Pony scheren in de maand Maart

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Denisejazz

Pony scheren in de maand Maart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 17:18

Hallo,
Ik heb een vraagje, mijn pony van 24 is dik in de wintervacht, ze verhaart al flink en ik geef haar lijnzaad om beter de vacht door te komen. Ze heeft nu een 200 grams deken op, ook staat ze 24/7 op de wei.

Is het verstandig om haar te gaan scheren in deze maand? Want in de middag is het vaak lekker weer en ze komt vaak ook heel moeilijk uit haar wintervacht.

plantje01

Re: Pony scheren in de maand Maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 17:19

Vind ik voor een oud paard niet zo'n goed idee, deze moeten zichzelf warm houden wat veel energie kost

DonKimK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 11:12

ik zou haar niet scheren maar heel goed borstelen met zo'n special blokje. want voor oudere paarden is het heel vermoeiend om door zijn wintervacht te komen dus een handje helpen is verstandig .

Denisejazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 14:02

DonKimK schreef:
ik zou haar niet scheren maar heel goed borstelen met zo'n special blokje. want voor oudere paarden is het heel vermoeiend om door zijn wintervacht te komen dus een handje helpen is verstandig .

Ja dat doe ik ook al, zo'n hard blokje is dat en ik rosborstel haar en geef haar lijnzaad olie.

Skaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 14:18

Als het even kan scheer ik in deze tijd liever niet meer. De zomervacht ligt al klaar onder al dat lange haar. Als je nu gaat scheren scheer je ook de zomervacht weg..

Bij sommige oudere paarden wordt het gebit slechter, waardoor ze minder (goed) eten. Een verminderde darmfunctie kan ervoor zorgen dat voedingsstoffen niet goed worden opgenomen. Bovendien raakt bij sommige paarden op leeftijd de hormonale balans verstoord. Allemaal redenen waarom oudere paarden soms meer moeite hebben met verharen. Regelmatig door een paardentandarts controleren helpt natuurlijk al, maar je kunt eventueel ook een mineralenpreparaat geven. Vooral mineralen zoals koper, zink en mangaan zijn belangrijk bij het verharen.

Een spiraal roskam zoals deze werkt trouwens ook wel fijn: http://www.dekroo.nl/webwinkel/paard/verzorging-onderhoud/poetsspullen/876-roskam-spiraal-metaal.htm?gclid=CJX-8PS2qsQCFQoEwwod1lgASw

.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 14:21

Ik buig mijn zaag altijd in een halve maan en daardoor kan ik heel gemakkelijk en snel veel haren verwijderen. En misschien kun je een vitamine spuit geven als extra hulp middel

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 22:21

Ik heb toevallig vanmorgen juist een mini wel geschoren.
Deze verhaart sinds 2 jaar niet meer zelf.
Heb alleen hals, boeg en een beetje buik weggeschoren.
Wel met de haren mee,zodat er nog genoeg over blijft.
Maar met al het zonnige weer de afgelopen dagen zweette hij zich rot.
Over een paar weken gaat de rest eraf.

Skaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 08:15

@ikkeniet; als ze zelf niet meer verharen dan moet je natuurlijk wel.. Ik dacht alleen uit de openingspost te begrijpen dat de pony van de TS juist wel behoorlijk verhaart. Dan zou ik het liever niet doen.

Een botte zaag werkt inderdaad ook heel goed! Het idee is hetzelfde als van de borstel uit mijn link, alleen heb je een veel groter oppervlak dus gaat het nog sneller. Ik doe het tegenwoordig toch maar met die borstel.. Waar onze paarden staan komen veel kinderen met autisme en bezoekers die niets met paarden hebben - mensen kijken je toch een beetje aan alsof je je paard in tweeën staat te zagen :')

.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:49

Als ze het te warm krijgen zou ik wel scheren, maar dan eventueel gedeeltelijk. Vanwgee de warmte en het niet snel genoeg loslaten van de haren heb ik vorig jaar mijn pony ook geschoren;
http://smg.photobucket.com/user/Tancred ... 5.jpg.html
Ik stel het zo lang mogelijk uit, maar mocht het onverhoopt echt te warm worden, gaat haar halve jas weer uit (ook omdat ze dan een burka tegen jeuk aan moet)

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:56

Mijn cushing pony is donderdag bijna helemaal geschoren. Ze kreeg erg last van haar ademhaling en dan is het kiezen tussen 2 kwaden. Maar bij jouw zou ik eerst is beginnen met een dunner deken. 200 grams vind ik erg warm voor deze temperaturen en een dikke wintervacht. Mijn rijpaard met bijna geen wintervacht staat nu alleen maar onder een regendekentje.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:33

Scheren kan het hele jaar door, geen probleem :Y)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 21:09