Nu van stal naar 24/7 land op, hoe?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ElineCath

Nu van stal naar 24/7 land op, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 22:35

Hallo,

Mijn pony staat nu op een stal waar ze eigenlijk 24/7 binnen staan, op de 1,5/2 uurtjes paddock per dag na. Maar nu gaat hij binnen twee weken, precieze datum is nog niet bepaald, eindelijk van stal verhuizen. We gaan naar een stal waar 24/7 het land op gaat. Maar nu zijn er een paar punten waar ik mee zit.

Ten eerste is het een graskoliek gevoelige pony, en ook al zit er nu nog weinig in het gras, komt hij wel op een landje te staan waar al een half jaar geen paard meer op gestaan heeft. Nu heb ik al bedacht dat hij in ieder geval een weekje, misschien twee, een graasmasker om krijgt. Maar ik vraag mij nu af, kan hij wel normaal drinken met zo'n masker op? Zo niet, is dit geen geschikte oplossing uiteraard.

En dan het tweede punt. Mijn pony heeft nu al twee jaar niet meer 's nacht buiten gestaan en uberhaubt niet lang buiten gestaan met deze temperatuur. Misschien een beetje overbezorgd, maar ik ben bange dat deze overgang te groot voor hem is.

Heeft iemand ervaring met zo'n drastische overgang in deze tijd van het jaar?

Alvast bedankt!

kelseyc

Re: Nu van stal naar 24/7 land op, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:39

Kun je niet het gras korter laten maaien? En hoe zit het met zijn vacht? Lange haren?, anders als ie korte haren heeft kun je hem een deken op doen, maar van het weer weet ik geen oplossing..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:41

Gras kort maaien maakt het gras gestresst en daardoor ook vol suiker. Kun je op je nieuwe stal niet opbouwen? Is er geen paddock?

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:43

Ik weet wel dat ze bij mijn vriendin op stal om te wennen volgensmij aan het begin van het seizoen alleen overdag het land op gaan en dan snachts nog niet. En dan na een paar dagen gaan ze dag en nacht.

Weet niet waar voor dat precies dient, maar goed dacht misschien kan je daar wat mee

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 22:43

Helaas kan ik niet opbouwen, er is geen paddock en hem alleen op stal zetten is ook niks. Rest van de kudde (4 paarden) blijven dag en nacht buiten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:45

een deken is inderdaad fijn voor als het regent..zeker als het niks gewent is.
heb je de mogelijkheid om je pony nu al een tijd op gras te zetten zodat het er aan went? desnoods aan de hand laten grazen.

en probeer op het weiland straks anders een klein stuk af te zetten.dan eet het niet tevel en het stuk kun je steeds groter maken.
graasmaskers vind ik niet fijn, hoor teveel problemen met tanden er van

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:46

Met een graasmasker kan een paard gewoon drinken, mits de drinkbak groot genoeg is. Een gewone speciekuip is geen probleem, een kleine bak met lepel (zoal die in een box) mogelijk wel.

Stukje afzetten wat al korter gegeten is kan wel? Niet meteen in de groep gooien maar eerst er naast is ter introductie wel zo prettig.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:50

Dan nu al beginnen met grazen aan de hand, dat sowieso. Met die rubberen graasmaskers kunnen ze ook uit kleine automatische drinkbakken drinken, maar daar krijgen ze sneller schuurplekken van. Ik heb dat ondervangen door er een bontje om te naaien. Drinken ze uit grote bakken, dan moet een greenquard ook kunnen, dat zit fijner.

Is er geen schuilstal?

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 22:51

Okee dat is fijn om te weten! Ze drinken hier uit een slootje dus dat lijkt me geen probleem.
Mogelijkheid om hem nu al te laten grazen kan helaas niet, is huidige stal erg streng in.

De reden dat hij op een voller land komt is omdat hij inderdaad niet gelijk bij de groep gaat, dat land zou niet erg zijn omdat dat al bijna opgegeten is. Zal morgen anders even vragen of er een stukje van dat al opgegeten land zou kunnen worden afgezet.

Schuilstal is 'de poetsplaats' lijntje van wei naar 'poetsplaats' word 's nachts opgezet als het slecht weer word.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:56

Kun je niet voorstellen hem de eerste week oid s'nachts in de schuilstal op te sluiten?

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 22:57

Dat zou ik inderdaad kunnen voorstellen! :)

En dan overdag met graasmasker op een afgezet stukje denk ik.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:59

Zoiets ja, dan kun je het iig rustig opbouwen. Als je vanaf nu gaat opbouwen met grazen aan de hand scheelt misschien ook al. Misschien kun je op je huidige stal overleggen om een stukje gras af te zetten? Als hij nou iig al een uurtje gras gewoon is.. Of even je DA bellen voor advies, dat vind ik ook geen gekke voor deze.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 23:00

Graasmasker is een prima oplossing hiervoor. Voor de temperatuur hoef je neit bang te zijn: voor paarden is dit geen koud weer en er is bovendien continue iets te eten. :)

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 23:01

Denk inderdaad dat vragen of er een stukje van het kale land afgezet kan worden voor nu de beste oplossing is, kan hij ook vast een beetje wennen aan z'n nieuwe weidegenoten. Succes met de verhuizing alvast en veel plezier gewenst daar!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 23:01

Kwa temperatuusovergang zou ik me niet druk maken.
Heb mijn haf 5 jaar geleden verhuisd nadat hij 18 jaar alleen maar op stal had gestaan (manegepony in de randstad) naar 24/7 weidegang, midden in de winter terwijl de weide bedekt was met een laag ijs.
Daar had ik ook slaleloze nachten van, of het wel goed zou komen.
Nou, ja hoor!
Dekentje erop, genoeg ruwvoer en gaan! Hij wil zelfs niet eens meer naar binnen nu.

Kwa wennen aan het gras: heb je de mogelijkheid nu om je pony dagelijks aan de hand ergens een uurtje te laten grazen, uitbouwend naar wat langer per dag, tot het moment waarop je over gaat naar je nieuwe plek?

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 23:08

Dankjewel allemaal voor de goede adviezen! Ik ga alles morgen even doornemen met de staleigenaar van mijn nieuwe stal. Heb super veel zin om terug te gaan, want ik heb daar namelijk al ooit met deze pony gestaan, zo'n 2 jaar geleden. Weet iemand toevallig of het mogelijk is dat hij de omgeving en kudde nog herkent? :D

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 08:09

Ik zou inderdaad ook voor een graasmasker gaan. En probeer nu alvast dagelijks een half uur met je paard te gaan wandelen, waarbij je het aan de hand laat grazen. Dan krijgen de darmen in ieder geval het eerste gras alvast te verwerken.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 08:10

ElineCath schreef:
Dankjewel allemaal voor de goede adviezen! Ik ga alles morgen even doornemen met de staleigenaar van mijn nieuwe stal. Heb super veel zin om terug te gaan, want ik heb daar namelijk al ooit met deze pony gestaan, zo'n 2 jaar geleden. Weet iemand toevallig of het mogelijk is dat hij de omgeving en kudde nog herkent? :D

Ja, dikke kans. Wij hebben het gezien met paarden die elkaar al 10 jaar niet gezien hadden. En dat was meteen weer als vanouds gezellig :j

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 19:54

We gaan morgen al! Nog even goed het landje bekeken waar hij opkomt en het is een land waar de hele winter een paard op heeft gestaan dus het is nu bijna een paddock :'). In deze tijd van het jaar zit er toch ook nog niet heel veel eiwit in het gras?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 19:59

Eiwit gaat het niet om. Het gaat om de suikers. Als de temperatuur nog wat gaat oplopen en s'nachts fris blijft zit er in de ochtend veel suiker in. Gras groeit vanaf zo'n 15 graden. Je kan het suikergehalte checken op internet.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 20:06

Dankjewel, ik ga ff googlen!