Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
ninietje_x schreef:Het was mijn bedoeling natuurlijk om hem lief achteruit te vragen, die 'éééééé' is natuurlijk wel streng bedoeld, maar ik weet dus niet of het achteruit vragen lief overkwam voor hem.
ninietje_x schreef:Maar heb ik juist gehandeld door hem te negeren?
Doubtless schreef:ninietje_x schreef:Het was mijn bedoeling natuurlijk om hem lief achteruit te vragen, die 'éééééé' is natuurlijk wel streng bedoeld, maar ik weet dus niet of het achteruit vragen lief overkwam voor hem.
Dit kan je bijna niet lief vragen. Door een paard achteruit te zetten stel je je uiterst dominant op en geef je het paard aan dat hij moet wijken voor jou. Daar is weinig liefs aan.ninietje_x schreef:Maar heb ik juist gehandeld door hem te negeren?
Nee, mijn inziens niet. Het paard komt op je afgesprongen, zoals het klinkt om behoorlijk serieus aan te vallen. Dus nee, negeren was niet de juiste reactie. Je had je zó dominant op moeten stellen dat 'ie er zodanig van schrok dat 'ie het nooit meer in z'n hoofd haalt. Een paard had gereageerd door flink uit te halen en zo hard mogelijk raak te slaan of een keer flink te bijten.
Een hele onpopulaire mening, maar als paarden zich zo gedragen in de wei zou ik aanraden een longeerzweep mee de wei in te nemen. Dit is gewoon wachten tot het fout gaat.
Doubtless schreef:Op het moment dat een paard mij wil bijten, me aanvalt, om wil draaien om te slaan etc is er geen sprake meer van tikken. Dan krijgt 'ie zo'n gruwelijke optater dat 'ie het nooit meer in z'n hoofd haalt. Met een longeerzweep. Of een emmer. Of wat dan ook dat ik op dat moment vast heb.
Uiteraard niet wanneer hij staat te schrapen om aan te geven dat hij z'n voer wil, maar alleen in simpelweg gevaarlijke situaties waarin je jezelf moet verdedigen om de veiligheid te bewaren.
Maar ik snap wat je bedoelt haha. jensvl schreef:Klinkt mij als echt wel een gevaarlijke situatie. Als het zover is gekomen zou ik er eens over denken om er hulp bij te halen. Als je een harde klap geeft (volledig terecht in dit geval), en je paard denkt dat die de baas is, kan het paard besluiten je aan te vallen en dat kan heel slecht aflopen. Anderzijds MOET dit gedrag onmiddelijk en streng bestraft worden, dus professionele hulp lijkt me hier wel zo verstandig.
Dit is 1 van de enige dingen waarbij een paard van mij er van langs zou krijgen, omdat het paard moet doorhebben dat dat gedrag volledig onaanvaardbaar is bij mensen. Maar het feit dat het paard je aanvalt laat zien dat hij denkt dat ie baas is. Dus moet je goed oppassen en het best begeleiding hierbij krijgen.
jensvl schreef:Ken je iemand uit je buurt met veel ervaring met paarden? Anders kan je hem/haar mss een keer meenemen.
jensvl schreef:Oren plat leggen vind ik op zich geen probleem. Een paard mag (en moet) communiceren. Zolang je het paard uit je persoonlijke ruimte KAN houden (dit hoeft zeker niet constant) is dat oké. Laat echter wel zien dat jij degene bent die bepaald of en wanneer het paard in je persoonlijke ruimte mag komen.
Maar toen ik dit deed had ik nooit zoveel last van zijn gedrag. Hij had nog steeds niet zoveel respect, maar hij viel ook niet aan en deed wat ik vroeg. Dus ik dacht misschien moet ik dat terug proberen, gewoon, in vrijheid, zonder zweep, soms wel een leidtouw mee dat ik dan zelfs meestal tot zijnde 'neckrope' maak. Ook gecorrigeerd met tips die ik ergens op en website vond over paarden corrigeren. Sinds ik dit doe gaat het stukken beter! We zijn echt vriendjes geworden. Hij heeft me niet meer aangevallen, bijt niet meer, heeft zijn oren niet meer helemaal plat in z'n nek gelegd en komt amper nog in mijn persoonlijke ruimte. En als hij dit wel doet zet ik hem er gewoon uit, en dat doet hij meteen. Ik moet vaak zelfs niets meer doen, me groot maken is vaak al genoeg en als hij dan niet reageert wijs ik en gaat hij achteruit.