Boerderij word verbouwd. Waar laat ik de paarden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moosje1

Boerderij word verbouwd. Waar laat ik de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 15:32

In mei word de boerderij hier verbouwd. Wilt zeggen het dak gaat er volledig af, en er komt een heel nieuw dak op. Nu zit ik met de paarden met de gedachte hou krijg ik ze het veiligste en met minste stress door die periode. Op pension gaat niet hier. Simpelweg niet vrij en ook veel zijn clubs waar je lid van moet zijn een heel jaar.

Maar wat zouden jullie doen. Paarden staan normaal overdag op de weide en nachts op stal. De stal is in het te verbouwen gebouw. Hetzij het dak van het woonhuis word vernieuwd, die van de stallen blijft intakt. Maar zouden jullie ze op stal laten of op de weide waar ze wel alles meekrijgen van het lawaai en de drukte van de verbouwing.
Verder nog tips om ze rustig te houden of zo.

annibel

Re: Boerderij word verbouwd. Waar laat ik de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:35

Als ik het goed begrijp blijven de paarden wel een dak boven hun hoofd houden?
Dan zou ik me er niet te druk om maken, na een dag zijn ze er wel aan gewend hoor. Mijn paarden kwamen van een rustige stal naar een stal bij een bouwbedrijf waar de hele dag trekkers, shovels en dat soort gekke dingen reden en waar ook getimmerd etc werd. Worden ze mooi bomproof van ;)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:37

Je kunt eventueel een schuilstal voor een jaartje huren? Heb ik ook gedaan, echt ideaal, ze komen hem brengen, bouwen hem op, en jaar erop halen ze hem weer op :D
Je kunt zelfs er soort van een stal van maken voor in de nachten, hier sluit ik ze in ieder geval wel erin op :j
En qua verbouwen; meestal hebben de paarden er weinig last van is mijn ervaring

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:38

Paarden in de wei voelen zich veel veiliger dan op stal. Ik zou ze gewoon op het land laten. En die paar nachten buiten overleven ze echt wel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:40

Gewoon op het land laten, geen enkel probleem als er wat in hun omgeving verandert als ze maar de ruimte hebben. Na een dag kijken ze niet meer op of om.

Moosje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 15:41

s'nachts hebben ze gewoon een stal en het ezeltje heeft overdag ook een schuilstal. Maar meer overdag. Ben bang dat ze door de draad lopen met al dat lawaai en dingen die weet ik veel door de lucht zweven even met de kraan bij het afbreken. Misschien zie ik spoken, maar zou me niet vergeven als ze gewond raken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:42

yarrah schreef:
Paarden in de wei voelen zich veel veiliger dan op stal. Ik zou ze gewoon op het land laten. En die paar nachten buiten overleven ze echt wel.

Hoe kom je daar nou bij? Is maar net wat ze gewend zijn. Als paarden gewend zijn op stal te staan voelen ze zich veiliger op stal dan op de (grote open vlakte van) de wei.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:45

Moosje1 schreef:
s'nachts hebben ze gewoon een stal en het ezeltje heeft overdag ook een schuilstal. Maar meer overdag. Ben bang dat ze door de draad lopen met al dat lawaai en dingen die weet ik veel door de lucht zweven even met de kraan bij het afbreken. Misschien zie ik spoken, maar zou me niet vergeven als ze gewond raken.

Ik denk dat het wel goed moet komen, misschien rennen en schrikken ze het eerste uur een paar keer maar na een tijdje zijn ze er wel aan gewend :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:50

Een verbouwing is voor de meeste paarden hooguit reden om twee keer per dag extra heen en weer te rennen. Of je moet giga-stress kippen hebben? Ik zou ze gewoon thuis houden. Als je iets extra's wilt doen: zet een dubbele omheining neer. Als ze door de eerste zouden gaan, dan staan ze niet meteen op straat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:50

Babootje schreef:
yarrah schreef:

Hoe kom je daar nou bij? Is maar net wat ze gewend zijn. Als paarden gewend zijn op stal te staan voelen ze zich veiliger op stal dan op de (grote open vlakte van) de wei.

Als ts ze een week of twee voordat de verbouwing begint dag en nacht op het land doet gebeurt er echt niets. Je moet ze natuurlijk niet op de dag dat er van alles gebeurt voor het eerst op het land laten.
En het verbouwen zal overdag zijn dus dan staan ze toch ook in het land. onze buren hadden vorige week ook ineens twee grote kranen er staan, onze paarden staan op twintig meter afstand en ze kwamen uit stal, snurkten een keer en gingen eten, je moet ook niet altijd de reacties in gaan vullen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:53

Mijn pony's stonden gewoon op het land toen er een kraan over mijn land kwam om de bomen singel te snoeien. Mensen met kettingzagen die daar rondliepen waren ook geen enkel probleem.
Pony's stonden op minder dan 5 meter van de kraan rustig te grazen (wel een draadje er tussen, zodat mijn pony's niet zo de weg op konden of in de weg konden lopen), ook de jonkies die nog lang niet verkeersmak zijn.

Ik zie het probleem niet zo.
Misschien zullen ze een keer verschieten, maar dat kunnen ze van gewone dingen ook (mijn pony's vinden een trauma heli ook geen probleem, maar een groep kinderen van de avond 4 daagse wel :') ).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:56

Bigone volgens mij is de nacht niet zozeer waar ts zich druk om maakt want dan wordt er waarschijnlijk niet gewerkt. :+

Ik zou me ook niet te druk maken om het lawaai. Wel even kijken of ze niet binnen het bereik van de machines komen te staan. Naast mijn stal is een volledige boerderij afgebroken. De paarden hebben niet één keer met hun ogen geknipperd ;)
Als je heule erge stresskippen hebt kan je denken aan rescue druppels van bach of strezz druppels van phytonics om ze iets gelatener te laten zijn. Beide verkrijgbaar bij Agradi of de paarden drogist (internet)
Laatst bijgewerkt door Nikass op 13-03-15 15:58, in het totaal 3 keer bewerkt

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:57

Zorgen dat je hekwerk in orde is en lekker buiten laten!

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:58

Bij ons is er in de wei( was extreem grote wei) een nieuwe kippenschuur gebouwd. De paarden stonden daar precies naast. Het bouwperceel was wel netjes en stevig afgezet. De eerste paar dagen waren ze wel wat onrustiger en hebben ze de boel wat kapot gelopen maar dat was het dan ook . Is de wei waar de paarden groot genoeg om even "weg te vluchten"? Dan zou ik ze lekker in de wei laten staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 16:03

Bij ons hebben gewoon paarden op de wei gestaan tijdens het verbouwen. Ook toen de grote kraan kwam om spanten te zetten. En ook toen de betonwagen kwam en er beton gestort werd. Ik moet zeggen: ze hebben misschien een keer hun kop op opgetild en gekeken. Maar verder waren ze druk met grazen.

Meestal is het ook maar een korte periode dat er grote machines gebruikt worden. Aannemers huren dat vaak in het dat is hartstikke duur. Dus misschien blijft het bij jullie ook beperkt. En anders kan je ook eventueel met iemand in de buurt afspreken dat ze daar in geval van nood even de wei op kunnen? Mocht het echt tegenvallen?

Moosje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 16:17

De weide is niet al te groot. Hetzij het is in stukjes verdeelt Maar als ik ze meest achter zet zijn ze er zo een 60 meter van weg.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 16:21

Als het goed is, is dit toch slechts een klusje van enkele dagen? Althans in ieder geval het sloopwerk.
Maar normaal gesproken gaat dit echt met beleid. Hier hebben we een oude lood gesloopt en een nieuwe gezet. Het geluidsoverlast viel reuze mee en onze pony's keken er nauwelijks van op.

Ik zou ze gewoon overdag in de wei zetten en 's nachts op stal, aangezien het werk dan stil ligt. Zelf zou ik er dan voor kiezen de achterste stukken wei open te zetten zodat ze de ruimte hebben te rennen. Hier is de wei ook maar 0,75 ha en konden ze tot op 20 meter komen kijken. Regelmatig stonden ze juist nieuwsgierig daar achter de draad te kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 16:21

Moosje1 schreef:

Ik denk echt dat het heel erg meevalt.
Wij zijn ook volop aan het verbouwen, en de eerste keer een kraan dan kijken ze wel even, en de tweede keer is het normaal. Hier heeft het juist als voordeel gehad dat de jonkies snel bombproof worden, die kijken echt niet meer op van een pak isolatiemateriaal wat langskomt, luidrchtig gezaag, een hijskraan of rammelende ladders.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 16:22

In mei kunnen de paarden met gemak 24/7 buiten staan.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 16:51

Ik denk dat je jezelf drukker maakt dan de paarden zelf, TS. Waar ik eens mijn paard had gestald, werd er ook verbouwd en stonden de paarden heel nieuwsgierig te kijken (die van mij overigens met haar neus er pal bovenop). Natuurlijk bij de eerste geluiden werd er even gekeken wat het was, maar al snel was het gewend en stond iedereen weer te eten of gewoon een beetje te kijken. Wat meerderen hier al zeggen: lekker 24/7 het land op. ;)

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 00:14

Momenteel zijn op mijn stal wat sloop werkzaamheden direct voor de stallen aan de gang, zit echt nog geen 3 meter tussen de staldeur(buitenbox) en de sloophamer, slijptol en graafmachine waar ze mee bezig zijn. Paarden stonden de eerste minuut ff raar te kijken waar die kleren herrie vandaan kwam(en die sloophamer maakt echt een hels kabaal, een gesprek is voor de stallen bijna niet te voeren als ze bezig zijn met het slopen van het beton) maar de paarden waren daarna weer heel snel verder met hun dagelijkse bezigheden(eten)

Voor de beeldvorming, dit stond de afgelopen week dus oa voor de boxen om het werk uit te voeren:(dit is zo'n sloophamer die er hier gebruikt wordt)

Afbeelding

Ik zou me er dus niet al te druk om maken, zelfs de paarden die nog bang zijn voor hun eigen schaduw keken na een paar minuten niet meer op of om

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 00:15

Gewoon dezelfde routine houden. Paarden wennen vrij snel aan omgevingsgeluiden. En als je dingen gaat om gooien en ze juist op stal gaat houden dan zal je eerder onrust kweken dan als je het gewoon blijft doen zoals altijd. Misschien kijken ze eens op en rennen ze een rondje door de wei maar daar zal het volgens mij ook wel bij blijven.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 00:32

Delphi schreef:
Als het goed is, is dit toch slechts een klusje van enkele dagen? Althans in ieder geval het sloopwerk.
Maar normaal gesproken gaat dit echt met beleid. Hier hebben we een oude lood gesloopt en een nieuwe gezet. Het geluidsoverlast viel reuze mee en onze pony's keken er nauwelijks van op.

Ik zou ze gewoon overdag in de wei zetten en 's nachts op stal, aangezien het werk dan stil ligt. Zelf zou ik er dan voor kiezen de achterste stukken wei open te zetten zodat ze de ruimte hebben te rennen. Hier is de wei ook maar 0,75 ha en konden ze tot op 20 meter komen kijken. Regelmatig stonden ze juist nieuwsgierig daar achter de draad te kijken.

Ruimte om op snelheid te komen voedt eventuele paniek juist. Genoeg ruimte om te bewegen, maar niet zoveel dat ze echt hard kunnen. Om af te wenden moet een paard nadenken en dat vermindert de vluchtreactie. Dingen die niet in de wei komen zijn ook zelden echt eng. Op het juiste moment bijvoeren (nieuw streepje gras, hooi, brok, wortels) maakt ook dat er heel andere prioriteiten zijn. En hoe normaler jij alles vindt hoe minder druk je paarden zich maken. Bv bij erge herrie is het dan handig om oordopjes te hebben, maakt negeren ervan veel makkelijker.