Erg dominante ruin in groepspaddock?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Erg dominante ruin in groepspaddock?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 16:50

Hallo allemaal,

2 weken terug heb ik mijn bijna 6 jarige ruin, die nu 6 weken geleden gecastreerd is verhuisd
naar een andere stal.

Hier staan ze van 9 tot 6 buiten in paddocks in groepjes van 2/3. Ik ken mijn paard eigenlijk niet anders als een rustig en sociaal dier. Op mijn oude stal stond hij met een 19 jarige ruin die hem eigenlijk altijd de baas was, ook heeft hij samen gestaan met een kleinere pony hier waren nooit problemen.

Nu hij hier staat stond hij eerst met 2 pony's waarvan hij 1 oudere pony steeds niet bij het hooi liet komen en hij speelde regelmatig met de andere pony maar was duidelijk de baas.

Er werd geruild en nu staat er een ander dominant paard bij hem die eigenlijk altijd alle paarden de baas was. Maar ook dit paard, wordt constant weggejaagd bij het hooi door mijn paard, nu is er een 2e voerplek gecreëerd maar die van mij vind het nodig om hem daar ook weg te jagen. Eerst speelde ze regelmatig, maar nu lijkt het er wat hardhandiger aan toe te gaan, die van mij keert zn kont toe en legt zn oren in zn nek. Het andere paard is dan echt bang en rent weg.
Gevochten wordt er dus niet, maar mijn paard gedraagt zich wel erg dominant, iets wat niet altijd door andere eigenaren wordt gewaardeerd.

Wat nu te doen? Is het tijdelijk om de rangorde te bepalen? Of is mijn paard gewoon zo'n grote pestkop?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 16:53

Dat is niet dominant, dat zijn gewoon nog de hormonen :D paard is 6 en pas 6 weken geleden gecastreerd....

Daar heeft ie zeker nog wel een half jaar tot een jaar last van hoor!

Bij mijn laat gecastreerde ruinen was dat ook het geval...veelal behouden ze nog dat extra mannelijke (veel andere paarden reageren daar ook op)

Als andere mensen het geen probleem vinden, lekker laten staan, doen ze wel moeilijk andere groep zoeken of apart zetten/draad ertussen
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 12-03-15 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 16:55

Ik heb een merrie met het zelfde probleem. ... mijn ruin kan bij haar staan maar veder is het ons nooit gelukt met een ander paard.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 16:56

een oplossing kan zijn; altijd 1 voerplek meer maken dan het aantal paarden wat in de wei/paddock staat en deze op zoveel mogelijk afstand van elkaar leggen/zetten.

orion456

Re: Erg dominante ruin in groepspaddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 17:00

het duurt ook een tijdje voor de rangen weer opnieuw geschikt zijn. Daar kan een tijdje aan vooraf gaan met dit gedrag, zeker bij een net gecastreerde ruin. Altijd meer voerplekken maken, nooit maar 1.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 17:01

Hij was als hengst zijnde dus helemaal niet zo dominant zoals is te lezen, andere eigenaren vinden het dus wel een probleem. Zou het ook niet fijn vinden eerlijk gezegd!

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 17:02

Hoe was de tijdsduur in de groepspaddock op de vorige stal ongeveer gelijk of kent hij dit eigenlijk niet?

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 17:04

in de zomer 24/7 en in de winter 5 uurtjes per dag. Hier heeft hij de laatste tijd wel alleen gestaan, (wel met zicht op andere paarden) ivm geen geschikt maatje meer en verkoop andere paarden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 17:20

Deaglán schreef:
een oplossing kan zijn; altijd 1 voerplek meer maken dan het aantal paarden wat in de wei/paddock staat en deze op zoveel mogelijk afstand van elkaar leggen/zetten.

Dit inderdaad, en de paddock moet gewoon groot genoeg zijn.

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 21:02

Geef het even de tijd. Heb ook een dominante ruin, duurde zeker een 2 maanden voordat de groepsorde bepaald was en iedereen wist waar hij/zij aan toe was.
Er moet voor de andere paarden altijd ruimte zijn om weg te komen.
Én idd meerdere voerplekken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 18:03

Hoe groot is die paddock?

En hoe doet hij tegen merries?

Mijn ruin heeft ook bij zo'n dominante lijer in de groep gestaan. In een veel te klein paddockje. Uiteindelijk heb ik mijn ruin daar weggehaald.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 08:40

Mijn 19jarige ruin heeft toen hij op de huidige pensionstal kwam meteen de leiding overgenomen van de hele groep.
Dit ging op zich goed tot er afgelopen winter meer paarden bij kwamen.
Afgelopen weekend gingen ze weer in de wei in eigenlijk dezelfde opstelling maar ineens besloot mijn 19jarige ruin achter de fjorden aan te gaan jagen, echt door de draad heen.

Enige optie was hem verwijderen uit de groep.
Nu staat hij bij mijn friese ruin in wat eerst wel even rellen was.. nu staat mijn fries bovenaan in rang en taait mijn 19jarige ruin af als de fries op hem afkomt.
(mijn friese ruin staat apart met andere friese ruin omdat hij niet bij de groep in kon wegens dominantie en het dekken van de merries...)

Het blijft soms gewoon erg lastig en het ene paard is makkelijker dan het andere.
Misschien idd meer voerplekken met veel tussenruimte creëren een optie of anders in een andere groep als het echt uit de hand loopt?

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 09:07

De paddock was groot zat! Konden elkaar makkelijk ontvluchten en ook met 2 voerplekken kreeg die andere ruin soms flink op zn donder!
Inmiddels dus de situatie aangepast en mijn ruin met een erg dominante merrie gezet. Was even meppen en slaan, maar nu staan ze samen uit dezelfde slowfeeder te eten.. en hinniken naar elkaar!

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 09:14

NZ92 schreef:
De paddock was groot zat! Konden elkaar makkelijk ontvluchten en ook met 2 voerplekken kreeg die andere ruin soms flink op zn donder!
Inmiddels dus de situatie aangepast en mijn ruin met een erg dominante merrie gezet. Was even meppen en slaan, maar nu staan ze samen uit dezelfde slowfeeder te eten.. en hinniken naar elkaar!

Ah dat is beter! Merk het met mijn ruinen nu ook hoor.. mijn dominante 19jarige wordt op zn plek gezet door mn jonkie.
Zoeken elkaar nog wel eens op als 1 van beide even de wei heeft verlaten wegens rijden oid en weer terug moet maar vervolgens staan ze zij aan zij weer te grazen.

Niet alle combinaties klikken en is soms even zoeken en schuiven. (voor zover dat kan)