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 13:16

Dankje ik ga er vanavond op Letten.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 13:20

Ik zou gewoon even op een kleine volte in die hoek gaan rijden, elke keer als die weigert normaal door die hoek te gaan even aantikken, en op die volte blijven. Net zo lang tot hij normaal erlangs loopt. Ik denk dat het gewoon is van de combinatie hij voelt dat jij misschien er wel veel mee bezig bent, dus in je houding op dat moment omdat je t ziet aankomen. En omdat hij misschien weet, als ik er niet normaal langs ga hoef ik dat niet te doen. Dus beetje loopje met je neemt.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 13:25

Ken ook zo'n paard (KWPN, met Jazz bloed). Wel 'n stukje jonger als die van jou. Ontzettend getalenteerd paard en kan super mooi en makkelijk bewegen.

Met ontspannen aan n lang teugeltje rijden; niks aan de hand. Er rijdt zelfs 1 keer in de week een meisje op die verder alleen af en toe recreatief rijdt en die vraagt ook niks bijzonders van dit paard. Dan is er niks aan de hand en loopt hij gewoon braaf zijn rondje.

Maar als er een ervaren ruiter op zit en hij (dressuurmatig) harder aan het werk moet, dan staakt hij weleens. Soms in een bepaalde hoek waar altijd spullen staan (staat er dan iets anders dan anders, dan is dat ook 'eng') of idd van een deken die over het hek hangt, iemand die een capuchon over zijn/haar hoofd draagt of iemand die op een stoel langs de kant zit.
Maar die ruiters zijn dan idd heel consequent en blijven ook gewoon voorwaarts rijden. Vaak als ze dit paard goed bezig houden, vertoont hij dit gedrag ook minder.

Het is denk ik ook een beetje karakter. Mijn Fjordenmerrie kijkt vaak niet eens naar de dingen waar dat andere paard wel naar kijkt en die tuft er gewoon langs.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 13:31

Wat meestal helpt is juist extra goed aan het werk te zetten, zo heb je zelf afleiding en je paard ook.
Normaal zou ik zeggen, doe schouderbinnenwaarts, wijken, volte openen en sluiten en veel tempowisselingen, en vooral net doen of er niks aan de hand is, het gedrag totaal negeren.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 13:38

Mijn merrie reageert zo ook op alles tijdens een buitenrit. Hoe kan je dit het beste aanpakken, want het is enorm vervelend zo'n kijkerig en bang paard. :+
Dit gaat over een 16-jarige KWPN merrie die regelmatig op buitenrit gaat, maar ze blijft hetzelfde gedrag vertonen, hoe vaak we ook naar buiten gaan.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 13:42

Retjethorse, dat hoeft niet hetzelfde te zijn, dat lijkt me eerder onzekerheid.
Want het paard van de ts is in een veilige omgeving en kijkt nergens van op totdat hij aan het werk moet..
Doet jouw paard het als ze alleen is anders als dat je samen buitenrijdt?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 13:43

Mioux schreef:
Ik zou gewoon even op een kleine volte in die hoek gaan rijden, elke keer als die weigert normaal door die hoek te gaan even aantikken, en op die volte blijven. Net zo lang tot hij normaal erlangs loopt.

Dit hangt er wel een beetje vanaf hoe sensibel en 'strijdlustig' het paard is. Als ik dit bij die van mij probeer gok ik dat we een flinke strijd krijgen waarbij paard, als zij dat nodig acht, op de achterbenen zal gaan staan en al het nodige uit de kast zal trekken om de confrontatie met de enge hoek te vermijden.

Ik focus zelf niet zodanig op die hoek, maar rijd er gewoon wat meer aan als we er op af rijden. Niet gaan vermijden, maar ook niet specifiek opzoeken. Tenzij je er geen moeite mee hebt om in zo'n situatie terecht te komen, dan kan je dat natuurlijk gerust opzoeken :Y) .

Sluit me verder aan bij MirandaFuego :j

ladyzz222

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 15:01

bij mij gaat over het rijden in de binnenzak. En als hij alleen is is het wel erger dan als er meer paarden in de bak rijden.

Ik ga alle tips meenemen bedankt

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 16:46

Binnenzak?? _O- :P