Paard blijft stilstaan voor de klep

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xLisaa

Paard blijft stilstaan voor de klep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 00:20

Mijn paard blijft altijd stilstaan voor de klep als ik hem in de trailer wil zetten. Verder doet hij eigenlijk niks raars zoals stijgeren, langs de klep lopen of er weer uit vliegen. Hij blijft alleen voor de klep staan, als hij er eenmaal in staat is alles goed. Eerst zetten we er altijd een ander pony bij en dan liep hij er zo in, maar die pony is nu weg. Dus nu doen wij het met een longeerlijn erachter en als hij eenmaal een voet op de klep zet loopt hij zo door, maar dan moet je het dus altijd met ze tweeën doen. Ik wil het ook graag alleen kunnen dus heeft iemand misschien tips wat ik kan doen als hij stil blijft staan voor de klep? Kan ik hem dan het beste laten staan en steeds wat druk op het touw, of moet ik hem steeds achterwaarts laten gaan en weer vooruit of juist rondjes lopen..? Wie kan mij helpen?

Cheese

Re: Paard blijft stilstaan voor de klep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 00:27

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 00:34

Gewoon de tijd nemen dit eens te trainen zonder dat je weg hoeft. Maak de stapjes tot het einddoel zo klein mogelijk (letterlijk). Neem een paar dagen en een paar trainingsessies per dag de tijd. Het klinkt niet alsof je paard bang is, maar misschien voelt hij zich zonder zijn maatje wel onzeker over de trailer.

Elke stap de trailer op belonen, dan (initiatief houden) en je paard er weer af leiden. Herhalen en daarna pas belonen als je het criterium hebt verhoogd. Ik zou geen aversieve/dwang middelen gebruiken om te voorkomen dat het paard juist slechte associaties krijgt met de klep op gaan of de trailer in. Maak het een LEUKE ervaring, een die beloond wordt met iets fijns! Dat zou ik doen. Dat heb ik altijd zo gedaan en ik boek goede resultaten die blijvend zijn. Succes.

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 00:42

Die lijn die ik net deelde is geen dwang middel hoor ;)
Gebruik hem zelf ook wel eens (bij spannende situaties) om haar net dat eerste voetje op de klep te laten zetten.
Vind mevrouw allemaal prima. Je moet natuurlijk niet met al je gewicht in die lijn gaan hangen om haar er zo op proberen te sjorren. Maar even een klein beetje druk en weer los is dan vaak al voldoende.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 07:35

TAO -> OPG

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 07:38

Hoeven pakken en been steeds een stukje verder op de klep zetten.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 07:41

Voor de klep zetten en dan hoef optillen en op klep zetten?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 07:51

Die van mij is nogal op eten gericht, dus die krijg ik het beste erin door vantevoren een emmertje met voer erin te hangen :Y)
De ander reageert juist weer beter op druk van achteren.

Ik zou niet snel hoeven gaan optillen en op de klep zetten. Als je zo gebukt voor je paard staat en hij schrikt heb je een hoef tegen je hoofd..

Probeer eerst eens wat grondwerk te doen. Gewoon goed leren meelopen op commando, stil staan zonder aan het touw te hoeven trekken.. stap, draf.. Schriktraining in de bak werkt ook prima voor het vertrouwen.. totdat je paard je zonder na te denken overal volgt.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 07:59

Heb je wel eens schriktraining gedaan? Sommige paarden vinden de klep van een trailer eng om op te lopen, het klinkt hol onder je voeten.
Hoe reageert hij op bijvoorbeeld een zeil onder de voeten?

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 08:05

dream_lot schreef:
Voor de klep zetten en dan hoef optillen en op klep zetten?

Dit dus.

Zo simpel is het, ze moeten even 'voelen' dat de klep prima is en dat ze er gewoon op kunnen lopen. Mijn pony deed het eerst ook, die ging met 4 benen, als een berggeit, tegen de rand van de klep staan en wou er niet op, sinds ik wist waar het probleem zat is het opgelost, 1 voorvoetje optillen op de klep zetten ze voelen dat het goed is en ze lopen er zo op. Na een paar keer hoef je waarschijnlijk niet eens meer dat voetje erop te zetten. Als ik jou zo hoor is dit paard totaal niet bang en ook best gewillig om de trailer op te gaan, dus ga niet moelijk lopen doen en laat hem gewoon even voelen dat de klep prima is om op te lopen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 08:21

Die van mij wil altijd graag een keer erop en dan weer eraf. Volgens parelli is dat omdat het voor een paard van levensbelang is om te kunnen vluchten. Dus hij loopt tot halverwege, en checkt dan even van hé, kan ik hier nog wel af/uit. Niet wetenschappelijk bewezen maar ik vind het geen gek idee. Mijn merrie mag dus (op mijn initiatief, ik stuur haar achteruit) altijd nog een keertje achteruit. Als zij daar gelukkig van word.

Verder gooi ik 1 lijn over de voorstang, die doe ik aan het halster en het uiteinde in mijn hand. De andere lijn bevestig ik aan de rechterkant van de trailer, achter de billen van paardlief langs, zelfs ga ik links staan. Op deze manier loopt ze met minimale druk (ik zorg alleen dat er geen boog in de lijnen komt, verder zet ik geen druk) zo naar binnen. Als ze staat houd ik contact, en doe ondertussen de stang erachter.

Geen idee waarom maar dit is de snelste en meest effectieve manier om haar te laden. Dus ga wat experimenteren, soms werkt zus, soms werkt zo.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 08:22

Vraag je paard niet om van voren de klep op te lopen de trailer in, maar juist schuin over de klep te gaan. Dus voor de trailer langs. Zo viel bij mijn vorige paard ook het kwartje. EN de klep op, EN de trailer in, dat was teveel. Door hem alleen over de klep te vragen was het "de trailer in" weg, en ging het wel. Toen dat bevestigd was, liep hij zo de trailer in, hij had vertrouwen in de klep, en daarmee ook in de trailer zelf gekregen.

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 15:43

Dat hoefde optillen is wel een goede tip misschien, ga ik zeker is proberen. Schriktraining is ook wel een goede, heb het nog nooit gedaan, maar hij loopt aan de hand nog niet eens door een plas mee dus laat staan een zeiltje... Misschien moet ik hier toch meer controle over krijgen. Dat idee met de lijnen is opzich ook wel slim, dan kun je het ook alleen doen, maar wil het ook graag zonder kunnen.

ChristaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 20:17

Eddy Modde heeft een gratis video cursus trailer laden op YouTube staan. Is een echte aanrader. Mijn paard loopt nu gewoon voor mij uit de trailer op. Even zoeken bij YouTube op "diagonaal paardenvervoer" dan kom je vanzelf bij zijn video's.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:53

xLisaa schreef:
...maar hij loopt aan de hand nog niet eens door een plas mee dus laat staan een zeiltje... Misschien moet ik hier toch meer controle over krijgen.

Daar heb je je antwoord: meer controle krijgen over zijn bewegingen. Wie beweegt regeert.
Oftewel als jij je paard overal heen kunt sturen en plaatsen zonder dat je zelf meeloopt dan heb je de controle.
Als je dit beheerst is de trailer niet echt meer een issue.