Teugels op maat maken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Nikita

Teugels op maat maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 21:27

Hey bokkers!

Ik had een vijf op mijn fnrs f5 proef op teugels op maat maken omdat ik dit blijkbaar verkeerd om deed. Een van de instructrices wist ook niet wat de regel daarvoor was.
Is die er? En zoja, wat is de goede/beste manier?

groetjes Femke

ikkedus

Re: Teugels op maat maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 21:30

Eerst drijven of activeren, zodat het hoofd van je paard omhoog komt en dan eerst de buitenteugel wat korter, dan de binnenteugel. Beiden gelijkmatig verkorten, totdat je weer netjes contact en liefst aanleuning hebt met de paardenmond.

Ciara_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 21:34

ik moest ze ineen keer oppakken ...maar er is elke keer een andere jury dus ik doe het voortaan zo

jahoorisgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 09:07

Mij is vroeger altijd gezegd dat je inderdaad eerst zacht moet aandrijven om het hoofd onhoog te krijgen, vervolgens je buitenteugel en dan je binnenteugel. Dit omdat als je begint met je binnenteugel, je kans hebt dat je paard het opvangt als een stuur hulp en van de hoefslag af (wilt) gaan, waardoor het misschien slordig wordt en dat zou zonde zijn.

Wel moet je ze gelijk op maat maken, niet eerst je buitenteugel en je binnenteugel maar laten hangen bijvoorbeeld. Of het afhankelijk is van de jury hoe je je teugels op maat moet maken weet ik niet, ik heb het altijd op deze manier gedaan en daar nooit problemen mee gehad.