Gedragsproblemen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xDaninex

Gedragsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 13:57

Ik heb een pittige Shetlander. Ze bokt en stijgerd als we met haar in de wei zijn. Hoe kunnen we dit oplossen gr *\o/*

jensvl

Re: Gedragsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 14:03

Mss handig om wat meer informatie te geven over leeftijd, gedrag op andere momenten (bvb bij voederen), of hij dat al lang doet. Dat is nodig om een beeld te vormen over de shet. Mss ken je ook mogelijke oorzaken. Je kan in mijn ogen namelijk geen probleem oplossen, zeker niet van die aard, als de oorzaak niet gekend is.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 14:17

Blijkbaar ligt het probleem in ieder geval bij jou/jullie, anders zou ze dit gedrag ook vertonen als jullie niet in de weide zouden zijn.

Wat doe je als je in de wei bent? Hoe is je ademhaling, je bewegingen, waar ligt je focus?

xDaninex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 14:28

O ja sorry vergeten zou het even zeggen; ze is 5 jr. merrie.
Uhm bij voeren doet ze eigelijk niks behallven graag naar haar eten vooral bij hooi probeert ze je dan af te leiden en dan snel hooi pakken soms als ze echt saggie is wil ze te graag en wil ze t bakken en als ze haar zin niet krijgt happen maar niet raak. Als we in de wei zijn doet ze niks maar zodra ze een rondje moet stappen wil ze het echt niet. Ze loopt wel mee maar kan ineens gaan bokken of steigeren. Deze Dame wil graag haar zin krijgen vandaar.. Maar wij zetten natuurlijk door en belonen haar! Als ze het goed doet. Even op de vraag van @fjordnina ze is gwn rustig enzo maar wil gewoon niet. Ze is niet ziek of heeft niks aan de hoeven worden om de maand ofzo gecontroleerd. Eerst deden we los lopen en dan roepen en kwam ze vrolijk naar je toe. Maar nu wil ze niet of wil ze wel maar geeft ze je ineens een trap of wil ze steigeren.

xDaninex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 14:29

Nu moeten we haar echt goed vasthouden willen we geen hoef tegen ons aankrijgen

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 14:30

Ik denk dat de Shet de baas over jullie is. Ze is jullie aan het uittesten om te kijken of ze onder het werk uit kan komen.
Neem iemand mee die er verstand van heeft, en die wat ouder is. Dit gaat een keer (goed) mis

xDaninex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 14:35

Ja klopt mijn moeder is er ook vaak bij. Ze zegt dan wat ik moet doen enz...
Maar hoe kunnen wij dit verbeteren?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 14:38

Je moeder heeft ervaringen met paarden?
Wat moet je doen. Het moet natuurlijk wel veilig blijven. Gaat het wel beter als je moeder erbij is?

xDaninex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 14:40

Ja het gaat beter. Ze luisterd oke maar ze wil het nog steeds doen en daar heeft mijn moeder niet veel ervaring mee daarom vraag ik het even aan jullie! Gr

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 14:42

Staat ze alleen?
En doet ze ook bij de eigenaar?
Want het is je verzorgpony, toch?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 14:43

Dan iemand mee die er wel ervaring mee heeft!
Want als ze iets doet en je moeder weet niet wat zij of jullie moet doen, schiet het ook niet erg op.

En de vragen van Shirley zijn ook relevant!

anoukka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 14:44

Het kan ook best dat de pony pijn heeft, of dat er iets anders met haar aan de hand is waardoor ze gaat bokken en steigeren om bijvoorbeeld zichzelf te verdedigen. Van pijn word je ook chagrijnig, dan trapt een paardje ook sneller.
Weet je zeker dat er niks aan de hand is met haar? Is ze gezond, heeft ze mooie hoeven, zijn haar tanden in orde? Is ze bang, gespannen? Is er iets anders wat haar dwars zit?
Als je niet zeker weet of alles in orde is zou je even een dierenarts naar haar kunnen laten kijken.

xDaninex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 14:45

Ja is mijn vp maar ik mag het een eige noemen vandaar zeg ik mijn pony haha. De eigenaren doen er niks mee. Ze staat tijdelijk alleen paard is naar wedstrijd maar ze doet het al een half jaar dus daar ligt het niet aan. Ze krijgt genoeg aandacht .

xDaninex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 14:46

@anouk de dokter is laatst geweest waaronder ook de hoefsmid en tandarts. Zoals iemand net hiervoor zij wil ze onder het werk uitkomen heeft iemand daar nog tips voor?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 14:47

Iemand er bij halen die er verstand van heeft.
Ik blijf het zeggen, en niet zelf aanklooien.
Want dadelijk gaat het echt goed mis, en dan heb jij of je vriendin een flinke blessure te pakken en een boel angst!

xDaninex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 14:50

Ik ga zo iemand bellen die ons gaat helpen ik ben je dankbaar ben namelijk eigenwijs en wik het liever zelf doen maar het is nu genoeg deze tante gaat weer lief worden bedankt! Gr hou jullie oo de hoogte dus hou mijn forms in de gaten als je meer wilt weten! Ik zou elke week wat schrijven

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 15:17

Dat ze naar het hooi wil is niet zo gek. Als die behoefte op dat moment groter is dan jullie volgen zal ze daar in dit geval alles aan doen, omdat het kan.

Leg de schuld niet bij het paard. Het paard wil niet onder het werk uitkomen. Dat is een vermenselijking. Ga kijken naar de feiten:

Bij het voeren:
- paard wil graag naar het hooi
- jij houdt haar tegen*
- paard wordt creatief
- jij blijft tegenhouden*
- paard wordt sjagerijnig**
- jij blijft tegenhouden*
- paard hapt in de lucht in jouw richting
- Wat gebeurt er hierna?

* Dit is niet direct een feit, maar een invulling van mijn kant. De pony zal nl. niet zoveel signalen afgeven als ze niet geblokkeerd wordt in dat wat ze wil. Ik ben benieuwd wat jij precies doet op die momenten?

** Sjagerijnig worden is een aanname, wat zijn haar daadwerkelijke signalen? Wat doet ze met haar oren, ogen, neusvleugels, staart en andere lichaamsdelen? Kun je zien welke spieren ze aanspant? Op die manier heb je feiten waarop je relatief veilig kunt aannemen dat het paard een bepaalde emotie ervaart.

Gaan we de feiten (al schrijvende bleken het weinig feiten, maar vooral aannames te zijn) uit jouw verhaal neerzetten als je het paard wil meenemen kom ik tot het volgende:

- Als je in de wei bent doet ze niets*
- Zodra ze een rondje wil stappen wil ze echt niet**
- Deze dame wil graag haar zin krijgen***
- Jullie zetten door en belonen haar****

* Niets doen is onmogelijk voor zowel mens als dier. Ga eens observeren, wat doet ze met haar lichaamshouding?

**Hoe neem je haar mee? Welke handelingen doe je? Hoe beweeg je je eigen lijf? Welke emoties ervaar je op die momenten? Waar herken je aan dat ze 'echt niet wil'?

*** Bij paarden gaat het nooit om 'je zin krijgen'= vermenselijking. Het paard kan wel een doel hebben en dat verkiezen boven doen wat jij graag wil. Wat maakt dat je denkt dat ze haar zin graag wil krijgen?

**** Hoe zet je door? Hoe beloon je? Wat heeft het het paard opgeleverd?

Kortom, er zijn heel veel vragen een goed beeld te krijgen van wat er werkelijk speelt en dan nog is het lastig omdat we moeten afgaan op jouw interpretatie, maar ik ben benieuwd of we je op weg kunnen helpen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 15:30

Typische shetlanderstreken. Zorg voor begeleiding. Een instructeur die grondwerkles geeft kan je vast en zeker verder op weg helpen.

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 00:04

Hoi, als jullie wat met de shet ondernemen is dat dan in de bak of in diezelfde wei?

xDaninex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 08:54

Bak/ wei er is nog een beetje gras is de bak Maarja ze kan niet eten

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 01:49

Ik kan me volledig vinden in de reactie van fjordnina. Denk goed na over haar vragen en probeer erachter te komen wat de antwoorden zijn. In de antwoorden schuilt hoogstwaarschijnlijk ook de oplossing.