voedselneid

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dina_x

voedselneid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 16:51

Hallo,
Ik heb een tweejarige ruin met voedselneid(agressief gedrag in het bijzijn van voedsel)
Hierbij legt hij zijn oren plat en dreigt hij hebben hier nog mensen ervaring mee ? Zo ja wat doen jullie hier aan en/of heeft dit bij jullie al serieuze gevolgen gehad? (Ongelukken)

Angela

Re: voedselneid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:04

Doet hij het richting andere paarden, of (ook) richting mensen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:14

Dezelfde vraag als Angela. :j

Mijn paard heeft namelijk ook voedselnijd richting andere paarden, daar kun je weinig aan doen, behalve zo min mogelijk voeren in het bijzijn van andere paarden.
Richting mensen vind ik persoonlijk onacceptabel en zou ik ook afstraffen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 17:42

Richting paarden is geen probleem in mijn ogen. Omdat het paard daar de superieur kan zijn. Richting jou of andere mensen is wel een probleem omdat hij zo laat zien dat hij zich als hoger in de rangorde acht als jou. Hoe je hierop moet reageren hangt van paard tot paard af. Sommige paarden hebben slechts duidelijkheid nodig, anderen een berisping door middel van, van je wegjagen. Mijn ervaring is dat je zelden een vorm van geweld nodig hebt om je paard te laten zien dat je het gedrag niet accepteerd. Als je wil stuur ik morgen nog even een pb om een meer specifieke uitleg te geven, maar eerst moet ik weten wat voor iemand je paard is.
Hoe reageert hij normaal als je hem vraagt achteruit te gaan of je te volgen?
Hoe is hij tegen andere paarden?
Hoe is hij in de algemene omgang.
Ik denk met de info die ik nu heb dat je paardje gewoon wat aan het uittesten is (gezien de jonge leeftijd). Ik denk dan ook dat dit redelijk makkelijk op te lossen valt zonder een klap te moeten geven of iets dergelijk.
Laat maar iets weten

DemiSisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:19

Klikkertraining, bij goed bedrag belonen en bij slecht gedrag afstraffen.

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 09:31

Mijne doet het ook. (gekregen door voedseltekort) Nu een paar jaar later is dit steeds minder en minder geworden.

Ze deed het ook naar vreemde mensen toe, dit heeft ze nog steeds maar mijn mening is als ik er hooi in gooi zodat ze kunnen eten hoeven er geen mensen omheen staan dansen.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 09:48

Wij hebben er ook zo een, maar alleen als hij in zijn box staat. Samen uit een hooinet op de trailer eten is geen probleem. We hebben van de fokker gehoord dat zijn moeder het ook heel erg heeft, dus aan geleerd gedrag. Hij staat in een box waar hij zijn buren niet kan zien dat geeft hem rust, anders vliegt hij constant op de buren af. Als je voor zijn box staat doet hij ook erg lelijk, en als hij eten heeft en je wil hem uit zijn box halen moet dat echt met beleid. Lastig en jammer maar ik denk niet dat we het hem nog gaan afleren. Al moet ik zeggen dat door onze manier van benaderen het al stukken beter is geworden. Toen hij net bij ons was hebben we hem wel met een bezem de box uit moeten jagen. En zo vreemd zodra je het halster vast hebt komen de oortjes naar voren en is ie gewoon lief!

paardenstuff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 15:35

het hoort gewoon niet zoals bij een hond als je aanvoelt komen dat ie boos gaat doen meteen laten merken dat je er niet van gediend bent

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 21:12

Een paard van mijn vriendin deed dit ook.
Vanaf het moment dat ze bij haar op stal kwam, op 2 jarige leeftijd.
Haar moeder deed dit ook bij het voeren. Dus vanaf veulen werd dit al overgenomen.
Bij het geven van krachtvoer werd je letterlijk de box uit gemept.
Bij het hooi had je er totaal geen last mee.
Mijn vriendin heeft haar paard bij huis staan, dus kon daar mee omgaan.