Duinroute Katwijk aan Zee?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Frummels

Duinroute Katwijk aan Zee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 11:30

Hoi allemaal,

Ik weet niet zo goed of het hier goed staat, maar ik kon niet vinden waar het anders moest.

Sinds een paar maanden staan wij op een manege in Katwijk aan Zee aan het strand, wat natuurlijk een heerlijke luxe is. (Manege Jonker). Alleen begint het strand mij nu een beetje te vervelen, dat hebben we wel gezien. (Ik ben een buiten-ruiter en rij een recreatie paard, dus 3 a 4x per week het strand op is al snel niet meer zo spannend). Buiten dat mogen we vanaf 1 april het strand niet meer op voor 19:00, uitzonderingen in de weersomstandigheden daar gelaten. (Ik meen onder de 18 graden of bij neerslag).

Nu vroeg ik mij af of iemand misschien weet hoe je van Katwijk naar Wassenaar kunt rijden door de duinen, bijvoorbeeld richting Meijendel. Of misschien een andere leuke duinroute richting Noordwijk of daar nog voorbij? :)
Ik weet dat als we vanaf de manege rechtsaf de duinen in gaan je daar een stuk kunt rijden, maar daar is geen ruiterpad dus dan moet je over het fietspad. Dat vind ik voor een klein stukje niet erg, maar voor 2 uur een beetje saai.
Als we vanaf de manege links de boulevard af rijden kom je aan het eind van de boulevard bij de duinen, maar ook daar kan ik alleen fiets- en wandelpaden ontdekken. Weet iemand of dit uiteindelijk ruiterpad wordt? (Ik ben slechts 5 minuten over het fietspad gestapt en kwam toen geen ruiterpad tegen, maar misschien had ik iets verder moeten doorrijden?)

Google Maps heb ik al geprobeerd, maar daar word ik niet veel wijzer van (hoe kun je zien wat een ruiterpad is?). Ik ben daar niet zo een held mee, misschien dat iemand mij kan helpen? :)

Groetjes

Yvette01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 08:51

Frummels

Re: Duinroute Katwijk aan Zee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 16:04

Ah super Yvette! Heel erg bedankt. :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 00:05

Op Google Maps is wel eea te zien, als je eenmaal weet hoe je ruiterpad kunt herkennen.
Vraag eens aan stalgenootjes die buitenrijden hoe en wat in de omgeving.
Er is ook een kaart van dat stuk, rondom Meijendel.

Als je de routes eenmaal kent zijn ze vrij duidelijk, je hebt niet zo gek veel mogelijkheden. :)

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 06:29

Je zit bij Jonker zeg maar net op een dood stuk, je kan weinig kanten op.
Linksaf kan je wel bij Meijendel komen maar moet je over het strand anders kom je op de boulevard uit wat weer niet mag. Op het einde van de boulevard kan je het duin in maar daar kan je dus niet komen vanaf Jonker..
Als je rechtsaf gaat mag je ook nergens heen, is ook alleen via strand bereikbaar.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 07:09

Oh ik wist helemaal niet dat je niet langs de boulevard mag. :o dat doe ik namelijk wel, gewoon op het fietspad..
Aan het eind van de boulevard zou je dus een ruiterpad moeten kunnen vinden maar ik zie alleen maar fietspad Of wandelpad. of moet je daar een stukje door de berm?

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 08:00

Nee, dat mag dus niet. En je mag ook niet over een fietspad of wandelpad met een paard.. :o
Dat staat in de APV van de gemeente.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 13:39

Ook nooit geweten dat je niet over de boulevard mag. Volgens mij mag dat gewoon als je op de weg rijdt. En anders moet je binnendoor richting de zuidduinen. Voorbij de camping begint het ruiterpad in duin. Het is wel vrij zwaar.
Richting noordwijk mag je helemaal het duin niet in. Alleen op het ruiterpad achter jonker langs. Maar die is maar kort. Dan kom je bij de estec uit.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 19:12

Ik ging er altijd van uit, omdat in de Wegenverkeerswet staat dat ruiters bestuurders zijn, je gewoon op een fietspad mag, mits je rechts aanhoudt en het overige verkeer niet hindert. In de Wegenverkeerswet en in het Regelement Verkeerstekens en Verkeersregels staat namelijk dat indien een ruiterpad ontbreekt, ruiters gebruik moeten maken van de berm, en als die niet aanwezig is van de weg/het fietspad.

In de APV van Katwijk vind ik in artikel 5.4.2 lid 1 dat het verboden is om je als berijder van een paard in bepaalde omgevingen te bevinden. Maar in lid 4 staat dat het in lid 1 gestelde verbod niet geldt voor wegen zoals bedoeld in art 1 lid 1 onder b van de Wegenverkeerswet, waarin staat:
"wegen: alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten".
Kortom je mag wel op voor openbaar verkeer openstaande wegen of paden rijden. :)

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 07:31

Over de Boulevard mag je gewoon als je dan maar op de weg stapt :) rijden er met een marathon wagen ook gewoon :j