Rugklachten en een zadel..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kionana

Rugklachten en een zadel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 21:16

Hallo medebokkers
Ik weet niet goed hoe ik mijn vraag moet formuleren,
Iets in de trant van ervaringen met bepaalde zadels en je eigen rugklachten?

Ik ben namelijk behoorlijk rugpatient, er is arthrose geconstateerd.
Op vijf verschillende plekken, hoofdnamelijk mijn onderrug, drukken mijn wervels wat tegen elkaar en is de schokdemping van de tussenwervelschrijven verminderd.
Daarnaast heb ik een instabiele rug en zenuwpijn in een been.

Nou rijd ik mijn paard met een kentauer penelope en mijn nieuwe aanwinst met een wintec cair dressuur.
Op de wintec lijk ik veel meer last van mij onderrug te hebben, ik heb ook de indruk dat deze mij iets naar voren laat buigen qua zit.

Echter weet ik niet of dit echt waar is, dat paardje heeft ook andere gangen en tempo.( het lichrijden is bv bijna twee keer zoveel)

Mogelijk moet ik op zoek naar een ander zadel, ik denk met een diepe zit?
Iemand ideeen, tips of ervaringen?
Heeft een zadel invloed op je rugklachten?
En wat moest je dus juist niet hebben, kijkend naar de anatomie van het zadel?
Super bedankt voor de reacties!

HorseTopShop

Re: Rugklachten en een zadel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:22

Ik heb jarenlang hetzelfde probleem gehad. Door een hernia kon ik niet meer normaal op een zadel rijden.
Nouja, het rijden ging wel. Maar daarna kon ik 2 dagen niet meer lopen van de pijn. Ik had het op allerlei zadels. Verschillende merken, verschillende soorten...

In eerste instantie dacht ik dat het kwam doordat mijn benen in een bepaalde positie gedwongen werden, want als ik zonder zadel had gereden had ik nergens last van.
Jarenlang zonder zadel en met bareback pad gereden. Totdat ik Barefoot ontdekte.

Ik rij nu al jaren boomloos zonder ook nog maar enige last van mijn rug te hebben.
Als ik nu op een boomzadel ga rijden, heb ik meteen weer last van mijn rug.

Nou wil dit natuurlijk niet zegen dat dit ook de oplossing voor jou is, maar voor mij wel :)

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:27

Het zadel heeft wel degelijk heel veel invloed.
De stand van de zitting zeg maar bepaald de houding van je bekken en daarmee dus de stand van rug. En daarmee zullen er op diverse delen van je tussenwervelschijven meer of juist minder druk zitten.

Ik weet niet waar je woont maar ruiterfysio.nl op de veluwe kan je hier wel verder bij helpen.

kionana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 21:30

Mijn klachten zijn hetzelfde als een hernia, dus begrijp helemaal wat je zegt!

Maar kun je het verklaren waarom boomloos dan voor ons beter zou zijn?
Ondanks dat mijn buik en rug spieren goed gegraind zijn, kan ik me zo indenken dat je meer spieren gebruikt om je ( natuurlijke) balans te bewaren op een boomloos zadel.
Of zit het hem inderdaad meer in het feit dat je meer vrijheid hebt in je eigen houding op het paard?

Ja misschien wel het overwegen waard!
Past wel in mn bit en ijzerloze plaatje haha
Wel eens geprobeerd op dat andere paard, maar was giga wennen!

Willemieke, het kwartje is gevallen, bedankt!
Top verwoord.
En inderdaad ik roep al een tijdje dat ik graag iemand wil kennen, die verstand heeft van zadels en lichamelijke klachten.
Ik woon in het kopje van nh.

De wintec is het niet voor mij, denk ik zo.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:36

Ik denk (maar weet het niet zeker) dat het toch de "vrijheid" is die je op een boomloos zadel hebt.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:41

De juiste pasvorm is belangrijk wb de stand van je bekken. Uit ervaring zou ik zeggen juist geen diepe zit maar een zo vlak mogelijk zadel dat je niet in een houding dwingt.

Zelf rij ik met een luchtkussen onder mijn zadel, nl de Korrektor van WOW en dat helpt mij enorm bij het opvangen vd schokken. Dit vraagt wel een andere pasvorm voor je zadel dus schakel hiervoor een zadelpasser met kennis van WOW in.

kionana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 20:05

Ik heb even gekeken naar Wow zadels, maar dat is met toch echt te gek qua prijs.
Ik had juist de indruk dat ik zadel moest heben met diepe zit, zoals de kentaur.
Maar als ik jou ervaringen lees met boomloos, is dat zeker nog eens het uitproberen waard! Bedankt