Paard heeft geen vriend?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vrachtwagen

Paard heeft geen vriend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 14:08

Sinds ongeveer 3 maanden sta ik op een andere stal met mijn pony.
Hiervoor op de vorige stal had hij echt een beste vriend, helaas is die niet meegegaan naar de nieuwe stal.
Hij staat nu ongeveer 2 maanden samen met 2 nieuwe pony's, een ruin en een merrie.
Opzich gaat het wel goed. Zie ze wel eens samen groomen en de ruin en mijn ruin kunnen erg leuk spelen samen. Toch trekken de ruin en de merrie erg naar elkaar toe wat logisch is. Hun stonden al een maand of 4 samen voordat ik erbij kwam.
De Ruin is overduidelijk de baas, en daarna de merrie. Alleen mijn pony is zo onderdanig dat als er 1 in de buurt komt hij liever een ander plekje zoekt om te eten. We hebben 3 voerplekken voor 3 pony's.
Ik zie ze wel eens samen eten uit een bak en de samenstelling veranderd ook wel. Dan staat de mijne met de ruin, dan met de merrie (meestal) of alleen en die 2 samen. of allemaal bij 1 plek.
Ik snap niet waarom mijn pony zo onderdanig is. Hij laat zich zo wegjagen en gaat niet de confrontatie aan.
Ik weet niet zo goed wat mijn punt nou is maar ik moet het even kwijt omdat ik het jammer vind voor hem dat ik hem bij zijn beste vriend weg heb gehaald en nu lijkt hij wel helemaal opnieuw te moeten beginnen met vrienden maken. Ik voel me schuldig tegenover hem en weet nou niet of het klikt tussen de ruin en de merrie.
Iemand tips ervaringen oid?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:09

Is toch een prima situatie? Is heel normaal in een kudde :) meerdere kapiteins op 1 schip werkt niet en je paard wordt zo te lezen prima geaccepteerd want hij mag ook deel uitmaken van de sociale interactie :)

Maak je niet zo druk, t is een paard en geen mens.

Science90

Re: Paard heeft geen vriend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:11

Best normaal, maar stond je pony eerst ook met twee anderen? Ik vind 3 geen ideale grootte, omdat je vaak ziet dat twee paarden vriendjes worden. Eén valt er dan buiten. Beter is het om twee paarden samen te houden, of een kudde te maken met meer dan 3 paarden.
Maar ik denk niet dat je paard nu ongelukkig is als hij wel staat te groomen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:12

Zoals gezegd niets om je druk over te maken. Je moet nu eenmaal onderdanige paarden hebben anders heb je wel een serieus probleem. Je paard kan met beide paarden goed overweg anders staan ze echt niet samen te eten. Misschien hebben ze ook wat meer tijd nodig om een hechte groep te worden. 2 maanden is ook nog niet zo heel lang.

Vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 14:14

Nee hiervoor stond hij of in een grote groep (maar altijd met zijn beste vriend) of met 1 ander paard (beste vriendje)
Ik voel me gewoon erg schuldig omdat ik zie dat de interactie gewoon anders is dan dat het was op mijn vorige stal, een stuk harder zeg maar.
Hij is zo ontzettend onderdanig als er 1 al van een afstandje ze oren in zijn nek legt is voor hem voldoende, Gelukkig staan ze wel op een paddock van 25x10 met 3 voerplekken en genoeg uitwijkruimte maar toch als ik zag hoe hij was met zijn maatje... gewoon heel anders
Laatst bijgewerkt door Vrachtwagen op 18-03-15 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Vrachtwagen

Re: Paard heeft geen vriend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 14:14

In Mei komt er een nieuw paard. een idee om die bij de groep te voegen zodat ze met 4 staan?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:16

Vrachtwagen schreef:
Ik weet niet zo goed wat mijn punt nou is maar ik moet het even kwijt omdat ik het jammer vind voor hem dat ik hem bij zijn beste vriend weg heb gehaald en nu lijkt hij wel helemaal opnieuw te moeten beginnen met vrienden maken.

Het zijn geen kinderen die na een verhuizing weer nieuwe vrienden moeten zoeken he :+
Hij is een paard, hij heeft sociale contacten en het is heel normaal om in een nieuwe groep onderdanig te zijn en je plek te vinden. Hij overleeft het vast wel.

Vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 14:17

Goof schreef:
Vrachtwagen schreef:
Ik weet niet zo goed wat mijn punt nou is maar ik moet het even kwijt omdat ik het jammer vind voor hem dat ik hem bij zijn beste vriend weg heb gehaald en nu lijkt hij wel helemaal opnieuw te moeten beginnen met vrienden maken.

Het zijn geen kinderen die na een verhuizing weer nieuwe vrienden moeten zoeken he :+
Hij is een paard, hij heeft sociale contacten en het is heel normaal om in een nieuwe groep onderdanig te zijn en je plek te vinden. Hij overleeft het vast wel.

joh, dat weet ik ook wel. Maar ik moet zelf ook erg wennen, de stal is verder echt heel erg leuk. goede sfeer en mijn paard is er zeker op vooruit gegaan :)
Misschien zoek ik wat bevestiging ofzo, of iemand die me een beetje kan geruststellen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:18

Misschien paard op een cursus assertiviteit training zetten :Y)

Denk niet als een mens, denk nu even als een paard; klinkt als een fijne rustige setting en je paard heeft het geaccepteerd nu jij nog ;)

Mijn pony gaat geweldig om mijn zijn enige vriend, kunnen niet zonder elkaar. Maar als het op eten aankomt of bv aandacht, dan stuurt ook mijn pony zijn vriendje weg met zijn oren. Ik vind dat juist mooi om te zien :) Want zo hoort het ook en dat geeft rust tussen paarden. Hij heeft wel eens met een ander dominant paard gestaan en geloof mij... Dat wil je niet :+

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:19

Vrachtwagen schreef:
Nee hiervoor stond hij of in een grote groep (maar altijd met zijn beste vriend) of met 1 ander paard (beste vriendje)
Ik voel me gewoon erg schuldig omdat ik zie dat de interactie gewoon anders is dan dat het was op mijn vorige stal, een stuk harder zeg maar.
Hij is zo ontzettend onderdanig als er 1 al van een afstandje ze oren in zijn nek legt is voor hem voldoende, Gelukkig staan ze wel op een paddock van 25x10 met 3 voerplekken en genoeg uitwijkruimte maar toch als ik zag hoe hij was met zijn maatje... gewoon heel anders

Maar hoelang stond die al met die andere samen? Dat kost ook tijd. Ze hebben niet van vandaag op morgen in een keer een hechte band. Dat kost nu eenmaal tijd ze moeten hun plekje vinden. En het is vrij normaal dat een nieuw paard erg onderdanig is dat trekt wel bij als ze langer bij elkaar zijn.
En je kan kijken of je het nieuwe paard kan bijvoegen. Als die er bij past waarom niet.

Vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 14:21

Wat bedoel je precies @Tigra?

Bedankt @vuurneon, daar heb ik wat aan :) Heb je gelijk in, zo kan het ook inderdaad. Ook meegemaakt, was echt niet leuk :(

En die training, volgens mij is hij zelf stiekem op cursus gegaan. Ik hoor van stalgenootjes soms dat hij echt wel van zich afbijt..soms..ik zie t weinig :). idd. Nu ik nog wennen.

Ik denk ook teveel als een mens, kan ik in alle eerlijkheid toegeven :)
Daarom moet iemand me even met beide benen op de grond zetten!
En als ze in de bak zijn, mijn pony en de ruin dan is het ineens een totaal ander paard de mijne, dan kan ie de ruin nog flink ''te grazen nemen'' (spelen)
Laatst bijgewerkt door Vrachtwagen op 18-03-15 14:24, in het totaal 2 keer bewerkt

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:22

Gewoon even rustig aan kijken hoor! Soms duurt het gewoon even voordat alles gesettled is. Net als jijzelf moet wennen moet hij ook wennen. T is welliswaar geen mens maar op zeker wel met gevoelens. Dussss gewoon tijd geven. Dan komt het best goed!

Vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 14:55

smileydees schreef:
Gewoon even rustig aan kijken hoor! Soms duurt het gewoon even voordat alles gesettled is. Net als jijzelf moet wennen moet hij ook wennen. T is welliswaar geen mens maar op zeker wel met gevoelens. Dussss gewoon tijd geven. Dan komt het best goed!

Dankje!