wat kan het betekenen ??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

wat kan het betekenen ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 22:41

Ben er niet trots op maar heb mijn merrie vandaag een flinke mep verkocht..
Ze was al aan het hangen/vallen met hoeven uitkrabben en me al aan de kant duwen..

daarna weer rustig geprobeerd dit ging goed en heb dr beloont, daarna losgelaten in de paddock ben er zelf ff bij gaan zitten omdat ik geschrokken ben vanmezelf dat ik zo boos op dr ben geworden maar was echt ff woest ( rotdag ook vandaag door prive dingen) toen ik zat kwam ze even later bij me staan en beetje met dr lippen friemelen in mn haar etc wat me opviel was dat ze een aantal keren stond te gapen ( stuk of 8 keer) en ineen vrij aanhankelijk was naar mij.. heb dr nog ff flink geknuffeld en op de wei gezet.. toch voel ik me nog enorm schuldig maar vraag me af wat het gapen betekende ..

het gaat om een fjordenmerrie van 6 jaar.

Afbeelding

ellenlouise

Re: wat kan het betekenen ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 22:45

oversprongreactie?

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 22:47

Het hangen kan puur puberen zijn. Niet teveel van aantrekken, corrigeren en doorgaan.
Mijn 8-jarige kwpn ruin wil het ook wel eens doen. Geef hem dan een corrigerend duwtje en begin opnieuw, hij doet het dan niet.

Niet teveel van aantrekken, vooral als je zelf een beetje rotdag hebt proberen ze daar soms voordeel uit te trekken. Goed teken dat ze daarna kwam knuffelen, toch een teken van vergeven.

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 22:50

Dit is herkenbaar, mijn paard doet dat ook. Ik ben normaal van het ja en amen bij een paard, achteruit zetten of vinger in de lucht, maar soms gaan ze écht te ver, dan moet je ze wel flink corrigeren. Het is een soort van spijt gevoel, schijnheilig gedrag zeg maar
Net als wanneer een puppy iets van tafel trekt, jij corrigeert hem en hij begint te piepen en met puppy ogen te kijken.
Het corrigeren is soms gewoon nodig, ik ben van het NH maar in de kudde krijgen ze ook gewoon een mep bij niet tolereerbaar gedrag. Hij ziet in dat ie iets fout doet en komt kroelen om te kijken of je niet meer boos bent :)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 22:59

Maar dat gapen vond ik zo apart.. zie dr verder nooit gapen..

Ze kan ook gewoon voetjes geven maar heeft dan geen zin denk ik?
ze is met meerdere dingen heel erg aan het uittesten ..

Normaal ben ik dus ook echt niet van het slaan maar was er nu zo flauw van ( had het inmiddels ook al 6x geprobeerd) achter elkaar

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 23:03

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 23:05

Kan heel veel oorzaken hebben en zijn ook al vele topics over geweest. Heb je de zoekfunctie geprobeerd? Naast ontspanning, pijn, stress, kan het ook een maagzweer zijn bijvoorbeeld.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 23:08

Nee, niet gereden ze is nog niet echt onder het zadel..
ze was wel wat geschrokken denk ik gezien ik dr nog nooit geslagen heb ( heb dr nu ongeveer 6 maand)

gapen was echt nadat ze een mep gehad heeft 5 minuten erna maagzweer denk ik niet..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 23:43

Gapen kan ook komen omdat ze door jouw correctie even goed moest nadenken over haar eigen gedrag. Als ik dit zo lees heeft ze de boodschap begrepen, klieren met hoeven uitkrabben mag niet. :)*

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 23:50

Gapen kan inderdaad ook verwerking van informatie zijn volgens mij. Inderdaad wat gypsy zegt.

De fjord die ik rij gaapt ook wel eens als ik heb corrigeert. Ook staat hij na het rijden wel eens te gapen. En dan ziet hij er niet uit alsof hij in discomfort is haha.

Til je er niet te zwaar aan. Zeker die fjorden kunnen soms vreselijk lomp zijn en als ze gaan hangen en ze het niet afgeleerd krijgen, ben je een heel stuk verder van huis.

Paarden onderling slaan elkaar ook ter corrigeren. En dat gaat een stuk harder dan wanneer een mens slaat. Vervolgens staan ze ook weer samen te kroelen.

Natuurlijk geen enkel excuus om je paard maar te blijven slaan, maar de correctie is duidelijk geweest en je paard heeft je waarschijnlijk al lang weer vergeven

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 23:54

Wat het gedrag betekend weet ik niet maar waarschijnlijk heb je vandaag het enige juiste gedaan, namelijk een draak flink op z'n plek gezet voor er ongelukken gebeuren. Zorg dat je het andere geklier ook niet toestaat en wees consequent, dan heb je straks een braaf paard en geen verwend secreet waar je niets meer mee kunt.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 09:41

tja ben echt een mietje wat dat betreft het zit me nog niet helemaal lekker maar inderdaad ze moet gelijk weten wat wel en niet kan..

Gypsy als dat zo zou zijn ben ik heel blij want het hangen/laten vallen is heel zwaar en vermoeiend.. ga het straks weer eens rustig proberen

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 12:30

Het geknoei tijdens het hoeven uitkrabben is sabotage t.o.v. een niet hogere in rangorde die zich dominant gedraagt, jij dus....

Jouw reactie was goed.
Je hebt de rangorde even vastgesteld.

Gapen doen paarden in de groep wanneer ze ontspannen zijn en zich goed voelen.
Rangorde is belangrijk voor paarden.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 15:57

Ben benieuwd of ze straks braaf blijft staan

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 16:53

Gypsy schreef:
Gapen kan ook komen omdat ze door jouw correctie even goed moest nadenken over haar eigen gedrag. Als ik dit zo lees heeft ze de boodschap begrepen, klieren met hoeven uitkrabben mag niet. :)*

Sluit ik me bij aan.